AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #1 Skrevet 25. desember 2021 Med mye familie samlet innenfor husets fire vegger i julen, dukker det opp mange rare diskusjoner fra tid til annen, som for eksempel denne: Har en som er født i 1990 mest til felles med en som er født i 1978 eller en som er født i 2002? Lik aldersforskjell i begge retninger, men to vidt forskjellige tidsepoker og barndomsperioder med tanke på både teknologi, kultur, oppdragelse og lignende. Hvem tror dere vedkommende vil ha mest til felles med? Anonymkode: 431ee...e2e
pressplay Skrevet 25. desember 2021 #2 Skrevet 25. desember 2021 (endret) Min personlige erfaring er at det er situasjonsbetinget. Skulle jeg prøvd å sette noe objektivt på det ville jeg si at det er mindre forskjell oppover da en 31 åring og 43 åring er begge voksne, mens en 19 åring fortsatt har mange barnslige trekk. Aldersforskjell minker med økende alder. Det f.eks større forskjell mellom 13/25 enn 19/31, men en 19 åring er enda ikke "tørr bak ørene". På en annen side har jeg hatt lagkamerater i fotball jeg har gått godt overens med fordi vi hadde felles hobby og på banen forsvinner alder. En annen vinkling. Når jeg var 19 år så var 31 åringer eldgamle og kunne egentlig ikke tenkt meg å henge med dem annet enn i jobbsammenheng. Når jeg var 31 reiste jeg på gutteturer med venner over 40. Jeg syntes også det var greit å henge med 19 åringene, i visse sammenhenger. Endret 25. desember 2021 av pressplay 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #3 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Med mye familie samlet innenfor husets fire vegger i julen, dukker det opp mange rare diskusjoner fra tid til annen, som for eksempel denne: Har en som er født i 1990 mest til felles med en som er født i 1978 eller en som er født i 2002? Lik aldersforskjell i begge retninger, men to vidt forskjellige tidsepoker og barndomsperioder med tanke på både teknologi, kultur, oppdragelse og lignende. Hvem tror dere vedkommende vil ha mest til felles med? Anonymkode: 431ee...e2e Kommer an på utdannelse og intellektuelle evner. Anonymkode: 27bc9...855 1
Daria Skrevet 25. desember 2021 #4 Skrevet 25. desember 2021 Alder - hvertfall når man er noenlunde voksen - er som regel det som er minst avgjørende for om jeg har noe felles med andre. Jeg føler gjerne at jeg har mer felles med andre single og barnløse enn en småbarnsmor; mer felles med folk med mer urban tilknytning enn folk på bygda og mer felles med folk med intellektuelle interesser enn med de som er opptatt av fyll og fest - helt uavhengig av om de er 12 år eldre eller 12 år yngre enn meg. Min niese på 14 inkluderte meg halvveis i "barnegjengen" i går til tross for at jeg er mer enn 25 år eldre enn henne - jeg har ikke mann og barn, ergo er jeg ikke helt som de andre voksne og litt mer som henne på enkelte områder. Dessuten likte jo ingen av oss multekrem eller rosenkål... 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 Jeg er født i 1979, jobber med noen som er født 92/93. Tror mine kollegaer har mer tilfelles med meg enn min datter som er født i 2005. Min datter er 16 og fremdeles et barn sammenlignet med en som er 30 år. Anonymkode: 481d3...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 Jeg er født i 1990 og har definitivt mest til felles med generasjonene over (født tidligere) enn de født senere. Jeg vokste opp med ganske strenge foreldre som satte krav, og nesten alle jeg treffer som er yngre enn meg er vant med "helikopterforeldre". Anonymkode: ba866...65c
Raven.Writingdesk Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Med mye familie samlet innenfor husets fire vegger i julen, dukker det opp mange rare diskusjoner fra tid til annen, som for eksempel denne: Har en som er født i 1990 mest til felles med en som er født i 1978 eller en som er født i 2002? Lik aldersforskjell i begge retninger, men to vidt forskjellige tidsepoker og barndomsperioder med tanke på både teknologi, kultur, oppdragelse og lignende. Hvem tror dere vedkommende vil ha mest til felles med? Anonymkode: 431ee...e2e Mer viktig om vedkommende kommer fra bygd eller by, enn alder.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #8 Skrevet 26. desember 2021 I min familie, så har jeg hele veien hatt mest felles med hun som er 10 år yngre enn meg. Men vi er begge engasjert i politikk, og med i samme parti, og vi har reist på mange ferier sammen, og vi elsker å reise. Så tror det mest kommer av, at vi har mye felles. Ikke det på julekvelden, så var det han som er 16 år yngre enn meg, som jeg ble sittende å skravle mest med. Da var ikke hun som er 10 år yngre enn meg der. Mine siste seriøse forhold har vært med menn 5 år yngre enn meg. Så jeg kommer nok best overens, med de litt yngre. Anonymkode: ff691...61f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå