Majer Skrevet 25. desember 2021 #1 Skrevet 25. desember 2021 Hvordan kan dere på høyresiden forsvare et system der vanlige skattrbetalere finansierer rikfolk og de rike får frihet til å gjøre som de vil med pengene? 1
meta2 Skrevet 25. desember 2021 #2 Skrevet 25. desember 2021 Her fikk private billig tomt og lån. Måtte bygge barnehage inne en gitt tid. Bygget barnehage, men kommunen hadde kjøpsrett ved salg. Da de skulle selge, så sa kommunen at de ville kjøpe. Alle ansatte ville bli sagt opp og kunne søke på stillingene. Etter en stund sa kommunen fra seg kjøpsretten, og barnehagen ble solgt. De som kjøpte den tar ikke ut overskudd.
Grandidosa83 Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 Majer skrev (6 timer siden): Hvordan kan dere på høyresiden forsvare et system der vanlige skattrbetalere finansierer rikfolk og de rike får frihet til å gjøre som de vil med pengene? Hva som faktisk er tilfelle i denne saken, og ikke bare Moxnes på repeat, vet jeg ikke. Det vil nok variere fra kommune til kommune hvor subsidiert den aktuelle barnehage/tomt mv er. Uansett ser jeg det slik: hvis man bruker et likt beløp på å gi barn et barnehagetilbud hos enten A eller B og begge gir et likt tilbud betyr det ikke noe for meg om den ene tar ut noe fortjeneste eller ikke. Spesielt ikke når den som tar ut fortjeneste i alle år ligger (marginalt) over alternativet på diverse brukerundersøkelser. Det er ingen logisk grunn til at man skal kunne tjene penger på å f.eks måke veier men at man ikke skal kunne tjene penger på å gi velferdstjenester. Det viktigste er jo 1. at mottaker av ytelsen får best mulig tjeneste levert og at 2. det ikke koster mer enn alternativet. 1
Majer Skrevet 26. desember 2021 Forfatter #4 Skrevet 26. desember 2021 Grandidosa83 skrev (31 minutter siden): Hva som faktisk er tilfelle i denne saken, og ikke bare Moxnes på repeat, vet jeg ikke. Det vil nok variere fra kommune til kommune hvor subsidiert den aktuelle barnehage/tomt mv er. Uansett ser jeg det slik: hvis man bruker et likt beløp på å gi barn et barnehagetilbud hos enten A eller B og begge gir et likt tilbud betyr det ikke noe for meg om den ene tar ut noe fortjeneste eller ikke. Spesielt ikke når den som tar ut fortjeneste i alle år ligger (marginalt) over alternativet på diverse brukerundersøkelser. Det er ingen logisk grunn til at man skal kunne tjene penger på å f.eks måke veier men at man ikke skal kunne tjene penger på å gi velferdstjenester. Det viktigste er jo 1. at mottaker av ytelsen får best mulig tjeneste levert og at 2. det ikke koster mer enn alternativet. Problemet oppstår i det man selger den til et helt annet formål enn det som var utgangspunktet for støtten. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå