AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #1 Skrevet 25. desember 2021 Hei! Vi var i familiemiddag hos familien til samboeren i dag med mange barn. Jenta vår på 9 som var den eldste jenta av barna ble varm av buksene ho hadde på seg og tok de av og gikk rundt i genser og truse, og dette var helt greit for de andre virket det ut som. Noen spurte hvor buksa hennes var men det var kun det. Jeg som stemor lurer fælt på hvordan dette er greit for en 9 år gammel jente når det var så mye familie rundt og i ett selskap..!? Jeg ble sur på samboer som ikke ser på dette som ett problem. Men det gjør jeg, siden ho forventer å bli behandla voksent når det passer henne og moren hennes lar henne shave leggene (ja, vi her hjemme synes det er sykt og ikke greit).. og skal legge seg sent i helgene… derfor reagerer jeg ekstra på dette.., for jeg mener da hun ikke er moden nok for å fks legge seg sent hvis hun gjør sånt i selskap og INGEN forteller henne at slikt gjør man ikke i selskap/når man er hos andre. Hadde det vært en unge på 5 så hadde jeg jo selvsagt ikke reagert slik. hva kan jeg gjøre/si til samboer/9åringen så dette ikke gjentar seg? Anonymkode: 6a6a6...642 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #2 Skrevet 25. desember 2021 Dette MÅ være tull. Hvorfor lager du en stor sak ut av ingenting? Anonymkode: f7b73...293 28
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #3 Skrevet 25. desember 2021 I alle tråder er det forventninger om at alle under 10 år kun sitter pent ved bordet hele tiden, takker pent og mest er til pynt. Barn trenger å være kreative, få utløp for energi. Barn har ikke samme filter som voksne, og ikke alle barn er flau over kropp. Barns humør endrer seg også og helt opp i 20-årene er ikke barn/ungdoms oppførsel helt logisk. En god ide er å ha høy toleranse for påfunn. Anonymkode: d1440...c97 7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #4 Skrevet 25. desember 2021 Problemet er ikke at jentungen på 9 går uten bukse. Problemet er at hun shaver leggene og bestemmer leggetid selv. Men, foreldrene må få bestemme oppdragelsen ts. Dårlige foreldre gir ufyselige barn. Anonymkode: 8bac3...fdb 20
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #5 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei! Vi var i familiemiddag hos familien til samboeren i dag med mange barn. Jenta vår på 9 som var den eldste jenta av barna ble varm av buksene ho hadde på seg og tok de av og gikk rundt i genser og truse, og dette var helt greit for de andre virket det ut som. Noen spurte hvor buksa hennes var men det var kun det. Jeg som stemor lurer fælt på hvordan dette er greit for en 9 år gammel jente når det var så mye familie rundt og i ett selskap..!? Jeg ble sur på samboer som ikke ser på dette som ett problem. Men det gjør jeg, siden ho forventer å bli behandla voksent når det passer henne og moren hennes lar henne shave leggene (ja, vi her hjemme synes det er sykt og ikke greit).. og skal legge seg sent i helgene… derfor reagerer jeg ekstra på dette.., for jeg mener da hun ikke er moden nok for å fks legge seg sent hvis hun gjør sånt i selskap og INGEN forteller henne at slikt gjør man ikke i selskap/når man er hos andre. Hadde det vært en unge på 5 så hadde jeg jo selvsagt ikke reagert slik. hva kan jeg gjøre/si til samboer/9åringen så dette ikke gjentar seg? Anonymkode: 6a6a6...642 Du lager styr av ingenting og furter på toppen av det hele og oppfører deg hevngjerrig. Du virker veldig umoden og lite fleksibel. Snakk nå ut med dette med de voksne i familien. Anonymkode: fe8ca...760 8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #6 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Problemet er ikke at jentungen på 9 går uten bukse. Problemet er at hun shaver leggene og bestemmer leggetid selv. Men, foreldrene må få bestemme oppdragelsen ts. Dårlige foreldre gir ufyselige barn. Anonymkode: 8bac3...fdb Er du ts? Anonymkode: d1440...c97 3
Rosatoast Skrevet 25. desember 2021 #7 Skrevet 25. desember 2021 Dette har vel egentlig ingenting med deg å gjøre? Det er faren som burde reagere om det er noe. Hvis hun var så utrolig varm ser jeg ikke problemet, jenta er 9 år gammel.. Og det var bare familie rundt, derfor ingen utenom deg reagerer. Ei liten jente på 9 år bestemmer ikke leggetid selv, det gagner ikke foreldrene i senere tid ihvertfall. Det at mor shaver leggene hennes tror jeg ikke på, men jeg kan godt tro på at jenta syntes dette er gøy siden mamma gjør det - så mamma "gjorde det" på hun og. Ei jente på 9 år har ikke HÅR PÅ BEINA. Hvorfor du hisser deg opp av dette forstår jeg av en eneste grunn, hun er ikke din datter 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #8 Skrevet 25. desember 2021 Haha hæ? 😛 Anonymkode: 144ec...d79 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #9 Skrevet 25. desember 2021 Ærlig talt det er da ikke normalt at en 9 åring går rundt uten bukse i fam selskap! Skjønner godt at du reagerer wtf. Mitt tips til deg, ikke gidd å vær sammen med noen som har barn fra før ikke verdt det Anonymkode: 3db8f...915 16
Megplussto Skrevet 25. desember 2021 #10 Skrevet 25. desember 2021 La barnet og bestemme hvor «barnslige» de skal være i forskjellige situasjoner sier nå jeg. Noen barn er veslevoksne i ung alder og oppfører seg tidlig som små voksne. Andre er kjempebarnslige og leker med barbie, dukker og har best lek sammen med yngre barn. Og de fleste unger er et sted midt imellom/svinger mellom de to rollene i den alderen. Når det gjelder hele den barbere leggene-greia så synes jeg man bør ta en samtale med barnets mor om når man skal si ja til slikt hvis det plager dere. Vil nok dukke opp andre og større spm i tiden fremover som det er greit å være enige i grensesettingen på. Men akkurat dette med en 9 åring som kler av seg buksa når hun blir varm i lek, og og oppfører seg litt barnslig i et selskap hadde jeg gitt helt F i. Mest sannsynlig brydde ingen seg om det, og synes også du bare bør legge fra deg den😊 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #11 Skrevet 25. desember 2021 Eh hæ? Så fordi hun går uten bukser så lan hun ikke legge seg senere??🤪 Anonymkode: 5d2a5...c51 6
Jessic_a Skrevet 25. desember 2021 #12 Skrevet 25. desember 2021 En 9 åring burde faktisk vite bedre enn å kle av seg i et selskap. Men du ts virker ikke å like den ungen. 11
Gjest theTitanic Skrevet 25. desember 2021 #13 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hei! Vi var i familiemiddag hos familien til samboeren i dag med mange barn. Jenta vår på 9 som var den eldste jenta av barna ble varm av buksene ho hadde på seg og tok de av og gikk rundt i genser og truse, og dette var helt greit for de andre virket det ut som. Noen spurte hvor buksa hennes var men det var kun det. Jeg som stemor lurer fælt på hvordan dette er greit for en 9 år gammel jente når det var så mye familie rundt og i ett selskap..!? Jeg ble sur på samboer som ikke ser på dette som ett problem. Men det gjør jeg, siden ho forventer å bli behandla voksent når det passer henne og moren hennes lar henne shave leggene (ja, vi her hjemme synes det er sykt og ikke greit).. og skal legge seg sent i helgene… derfor reagerer jeg ekstra på dette.., for jeg mener da hun ikke er moden nok for å fks legge seg sent hvis hun gjør sånt i selskap og INGEN forteller henne at slikt gjør man ikke i selskap/når man er hos andre. Hadde det vært en unge på 5 så hadde jeg jo selvsagt ikke reagert slik. hva kan jeg gjøre/si til samboer/9åringen så dette ikke gjentar seg? Anonymkode: 6a6a6...642 Å gå uten bukse er et trekk fra det barnet hun er. Å shave leggene er kopiering av de voksnes adferd. Noe alle barn gjør, men de aller fleste lar ikke shaving av leggene bli en rutine. Mindre barn vil barbere seg i ansiktet som far. De får låne barberskummet og en ikke skarp gjenstand som kan være "høvel". Det er kopiering og lek. Hadde de måttet gjøre det som en rutine for å ha det bra så hadde det måttet tas tak i som et problem. Å pushe leggetider er da helt normal adferd for ethvert barn. At dere voksne ikke setter grenser er jo deres problem. Det virker som om jenta irriterer deg. At du irriterer deg over at hun ikke bare følger regler. Det er din last. Alle barn tester grenser, og hvertfall barn med skilte foreldre.