Gå til innhold

Stor forskjell på barna mine i jula 💔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 sønner med hver sin far. Begge feirer jula med meg og min familie hvert år. 

Far til eldste (12år)  er fra en ganske stor og ressurssterk familie som skjemmer bort min sønn med gaver til flere 10.000kr hver jul, disse gavene blir levert til oss og fars familie ønsker å han skal ha dem hjemme der han oppholder seg mest. Ingen derfra gir gave til yngste

Far til yngste (9 år) kommer fra en litt mer uheldig familie, med ganske dårlig råd og de er heller ikke mange, far er enebarn, så minstemann har ingen andre enn far og to besteforeldre på farssiden. Alle her kjøper også gave til eldste

Selv har jeg (alenemor til barna) helt ok økonomi, jeg pleier å bruke rundt 1000,- pr barn i julegave, men i år ble det litt strammere budsjett pågrunn av strømmen. 

Når barna åpner julegaver får eldste dyre designer klær, dyrt pc utstyr, dyre mobiler osv.. Yngste sine står i står kontrast, i tillegg er ikke gavene like mange. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, jeg ønsket å gjemme bort endel av eldstes gaver for å jevne ut litt, men ble frarådet av min familie til å gjøre det, selvom dem også synes det er en merkbar og urettferdig forskjell.. 

Ingen av mine barn er bortskjemte eller kravstor, og eldste kjenner selv litt på ubehag ovenfor lillebroren sin. Han har selv sagt at han synes det er dumt at det er så ulikt mellom dem. Yngste kjenner nok ofte på misunnelse da begge guttene ofte onsker seg det samme. 

Men til gjengjeld har vi tett og god kontakt med far til yngste og hans foreldre. Disse er trivelige og hyggelige mennesker som så ofte gleder oss på mange måter, begge guttene er utrolig glade i dem. 

Eldstes fars familie har vi liten kontakt med. De tar kun kontakt med barnet direkte rundt jul eller når han har bursdag, vi ser dem svært sjelden (tilogmed far til eldste ser vi(han)  lite til. Og jeg, yngste og mange andre i familien symes disse er ubehagelige å være rundt. Det går ikke an å fortelle dem noe som helst, da de ofte misforstår og blir krasse. 

Farsfamilien til yngste mener jeg ikke kan gjøre noe med det.. 

Jeg synes dette er vondt å se hver gang, og år etter år. 

Anonymkode: 586f7...47e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skulle fått to barn med samme mann. 

Anonymkode: 8e3a4...93c

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2021 den 16.20):

Men dette har du jo satt deg i selv? Ungene er vel å klar over at de har forskjellige fedre? Hva med å sette deg ned å ta en liten prat om økonomi? Ingenting er rettferdig her i livet. Er ikke eldste sin feil at farsfamilien ikke kjøper gave til lillebror, ikke har de noen plikt til det heller. Å familien til yngste behøver heller ikke kjøpe til eldste. Hva om de dropper dette, og heller kjøper noe dyrere til minste? 

Anonymkode: 884bd...96b

Vi har tatt praten om økonomi òg barna er godt klar over forskjellen selv. Jeg og dem (minstens besteforeldre)  har snakket om gaver til eldste, men de ønsker å fortsette å gi storebroren gaver da dem også er glade i han, jeg selv vurderer også å fukosere mer på yngstes julegave, men føler det blir å forskjellsbehandle. 

Jada.. Jeg vet da godt at jeg har valgt å få barn med 2 forskjellige menn, dette er vel ikke så uvanlig i dagens samfunn, og det kan jeg heller ikke gjøre noe med. 

• Liker 44
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2021 den 16.28):

Jada.. Jeg vet da godt at jeg har valgt å få barn med 2 forskjellige menn, dette er vel ikke så uvanlig i dagens samfunn, og det kan jeg heller ikke gjøre noe med. 

Nei, den harde sannheten er at du ikke kan gjøre noe med det. Familien til den eldste gir de gavene de ønsker, mens familien til den yngste ikke har muligheten til det. Da er det bra at du som mor er rettferdig overfor dem, i hvert fall. 

AnonymBruker skrev (På 25.12.2021 den 16.32):

Men her er det jo ditt eldste barn som er taperen? Det må jo være veldig trist nå som han er så stor at han skjønner at faren prøver å kjøpe seg fri fra sin dårlige samvittighet? At han savner en tilstedeværende far i hverdagen sin?

Forstår ikke tankegangen med at den med dyreste gaver er den heldigste….

Anonymkode: fdd19...fcb

Materielle goder er det viktigste for mange, dessverre. 

Anonymkode: bca12...9f6

• Liker 3
Skrevet

Tror den yngste kommer bedre ut av det. Å få så dyre gaver som barn er ikke bestandig sunt 

Anonymkode: f68cb...cf5

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men her er det jo ditt eldste barn som er taperen? Det må jo være veldig trist nå som han er så stor at han skjønner at faren prøver å kjøpe seg fri fra sin dårlige samvittighet? At han savner en tilstedeværende far i hverdagen sin?

Forstår ikke tankegangen med at den med dyreste gaver er den heldigste….

Jeg sa aldri det. Og jeg er og helt enig med deg. Men likevell blir den skjeve fordelingen så vanskelig da gavene foreløbig er barnas fokus. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har 2 sønner med hver sin far. Begge feirer jula med meg og min familie hvert år. 

Far til eldste (12år)  er fra en ganske stor og ressurssterk familie som skjemmer bort min sønn med gaver til flere 10.000kr hver jul, disse gavene blir levert til oss og fars familie ønsker å han skal ha dem hjemme der han oppholder seg mest. Ingen derfra gir gave til yngste

Far til yngste (9 år) kommer fra en litt mer uheldig familie, med ganske dårlig råd og de er heller ikke mange, far er enebarn, så minstemann har ingen andre enn far og to besteforeldre på farssiden. Alle her kjøper også gave til eldste

Selv har jeg (alenemor til barna) helt ok økonomi, jeg pleier å bruke rundt 1000,- pr barn i julegave, men i år ble det litt strammere budsjett pågrunn av strømmen. 

Når barna åpner julegaver får eldste dyre designer klær, dyrt pc utstyr, dyre mobiler osv.. Yngste sine står i står kontrast, i tillegg er ikke gavene like mange. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, jeg ønsket å gjemme bort endel av eldstes gaver for å jevne ut litt, men ble frarådet av min familie til å gjøre det, selvom dem også synes det er en merkbar og urettferdig forskjell.. 

Ingen av mine barn er bortskjemte eller kravstor, og eldste kjenner selv litt på ubehag ovenfor lillebroren sin. Han har selv sagt at han synes det er dumt at det er så ulikt mellom dem. Yngste kjenner nok ofte på misunnelse da begge guttene ofte onsker seg det samme. 

Men til gjengjeld har vi tett og god kontakt med far til yngste og hans foreldre. Disse er trivelige og hyggelige mennesker som så ofte gleder oss på mange måter, begge guttene er utrolig glade i dem. 

Eldstes fars familie har vi liten kontakt med. De tar kun kontakt med barnet direkte rundt jul eller når han har bursdag, vi ser dem svært sjelden (tilogmed far til eldste ser vi(han)  lite til. Og jeg, yngste og mange andre i familien symes disse er ubehagelige å være rundt. Det går ikke an å fortelle dem noe som helst, da de ofte misforstår og blir krasse. 

hvorfor i alle dager skulle de det? 

Anonymkode: cbb0f...29f

• Liker 14
Skrevet

Kan de åpne gaver fra fedrene når de er der i romjula? Og kun gaver fra deg og din familie hos dere? Da blir ikke forskjellen så tydelig. 

Anonymkode: 59435...611

• Liker 9
Skrevet

Jeg skjønnerat du synes det er sårt. Jeg hadde sagt til yngstes familie at de ikke trenger/ikke skal kjøpe gave til eldate,  heller gi litt ekstra til yngste. Også hadde jeg forklart eldste at han får mindre fra deg og at at yngste får mer. Også hadde jeg prøvd å lære begge barna å passe godt på eiendela slik at yngste kan arve designerklær osv fra eldste 

Anonymkode: 36c08...941

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg skrev det kun for å utheve en forskjell mellom de to familiene, jeg synes overhodet ikke at de skulle det, men det er med på å gjøre forskjellen større 

• Liker 7
Skrevet

DU må gjøre mer stas på den yngste! På en eller annen måte slik at det blir likt.  Om du så må spare . Ditt ansvar å gjøre noe her! Evt. Ta det opp med barnefar til den eldste at han må roe ned pgr av dette. 

Anonymkode: 2939c...638

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg skjønnerat du synes det er sårt. Jeg hadde sagt til yngstes familie at de ikke trenger/ikke skal kjøpe gave til eldate,  heller gi litt ekstra til yngste. Også hadde jeg forklart eldste at han får mindre fra deg og at at yngste får mer. Også hadde jeg prøvd å lære begge barna å passe godt på eiendela slik at yngste kan arve designerklær osv fra eldste 

Anonymkode: 36c08...941

Dette har vi snakket mye om, men dem vil fortsette da de vil føle seg uvel med å ikke gi til eldste også.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi familien til yngste, av en eller annen bisarr grunn*, gir gaver til eldste? 

*=de er vel anstendige mennesker, da, men burde virkelig ikke

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

DU må gjøre mer stas på den yngste! På en eller annen måte slik at det blir likt.  Om du så må spare . Ditt ansvar å gjøre noe her! Evt. Ta det opp med barnefar til den eldste at han må roe ned pgr av dette. 

Anonymkode: 2939c...638

Gjøre mer stas på yngste? For å strø ennå mer salt i såret for den eldste? 
Hvorfor skal hun lære barna sine å bli så materialistiske?

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det jeg stusser mest på er at du har 2 barn med 2 forskjellige menn, men har endt opp som alenemor for begge. Hva kommer dette av?

Når det gjelder problemstillingen din, så et jo dette en naturlig konsekvens av at man får barn med to menn fra familier med så forskjellig økonomisk status 

Det eneste jeg kan tenke at du kan gjøre for å få det til å jevne seg ut litt, er at yngste sin fars familie ikke kjøper gaver til den eldste.

Anonymkode: 5bf4c...aa9

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Salt i såret?

Det er eldste som får gaver til 10,000vis av kroner av rikmannsklubbfamilien sin, som ikke gidder gi yngste noe, mens yngstes alminnelige familie faktisk gir eldste gaver?

Tror du har lest litt feil...

• Liker 4
Skrevet
Just now, Entern said:

Fordi familien til yngste, av en eller annen bisarr grunn*, gir gaver til eldste? 

*=de er vel anstendige mennesker, da, men burde virkelig ikke

Det har sine grunner til at dem også gir eldste, jeg synes selv det er en god ting. Eldste har mer med dem å gjøre enn han har mer egen far og øvrig familie. Han har også vokst opp med dem rundt seg,og har tilogmed vært langt mer på overnatting hos dem enn hos far. Når han var mindre ville han ha dem som ekte besteforeldre fordi dem alltid var der og hadde masse tid til han. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Logikken din er helt hinsides 🙄 Makan.

Anonymkode: 0125a...f9c

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...