AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #1 Skrevet 25. desember 2021 Hei dere! Jeg har et dilemma. Jeg kommer fra en matglad kultur, men blir selv dårlig av det meste. Folk utveksler oppskrifter og bruker mat som nytelse. Selv er mat energipåfyll for meg. Jeg har fått konstatert IBS av fastlege. Skal jeg holde meg unna matvarer jeg reagerer på? Helsemessig sett burde det ikke vært et spørsmål engang, men jeg kan ikke unngå å føle at jeg skuffer menneskene rundt meg. Mat dukker opp som tema av og til. Jeg er dessverre nødt til å leve på rene produkter og er heller ikke så glad i matlaging. Jeg synes dette er vanskelig. Hadde det vært opp til meg hadde jeg bare hatt fokus på sunnhet og tarmvennlig mat. Med kollegaer og forventninger fra andre, føler jeg at jeg nesten må spise avansert. Anonymkode: 24014...440
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #2 Skrevet 25. desember 2021 Gi faen i andre. You do you Anonymkode: 0f031...120 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #3 Skrevet 25. desember 2021 Er du sikker på at det er deres skuffelse og ikke din, ts? Mange sier nettopp dette - at omgivelsene er skuffet over dem. Men når man observerer dem er det nesten alltid de selv som er redd for å skuffe omgivelsene. Og leser nettopp skuffelse inn i omgivelsene sin oppriktige uro og undring. Mat er, som du sier, helse. At noen endrer vaner brått er en reell og oppriktig grunn til uro. Så at folk uttrykker uro bør tolkes som omsorg, ikke som sanksjon. Og reaksjonen din bør være å tenke «jeg vet mye om ibs og min helse. De vet intet, men stiller spørsmål. Jeg ønsker da å informere i korte, tilpassede samtaler». Velg å møte folk som er urolige for deg mer åpent, og du vil velge et mer konfliktfylt liv. For skuffelsen er nesten helt garantert din, ikke deres. Og ibs utelukker ikke at mat er glede. De to har ingen sammenheng. Anonymkode: 8e605...e6e 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 Livet er for kort til å spise mat man blir dårlig av for å være påtatt grei mot de rundt seg. Hvis de bryr seg det spøtt om deg, gjør det de ikke noe. Anonymkode: c7254...e45
Sunset90 Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 (endret) Ikke så mye annet en og brette opp armen og kjøre sit eget løp. Om man skal komme noe videre med egne prioriteringen. Det gjelder forøvrig i livet også. Du må spise det du fungerer bra på 🙂 Endret 26. desember 2021 av Sunset90 1
Perleblomst Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 Det er dårlig gjort dersom noen maser på at du må smake. Fortell at du har IBS og at du vet nøyaktig hva du kan spise og ikke. Det er opp til deg å bestemme. Blir litt som å mase på en med skalldyrallergi om at de MÅ smake på en reke. Også skal man liksom bare se hva som skjer? 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 Helsen din er viktigst jeg har selv IBS, og jeg måtte få familie til å skjønne at nei, jeg kan ikke bare spise litt. Måtte si rett ut "vil du jeg skal være kvalm og oppblåst i dagesvis bare så du blir fornøyd med at jeg spiser? Jeg, som må leve med det, syns ikke det er verd det". De sluttet å mase etterhvert. Folk vil alltid mase, men de fleste har vett til å slutte når du sier "nei, jeg tåler ikke den retten" f.eks. Nå har jeg flere sykdommer. Helsen min kommer alltid først. Man lærer etterhvert at uten helse har man lite. Anonymkode: 7f672...02a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå