AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #1 Del Skrevet 25. desember 2021 Har lyst på et gammelt hus som jeg vet kommer til salgs snart. Men det huset må nok totalrenoveres! Er det noen her som vil dele erfaringer med slikt? 🙂 Hvor mye gjorde dere selv, hva kostet det, hvor lang tid tok det, viktige ting å tenke på/gjennom, tips & triks... Huset er i to etasjer pluss kjeller og loft, sikkert ca 200 kvm. Ser for meg å leie inn fagfolk til mye, men også så mye egeninnsats som mulig. Skifte av el-anlegg (hvis nødvendig) og eventuelt ventilasjonsanlegg (og kanskje andre ting?) må/bør vel gjøres før innflytting, men andre ting kan gjøres etter hvert, eller, selv om man da må bo i kaoset? Anonymkode: 4de35...03b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #2 Del Skrevet 25. desember 2021 Det kommer helt an på huset,men totalrenovering koster mye. Tenger det nytt tak, ny drenering, nye vinduer, ny kledning, etterisolering av gulv og vegger, nytt elanlegg (garantert!), nytt røropplegg, ny hovedledning for avløp, nye gulv, nytt kjøkken, nytt bad, gulv/vegger/tak for overflatebehandling, ny dører inne, nytt ildsted, varmepumpe+++ Til sammenligning: Vi pusset opp innvending 80 kvadrat med nytt kjøkken (dog et litt dyrt et), nytt bad, nye vinduer, etterisolering, ny varmepumpe, ny peis, overflater vegg og tak, endre noe bæring og nye gulv for litt over 1,5 millioner. Uten kjøkkenet brukte vi litt over 1 million. Altså uten tak, kledning, drenering og arbeid på soverom. Oppussing er dyrt, materialprisene øker og håndtverkere har mer enn nok å gjøre og priser seg derfor høyt. Anonymkode: 3926b...8be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #3 Del Skrevet 25. desember 2021 Vi gjorde det samme for noen år tilbake, gammel villa med grunnflate på rundt 90 m2, fire etasjer ( inkl kjeller) Vinduer samt tak kom på godt over millionen, byantikvar var inne i bildet og samtlige vinduer måtte enten restaureres eller byttes til tilsvarende type med kittfals, takpanner måtte være samme sort som på huset originalt, dvs glasete. Innvendig har man mer frie tøyler, men etter hundre år var det svært lite som kjapt kan pusses opp. Bjelkelag har muligens seget, vegger er skjeve, utvendig elektrisk anlegg, originaldører mangler, man må bytte ut elektrisk i hele huset, vann og kloakk, drenering, isolasjon, ventilasjon… Det baller på seg. Vi enda på rundt 4,5 millioner i totalrehablitering. Anonymkode: 030b4...ebd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #4 Del Skrevet 25. desember 2021 Vi brukte drøyt 1 million - gjorde alt utenom el og rør selv. Brukte et år på å få huset innflyttingsklart. Alt innvendig ble ribbet ned til stenderne. Dersom du ikke er handy - kjøp heller et hus som bare trenger overflateoppussing 😅 Anonymkode: 60e7f...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 25. desember 2021 #5 Del Skrevet 25. desember 2021 Riv dritten og bygg nytt. Aldri økonomisk og restaurere gamle hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #6 Del Skrevet 26. desember 2021 Totalrenovering av hus kan være vidt forskjellige opplevelser og kostnad. Det kommer an på tilstanden av huset, hvordan det er bygget opp, årstall osv osv. At det aldri lønner seg er bare tull. Det kan det selvsagt gjøre, men egeninnsats er helt nødvendig for å gå i pluss. Men igjen så er dette kanskje uvesentlig om man gjør det for å få et hus man kan bo i resten av livet. Vi jobber med å totalrenovere et hus fra 60-tallet på syvende året. Brukt ca 1 mill så langt og går med drøyt 1 mill til, men det er inkludert et påbygg på 25 kvm som vil koste rundt 700’. Alt som kan gjøres med egeninnsats er gjort. Gjør det jevnt og trutt og stresser ikke. Har to små barn også, så vi jobber for å ha en hyggelig hverdag oppi alle prosjektene. Tror ikke jeg ville påtatt meg totalrenovering av et hus fra førkrigstiden, da mitt inntrykk er at det er en hel annen type jobb. Og tomten/beliggenheten bør være ganske unik for at det skal føles verdt det underveis. Er mange som totalrenoverer hus og mange ulike opplevelser av det, men man bør være innstilt på hardt arbeid og at det vil koste mer og ta mer tid enn man tror. Anonymkode: a80bb...562 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #7 Del Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det kommer helt an på huset,men totalrenovering koster mye. Tenger det nytt tak, ny drenering, nye vinduer, ny kledning, etterisolering av gulv og vegger, nytt elanlegg (garantert!), nytt røropplegg, ny hovedledning for avløp, nye gulv, nytt kjøkken, nytt bad, gulv/vegger/tak for overflatebehandling, ny dører inne, nytt ildsted, varmepumpe+++ Til sammenligning: Vi pusset opp innvending 80 kvadrat med nytt kjøkken (dog et litt dyrt et), nytt bad, nye vinduer, etterisolering, ny varmepumpe, ny peis, overflater vegg og tak, endre noe bæring og nye gulv for litt over 1,5 millioner. Uten kjøkkenet brukte vi litt over 1 million. Altså uten tak, kledning, drenering og arbeid på soverom. Oppussing er dyrt, materialprisene øker og håndtverkere har mer enn nok å gjøre og priser seg derfor høyt. Anonymkode: 3926b...8be Takk for grundig svar. Ja, har sett at hundretusenene ryker fort. Har i utgangspunktet tenkt rundt to millioner til renovering, men ikke sikkert det er nok. Jeg tenker det er greit med litt rimelige løsninger med feks IKEA-kjøkken eller tilsvarende. Og så mye egeninnsats som mulig. Men jeg er ikke håndverker, bare handy 😅 så det begrenser seg jo litt hva som kan gjøres selv. Anonymkode: 4de35...03b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #8 Del Skrevet 26. desember 2021 Jævlig dyrt, evighetsprosjekt Anonymkode: 44b3e...0c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #9 Del Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi gjorde det samme for noen år tilbake, gammel villa med grunnflate på rundt 90 m2, fire etasjer ( inkl kjeller) Vinduer samt tak kom på godt over millionen, byantikvar var inne i bildet og samtlige vinduer måtte enten restaureres eller byttes til tilsvarende type med kittfals, takpanner måtte være samme sort som på huset originalt, dvs glasete. Innvendig har man mer frie tøyler, men etter hundre år var det svært lite som kjapt kan pusses opp. Bjelkelag har muligens seget, vegger er skjeve, utvendig elektrisk anlegg, originaldører mangler, man må bytte ut elektrisk i hele huset, vann og kloakk, drenering, isolasjon, ventilasjon… Det baller på seg. Vi enda på rundt 4,5 millioner i totalrehablitering. Anonymkode: 030b4...ebd Wow. Fikk dere støtte fra noe sted til renoveringen? Det er heldigvis ingen slike forhold inne i bildet her. Huset er gammelt, men ikke så gammelt - ca andre verdenskrig. Okke som, så vil vel et så gammelt hus gjerne avdekke en del «hemmeligheter» når man først begynner å fikse på det... Anonymkode: 4de35...03b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #10 Del Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi brukte drøyt 1 million - gjorde alt utenom el og rør selv. Brukte et år på å få huset innflyttingsklart. Alt innvendig ble ribbet ned til stenderne. Dersom du ikke er handy - kjøp heller et hus som bare trenger overflateoppussing 😅 Anonymkode: 60e7f...36c Problemet er at (nye/nyere) hus som kan flyttes mer eller mindre rett inn i og som vil ha lite store vedlikeholdskostnader i årene fremover ligger på feil sted. Men en eventuell overgang fra nytt og «vedlikeholdsfritt» til gammelt og med stort/kontinuerlig behov for utskiftninger kan jo bli et sjokk 😅 Anonymkode: 4de35...03b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #11 Del Skrevet 26. desember 2021 Smeltemann skrev (11 timer siden): Riv dritten og bygg nytt. Aldri økonomisk og restaurere gamle hus. Det er jo verdt å vurdere. Da blir det en veldig dyr tomt, men det hadde også blitt veldig, veldig bra, tror jeg 🤩 Anonymkode: 4de35...03b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #12 Del Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Totalrenovering av hus kan være vidt forskjellige opplevelser og kostnad. Det kommer an på tilstanden av huset, hvordan det er bygget opp, årstall osv osv. At det aldri lønner seg er bare tull. Det kan det selvsagt gjøre, men egeninnsats er helt nødvendig for å gå i pluss. Men igjen så er dette kanskje uvesentlig om man gjør det for å få et hus man kan bo i resten av livet. Vi jobber med å totalrenovere et hus fra 60-tallet på syvende året. Brukt ca 1 mill så langt og går med drøyt 1 mill til, men det er inkludert et påbygg på 25 kvm som vil koste rundt 700’. Alt som kan gjøres med egeninnsats er gjort. Gjør det jevnt og trutt og stresser ikke. Har to små barn også, så vi jobber for å ha en hyggelig hverdag oppi alle prosjektene. Tror ikke jeg ville påtatt meg totalrenovering av et hus fra førkrigstiden, da mitt inntrykk er at det er en hel annen type jobb. Og tomten/beliggenheten bør være ganske unik for at det skal føles verdt det underveis. Er mange som totalrenoverer hus og mange ulike opplevelser av det, men man bør være innstilt på hardt arbeid og at det vil koste mer og ta mer tid enn man tror. Anonymkode: a80bb...562 Høres ut som dere har funnet en fin måte å gjøre det på, for dere. Men hjelpes - syv år er lenge! Huset er fra ca andre verdenskrig, så vi snakker ikke 100-200 år gammelt, heldigvis. Likevel gammelt nok til at jeg tar høyde for at «alt» må gjøres. Og jeg vet ikke om de gjorde ting skikkelig på den tiden, eller om det var om å gjøre å få opp et hus fortest mulig. Det blir spennende å lese takstrapporten når den kommer... Anonymkode: 4de35...03b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #13 Del Skrevet 26. desember 2021 Som vedkommende over skriver, så er det tomt og beliggenhet som avgjør om du får pengene det koster å totalrenovere tilbake, den dagen du selger. Spesielt om du skal ha fagfolk til mesteparten av jobben. Jeg er midt i totalrenovering av hus fra 60 tallet. Fagfolk har etterisolert og lagt ny taktro og tak, lagt nye takrenner osv (200 kvm - ca 550 000 kr), byttet 18 vinduer og 1 dør (ca 150 000 ink arbeid), Ny vindsperrer og kledning på 9m vegg (ca 50 000kr), Satt opp en ny garasje på eksisterende såle, helt lik den som stod der (20 KVM 200 000kr). Malt alle flater utvendig 2 strøk (ca 30.000 kr i maling og 120 timer egeninnsats) Nå skal 70 kvm inne (stue, kjøkken bad) renoveres, trekkes ny el, nye rør, etterisolerer på yttervegg for skjult anlegg, nye overflater tak og vegg, samt 90 kvm med gulv og varme legges. Her har jeg satt av 1 mill og da er ikke kjøkkeninnredning inkludert. Så etter 1.9 mill med fagfolk, kommer man langt, men nå er også smertegrensen nådd mtp budsjett, og hva jeg vil få tilbake om jeg må selge innen 5år. Resten av huset vil bli tatt litt etter litt. Jeg har ikke et A4 hus, mye vinkler, store vinduer, bratt tomt. Selv har jeg kun prosjektert, ryddet, kjørt søppel, malt, hentet materialer, og småting - det er veldig gøy å se hvor bra det blir! Hadde jeg vært to økonomier så ville vi nok fått hele huset i mål Men også givende å vite at dette unike stedet bare er mitt! For evig. Anonymkode: e0ad2...dcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #14 Del Skrevet 26. desember 2021 Hva skal gjøre på huset? Pris for nybygg kan du regne 35000 per kvm, skal du renovere inne og ute tenker jeg du kan starte med et forsiktig overslag på 20000 per kvm (4 mill hos dere). 2 mill holder langt ifra til et hus på 200 kvm om du skal gjøre mer enn innvendige overflater og du skal ha hjelp av fagpersoner, bare et bad koster fort 200-250k, samme gjelder kjøkken. Med drenering, tak, vinduer, dører, elektrisk (svindyrt!), ventilasjon, isolering, kledning, våtrom, kjeller osv er du nok godt over 20000 per kvm også, vil nesten tro det fort blir dyrere enn å bygge nytt? Anbefaler å ta kontakt med en takstmann eller en byggmester, de kan hjelpe dere med å se på rekkefølger, hva som haster mest, hva som kan vente osv. og gi et overslag på hva ting koster. Husk å legge til 10-20% på det de sier, det blir alltid dyrere enn man tror. Anonymkode: e4be2...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #15 Del Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er jo verdt å vurdere. Da blir det en veldig dyr tomt, men det hadde også blitt veldig, veldig bra, tror jeg 🤩 Anonymkode: 4de35...03b Her gjorde vi nettopp det. Regn 35000-40000 per kvm, vi bruke ca 30000 for 5 år siden og prisene har gått i taket siden. Anonymkode: e4be2...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #16 Del Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hva skal gjøre på huset? Pris for nybygg kan du regne 35000 per kvm, skal du renovere inne og ute tenker jeg du kan starte med et forsiktig overslag på 20000 per kvm (4 mill hos dere). 2 mill holder langt ifra til et hus på 200 kvm om du skal gjøre mer enn innvendige overflater og du skal ha hjelp av fagpersoner, bare et bad koster fort 200-250k, samme gjelder kjøkken. Med drenering, tak, vinduer, dører, elektrisk (svindyrt!), ventilasjon, isolering, kledning, våtrom, kjeller osv er du nok godt over 20000 per kvm også, vil nesten tro det fort blir dyrere enn å bygge nytt? Anbefaler å ta kontakt med en takstmann eller en byggmester, de kan hjelpe dere med å se på rekkefølger, hva som haster mest, hva som kan vente osv. og gi et overslag på hva ting koster. Husk å legge til 10-20% på det de sier, det blir alltid dyrere enn man tror. Anonymkode: e4be2...95a Bad koster rundt 300-400 nå, har nettopp totalrenovert et knøttlite bad, det kostet 300 for KUN arbeidet. Nesten 400 inkl fliser og innredning. Det er helt sykt dyrt å pusse opp akkurat nå. Anonymkode: 04803...66f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 26. desember 2021 #17 Del Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo verdt å vurdere. Da blir det en veldig dyr tomt, men det hadde også blitt veldig, veldig bra, tror jeg 🤩 Anonymkode: 4de35...03b Vil tro det blir dyrere å restaurere. Har holdt på i mange år jeg og jeg angrer på at jeg begynte 😂😂😂😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #18 Del Skrevet 26. desember 2021 Mannen min er tømrer, og blir stadig leid inn til å bistå folk når de er på visning av eldre hus som behøver resutarering. Kan være lurt å ta med seg en fagmann. Da får dere et overblikk over hva som må gjøres og et nokså grovt prisestimat over hva det vil koste. Anonymkode: 01810...12d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #19 Del Skrevet 26. desember 2021 Jeg tenker at om man kjøper et gammelt hus er det sjarm i litt skjeve vegger og gulv. Familiegården her må delevis renoveres og de prøver så godt det lar seg gjøre å ha det sånn som det en gang var. Tømmervegger som er blitt bygget foran er tatt frem igjen og det er så fint😍 Tar man over et gammel hus tenker jeg at man bør ha litt interesse for gamle hus egentlig. Anonymkode: 01405...bd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #20 Del Skrevet 26. desember 2021 Vi har gjort det aller meste innvending, dvs totalrenovering av rundt 200 m2 inkl 3 bad og 2 kjøkken (huset har utleiedel). Noe flytting av vegger, men bare ett sted vi måtte ha drager. Vi har ikke gjort noen ting selv, og har betalt ca 4 mill for alt som er gjort inne. I tillegg har vi brukt rundt 1,3 mill på drenering og annet arbeid på tomta. Helt sykt dyrt, men siden vi bor i Oslo og fikk et røverkjøp for 3 år siden, så hadde vi faktisk gått i null om vi hadde solgt i dag. Anonymkode: 16796...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå