Gå til innhold

Når begynte du å arrangere julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var barn var julaften alltid hjemme hos foreldrene mine. Det var kun et fåtall av barna i klassen som reiste bort til jul, eller feiret hos besteforeldrene.

I dag virker det som om det har blitt vanlig å reise bort, eller feire annenhver jul hos godt voksne foreldre. Vi er de sære som begynte å holde julaften hjemme før vi fikk barn.

Hvordan er du vokst opp, og når begynte du å arrangere julaften hjemme?

Anonymkode: bbf06...1f1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi feiret hjemme, besteforeldre kom til oss. Begynte med det fra i år av, andre julen til sønnen min :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg var barn var julaften alltid hjemme hos foreldrene mine. Det var kun et fåtall av barna i klassen som reiste bort til jul, eller feiret hos besteforeldrene.

I dag virker det som om det har blitt vanlig å reise bort, eller feire annenhver jul hos godt voksne foreldre. Vi er de sære som begynte å holde julaften hjemme før vi fikk barn.

Hvordan er du vokst opp, og når begynte du å arrangere julaften hjemme?

I oppveksten var jeg alltid hjemme på julaften med mine foreldre og søsken. Men Mormor og Morfar var på besøk hos oss hver tredje jul. Som nygift feiret min mann og jeg annen hvert år jul hos hans og mine foreldre. Det gjorde vi til vi fikk barn. Da begynte vi å feire jul hjemme hos oss selv, men hadde våre foreldre og svigerforeldre hos oss annenhvert år. 

Anonymkode: 5eafd...f4e

• Liker 1
Skrevet

Vi begynte å feire hjemme da vi var ca 30. Ingen barn, men liker å ordne til, noe min mor aldri likte. Svigermor ville nok helst ordnet alt. Men vi ønsket andre tradisjoner da dagen var så bundet i alt man "måtte" gjøre. 

(jada, mannen er enig, han har plukket med seg de elementene fra julen han likte inn i våre tradisjoner) 

Anonymkode: eef62...194

Skrevet

Jeg er oppvokst i en veldig liten familie hvor de fleste bor veldig langt borte. Julen ble feiret hjemme og med kun vi som bodde der.

Jeg begynte å invitere til jul da jeg selv fikk barn og sånn er det fortsatt. 

Anonymkode: d81eb...a3f

Skrevet

Egentlig da vi fikk barn. Jeg arrangerte vel første julaften da jeg var 24 år. Etter det var det langt mellom hver gang vi feiret hos andre.

Anonymkode: 290a2...43a

Skrevet

Vi feiret jul hjemme, og besteforeldre onkler tanten vår kom til oss. 

I går var første gang jeg arrangerte jul selv hjemme hos oss med to barn, bestemor, søsken og deres barn. Synes det var forferdelig slitsomt 😩 håper det blir enklere etter hvert 😅

Skrevet

Når jeg var liten feiret vi annenhvert år med min pappas side av familien; hos farmor, hos ei tante m familie eller hjemme hos oss (på rundgang) og annenhvert år med min mammas familie; hjemme hos ei tante el hos oss (mormor var JV så stelte ikke i stand til jul, men deltok hos døtrene m fam) 

Som voksen feiret vi først alltid jul hos foreldrene mine, frem til vi fikk barn som 34 åring. Nå feirer vi annenhvert år hos oss og mine foreldre. Har ikke svigerfamilie i live. 

Anonymkode: 38063...c4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi begynte å feire hjemme da vi var ca 30. Ingen barn, men liker å ordne til, noe min mor aldri likte. Svigermor ville nok helst ordnet alt. Men vi ønsket andre tradisjoner da dagen var så bundet i alt man "måtte" gjøre. 

(jada, mannen er enig, han har plukket med seg de elementene fra julen han likte inn i våre tradisjoner) 

Anonymkode: eef62...194

Høres ut som oss. Tenker og det er lurt å begynne å skape egne tradisjoner før man får barn. 

Her har han innført julestrømpe, og jeg har innført at julehefter ikke får åpnes før på julaften. Med tiden har vi og blitt samstemte på julemåltidet. Og ikke minst, vi er ikke bundet som du beskriver, utrolig deilig.

Skrevet

Begynte å invitere til jul når vi fikk barn. Tenker det er godt for besteforeldre å slippe sånt etter lang og tro tjeneste. Hvert 4. år samles alle hos min bror som bor på en stor gård. Alle hjelper til og det er fint å samle alle innimellom. 

Anonymkode: 2e135...3b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...