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #14 Skrevet 25. desember 2021 theTitanic skrev (3 minutter siden): Det virker som om jenta irriterer deg. At du irriterer deg over at hun ikke bare følger regler. Det er din last. Alle barn tester grenser, og hvertfall barn med skilte foreldre. Enig. Det er alltid den voksne som har problem om det irriterer seg over barns måte å være på og noe den voksne må jobbe med. Anonymkode: d1440...c97 1
Gjest theTitanic Skrevet 25. desember 2021 #15 Skrevet 25. desember 2021 Det virker også som at du tror at barn er gjennomført aldersadekvate. Det er de jo ikke. En 9 åring vil noen ganger ha selvstendigheten og løsrivelsen til et større barn, og andre ganger glede seg over mummitrollet, ha kosedyr sitt og ligge inntil foreldrene sine som et småbarn. Den prepubertale fase skaper det lille barnet om til et stort. Det er ikke en prosess som skjer systematisk og likt. Hun er ikke falsk eller slu fordi hun vil ha fordelene ved både å være liten og å være stor slik du kanskje tror.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #16 Skrevet 25. desember 2021 Innlegget ditt oser jo litt av at du ikke liker jentungen, jeg tror det er derfor du får så krasse svar. Hvis jeg isolerer spørsmålet rundt bekledning så tenker jeg jo at det normale var at hun fikk skifte inn i noe annet. Jeg har en 9 åring selv, og jeg kjenner derfor mange 9åringer. Å kle av seg buksa og sprade rundt i truse og genser i selskap er vel ikke akkurat normalen, men hvis hun synes det er greit, og ingen voksne ønsker å veilede henne så er det vel ok. Jeg tror jenta mi hadde dødd om jeg jeg foreslo det, og hun shaver selvfølgelig ingenting. Anonymkode: edeee...c6a 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #17 Skrevet 25. desember 2021 Jeg har ei jente på 10 år, og hun hadde aldri gjort noe slikt da hun var 9 år. Det kan jeg ikke se for meg at noen av venninnene hadde gjort heller. Hun er kanskje litt umoden for alderen? Anonymkode: 34ccf...ec9 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #18 Skrevet 29. desember 2021 Hvis jeg hadde gjort noe sånt da jeg var ni ville jeg fått juling. Det ville vært stor oppstandelse. Anonymkode: 1b4d4...2d0 2
Hannah80 Skrevet 29. desember 2021 #19 Skrevet 29. desember 2021 Rosatoast skrev (På 25.12.2021 den 20.52): Ei jente på 9 år har ikke HÅR PÅ BEINA. Hvorfor du hisser deg opp av dette forstår jeg av en eneste grunn, hun er ikke din datter Joda, det er det flere jenter i så ung alder som har. 7
Lonelily Skrevet 29. desember 2021 #20 Skrevet 29. desember 2021 Her ligger kanskje det meste av utfordringen i at du føler du ikke kan si noe på det, ikke det at hun faktisk gikk uten bukse? Jeg har en litt umoden åtteåring som lett hadde (og har) gjort det samme. Rundt nær familie spiller det ingen trille, men jeg har pratet mange ganger med henne om at det å kle av seg ikke er greit på skolen eller andre steder enn hjemme. Det handler om å lære barnet hva som er sosialt akseptert, så her tenker jeg det hadde vært greit om du eller noen andre sa til barnet noe ala "det er greit at du går rundt i trusa nå som du er varm og bare sammen med familien, men sånt må du ikke gjøre når du er sammen med andre". Syntes det er litt dramatisk å kalle dette et problem. the Titanic sa det så fint. En 9 åring er fortsatt et barn, noen ganger kan det virke veldig modent, andre ganger veldig barnslig. Dette er jo å forvente 😊 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå