AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #1 Skrevet 25. desember 2021 Har en sønn på 20 år som bor hjemme. Han går på universitetet og jobber litt. Bor hjemme for å spare penger til egenkapital. Når han var 16-18 år drev han med hasj. Det gikk utover skolen. Men han satser heldigvis på skolen nå. Han røyket aldri hjemme eller kom ruset hjem. Var litt styr ei stund med politiet og rus test. Til slutt ga jeg ett valg : slutte med rusen eller flytte ut. Han valgte å slutte. Men nå i det siste har jeg fått en magefølelse på at han ruser seg igjen. Noen kvelder når han kommer hjem før jeg legger meg, så føler jeg at han inngår blikkkontakt med meg. Og dagen etter synes jeg at det lukter på rommet hans. Kommer vel lukt gjennom pusten hans når han sover. Bør jeg kreve en test av han? Eller bare la han leve som han vil? Kaste han ut? Anonymkode: 58fcb...528
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #2 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en sønn på 20 år som bor hjemme. Han går på universitetet og jobber litt. Bor hjemme for å spare penger til egenkapital. Når han var 16-18 år drev han med hasj. Det gikk utover skolen. Men han satser heldigvis på skolen nå. Han røyket aldri hjemme eller kom ruset hjem. Var litt styr ei stund med politiet og rus test. Til slutt ga jeg ett valg : slutte med rusen eller flytte ut. Han valgte å slutte. Men nå i det siste har jeg fått en magefølelse på at han ruser seg igjen. Noen kvelder når han kommer hjem før jeg legger meg, så føler jeg at han inngår blikkkontakt med meg. Og dagen etter synes jeg at det lukter på rommet hans. Kommer vel lukt gjennom pusten hans når han sover. Bør jeg kreve en test av han? Eller bare la han leve som han vil? Kaste han ut? Anonymkode: 58fcb...528 Folk ser litt forskjellig på det, noen tenker jo at det bare er hasj og at det går fint. Har en venn som er veldig avhengig av hasj, og som nesten nå har gått mentalt virker det som?? Hasjen har gjort henne deppa. Her om dagen kutta hun seg nedover begge armene, og det rant bare masse blod nedover gulvet så typen måtte ringe ambulansen og hele pakka. nå er hun lagt inn, med egen vilje. Så ja, jeg hadde kanskje krevd en test, for selvom det er hasj så kan det ende dårlig Anonymkode: 8b2f5...af5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #3 Skrevet 25. desember 2021 Det er jo ett urovekkende signal, men hvordan er funksjonsnivået ellers? Sparer han til ek etter avtalen? Skole/jobb? Å røyke cannabis er ikke ensbetydende med å få ett rusproblem, husk det når du snakker med ham om dette. Fordømmelse, straff og skam vet vi ihvertfall at ikke fungerer! Anonymkode: bd72e...778 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #4 Skrevet 25. desember 2021 Her tror jeg det er en dårlig ide å kjøre en konfronterende stil ved å f.eks. kreve en test. Det er et dårlig utgangspunkt for videre dialog. Hvis dette er noe du vil undersøke/ta tak i, så vil jeg anbefale å innlede en samtale i «fredstid». Altså ikke når han kommer hjem og du mistenker bruk. Og da er det lurt å innlede samtalen på en åpen måte. «Jeg observerer x og y. Og da blir jeg bekymret for om du ruser deg. Hva tenker du om det?» Og vær åpen for at svarene som kommer kanskje ikke handler om rus i det hele tatt. Eller at du faktisk ikke får svar på første forsøk. Anonymkode: f2734...fb4 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #5 Skrevet 25. desember 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Folk ser litt forskjellig på det, noen tenker jo at det bare er hasj og at det går fint. Har en venn som er veldig avhengig av hasj, og som nesten nå har gått mentalt virker det som?? Hasjen har gjort henne deppa. Her om dagen kutta hun seg nedover begge armene, og det rant bare masse blod nedover gulvet så typen måtte ringe ambulansen og hele pakka. nå er hun lagt inn, med egen vilje. Så ja, jeg hadde kanskje krevd en test, for selvom det er hasj så kan det ende dårlig Anonymkode: 8b2f5...af5 Å ruse seg er ofte tegn på andre problemer, som psykiske utfordringer. Det er også selvskading. Det er ofte mange som misforstår, og tenker at det stammer fra hasjen, når det er motsatt. Jeg ville snakket med sønnen, og hørt hvordan han stiller seg. Snakket på en ikke-dømmende måte, men likevel være bestemt på hva han kan og ikke kan gjøre når han bor hjemme. Hvis det er slik at han fungerer fint, får greie karakterer og mestrer livet ellers, så hadde jeg personlig ikke laget noe stor greie ut av det om han røyket hasj fra tid til annen. Anonymkode: c4cf2...239 5
Rosatoast Skrevet 25. desember 2021 #6 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har en sønn på 20 år som bor hjemme. Han går på universitetet og jobber litt. Bor hjemme for å spare penger til egenkapital. Når han var 16-18 år drev han med hasj. Det gikk utover skolen. Men han satser heldigvis på skolen nå. Han røyket aldri hjemme eller kom ruset hjem. Var litt styr ei stund med politiet og rus test. Til slutt ga jeg ett valg : slutte med rusen eller flytte ut. Han valgte å slutte. Men nå i det siste har jeg fått en magefølelse på at han ruser seg igjen. Noen kvelder når han kommer hjem før jeg legger meg, så føler jeg at han inngår blikkkontakt med meg. Og dagen etter synes jeg at det lukter på rommet hans. Kommer vel lukt gjennom pusten hans når han sover. Bør jeg kreve en test av han? Eller bare la han leve som han vil? Kaste han ut? Anonymkode: 58fcb...528 Ehh man kan ikke LUKTE PÅ PUSTEN om noen har rusa seg på noe, foruten alkohol. Så her tar du grundig feil.. Dummeste jeg har hørt. Lukter nok fra innestengt sovesvette, skittentøy o.l 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #7 Skrevet 25. desember 2021 Så lenge han faktisk klarer å fokusere på skole-arbeidet og alt sånn, så ser jeg egentlig ikke noe "problem" her. Anonymkode: 41302...08f 3
Rosatoast Skrevet 25. desember 2021 #8 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Folk ser litt forskjellig på det, noen tenker jo at det bare er hasj og at det går fint. Har en venn som er veldig avhengig av hasj, og som nesten nå har gått mentalt virker det som?? Hasjen har gjort henne deppa. Her om dagen kutta hun seg nedover begge armene, og det rant bare masse blod nedover gulvet så typen måtte ringe ambulansen og hele pakka. nå er hun lagt inn, med egen vilje. Så ja, jeg hadde kanskje krevd en test, for selvom det er hasj så kan det ende dårlig Anonymkode: 8b2f5...af5 Og kreve en test er et veldig dårlig grunnlag for videre åpen, ærlig dialog. Så nei det anbefales ikke. Synd med venninnen din, langvarig bruk av hasj/cannabis kan trigge psykisk sykdom samt fremkalle depresjon og angst. Det vet alle! 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #9 Skrevet 25. desember 2021 Rosatoast skrev (25 minutter siden): Ehh man kan ikke LUKTE PÅ PUSTEN om noen har rusa seg på noe, foruten alkohol. Så her tar du grundig feil.. Dummeste jeg har hørt. Lukter nok fra innestengt sovesvette, skittentøy o.l Tenkte også hasj lukt fra klærne. Kanskje derfor jeg synes det lukter merkelig på rommet Anonymkode: 58fcb...528
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #10 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Tenkte også hasj lukt fra klærne. Kanskje derfor jeg synes det lukter merkelig på rommet Anonymkode: 58fcb...528 Jo, man lukter ofte fussete av hasj. Selv om de som røyker ikke tror selv de lukter noen ting. Anonymkode: 4e49e...e9d 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #11 Skrevet 25. desember 2021 Det er uheldig å bo med foreldrene sine når man røyker hasj en gang i blant. Følelsen av å måtte skjule det får frem dynamikken barn-voksen, som man ikke skal opprettholde langt ut i voksen alder. Jeg ville bedt han flytte ut, for hans egen del. Dynamikken der du føler du må oppdra han eller holde han i tøylene er uheldig for dere begge. Anonymkode: 73c2a...79d 1
Gjest Trøst Skrevet 25. desember 2021 #12 Skrevet 25. desember 2021 Ville vært forsiktig med å kreve test. Konfronter han og spør om han har begynt å ruse seg igjen. Gjør det på en måte som ikke føles angripende og anklagende, om han lurer på hvorfor du spør, så sier du hvorfor. Han unngår blikkontakt, du syns det lukter på rommet og lignende. Han kan reagere med sinne fordi du ikke stoler på han og tenker slikt om han når han faktisk ikke ruser seg, men han kan også reagere på samme måte fordi han faktisk ruser seg, og er redd for å bli tatt. Å kreve test viser at du ikke stoler på han, men om du virkelig tror han ruser seg, så er det kanskje ikke dumt å spør om han kan ta en test. Den vil han i utgangspunktet ikke ha problemer med å ta om han ikke ruser seg, men samtidig er det jo ikke noe gøy at man blir mistenkt for noe han kanskje ikke lenger driver med. Personlig tenker jeg at å røyke cannabis i ny og ne er uproblematisk, akkurat som det ikke er noe problem å drikke alkohol annenhver helg. Det gjelder de fleste rusmidler, problemet er når det bikker over i misbruk. Men jeg forstår bekymringene dine og veien fra ett rusmiddel til et annet kan være temmelig kort, samme gjelder veien fra kos og hygge til misbruk. Likevel er det ingen grunn til å ta sorgene på forskudd eller å overreagere. Prøv å ha en åpen og tillitsfull dialog fremfor en dømmende og stigmatiserende samtale som kan gjøre at han lukker seg enda mer. Man kommer langt med å være ærlig og åpen.