AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #1 Skrevet 25. desember 2021 Hei, Min mor var en sykepleier og vet hva det vil si å få alzheimers. Min bestemor fikk det og hun så det med egne øyne, og er redd for å havne i samme situasjon. Nå glemmer hun ting etter bare noen få dager. For eksempel så glemmer hun hvor hun har lagt noe hun har kjøpt nylig og klarer ikke å finne det på nytt, med det resultatet at hun blir sint og så at hun blir lei seg for at hun glemmer så mye. Hva skal man gjøre i en sånn situasjon? Jeg føler at aggresjonen går utover meg og er med på å gjøre min livskvalitet dårligere. Hun vokste opp i en familie hvor det var normalt å kjefte på hverandre som oppdagelse, og jeg har også fått mye kjeft i min barndom som oppdragelse. Nå i voksen alder så takler jeg ikke at noen skal kjefte på meg uten noen god grunn bare på grunn av sin angst og problemer. Anonymkode: f7658...a19
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #2 Skrevet 25. desember 2021 Da bør hun gå til legen og utredes for Alzheimer. Det finnes medisin som kan bremse sykdommen. Anonymkode: 21141...616 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #3 Skrevet 25. desember 2021 Det er dessverre mange som blir aggressive når de utvikler alzheimers. Det virker ihvertfall som om hun har selvinnsikt og er ærlig med deg, så da er det ihvertfall håp for at du får henne til å gå til legen og bli utredet. Masse lykke til, grusom sykdom. Anonymkode: b6bef...fb4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #4 Skrevet 25. desember 2021 Det er grusomt å se noen gå gjennom den prosessen, og enda mer grusomt om man konstant blir minnet på at man kanskje står i situasjonen selv. Hun innser kanskje selv hvor mye hun glemmer, og det må være helt forferdelig å innse hvor dette går. Du som står henne nært må være støttende, og være der. Hun vil trenge alle rundt henne. Det er selvsagt ikke sikkert at det er Alzheimers, kan kun være vanlige forglemmelser. Men det gjør det ikke lettere når man glemmer ting og vet det er noe som går i familien. Spørsmålet er om hun er interessert i å gå til legen for å undersøke og finne ut om hun faktisk har det eller ikke. Er noen som vil leve i uvissheten, men er også dem som ønsker å vite det. Jeg vet ikke hvor jeg står selv. Har en oldemor og en bestemor som begge hadde Alzheimers. Jeg er ikke interessert i å vite det nå, men kanskje når jeg blir eldre. Anonymkode: 69529...e7d 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #5 Skrevet 25. desember 2021 Prøv å få henne til å bestille en legetime. Da kan hun evt. få diagnose, og så få tidlig hjelp. Anonymkode: 6c5dd...675
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei, Min mor var en sykepleier og vet hva det vil si å få alzheimers. Min bestemor fikk det og hun så det med egne øyne, og er redd for å havne i samme situasjon. Nå glemmer hun ting etter bare noen få dager. For eksempel så glemmer hun hvor hun har lagt noe hun har kjøpt nylig og klarer ikke å finne det på nytt, med det resultatet at hun blir sint og så at hun blir lei seg for at hun glemmer så mye. Hva skal man gjøre i en sånn situasjon? Jeg føler at aggresjonen går utover meg og er med på å gjøre min livskvalitet dårligere. Hun vokste opp i en familie hvor det var normalt å kjefte på hverandre som oppdagelse, og jeg har også fått mye kjeft i min barndom som oppdragelse. Nå i voksen alder så takler jeg ikke at noen skal kjefte på meg uten noen god grunn bare på grunn av sin angst og problemer. Anonymkode: f7658...a19 Hei. Hvor gammel er din mor? Jeg kan også tenke og være redd for å få Alzheimers, da min far fikk det ganske tidlig ( 58) Men disse tegnene på glemsel kan også komme av lite søvn, manglende konsentrasjon, stress osv. Bor du fortsatt hjemme hos mor? Anonymkode: 95c0c...caf
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 Har jobbet med mennesker med demens i mange år samt hatt flere i nærfamilie med denne sykdommen. En av de vanlige symptomene på det er nettopp det du skriver. Man glemmer og skylder på pårørende. Ville fått henne til legen for sikkerhets skyld. Har hun alltid vært redd sykdommen eller har det kommet da hun har begynt å glemme? Tenker det er en stor farrvarsel om redselen kom samtidig som hun startet å glemme.Dessverre. Anonymkode: 78dfa...e0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå