Gå til innhold

Når roer ungdommen ned drikkingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tante til en jente på 21. Det er egentlig ikke min business, men jeg synes hun har så høyt alkoholforbruk. Jeg lurer på hvor vanlig dette er i denne aldersgruppen? Jeg er på julebesøk hos min søster som er jentas mor, så nå ser jeg det litt på nært hold. Hun var på fest den 22. når jeg kom. Lille julaften var hun edru. Under julefeiringen i går drakk hun både cider og vin, etterhvert drinker med sprit, og ble temmelig brisen mot slutten av kvelden. I kveld (1.juledag) er hun på fest igjen, og jeg vet at hun også skal på fest i morgen. Er dette vanlig? 🤔 Jeg har en datter selv som er 25 nå, og hun har aldri vært en slik fester, derfor blir jeg så stuss. 

Anonymkode: 41251...7cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en 20 åring. Festet litt på videregående, men nå er det sjelden 

Anonymkode: d21bd...58d

Skrevet

Mine er 18 og snart 21, er fortsatt veldig til og feste, 2 gutter, de 2 andre som nå er 28 og 30 ,de sluttet for et par år siden etter de fikk familie :) det er en gutt og ei jente

Anonymkode: 09f95...b84

Skrevet

Litt ofte, men ikke mer enn det som er vanlig 

Anonymkode: 6e48b...d30

Skrevet

Stedatteren min er 21, og det går nok litt i bølger der. Men ikke sånn som du beskriver, og ihvertfall ikke i familieselskap på julaften.... Hun har hatt kjæreste i noen år, og de har roet betraktelig ned i forhold til for 2-3 år siden.

Men jeg tror nok ikke det er helt uvanlig, det du beskriver.

Skrevet

Helt vanlig! Festet nesten hver dag i julen på den alderen der. 

Anonymkode: 743e1...676

• Liker 4
Skrevet

Helt vanlig 

Anonymkode: afbbe...6dc

• Liker 2
Skrevet

Festet mest fra 16-21 tenker jeg. Etter dette ble det roe seg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har venner som har festet sånn fra de var tenåringer til nå vi er i 30årene og så har jeg venner som aldri fester. Noen har perioder med mye festing (jeg feks har hatt perioder med mye drikking og perioder der jeg har vært nesten avholds) og andre har mer jevnt forbruk.. det varierer så utrolig så det er jo umulig å svare på :)

Anonymkode: 09a9e...ee0

• Liker 1
Skrevet

Festet mye rundt den alderen. Etter hvert som jeg ble ferdig med utdanning og begynte å jobbe, så ble det festing stort sett hver helg. Hold på slik frem til rundt 25-årsalderen, hvor det roet seg veldig ned. Fikk da samboer og etter hvert barn, og helt andre prioriteringer.

Tenker det er helt normalt, selv om det er enkelte her inne som mener alkohol er djevelens verk og kommer nok til å kommentere rundt det 😄

Anonymkode: 3c5aa...cbe

Skrevet

Det høres helt vanlig ut. Mye festing blant studenter og de ofte eldre enn 21.

Tenkt tilbake på hvordan du selv var eller vennene din var.

Anonymkode: 0e145...d1e

Skrevet

Jula er generelt mye festing. Jeg var slik, særlig mellom 17-22. Roet meg litt for en periode og så ble det nesten enda verre mellom 27-30 igjen 😂 Nå drikker jeg ikke alkohol i det hele tatt lengre, ble lei av å føle meg fyllesyk. 

Anonymkode: 019fc...9a7

Skrevet

Mye festing i begynnelsen av 20 åra, og spesielt i jula. 

Anonymkode: 1565d...58f

Skrevet

Det er veldig vanlig vil jeg tro. Jeg og nesten alle mine venner var ute på byen 3-5 ganger i uka fra vi var ca 19-27. De som fikk seg kjærester fra et annet miljø var mindre på byen og noen av de som ikke fikk seg kjærester eller ble single igjen drikker fortsatt like ofte selvom vi er 34 nå 

Anonymkode: 477fb...2ca

Skrevet

Jeg synes ikke dette høres uvanlig ut før alderen, bortsett fra hjemme på julaften DET er nok ikke helt vanlig.. 

Anonymkode: 0499c...972

Skrevet

Ex med familie hadde fest ved hver anledning de kunne. Ex-svigers var i 50-årene, så enkelte slutter nok aldri. 

Skrevet

Tror slikt er veldig forskjellig, jeg var og fæl på drikkinga da jeg var yngre. Såpass at min egen mor var veldig bekymra. Da jeg ble gravid som 22 aring ble brått stopp og i ettertid har det vært heller sjeldent. Min yngste søster var og ganske hard på festing men roet seg når hun var 23,hun har ennå ingen barn og foretrekker heller å drikke litt vin i rolig selskap med ei venninne eller to den dag i dag.. 

Skrevet

Helt normalt! Veldig sunt og greit. De er klart at mange i den alderen fester og koser seg hele jula. Jeg gjorde det, men holder ikke på slik nå midt i 40 årene.

Anonymkode: 6ccb2...b2a

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg roet meg i midten av 20 årene, før det var det festing hver helg både fredag og lørdag. 

Skrevet

Vil tro det er vanlig. Når jeg var på den alderen var fra 2. juledag og frem til nyttårsaften en stor fest. 

Drakk ikke julaften og 1.juledag, men romjula møttes venner. Vokste opp på landet og det var fest på "lokalet". 

Anonymkode: 45bcb...d07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...