Gå til innhold

Tenåring som har to hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tenåring som bor hos både meg og far. Har har «alt» han trenger i begge hjem, og trenger dermed ikke å ta med noe frem og tilbake. Siste tiden har han begynt å ta med seg endel ting herfra til faren, som aldri kommer tilbake hit. Det er alt fra klær, duppedingser og småting, og gaver han får av meg og min side av familien. Vet ikke hva jeg skal føle om det, for det er jo hans ting, så han bør vel bestemme selv hvor han vil ha det? Nå fikk han endel penger til jul, som han nå tar med til faren også. Jeg nevnte at det er koselig om han vil la de pengene være her, så han kan kjøpe seg noe fint her også. Han har en god del penger hos faren også, så det står ikke på det. Responsen var at det er hans penger, og han vil bruke dem der han vil. Det er jo noe i det, men det er som sagt leit at alt forsvinner dit. Han er 14 år. Hvordan gjør dere det i den situasjonen? 

Anonymkode: 790cf...a1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det får være måte på hvor delt du vil at livet hans skal være. Penger han får hos deg må han da kunne ta med til far? Må være utrolig slitsomt for en 14 åring å måtte leve slik.

Anonymkode: b70a3...6df

• Liker 11
Skrevet

Hans ting han bestemmer enkelt og greit

Anonymkode: 5d900...f71

• Liker 6
Skrevet

Hos oss velger barna det helt selv mellom husstandene. Det er deres penger og det er deres ting så om de ønsker å ta det med til den andre har vi sagt at det er helt greit. Hender vi kjøper noe som er ekstra dyrt, og da spør jeg gjerne om de kan ha det her en liten stund ialf, og det blir gjerne akseptert. 

• Liker 3
Skrevet

Ungen bestemmer hva som skal være hvor, men får ikke ekstra ting fordi det ikke blir med tilbake. 

Anonymkode: 45bbc...d93

• Liker 2
Skrevet

Det er vel han som bestemmer hvor han vil ha tingene sine? Feks. ipader og mobiltelefoner, spillkonsoller, pc osv, kan han selvsagt ta med frem og tilbake eller ha i det hjemmet han ønsker. Herregud. 

Anonymkode: d76f3...a95

• Liker 1
Skrevet

Han bestemmer selv. Har selv levd slik, og det er tungt i seg selv. Ikke prøv å styre mer rundt eiendelene hans.

Anonymkode: 86017...a07

• Liker 1
Skrevet

Han er tenåring, og ønsker å bestemme over ting selv. Forstår godt at det er vanskelig, men det kommer en tid der man må akseptere at barnet ønsker et annet liv enn «her og der»! Det er tøft nok for et barn å «høre til in to hjem»! Dette må du ikke lage problem av, for din sønns skyld. Det kommer nok også en tid hvor han ikke orker fremogtilbake-tilværelsen også, og da velger han kanskje å bo mest i ett av hjemmene.

Anonymkode: f3fda...001

• Liker 1
Skrevet

Han er 14, og det kan godt hende at han akkurat nå føler seg hjemme hos pappa mer enn hos deg. Pappa lærer han kanskje mer om hvordan det er å være tenåringsgutt enn det du klarer, og det er jo helt naturlig. Jeg vet det er sårt, men han  blir ikke borte!! Han er bare en tenåring som har mange følelser og tanker akkurat nå, kanskje han holder på å se på jenter for første gang, og har behov for å føle seg mer hjemme på ett fysisk sted, mer enn to. Det må jo være litt tøft å konstant være på "flyttefot", for selv om han har "alt" både her og der så er jo ikke alt på ett sted, han savner sikkert det ene og det andre hele tiden. Kanskje det ville vært bedre med en hovedbase en stund, så han får slappet av og tenkt på tenåringssaker mer enn stresset med å dra fem og tilbake? Uff, beklager om jeg sårer med mine ord, men det er sånn jeg vulle tenkt selv. Jeg har også vært uten en base, og det er fryktelig slitsom både for kroppen og tankene..!

Jeg er en sterk tilhenger av "if you love someone, set them free", for om du tvinger noen så vel da føles det jo som tvang da, og det får hvem som helst til å ha lyst til å trekke seg unna. Så om du gir ham friheten til å velge, så kommer han også til å velge å komme tilbake til deg.

Anonymkode: b3684...bf3

• Liker 1
Skrevet

Samme situasjon. Barna fikk en del penger av min side. Men de satte som betingelse at de skal brukes sammen med meg. Det er fordi faren tidligere har tatt kontroll over slike gavepenger. Det synes jeg er helt greit. Fordi gavegiver hadde et formål med gaven, men det kommer ikke til å bli oppfylt om far får komme til. 

Anonymkode: ee3ca...eae

• Liker 1
Skrevet

Kan kanskje forstå det med ting, men ikke penger? Penger er jo ikke noe man har eller bruker et sted man bor, det er jo noe man har på seg på person og kjøper ting eller opplevelser med.. Er du redd for at faren skal ta pengene eller at sønnen skal bruke pengene på noe til/med faren?

Anonymkode: 717f1...6e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan kanskje forstå det med ting, men ikke penger? Penger er jo ikke noe man har eller bruker et sted man bor, det er jo noe man har på seg på person og kjøper ting eller opplevelser med.. Er du redd for at faren skal ta pengene eller at sønnen skal bruke pengene på noe til/med faren?

Faren er super, så det står ikke på det :) Synes bare det er leit at ting jeg gir han forsvinner dit hele tiden, også har han ikke noe å gjøre her. Eksempelvis kjøpte jeg ny pysjbukse til han. Den ble med til faren, så nå har han ikke pysj her, så jeg må kjøpe ny. Ingen big deal, men kjedelig. Bærbare høyttaler ol har han tatt med dit, så da får han ikke hørt på musikk når han er her.

Men forstår at jeg har tenkt dumt. Burde ikke tenke noe mer på dette :) 
Takk for alle som tok seg tid til å svare! :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hans ting og penger, men jeg hadde ikke brukt en krone på å erstatte det han tok med til faren. Da får han hente det tilbake. 

Endret av BobbySocks
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Faren er super, så det står ikke på det :) Synes bare det er leit at ting jeg gir han forsvinner dit hele tiden, også har han ikke noe å gjøre her. Eksempelvis kjøpte jeg ny pysjbukse til han. Den ble med til faren, så nå har han ikke pysj her, så jeg må kjøpe ny. Ingen big deal, men kjedelig. Bærbare høyttaler ol har han tatt med dit, så da får han ikke hørt på musikk når han er her.

Du må jo bare la være å kjøpe nytt, så husker han snart å ta med tingene tilbake.

Anonymkode: bbc46...241

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

I slike tilfeller hadde jeg ikke kjøpt nytt. Kanskje på småting som pysjbukse det trenger man jo gjerne flere enn 1 av men ville som hovedregel hatt at når han får noe av deg men legger det igjen hos faren så må han hente det der eller vente til han er der igjen, du kan ikke kjøpe nytt av alt mulig. Gjør han det samme andre vei forresten, tar med ting fra far og glemmer hos dere og ber faren om nytt? Du sier jo at han har dobbelt av det meste så da antar jeg at han ikke lider noen nød med mangel på ting og at det er mest sløvhet osv så da er det ok å sette noen grenser på det tenker jeg iallfall. 

Om om han bruker penger han fikk av deg på å kjøpe noe å ha hos faren så kan han ikke få samme ting av deg etterpå i tillegg, eller mer penger for å kjøpe en ekstra ting, det er logisk. Men om han vil ta ting frem og tilbake eller ha noe bare ett sted så må han få styre det selv da :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...