Gå til innhold

Barn og oppførsel- hva kan man forvente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde bl.a.  besøk av to barn på 5 & 9 og foreldrene deres i går på julaften. Ikke hilste de da de kom, de takket ikke for gavene,  de sa ikke ha det før de gikk, satt bare kort ved bordet før de plutselig gikk for å leke, hoppet i sofaen, hylte og ropte (de fikk en slik leke med høytaler/mikrofon som gjentar det de sier)

For all del: de gjorde mye bra også. Puttet julepapir i søppelkurven og er kjekke jenter, men synes det virker som om foreldrene legger litt lite vekt på høflighet og god oppførsel. Synes uansett det var koselig å ha dem der, men er dette vanlig, eller pleier foreldre å være litt mer "på"? 

Anonymkode: 76b86...b5c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig de må velge sine kamper;)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde bl.a.  besøk av to barn på 5 & 9 og foreldrene deres i går på julaften. Ikke hilste de da de kom, de takket ikke for gavene,  de sa ikke ha det før de gikk, satt bare kort ved bordet før de plutselig gikk for å leke, hoppet i sofaen, hylte og ropte (de fikk en slik leke med høytaler/mikrofon som gjentar det de sier)

For all del: de gjorde mye bra også. Puttet julepapir i søppelkurven og er kjekke jenter, men synes det virker som om foreldrene legger litt lite vekt på høflighet og god oppførsel. Synes uansett det var koselig å ha dem der, men er dette vanlig, eller pleier foreldre å være litt mer "på"? 

Kommer helt snn på utforsringene barn har. Alle barn er forskjellige. En dag som julaften oppfører ialf mine barn seg ganske mue anderledes enn ellers. Det er fordi de har gledet seg veldig, og har mye spenning i kroppen. Samt en med adhd. Vi legger alltis vekt på å være høffelig og takknemlig. MEN er det mye inntrykk, og mye som skjer kan det å gi de mye korrigasjon forverre situasjonen. Spessielt den ungen med adhd.. .. Alle barn er forskjellige. Vi vet heller ikke hvor mye foreldrene har korrigert de. Eller hva man kan forvente av andres barn. Høffelighet forventer man gjerne av barn i den alderen, men det kommer veldig ann på barnet om hvor mye man kan forvente i den alderen

Skrevet

Ser noen nevnte adhd: De har ingen diagnoser. 

Skrevet

Det kan være sjenanse som gjør at barn ikke er "høflige" slik vi voksne er. Det må en ta i betraktning. Det er fint når de takker for gavene da, men husk at det også kan bli litt overveldende. Er lei av å takke etter den tiende gaven jeg også. For å være ærlig. Å holde den entusiasmen oppe 🙂

Så tenker jeg at på julaften er det litt unntakstilstand. De fleste barn er vel "høye" den kvelden  

• Liker 7
Skrevet

Hvordan er foreldrene da? Min erfaring er at hvis foreldrene er høflige og greie så er barna og det.

Synes det er rart at noen drar opp diagnose som en årsak til at man ikke oppfører seg, guttungen har en venn med ADHD og han har lenge før han ble medisinert vært en av de høfligste vi har hatt på besøk. Vasker hender uten gnål, takker for mat, tar tallerken, hilser alltid osv. 

Anonymkode: 7ee8b...67e

• Liker 2
Skrevet

Tenker foreldrene kanskje glemmer å minne dem på høflighetsfraser. Det glemmer jeg stadig vekk selvom jeg selv er høflig. 

Kan også være at barna synes det er vanskelig 

Anonymkode: 582b6...5f8

• Liker 4
Skrevet

Noen barn er sjenerte og vil ikke si hei , det går helt fint

Anonymkode: 598ee...03b

• Liker 2
Skrevet

Dere som nevner sjenanse som forklaring - de er ikke mye sjenerte om de hopper i sofaen og hyler 

Anonymkode: 70237...3f0

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere som nevner sjenanse som forklaring - de er ikke mye sjenerte om de hopper i sofaen og hyler 

Kan de vel være, forskjell på å snakke med folk og det å hoppe i en sofa

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da forholder de seg ikke til voksne i situasjonen som forventer noe av dem. 

Tror du ikke sjenerte barn leker?  😄

Endret av SoWhat?
  • Liker 3
Skrevet

Ditt hus dine regler. Hopping i sofaen er ikke lov. Barna får beskjed om å hilse, si hadet og takke når de skal. Ser jeg at de er sjenerte i den situasjonen presser jeg dem ikke. For det kan skje 🙂 

Barn glemmer mye av oppdragelsen når de er oppspilte og gira. Julaften og bursdag er perfekt eksempler på det.

Anonymkode: c6a62...b3d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan de vel være, forskjell på å snakke med folk og det å hoppe i en sofa

Det må bety at det er greit å hoppe i sofaen hjemme, da. Sånn sett er det greit å ikke tillate hopping i sofa hjemme, slik at man heller ikke glemmer seg på besøk hos andre.

Anonymkode: a9cca...f41

• Liker 4
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, ja jeg tror dette er vanlig, jeg har venner med barn jeg synes kan være slitsomme å ha på besøk fordi de gjør så mye av seg, hører ikke foreldrene en eneste gang irettesette dem eller ser dem avlede barna når de hopper i min sofa, roter i skuffer eller lignende, opplever også sjeldent fra samme barn at de ikke sier hei eller hadet eller takker for noe.. Mens andre barn er mer hyggelig og en fryd å få besøk av

• Liker 3
Skrevet

Det er nok helt vanlig. De sa ikke hei, sier du. Sa du hei til de? Jeg syns dette var svært vanskelig som barn og faktisk tildels nå. Om ikke andre ser på meg så jeg kan få kontakt å si hei så er det vanskelig. Selv om barn hopper i sofaen kan de være sjenerte. Jeg kunne leke høylydt osv, men når jeg skulle snakke med noen jeg ikke var trygg på var det verre. 

Til info var jeg med en på 14 i går som hverken sa hei, hade eller takk for gavene så tenker de i den alderen du nevner er vanlig. Har en på fem selv, ble glad for gaver og sa hei og hade. Men noen takk akkurat i går ble det nok ikke. Men har ringt rundt og takka i dag.. 

Anonymkode: 9b2d5...f47

• Liker 2
Skrevet

Begynn med å bøye deg ned å si hei, sier de ingeting kan du gjenta hei og se om det er sjenerthet eller noe annet. 

Når det gjelder hopping i sofaen så blir noen barn litt overivrige, selv om de ikke har diagnoser.  Noen foreldre vil gjerne ha hjelp av verter for å sette grenser, noen vil ikke ha grenser, andre er selv opptatt å være strikte. Barn som voksne er ulike. Men å forvente at alle barn sitter like lenge som oss voksne ved bordet, bare sitter stille etter middagen er naivt.  Barn trenger gjerne å bruke litt energi i den alderen og søsken trigger hverandre.

Ikke alltid jeg som forelder pusher på for høflighetsfraser, mye annet å bruke tiden på. Yngste sier alltid det hun skal og takker, eldste har syntes det er helt grusomt å måtte si høflighetsfraser,  hater oppmerksomheten på han når han må si noe. 

Anonymkode: a1c5b...4a4

Skrevet

De er ikke sjenerte. Den minste kan være det litt helt i starten når de kommer, men de kjenner oss godt.

Skrevet

Oppdragelse er "ut", og noe mange foreldre er for feige til å gjøre. De mener barna skal kunne velge det meste selv, og med det gjør barna en solid bjørnetjeneste.

Det at man må velge sine kamper osv, er tullete unnskyldninger som stemmer hvis man plutselig skal begynne med oppdragelse, men som ikke er et problem hvis det er noe som jevnt er i fokus fra barnet er lite.

Trist, men vi kommer til å få et samfunn hvor høflighet ikke eksisterer, og de fleste tenker kun på seg selv. Jeg skal bli hørt, min mening skal trumfe alle andres, jeg skal velge, jeg skal ha. Jeg, jeg, jeg. Noe annet betyr ikke noe.

Anonymkode: aa278...f05

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Oppdragelse er "ut", og noe mange foreldre er for feige til å gjøre. De mener barna skal kunne velge det meste selv, og med det gjør barna en solid bjørnetjeneste.

Det at man må velge sine kamper osv, er tullete unnskyldninger som stemmer hvis man plutselig skal begynne med oppdragelse, men som ikke er et problem hvis det er noe som jevnt er i fokus fra barnet er lite.

Trist, men vi kommer til å få et samfunn hvor høflighet ikke eksisterer, og de fleste tenker kun på seg selv. Jeg skal bli hørt, min mening skal trumfe alle andres, jeg skal velge, jeg skal ha. Jeg, jeg, jeg. Noe annet betyr ikke noe.

Anonymkode: aa278...f05

Noen barn er staere og «vanskeligere» enn andre.  Du kan i oppdragelsens navn derfor som forelder noen gang ikke gjøre annet enn itettesettelser for at barna skal oppføre seg på en viss måte. Noen barn trenger EN påminnelse, andre trenger 100. Så mange foreldre velger kamper for å ha noen hyggelige stunder gjennom dagen uten negativt fokus. Man jan ha begynt så tidlig man vil i alder.  Ingen av mine barn har diagnoser, ett barn fanger opp signaler og beskjeder superraskt og alt flyter, den andre har alltid ville gjøre ting på «sin måte», en måte som ikke anses som like hensiktsmessig alltid, så viljen til å følge vår oppdragelse er ikke tilstede.  Det ene barnet er en «people pleaser» og liker å få skryt for å gjøre ting riktig, den andre bryr seg ikke og nekter å se poenget med hva vi vil barnet skal gjøre, ikke drevet av verken indre eller ytre motivasjon. Det er klart det er kjempeenkelt å oppdra den ene. Når noen sier at det er jo bare å oppdra ungene fra de er små, hvorfor mener de det er lett å få barn til å gjøre alt de voksne vil, og vil man alltid ha barn som gjør alt voksne sier, eller er akkurat bare høflighetsfraser viktig?   Foreldre har ofte begrenset med tid og da velger man hva som skal læres.  Min kjepphest er språk, jeg synes ungene skal uttale ord riktig og det gjør vi ved middagsbordet, andre foreldre legger vekt på at barna sitter stille og spiser pent, tenk om man griser på teppet under bordet, andre at man skal takke for maten osv osv.  Man på tenke på hvorfor noe er viktig for en og hva som ikke er det. 

Anonymkode: a1c5b...4a4

Skrevet

Dette er dårlig oppførsel! Jeg ville aldri godtatt at mine barn oppførte seg slik. De må øve på å si hei selv om de er sjenerte, det er slik de lærer det. 

Jeg tenker at disse tingene du nevner er høflighetsnormer barna burde lære i barnehagealder. Dere som unnskylder den dårlige oppførselen deres har antakelig uhøflige barn selv, uten at dere innser det. 

Anonymkode: 5c52c...197

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...