Gå til innhold

Kan man gå rett fra informatikkutdanning til å bli konsulent? Jeg kan ikke jobbe fulltid, men trenger levelig lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høye boligpriser og familieliv gjør at jeg trenger å tjene relativt normalt. Samtidig er jeg ikke i stand til å jobbe fulltid. Hvordan er det å bli konsulent? Bør man først jobbe noen år i store firmaer med masse overtid eller kan jeg gå rett til å drive for meg selv?

Anonymkode: 5617c...95f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har tilstrekkelig erfaring fra private prosjekter du har jobbet med er det i teorien ingenting i veien for at du kan starte som selvstendig konsulent. Selvstendig konsulent er imidlertid ikke synonymt med korte arbeidsdager og fleksibel arbeidstid. Sannsynligvis må du jobbe ræva av deg.

Hvilke tjenester vil du tilby og hvordan skal du markedsføre dem?

Skrevet

Det finnes også noen mellomting-firmaer innen IT-konsulent-bransjen der du jobber selvstendig men er knyttet til et firma også som hjelper med noe av det administrative, skaffe oppdrag osv (litt varierende hvordan de opererer, noen er man vel ansatt hos andre er man bare selvstendig men knyttet til dem). Du kan jo sjekke ut slike alternativer kanskje om du ønsker å jobbe mer fleksibelt enn i en vanlig jobb der du er fast ansatt.

For å få oppdrag som nyutdannet eller for å få jobb/tilknytting til et slik sted må du nok kanskje ha noe å vise til av prosjekter osv da, ting du har utviklet, deltidsjobber osv... Man leies jo ut som nyutdannet når man jobber som konsulent i firmaer også men da er det vel litt mer sikkerhet for de som leier fra firmaet at om den de får ikke fungerer kan de avslutte/sende tilbake/si de ikke har fått det de bestilte..

Anonymkode: a826c...8ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2021 den 17.21):

Høye boligpriser og familieliv gjør at jeg trenger å tjene relativt normalt. Samtidig er jeg ikke i stand til å jobbe fulltid. Hvordan er det å bli konsulent? Bør man først jobbe noen år i store firmaer med masse overtid eller kan jeg gå rett til å drive for meg selv?

Anonymkode: 5617c...95f

Nyutdannede kan normalt ingenting. Om du er ute etter å tjene greit bør du komme til et firma som investerer i deg og gir deg opplæringen du trenger. Desto mer produktiv du blir og desto mer ettertraktet ekspertise du har desto bedre betalt blir du. 

Det kommer heller aldri til å klare å få kunder alene som nyutdannet så du må inn i et firma. 

Anonymkode: 2bc3e...899

Skrevet

Håper du ikke mener konsulent i staten (=aller laveste sekretærfunksjon, drittlønn) 

Anonymkode: 97f6c...63a

Skrevet

faef

Anonymkode: 2bc3e...899

Skrevet

Er det bachelor eller master du har?

Hvorfor kan du ikke jobbe fulltid?

Tror uansett det kan bli vanskelig å starte eget firma rett etter utdannelse, og uten mulighet til å jobbe fullt. Dessverre.

Anonymkode: 06c5c...d98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...