Gå til innhold

Kommer ikke overens med voksen stedatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min har vært sammen i 15 år, gift i 10. Vi har et felles barn på 3 år, i tillegg har han en datter fra før. Hun er 23 år nå, og jeg har vært i livet hennes siden hun var 8 år. Det har vært mye opp og ned, men jeg har hele veien prøvd å være en omsorgsfull voksen, og behandlet henne godt. Nå er hun voksen selv, og hjemme på juleferie. 

Utfordringen er at vi er så fundamentalt ulike. Hun fester mye, drikker seg sørpe full nesten hver dag, banner. Hun er en type menneske som ofte havner i konflikter med venner, for hun kan være ganske frekk og uspiselig, mens jeg er en mer forsiktig og konfliktsky type. Hun hater dyr, jeg elsker dyr. Hun snakker om «den jævla katten» for eksempel.  Jeg jobber på eldrehjem, hun sier «Fy faen jeg hadde aldri gaddet det der mens hun himler med øynene.» Jeg handler klær på HM, Cubus osv, mens hun kjøper dyre merkeklær, går rundt med en Louis Vuitton veske på håndleddet, Gant-genseren knyttet rundt skuldrene med nesen i sky. Hun kommer full hjem og vil leke med søsteren på 3 år, noe hun så klart ikke får lov til. Neste morgen når lillesøsteren vil leke er hun fyllesyk og sur, og glefser etter lillesøsteren som da blir litt lei seg. Hun setter fra seg alkoholskvetter rundt omkring, som vi går å tømmer ut. Når søsteren var mindre la hun alltid fra seg små lypsylkorker (som da var farlig for en 1-åring), paracetesker og andre ting, og selv om vi har gitt beskjed gang etter gang så gir hun blaffen. Hun liker ikke meg spesielt godt, det merker jeg. Mannen er tidvis enig med meg, men er mer tålerant enn jeg er. Han synes også at jeg hakker litt mye (sjelden direkte til henne, tar mest frustrasjon ut på mannen). Jeg mener hun er et overfladisk og lite empatisk menneske rett og slett. Men det som er kjipt er at jeg gruer meg til alle ferier og høytider, for da er hun hjemme. Hennes mor er hun sjelden oss. Vet ikke hva jeg vil med dette, det er vel bare et lite hjertesukk. Det er ingen god følelse å mistrives i sitt eget hjem, og jeg kjenner at jeg grur meg mange uker i forveien når hun skal komme. 

Anonymkode: deb5e...a36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her får de som kommer til å rope stemonster bare ta seg en bolle. 

Selvsagt er det ugreit å være full og herje med et barn, å legge igjen alkoholskvetter eller ting hun kan svelge. Denne voksne damen kan være det stakkars særkullsbarnet så mye hun bare vil, men når hun oppfører seg slik må faktisk mannen din støtte deg at oppførsel som hadde vært grunnlag for bekymringsmelding til bv utgår. 

Anonymkode: 8b4ff...afa

• Liker 26
Skrevet

Hun er 23 år!! Jeg hadde forventet mye mer av ei på 16, dette er jo ekstremt! 

Denne 23 åringen trenger å lære seg litt om hvordan livet fungerer. Hun bør skaffe seg jobb og eget bosted  kjapt! 

Anonymkode: d1467...c46

• Liker 23
Skrevet

En 23 åring bør ha flyttet ut av barndomshjemmet permanent, slik at hun er på besøk når hun kommer dit og ikke kan oppføre seg som hun vil. Her er nok løsningen at far tar en prat med henne om oppførsel og at det er på tide at hun skaffer seg sitt eget. At hun fester er ikke så uvanlig i den alderen, så det syns jeg ikke er så ille, men resten av oppførselen er jo skrekkelig. 

Anonymkode: 100e8...96c

• Liker 8
Skrevet

Hva tenker han som ikke oppdro barnet om at hun har blitt en dysfunksjonell voksen? 

Anonymkode: 6a4d6...d47

• Liker 21
Skrevet

Hun har leilighet i en annen by hvor hun studerer, men kommer hjem i ferier og oppfører seg etter mitt skjønn ufyselig. Sikkert enklere for far å se forbi ting enn for meg. Far sier stort sett at jeg bare skal ignorere henne. Lettere sagt enn gjort.

• Liker 3
Skrevet

Du må jo ikke la henne få deg til å føle deg underlegen! 

Hun er frekk ja, men å gå med merkeklær, at hun banner og ikke er glad i den faens katten.. eh, det gjør henne ikke til et dårlig menneske.

Men hvorfor er hun full midt på dagen så og si? Hm. Men greit. Hun bør absolutt rydde etter seg og være snill mot knøttet da! 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun har leilighet i en annen by hvor hun studerer, men kommer hjem i ferier og oppfører seg etter mitt skjønn ufyselig. Sikkert enklere for far å se forbi ting enn for meg. Far sier stort sett at jeg bare skal ignorere henne. Lettere sagt enn gjort.

Da ber du far ta en alvorsprat.med henne. Hun burde ikke få lov til å oppføre seg sånn. Er en voksen kvinne i teorien,  men oppfører seg som en 14 åring.. 

Skrevet
SoWhat? skrev (5 minutter siden):

Hun er frekk ja, men å gå med merkeklær, at hun banner og ikke er glad i den faens katten.. eh, det gjør henne ikke til et dårlig menneske. 

Uenig. At noen tillater seg å banne utenfor sitt hjem, og rundt små barn ikke mindre, vitner om en generell tendens til å ikke ta hensyn.

Anonymkode: 6bb6d...ef2

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uenig. At noen tillater seg å banne utenfor sitt hjem, og rundt små barn ikke mindre, vitner om en generell tendens til å ikke ta hensyn.

Anonymkode: 6bb6d...ef2

Tillater seg å banne faktisk. Nå lo jeg. Det blir for komisk for meg. 

Og det vitner på ingen måte om en generell tendens til å ikke ta hensyn. Wtf hvordan trekker du en sånn konklusjon?? 

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at her må noen være voksen, og skjerme barnet på 3 år fra en sterkt beruset person, og i dette tilfelle er det din oppgave som mor å skjerme barnet for slikt. Jeg tenker at dere etter denne juleferien må sette noen klare grenser ovenfor denne 23-åringen for hva som er akseptabel atferd i deres hjem. Tenker det er greit at hun nyter alkohol sammen med venner, men da må hun oppholde seg på eget rom når hun kommer hjem. Tenker også at det ikke er greit å feste hele juleferien, ikke er greit. Da får hun heller finne annet sted å være når hun er hjemme. 

Tenker også at dersom hun har problemer med dyr, får hun vurdere om dette er plassen hun ønsker å tilbringe ferien sin. Hvis hun til tross for det, ønsker å være hos dere, får hun spare seg slike kommentarer om husets dyr. Tenker også at hun må ta hensyn til at det faktisk bor et barn på 3 år i dette huset, og da kan man faktisk ikke slenge medisiner og slikt rundt seg. En sak er at et barn på 3 år neppe spiser paracet og slikt, da det er ganske bittert, men tenker også på andre farlige ting/tabletter. 

At hun bruker merkeklær og slikt, er strengt tatt ikke din sak. Hvis hun heller ønsker å bruke sine penger på dyre klær fremfor å spare, så får det bli hennes sak. 

Det er kanskje ikke noen hensikt å ta det opp nå når hun er der, da det mest sannsynlig bare blir bråk, såfremst hun ikke fortsetter å oppholde seg sterkt beruset sammen med dette barnet. Der MÅ dere faktisk sette grenser ganske så kjapt. 

• Liker 12
Skrevet

Hun har fått streng beskjed flere ganger om å ikke oppholde seg i husets fellesarealer når hun er beruset. Men hun er såpass arrogant at uansett hva som sies så gjør hun som hun selv vil. Far jager henne umiddelbart på rommet når det skjer, men det skaper uro og stor mistrivsel for min del. I tillegg føler jeg på et stort ubehag rundt henne, for jeg merker at hun ikke liker meg. Hvordan BOR man sammen med en person man klaffer så dårlig med? Selv om hun «bare» er hjemme på ferie… ingen god følelse å ha i sitt eget hjem. 

Jeg mener jeg har gode holdepunkter når jeg kaller henne et dårlig menneske. Hun sier selv at status er viktigere enn å behandle folk bra. Hun må fremstå rik og suksessfull utad. Jeg har hørt henne omtale meg til en venninne som «min feite Cubus-stemor» og jeg vet at hun har vært en mobber i tenårene. Hun ser ned på folk, og jeg har selv sett henne le høyt av en gammel mann som falt på isen en gang. Hun er virkelig ikke et bra menneske, hun er helt blottet for empati for eksempel. Far er glad i sin datter, selvfølgelig, selv om han er enig i at hun har «noen sider som er mindre bra». Mildt sagt spør du meg. Ifølge han er hun så voksen nå at «hun får finne ut av slike ting selv, jeg kan ikke oppdra henne lenger». Greit nok, men det er ikke noen god følelse å grue seg slik til alle ferier. Jeg har det ikke godt hjemme når hun er her, rett og slett. 

Selv om jeg elsker mannen min høyt så hadde jeg nok tatt min sekk og reist hadde det ikke vært for at vi har barn sammen. Jeg vil ikke utsette barnet mitt for det, dessuten hadde jeg ikke taklet å se barnet mitt bare annenhver uke. Lett å være etterpåklok gitt, men sånn er det når man går optimistisk inn i noe og tror at ting vil gå seg til. «Hun blir nok bedre når hun er ferdig med tenårene» tenkte jeg…

• Liker 3
Skrevet

Naboen hadde en sønn som ikke oppførte seg pent hjemme. Familien byttet lås og pakket ned tingene hans. Nok var nok av dårlig oppførsel. Din mann MÅ ta oppgjør med henne.

Anonymkode: 28566...e65

• Liker 8
Skrevet

Men må hun bo flere dager der? Kan dere ikke begrense besøket? Hun er voksen og jeg hadde sagt rett ut at besøk over tid ikke fungerer for dere. Aldri om jeg hadde forholdt meg til et menneske som oppfører seg så ufyselig foran et lite barn 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Naboen hadde en sønn som ikke oppførte seg pent hjemme. Familien byttet lås og pakket ned tingene hans. Nok var nok av dårlig oppførsel. Din mann MÅ ta oppgjør med henne.

Anonymkode: 28566...e65

Han har gjort det mange ganger i årenes løp, og hun jatter med og lover bot og bedring, men sklir like fort tilbake til gamle vaner. Når jeg konfronterer mannen med dette blir han irritert på meg, sier at han er lei av å høre det, og at han har sagt ifra mange ganger, mer får han ikke gjort. Maser jeg mer blir han mer og mer irritert, og sier at jeg hakker og gjentar meg selv. Han kunne vært hardere spør du meg, jeg synes han er en smule tøffel… 

• Liker 3
Skrevet

Synes mannen din bør gripe inn om hun drikker så mye. Ja, det er vanlig å feste en del når man er ung, men det er unormalt å drikke hver eneste dag og være så mye drita! De fleste på hennes alder har jobb eller jobb + studier og ikke kan feste så mye. Hva gjør hun i ukedagene at hun kan drikke så mye? Hadde blitt bekymret om en i min familie oppfører seg slik.

Anonymkode: a8ebe...5c5

• Liker 6
Skrevet (endret)
Frk Midnattsol skrev (47 minutter siden):

Jeg tenker at her må noen være voksen, og skjerme barnet på 3 år fra en sterkt beruset person, og i dette tilfelle er det din oppgave som mor å skjerme barnet for slikt. Jeg tenker at dere etter denne juleferien må sette noen klare grenser ovenfor denne 23-åringen for hva som er akseptabel atferd i deres hjem. Tenker det er greit at hun nyter alkohol sammen med venner, men da må hun oppholde seg på eget rom når hun kommer hjem. Tenker også at det ikke er greit å feste hele juleferien, ikke er greit. Da får hun heller finne annet sted å være når hun er hjemme. 

Tenker også at dersom hun har problemer med dyr, får hun vurdere om dette er plassen hun ønsker å tilbringe ferien sin. Hvis hun til tross for det, ønsker å være hos dere, får hun spare seg slike kommentarer om husets dyr. Tenker også at hun må ta hensyn til at det faktisk bor et barn på 3 år i dette huset, og da kan man faktisk ikke slenge medisiner og slikt rundt seg. En sak er at et barn på 3 år neppe spiser paracet og slikt, da det er ganske bittert, men tenker også på andre farlige ting/tabletter. 

At hun bruker merkeklær og slikt, er strengt tatt ikke din sak. Hvis hun heller ønsker å bruke sine penger på dyre klær fremfor å spare, så får det bli hennes sak. 

Det er kanskje ikke noen hensikt å ta det opp nå når hun er der, da det mest sannsynlig bare blir bråk, såfremst hun ikke fortsetter å oppholde seg sterkt beruset sammen med dette barnet. Der MÅ dere faktisk sette grenser ganske så kjapt. 

Enig i dette, klare grenser og krav er det eneste som får hun til å kunne ta viktige selvstendige valg. Jeg tenker at denne jenta ikke har hatt så mye motvind i livet, og det er fortsatt håp om at hun kan bli en empatisk voksen. Men da må hun først faktisk kjenne på hvordan det er å få konsekvenser, lære seg å oppføre seg. 

Hvis du gjør som brukeren over her sier, er det godt mulig hun vil himle med øynene og si hun sover et annet sted. BRA , hun kommer garantert til å komme tilbake til dere omsorgspersoner hvor hun da forhåpentligvis har kjent på en del følelser. Det er jo eneste måten en kan lære seg å empatisere. Dermed også oppføre seg. 

Men nå syntes jeg også det er dumt av deg, å sammenligne deg med en 23 år gammel student. Selvfølgelig er dere meget forskjellig, hun er en HELT annen generasjon enn deg.. Oppførselen hennes er fortsatt ikke akseptabel, men hvis dere er ett hjem der man "helst ikke snakker om ting" - så forstår jeg jo veldig godt hvorfor hun har blitt sånn. Du har vært i livet hennes siden hun var 8 år, så egentlig virker det også som at du bare bestemte deg for å ikke like hun. Når en er 8 år, så kan man forme barnet - så her har du sviktet. Siden moren hennes ikke er i bildet, du har jo et stort ansvar du også, men dette har ikke du villet ta - så jeg tenker også at mye av denne skylden ligger på deg. 

Endret av Rosatoast
  • Liker 7
Skrevet

Hvordan i alle verden har hun råd til alle merketingene som student?  (Jeg antar dere har helt normal råd siden du selv velger å handle på helt vanlige "billig"-butikker)

Anonymkode: df52d...05d

• Liker 4
Skrevet

Dette er en voksen dame , og med hvilken rett har hun til å bruke deres hjem som en «avrusningsstasjon» ? 
Samme om det e stedatter eller datter så er en respektløs oppførsel totalt uakseptabelt, det må være et resultat av utilstrekkelig oppdragelse av den jenta. 
Far og mor som er opptatt med livet sitt på hver sin kant, og datteren i en gråsone midt i mellom, stakkars. 
Jeg vil anta at det er på sin plass at du setter ned foten og nekter henne å komme på besøk når hun har drukket, 1 pils er over streken . 
Om far setter seg på bakbeina, så tar du med deg 3 åringen og drar på hytta eller besøk mens datteren er hos dere. 
Kanskje far begynner å tenke da? 

Anonymkode: 504e4...3b6

• Liker 3
Skrevet

Hun høres ufyselig ut, og jeg skjønner at dette er slitsomt og vanskelig for deg. Fedre ser aldri ting gjennom de samme øynene som en stemor, sånn er det bare. Og du ender opp med å være «den strenge og slemme». Ikke greit, når dette helt tydelig er en ugrei oppførsel av en voksen datter. Dessverre er dette noe du må sette en stopper for, selv om du blir upopulær. Dette er ditt hjem, og din stedatter er stor nok til å ha sitt eget hjem. Hun kan ikke bestemme eller forvente å bo hos dere hele jula. Nei, neste ferie sier du tydelig ifra hvor mange dager hun kan bo hos dere. Og dette er takket være hennes egen kvalme oppførsel.

Anonymkode: 39663...c81

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...