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #13 Skrevet 26. desember 2021 Trøst skrev (4 timer siden): Å kreve test viser at du ikke stoler på han, men om du virkelig tror han ruser seg, så er det kanskje ikke dumt å spør om han kan ta en test. Den vil han i utgangspunktet ikke ha problemer med å ta om han ikke ruser seg, men samtidig er det jo ikke noe gøy at man blir mistenkt for noe han kanskje ikke lenger driver med. Jeg vet ikke om du noen gang har tatt en tisseprøve mens et annet voksent autoritetsmenneske stod å fulgte med på at du urinerte, men for de fleste flaut/pinlig, for ikke å snakke om at det er en innmari nedverdigende opplevelse. Dette i tillegg til at det føles urettferdig å bli beskyldt for noe man ikke har gjort og bli bedt om å bevise det. Før noen kommer og nevner urinprøve uten oppsyn - det er helt bortkastet, hvis man vil så er det kjempelett å jukse. Anonymkode: 704e0...615 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #14 Skrevet 26. desember 2021 Kan godt hende han ruser seg men man skal ikke tolke det sånn bare fordi han unngår blikk kontakt. Hvordan lukt on morgenen? En hormonell 20 åring kan ha hormonell nattesvette eller f eks åndelukt om han ikke pusser tenner før han legger seg. Om han ruser seg tror jeg det viktigste er å ikke mistenkeliggjøre han men heller å snakke med han rett ut uten å dømme. Rus er normalt blandt unge voksne og ungdom i dag og å være nedlatende og dømmende fører bare til dårligere forhold og mindre åpenhet mellom dere. Hvis du ikke under noen omstendigheter vil tolerere eller godta at han eksperimenterer med rus så får du si at han får flytte ut og heller løse det sånn enn at du skal stirre han i øynene og mistenkeliggjøre han for å være rusa i tide og utide når han kommer hjem for da gjør du hjemmet ubehagelig og utrygt for han og dytter han mere ut i rus og opprør kanskje Snakker av personlig erfaring som en som ruste meg i den alderen Anonymkode: d259e...63a 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #15 Skrevet 26. desember 2021 Kast han ut siden han ikke respekterer reglene dine. Anonymkode: 0e456...6e8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #16 Skrevet 26. desember 2021 Du kan ikke kreve test av en 20åring. Det blir for dumt. Eneste du kan er å prate åpent og ærlig med han. Du kan evt kaste han ut om du er redd han gjør noe ulovlig i ditt hjem, men jeg tror ikke det løser problemet. Så lenge han går på skole og gjør det han skal, og ikke låser seg inne i stummende mørke 24/7, så tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye. Hadde vært verre om han drakk masse alkohol hver dag i stedet. Anonymkode: 2b52c...269 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #17 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan godt hende han ruser seg men man skal ikke tolke det sånn bare fordi han unngår blikk kontakt. Hvordan lukt on morgenen? En hormonell 20 åring kan ha hormonell nattesvette eller f eks åndelukt om han ikke pusser tenner før han legger seg. Om han ruser seg tror jeg det viktigste er å ikke mistenkeliggjøre han men heller å snakke med han rett ut uten å dømme. Rus er normalt blandt unge voksne og ungdom i dag og å være nedlatende og dømmende fører bare til dårligere forhold og mindre åpenhet mellom dere. Hvis du ikke under noen omstendigheter vil tolerere eller godta at han eksperimenterer med rus så får du si at han får flytte ut og heller løse det sånn enn at du skal stirre han i øynene og mistenkeliggjøre han for å være rusa i tide og utide når han kommer hjem for da gjør du hjemmet ubehagelig og utrygt for han og dytter han mere ut i rus og opprør kanskje Snakker av personlig erfaring som en som ruste meg i den alderen Anonymkode: d259e...63a Hva var det som gjorde at du sluttet? Jeg liker ikke noen av vennene hans. De er kunstnere. Maling og musikk. Jeg tror at det er når han er med de at han røyker. Jeg vet at de vennene ruser seg. Det er de åpne om. Men kan ikke nekte han å være med de heller. Er heldigvis sjeldnere med de enn før. Har fått nye venner som jeg tror ikke ruser seg, men jeg vet jo ikke helt Anonymkode: 58fcb...528
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #18 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kast han ut siden han ikke respekterer reglene dine. Anonymkode: 0e456...6e8 Typisk kvinneguiden-dritt, som vanlig... Anonymkode: 41302...08f 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #19 Skrevet 26. desember 2021 Han er heldig som er mann siden han har foreldre som oppriktig vurderer å kaste han ut. Kjenner ei som ble kastet ut av huset på grunn av hasj. De neste årene var preget av voldtekter og overgang til sterkere rusmidler på grunn av at den eneste plassen hun kunne gå var til shady bekjente, kun fordi foreldrene valgte å kaste henne ut på grunn av litt hasj. Ren og skjær ondskap rett og slett. Anonymkode: 29a7b...0d1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå