AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #1 Skrevet 25. desember 2021 Denne kunne jeg plassert under flere emner, men setter den her da jeg sliter mest med det sosiale. Hvordan forholder du deg til din sensitive mage i hverdagen? Jeg har vært til legen så dette er ikke noe jeg finner på. Det er flere kategorier mat jeg regelrett får smerter av og kan spy på det verste. Det eneste som funker er mild mat. Hadde du vært åpen om det der det er naturlig? Eller bare delt med noen gode venner? Anonymkode: af246...8ea 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #2 Skrevet 25. desember 2021 Jeg unngår å spise ting jeg ikke tåler og ser heller ingen grunn til å holde sånne ting hemmelig. Anonymkode: cb8bc...003 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Denne kunne jeg plassert under flere emner, men setter den her da jeg sliter mest med det sosiale. Hvordan forholder du deg til din sensitive mage i hverdagen? Jeg har vært til legen så dette er ikke noe jeg finner på. Det er flere kategorier mat jeg regelrett får smerter av og kan spy på det verste. Det eneste som funker er mild mat. Hadde du vært åpen om det der det er naturlig? Eller bare delt med noen gode venner? Anonymkode: af246...8ea Jeg hadde holdt det for meg selv. Anonymkode: f2ea6...12b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 Jeg har ibs og kan ikke ha avtaler før kl 12. Bruker to til tre timer hver morgen på å tømme magen ellers risikerer jeg at det kommer i buksa. Anonymkode: 2292c...35a 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 Du sier du har blitt sjekket hos lege. Men for hva? Det er svært mange i dette landet med ubehandlet cøliaki. Ikke alt slår ut med blodprøve men noen trenger å få tatt biopsi. Har det blitt sjekket om du har genene som gjør det mulig for deg å ha det? Man kan ha det uten å ha antistoffer i blodet, spesielt om du holder deg unna visse matvarer som gjør at den ikke slår ut. Anonymkode: 0ab15...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 Jeg skammer meg og holder det skjult. Hytteturer med venner feks har alltid vært en stor utfordring for meg pga felles måltider til et bestemt tidspunkt. Stor og flott julefrokost er uaktuelt. Har veldig sære morgenritualer for å få magen til å fungere resten av dagen. Anonymkode: 41c1d...db1 1
Luckiness Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 Jeg ville vært åpen om det. Hvertfall til nærmeste venner og familie. De du omgås. Da forstår de hvorfor du feks avlyser i siste liten. Eller kan tilpasse maten slik alle kan spise. Eller at det aksepteres at du tar med annen mat uten at folk tror du er sær i matveien og ikke tør å smake uvante ting feks. I tillegg kan både du og de sammen finne på ting som ikke involverer måltider alltid. Slikt det blir hyggelig for alle. Ofte er det jo måltid som er samlingspunkt. Men finnes jo mye annet kjekt 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #8 Skrevet 26. desember 2021 Hadde du vært vennen min hadde jeg selvfølgelig håpet du fortalte det. Jeg ønsker jo å ta hensyn og tilpasser gjerne. Og får også forståelse for hvorfor du kanskje trekker deg unna. Anonymkode: 84c9e...829 4
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2021 #9 Skrevet 26. desember 2021 Kjære TS og alle andre med trøblete mager. Ting jeg vet om kan jeg gjøre noe med og ta hensyn til. Ting jeg ikke vet om, kan jeg ikke gjøre noe med. Hadde jeg hatt en venninne som ikke "likte" avtaler før kl 12 hadde jeg selvsagt gladelig møtt kl 13. Hadde jeg hatt en venninne som måtte ha møter med skikkelige toalettfaciliteter så hadde jeg selvsagt lagt treff til steder der dette fantes. Hvis vennene mine ikke tåler smaksrik mat hadde jeg laget mat som ikke var smaksrik, etter å ha rådført meg med dem. Kanskje treff med venner med trøblete mage skal være uten mat, fordi det kanskje gir bedre opplevelse og litt mindre fokus på noe som er vanskelig? Man må jo ikke spise når man går på kino eller går en tur?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #10 Skrevet 26. desember 2021 Jeg har ulcerøs kolitt, og er åpen om det for å forklare hvorfor jeg noen ganger må sitte lenge på do. Har aldri sett noe problem med å være åpen om mageproblemer. Dessuten er det mange flere enn du tror som sliter med magen😅 Anonymkode: a8d6c...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #11 Skrevet 26. desember 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Hadde du vært åpen om det der det er naturlig? Eller bare delt med noen gode venner? Anonymkode: af246...8ea Jeg forteller jeg er XYZ-intolerant (vanlige allergener) hvis det er relevant, som hvis jeg blir invitert til spisning. Hvis folk reagerer med skepsis, irritasjon eller dumsmarte bemerkninger, så dropper jeg å omgås dem. Anonymkode: 28434...a91
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #12 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du sier du har blitt sjekket hos lege. Men for hva? Det er svært mange i dette landet med ubehandlet cøliaki. Ikke alt slår ut med blodprøve men noen trenger å få tatt biopsi. Har det blitt sjekket om du har genene som gjør det mulig for deg å ha det? Man kan ha det uten å ha antistoffer i blodet, spesielt om du holder deg unna visse matvarer som gjør at den ikke slår ut. Anonymkode: 0ab15...cfe Har tatt gastroskopi, men fant ingenting der. Blodprøver viser at jeg har intoleranse mot hvetemel. Litt går bra, men mye fører til at jeg får kramper i magen og løs avføring. Det samme med melk. I tillegg til enkelte andre matvarer. Ts Anonymkode: af246...8ea
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #13 Skrevet 26. desember 2021 Blondie65 skrev (1 time siden): Kjære TS og alle andre med trøblete mager. Ting jeg vet om kan jeg gjøre noe med og ta hensyn til. Ting jeg ikke vet om, kan jeg ikke gjøre noe med. Hadde jeg hatt en venninne som ikke "likte" avtaler før kl 12 hadde jeg selvsagt gladelig møtt kl 13. Hadde jeg hatt en venninne som måtte ha møter med skikkelige toalettfaciliteter så hadde jeg selvsagt lagt treff til steder der dette fantes. Hvis vennene mine ikke tåler smaksrik mat hadde jeg laget mat som ikke var smaksrik, etter å ha rådført meg med dem. Kanskje treff med venner med trøblete mage skal være uten mat, fordi det kanskje gir bedre opplevelse og litt mindre fokus på noe som er vanskelig? Man må jo ikke spise når man går på kino eller går en tur? Så hyggelig å lese. Det beste hadde vært sammenkomster med lett mat da spising er samlende og sosialt. Merker at det blir lettere å omgås folk ved å lese her inne. Det jeg sliter mest med er nye bekjentskaper... jeg holder meg unna mat jeg ikke tåler, så det er ikke lett å forstå hvor dårlig jeg blir. Ingen ser meg jo reagere på maten liksom. Ts Anonymkode: af246...8ea
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2021 #14 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så hyggelig å lese. Det beste hadde vært sammenkomster med lett mat da spising er samlende og sosialt. Merker at det blir lettere å omgås folk ved å lese her inne. Det jeg sliter mest med er nye bekjentskaper... jeg holder meg unna mat jeg ikke tåler, så det er ikke lett å forstå hvor dårlig jeg blir. Ingen ser meg jo reagere på maten liksom. Ts Anonymkode: af246...8ea Så for deg er anretninger der man setter sammen maten selv - f.eks. tapaslignende med gode alternativer - det beste? Sånn type ost og kjeks, eller det italienerne kaller antipasti: ost og skinke fat med grønnsaker og frukt. Eller tapas retter der man har milde varianter.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #15 Skrevet 26. desember 2021 Jeg har ibs. Stress har en ekstremt stor innvirkning på magen min, så jeg prøver å ta brodden av stresset der jeg kan. Det innebærer blant annet å være åpen og ikke skjule ting. Så mine venner er for lengst informert, og de lager tilpasset mat og har forståelse for avlysning i siste liten. Lav Fodmap-dietten har forøvrig hjulpet veldig. Har sjelden plager i hverdagen etter at jeg begynte med den. Anonymkode: ce31f...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #16 Skrevet 26. desember 2021 Sier bare «å det kan ikke jeg spise fordi da blir jeg dårlig», trenger jo ikke utbrodere om hvordan dårlig osv. er ikke noe man trenger å holde hemmelig. Anonymkode: fdc4c...e30 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #17 Skrevet 26. desember 2021 Forstår hva du mener, TS. Kjenner meg igjen i det. Jeg synes faktisk noe av det vanskeligste med en sånn "skjult" sykdom er all mistroen man blir møtt med, og skammen som andre påfører meg. Anonymkode: beef5...afd 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #18 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har tatt gastroskopi, men fant ingenting der. Blodprøver viser at jeg har intoleranse mot hvetemel. Litt går bra, men mye fører til at jeg får kramper i magen og løs avføring. Det samme med melk. I tillegg til enkelte andre matvarer. Ts Anonymkode: af246...8ea Dersom blodprøvene slo ut mot gluten?? Var det blodprøve Ttg-IgA som slo ut? Hva var verdien på? Har du tatt gentest? Du har nok cøliaki dersom Ttg-IgA slo ut, bare at de ikke traff riktige steder i tarmen under biopsien. Eller at sykdommen ikke var helt utviklet ennå. Spiste du gluten som normalt før biopsien da? Mange går på den tabben at de spiser for lite til at biopsien slår ut. Anonymkode: 54164...3f4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #19 Skrevet 26. desember 2021 Jeg aner ikke hva trøblete mage betyr. At man går på do hele tiden? Anonymkode: 97ccd...ea2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå