AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #1 Skrevet 25. desember 2021 Det må da være lov å være skuffet... Når vi kjøper syv gaver gjennom året (bursdag og jul) til et søsken med familie, og i retur får et familiespill kjøpt på 50%. Uten byttelapp. Neste familie får 14 gaver fra oss i året. Til jul kom en felles gave fra alle (fire voksne og 6 barn), en pynteskål, etter flere år der vi har sagt at vi har mer enn nok ting. Uten byttelapp, ser ut til at det er en re-gift, eller noen som har brukt et gavekort på en snever butikk. Merket nesten tårene presset på, selv om jeg er godt voksen. De vet hva vi liker best da vi har noen interesser og hobbyer. Men man gidder rett og slett ikke. De vet at barn aldri kommer, selv om det var veldig ønsket. Det spares penger, og ikke minst tid. For det skal være barnas jul. Sier selvfølgelig ingenting, for det føles bare kjipt og slemt. Så tar det heller her. Og skal da la det ligge for resten av jula. Anonymkode: 2f2d0...f00 10
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #2 Skrevet 25. desember 2021 Skjønner godt du er skuffet! Syns det er direkte frekt av dem. Har selv opplevd noe lignende, men ikke fullt så ille! Fikk relativt fine gaver av alle søsken inntil ene søskenet fikk barn, og da sluttet å gi til voksne. Så JEG som kjøpte flotte jule- og bursdagsgaver til barna deres, fikk kanskje en liten oppmerksomhet (typisk regift eller noe reklamegreier). De andre søsknene mine med barn gir fine gaver til meg som er barnløs, for som de sier selv, jeg må kjøpe til 4-7 stk, mens de bare gir èn gave tilbake. Da kan de gi en ordentlig gave som jeg ønsker meg, og ikke bare ræl. Anonymkode: b5653...1e4 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #3 Skrevet 25. desember 2021 Jeg skjønner at det er sårt. Jeg er en av disse "familiene med barn", der søsken ikke har barn. For min del så er det utrolig vanskelig å få ordnet alt jeg skal til jul, og jeg stresser meg mest i hjel! Jeg henger bakpå hele tiden, har aldri noe ordnet i tide, og sliter med å komme meg gjennom hverdagen. Jeg antar det blir bedre når minste ikke er baby lenger, eventuelt om noen år. Men de siste tre årene har altså mine søsken fått svært stusselige gaver fra meg. Jeg har bedt om å ikke få gaver selv, men får likevel. Det har skjedd flere enn en ganger at jeg har glemt noen av søsknene mine, og dermed i all hast må finne noe jeg har liggende, for at det ikke skal se ut som jeg faktisk har glemt dem (jeg har glemt nissegave til barna mine også altså, ikke bare til søsken). Men da blir gaven også ræva, dessverre. Min oppfordring, dropp gaver til de ellers! Minst de voksne! Om dere vil gi barna, så gi til de, men de voksne trenger hverken julegaver eller bursdagsgaver (det betyr ikke at de skal la være å gi til deg altså, men om du hadde fått barn så kunne dere kun vekslet gaver barna i mellom). Anonymkode: 81ab9...29b 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #4 Skrevet 25. desember 2021 Samme her. Gir ordentlig, fine gaver til både barna og de voksne og får generiske og lite gjennomtenkte gaver tilbake. Javisst er jeg voksen og det burde kanskje ikke ha noe å si, men synes det vitner om utakknemlighet. Glad jeg ikke feiret julekvelden med noen av de - hadde ikke greid å skjule skuffelsen. Og - de takker aldri for gaver Anonymkode: 62988...600 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #5 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner at det er sårt. Jeg er en av disse "familiene med barn", der søsken ikke har barn. For min del så er det utrolig vanskelig å få ordnet alt jeg skal til jul, og jeg stresser meg mest i hjel! Jeg henger bakpå hele tiden, har aldri noe ordnet i tide, og sliter med å komme meg gjennom hverdagen. Jeg antar det blir bedre når minste ikke er baby lenger, eventuelt om noen år. Men de siste tre årene har altså mine søsken fått svært stusselige gaver fra meg. Jeg har bedt om å ikke få gaver selv, men får likevel. Det har skjedd flere enn en ganger at jeg har glemt noen av søsknene mine, og dermed i all hast må finne noe jeg har liggende, for at det ikke skal se ut som jeg faktisk har glemt dem (jeg har glemt nissegave til barna mine også altså, ikke bare til søsken). Men da blir gaven også ræva, dessverre. Min oppfordring, dropp gaver til de ellers! Minst de voksne! Om dere vil gi barna, så gi til de, men de voksne trenger hverken julegaver eller bursdagsgaver (det betyr ikke at de skal la være å gi til deg altså, men om du hadde fått barn så kunne dere kun vekslet gaver barna i mellom). Anonymkode: 81ab9...29b Men selv om de ikke hadde gitt gave til dere voksne, kun barna, syns du ikke de fortjener gave tilbake? De bruker tross alt tid og penger på DINE barn, noe som du også tjener på, for da slipper du selv å kjøpe disse tingene. Skjønner at det kan være vanskelig å rekke over alt, og at julehandel kan bli mye. Men hvor vanskelig er det å kjøpe feks et gavekort? Hvis du vet hva de liker, tar det to sekunder å kjøpe et gavekort på nettet. Anonymkode: b5653...1e4 18
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #6 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men selv om de ikke hadde gitt gave til dere voksne, kun barna, syns du ikke de fortjener gave tilbake? De bruker tross alt tid og penger på DINE barn, noe som du også tjener på, for da slipper du selv å kjøpe disse tingene. Skjønner at det kan være vanskelig å rekke over alt, og at julehandel kan bli mye. Men hvor vanskelig er det å kjøpe feks et gavekort? Hvis du vet hva de liker, tar det to sekunder å kjøpe et gavekort på nettet. Anonymkode: b5653...1e4 Vi bytter ofte gavekort, for meg er det helt latterlig. Vi bytter jo penger! Jeg har ikke råd til å doble det jeg gir til dem, så da må de slutte å gi til meg slik at jeg kun kan gi gavekort til dem. (Forøvrig synes jeg de godt kunne lagt seg laaaangt nedover på skalaen på gaver til barna. Jeg er mye eldre enn mine søsken, så det er ingen andre som har barn, de gir gaver som om de skulle vært besteforeldre. Jeg skjønner ikke hvorfor de tror det trengs så dyre gaver, det eneste som skjer er at jeg sitter med dårlig samvittighet. De gir jo stort sett bedre gaver enn jeg gjør til ungene, helt umulig for meg å gi noe tilsvarende tilbake.) Anonymkode: 81ab9...29b 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #7 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi bytter ofte gavekort, for meg er det helt latterlig. Vi bytter jo penger! Jeg har ikke råd til å doble det jeg gir til dem, så da må de slutte å gi til meg slik at jeg kun kan gi gavekort til dem. (Forøvrig synes jeg de godt kunne lagt seg laaaangt nedover på skalaen på gaver til barna. Jeg er mye eldre enn mine søsken, så det er ingen andre som har barn, de gir gaver som om de skulle vært besteforeldre. Jeg skjønner ikke hvorfor de tror det trengs så dyre gaver, det eneste som skjer er at jeg sitter med dårlig samvittighet. De gir jo stort sett bedre gaver enn jeg gjør til ungene, helt umulig for meg å gi noe tilsvarende tilbake.) Anonymkode: 81ab9...29b Kan du ikke bare si at du vil ha en makspris på gaver til barna? Er ikke verre enn det. Om de da likevel velger å gi mer, så er det deres problem. Jeg reagerte kun på at dine kommentarer om at det var så lett å glemme gaver til de voksne fordi det var så mye å styre med før jul. Men hva om de hadde barn? Da måtte du uansett kjøpt gaver til dem. Så jeg ser ikke noe forskjell på det å kjøpe gaver til barn eller barnløse voksne. Selv blir jeg veldig glad for gavekort, særlig om det ligger en tanke bak. Feks gavekort på min favorittrestaurant eller på teateret. Jeg har selv gitt gavekort på Ikea eller lignende hvis jeg har visst at de ønsket seg ting derfra. Mye bedre det enn å gi en "fin" julekule eller noe annet ræl man tilfeldigvis kom over i butikken. Anonymkode: b5653...1e4 8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #8 Skrevet 25. desember 2021 Forstår skuffelsen, samtidig, du velger jo selv hva og hvor mye du vil gi. Feirer dere jul alle sammen, om ikke, gi familien du fikk spill hos pynteskål (med snop i) og den andre familien spill med litt snop. Som felles gave. Da er du ferdig med neste år julegaver til de 😊 Når det er sagt liker jeg virkelig bedre å gi enn å få. Kunne nesten ønske at jeg bare kunne gi og slapp å få.. Jeg satt litt med dårlig samvittighet i går angående at jeg ikke har gitt bra nok gaver. Vet noen jeg ga gave for 300 til, som har gitt meg gave for over 1000kr. En annen spurte om jeg hadde noen julegaveønsker tidligere i desember, nevnte 3 ting som jeg tenkte var innen prisklassen. Fikk alle tre tingene, dermed tre ganger prisklassen jrg tenkte og har gitt tilbake... Kjenner julegaver gir mer dårlig følelser enn gode. Folk bruker jo så mye penger på det, synes det er sprøtt. Fikk en eske ful av ting og tang(dyr kaffe, spekepølse, lys, dusjsåpe, konfekt) , men også et fint glass hjemmelaget snop jeg liker godt var i den esken. Kjenner av alt jeg fikk i går, så var det det glasset med snop som var årets julegave for meg 🙂 Anonymkode: 5217d...c84 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #9 Skrevet 26. desember 2021 Du har satt deg selv i denne situasjonen. Virker som du er mer irritert over å ha brukt mer penger enn de på gaver. I min familie gjør vi det slik at de som har barn får gjerne en gave til mindre sum. Altså barna får f.eks gaver til mellom 3-500kr, mens de voksne da får en mindre gave, f.eks en flaske vin til 200kr. Du må også huske på at det er foreldrene til barna som kjøper gavene, og ikke barna selv. Det blir jo dyrt om de skal kjøpe egen gave fra barn 1,2, 3 og 4 + egen gave fra foreldrene selv. Her er det du som må jekke ned på gavene. Finn ut hvor mye du har råd til og vurder om alle skal få lik sum eller om barna/foreldrene skal få litt dyrere gave. Anonymkode: 40e95...769 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #10 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du har satt deg selv i denne situasjonen. Virker som du er mer irritert over å ha brukt mer penger enn de på gaver. I min familie gjør vi det slik at de som har barn får gjerne en gave til mindre sum. Altså barna får f.eks gaver til mellom 3-500kr, mens de voksne da får en mindre gave, f.eks en flaske vin til 200kr. Du må også huske på at det er foreldrene til barna som kjøper gavene, og ikke barna selv. Det blir jo dyrt om de skal kjøpe egen gave fra barn 1,2, 3 og 4 + egen gave fra foreldrene selv. Her er det du som må jekke ned på gavene. Finn ut hvor mye du har råd til og vurder om alle skal få lik sum eller om barna/foreldrene skal få litt dyrere gave. Anonymkode: 40e95...769 Jeg har god råd. Og det samme har søsken. Jeg vil aldri redusere omsorg/pris på gaver til mine nærmeste. Jeg etterlyser litt omsorg og omtanke i hva som gis. Og forståelse for at når mange går sammen om en liten gave, så blir julaften enda mer stusselig når du sitter der og ser på gavehavet du har bidratt til. Anonymkode: 2f2d0...f00 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #11 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 25.12.2021 den 12.27): Jeg skjønner at det er sårt. Jeg er en av disse "familiene med barn", der søsken ikke har barn. For min del så er det utrolig vanskelig å få ordnet alt jeg skal til jul, og jeg stresser meg mest i hjel! Jeg henger bakpå hele tiden, har aldri noe ordnet i tide, og sliter med å komme meg gjennom hverdagen. Jeg antar det blir bedre når minste ikke er baby lenger, eventuelt om noen år. Men de siste tre årene har altså mine søsken fått svært stusselige gaver fra meg. Jeg har bedt om å ikke få gaver selv, men får likevel. Det har skjedd flere enn en ganger at jeg har glemt noen av søsknene mine, og dermed i all hast må finne noe jeg har liggende, for at det ikke skal se ut som jeg faktisk har glemt dem (jeg har glemt nissegave til barna mine også altså, ikke bare til søsken). Men da blir gaven også ræva, dessverre. Min oppfordring, dropp gaver til de ellers! Minst de voksne! Om dere vil gi barna, så gi til de, men de voksne trenger hverken julegaver eller bursdagsgaver (det betyr ikke at de skal la være å gi til deg altså, men om du hadde fått barn så kunne dere kun vekslet gaver barna i mellom). Anonymkode: 81ab9...29b En av disse familiene med barn er ingen unnskyldning, Du får handlet alt på nett idag om du ønsker å gi gaver. Det at du har barn er ingen unnskyldning for at du gir stusselige gaver eller ikke rekker. Jeg har stor familie og har siden barna vært små vært alene. Aldri noensinne fikset dårlige gaver eller ikke rukket, det at søsken uten barn ikke skal ha gave er tull, det er lov å bry seg såpass at en legger omtanke bak gavene. Rutiner er stikkordet så løser alt seg på en måte som iser at du faktisk bryr deg. Og hvorfor trenger ikke voksne gaver hverken til jul eller bursdag? Tull, latskap og dårlig organisering høres det ut som Anonymkode: 4d0c3...fbb 12
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #12 Skrevet 26. desember 2021 Vi har det på samme måte. Her er familien på min side veldig flinke, mens fra familien til mannen min får vi ræl. Jeg liker å legge omtanke i gavene, kjøper gjerne ting dem ønsker seg, ting man trenger eller noe annet skikkelig. Her er det også avtalt sum i mellom søskene til sambo. Det er veldig tydelig at dem ikke følger det... Til ene broren til sambo + kone og 3 barn kjøpte vi en fin nøtteknekker, god vin/juleøl + ett gavesett fra rituals. Ungene fikk hjemmestrikka selbuvotter + gavekort. Vi fikk ett speilfat kjøpt på europris, ikke galt med europris, men summen.. Ikke er det vår stil i det store og det hele heller.. Barna fikk pysj kjøpt på Wish. I helt feil størrelser. Anonymkode: 87a26...ae5 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #13 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 25.12.2021 den 12.15): Det må da være lov å være skuffet... Når vi kjøper syv gaver gjennom året (bursdag og jul) til et søsken med familie, og i retur får et familiespill kjøpt på 50%. Uten byttelapp. Neste familie får 14 gaver fra oss i året. Til jul kom en felles gave fra alle (fire voksne og 6 barn), en pynteskål, etter flere år der vi har sagt at vi har mer enn nok ting. Uten byttelapp, ser ut til at det er en re-gift, eller noen som har brukt et gavekort på en snever butikk. Merket nesten tårene presset på, selv om jeg er godt voksen. De vet hva vi liker best da vi har noen interesser og hobbyer. Men man gidder rett og slett ikke. De vet at barn aldri kommer, selv om det var veldig ønsket. Det spares penger, og ikke minst tid. For det skal være barnas jul. Sier selvfølgelig ingenting, for det føles bare kjipt og slemt. Så tar det heller her. Og skal da la det ligge for resten av jula. Anonymkode: 2f2d0...f00 Jeg er sjokkert over hvor umodne og barnslig materialistiske noen mennesker kan være. Hvor gammel er du? Anonymkode: 64c52...0c4 2
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2021 #14 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 25.12.2021 den 12.27): Jeg skjønner at det er sårt. Jeg er en av disse "familiene med barn", der søsken ikke har barn. For min del så er det utrolig vanskelig å få ordnet alt jeg skal til jul, og jeg stresser meg mest i hjel! Jeg henger bakpå hele tiden, har aldri noe ordnet i tide, og sliter med å komme meg gjennom hverdagen. Jeg antar det blir bedre når minste ikke er baby lenger, eventuelt om noen år. Men de siste tre årene har altså mine søsken fått svært stusselige gaver fra meg. Jeg har bedt om å ikke få gaver selv, men får likevel. Det har skjedd flere enn en ganger at jeg har glemt noen av søsknene mine, og dermed i all hast må finne noe jeg har liggende, for at det ikke skal se ut som jeg faktisk har glemt dem (jeg har glemt nissegave til barna mine også altså, ikke bare til søsken). Men da blir gaven også ræva, dessverre. Min oppfordring, dropp gaver til de ellers! Minst de voksne! Om dere vil gi barna, så gi til de, men de voksne trenger hverken julegaver eller bursdagsgaver (det betyr ikke at de skal la være å gi til deg altså, men om du hadde fått barn så kunne dere kun vekslet gaver barna i mellom). Anonymkode: 81ab9...29b Det er 52 uker mellom hver eneste julaften. Det at du har det fryktelig stressende og glemmer dine nærmeste sier mye mer om deg enn om dem. Jeg vet at mange mener at voksne ikke skal gi gaver til hverandre - det er typisk at man sier dette når man har barn selv. Men hva med voksne som ikke har barn? Skal de aldri få gaver? Mener dere virkelig at dere skal sitte og ta i mot omtenksomme gaver og ikke gi noe som helst tilbake? Julen er ikke bare for barna - den er også for de voksne. Med din rævva innstilling bidrar du til akkurat det TS påpeker - at vi som er frivillig eller ufrivillig uten barn er annen klasses mennesker. Jeg håper at du kan tenke deg om til neste jul - og hint hint: nå er det salg over hele fjølen, kanskje du skal begynne på neste års gaver allerede nå?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #15 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg er sjokkert over hvor umodne og barnslig materialistiske noen mennesker kan være. Hvor gammel er du? Anonymkode: 64c52...0c4 En stor klem til deg om du er så herdet at det er slik du føler det i juledagene, og slik du føler for å snakke til andre. Håper fremtiden har mer å by på for deg. Anonymkode: 2f2d0...f00 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #16 Skrevet 26. desember 2021 Blondie65 skrev (49 minutter siden): Det er 52 uker mellom hver eneste julaften. Det at du har det fryktelig stressende og glemmer dine nærmeste sier mye mer om deg enn om dem. Jeg vet at mange mener at voksne ikke skal gi gaver til hverandre - det er typisk at man sier dette når man har barn selv. Men hva med voksne som ikke har barn? Skal de aldri få gaver? Mener dere virkelig at dere skal sitte og ta i mot omtenksomme gaver og ikke gi noe som helst tilbake? Julen er ikke bare for barna - den er også for de voksne. Med din rævva innstilling bidrar du til akkurat det TS påpeker - at vi som er frivillig eller ufrivillig uten barn er annen klasses mennesker. Jeg håper at du kan tenke deg om til neste jul - og hint hint: nå er det salg over hele fjølen, kanskje du skal begynne på neste års gaver allerede nå? Du treffer. Og jeg håper det også treffer andre som ene og alene tenker at det er "barnas jul". Man føler seg så vanvittig utenfor og tilsidesatt. Anonymkode: 2f2d0...f00 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #17 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-12-25 den 12.54): Kan du ikke bare si at du vil ha en makspris på gaver til barna? Er ikke verre enn det. Om de da likevel velger å gi mer, så er det deres problem. Jeg reagerte kun på at dine kommentarer om at det var så lett å glemme gaver til de voksne fordi det var så mye å styre med før jul. Men hva om de hadde barn? Da måtte du uansett kjøpt gaver til dem. Så jeg ser ikke noe forskjell på det å kjøpe gaver til barn eller barnløse voksne. Selv blir jeg veldig glad for gavekort, særlig om det ligger en tanke bak. Feks gavekort på min favorittrestaurant eller på teateret. Jeg har selv gitt gavekort på Ikea eller lignende hvis jeg har visst at de ønsket seg ting derfra. Mye bedre det enn å gi en "fin" julekule eller noe annet ræl man tilfeldigvis kom over i butikken. Anonymkode: b5653...1e4 Du ser ikke at det er enklere å kjøpe til barn enn voksne? Voksne som har alt de ønsker seg, eller råd til å kjøpe seg det selv? Barn har jo gjerne ønskelister, leker eller figurer de liker, er såååå mye enklere å kjøpe til barn. Anonymkode: 81ab9...29b 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #18 Skrevet 26. desember 2021 Blondie65 skrev (1 time siden): Det er 52 uker mellom hver eneste julaften. Det at du har det fryktelig stressende og glemmer dine nærmeste sier mye mer om deg enn om dem. Jeg vet at mange mener at voksne ikke skal gi gaver til hverandre - det er typisk at man sier dette når man har barn selv. Men hva med voksne som ikke har barn? Skal de aldri få gaver? Mener dere virkelig at dere skal sitte og ta i mot omtenksomme gaver og ikke gi noe som helst tilbake? Julen er ikke bare for barna - den er også for de voksne. Med din rævva innstilling bidrar du til akkurat det TS påpeker - at vi som er frivillig eller ufrivillig uten barn er annen klasses mennesker. Jeg håper at du kan tenke deg om til neste jul - og hint hint: nå er det salg over hele fjølen, kanskje du skal begynne på neste års gaver allerede nå? Jeg kan gjerne gi gavekort eller penger til mine søsken som ikke har barn, men de gir jo dobbelt så mye tilbake, enda jeg har bedt om å ikke få gave. Å bytte gavekort føles helt idiotisk. Så jeg er helt enig med deg, de uten barn skal selvsagt få gave, men jeg som har barn burde ikke få, for jeg har faktisk ikke råd til å gi tilbake like mye som de gir når de alltid gir "dobbelt opp". Så når alt blir negativt, fordi jeg er ganske frustrert over at mitt ønske om å ikke få gave ikke respekteres, og gavekort byttes, så skjønner du vel hva jeg vil frem til? Hvis de uansett ikke skal gi noen personlig gave, og jeg uansett ikke skal gi noen personlig gave, så kan de droppes uansett for det er IKKE gøy. Kan de ikke bare ta i mot fra barna, og gi til ungene?? Anonymkode: 81ab9...29b 2
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2021 #19 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kan gjerne gi gavekort eller penger til mine søsken som ikke har barn, men de gir jo dobbelt så mye tilbake, enda jeg har bedt om å ikke få gave. Å bytte gavekort føles helt idiotisk. Så jeg er helt enig med deg, de uten barn skal selvsagt få gave, men jeg som har barn burde ikke få, for jeg har faktisk ikke råd til å gi tilbake like mye som de gir når de alltid gir "dobbelt opp". Så når alt blir negativt, fordi jeg er ganske frustrert over at mitt ønske om å ikke få gave ikke respekteres, og gavekort byttes, så skjønner du vel hva jeg vil frem til? Hvis de uansett ikke skal gi noen personlig gave, og jeg uansett ikke skal gi noen personlig gave, så kan de droppes uansett for det er IKKE gøy. Kan de ikke bare ta i mot fra barna, og gi til ungene?? Anonymkode: 81ab9...29b Man gir etter evne. Du må slutte å måle deg mot dem hele tiden. Jeg har for lenge siden fastsatt mitt gavebudsjett og jeg gir dette uansett hva andre gir til meg. Det er en sum per familie. Er det en i familien så får de denne summen og er de fem i familien så får de også denne summen. Jeg lar meg ikke presse opp i pris av andre som har langt bedre råd enn meg. Dette er den ene gangen i året disse får gaver fra meg, og da er det dette som gjelder. Men mine slektninger kontakter meg for å spørre hva jeg ønsker meg og da har jeg faktisk listen klar. Jeg ønsker meg ting av samme verdi som jeg får selv. Jeg er på jakt etter at du skal vise omtanke også for dem som er alene og synes julefeiring også gjelder for dem. En populær gave hos dem som har barn har vært kinogavekort. En annen har vært at jeg kjøper billetter til en konsert eller forestilling som vi kan se sammen. En tredje er en blomsterhilsen. Fordelen med disse gavene er at jeg kan sitte på ræven hjemme foran PC og bestille dem. Riktignok må blomsterhilsener bestilles litt før akkurat julaften for å komme frem, men en uke før er mer enn nok. Kanskje du rett og slett må endre innstilling: de har lyst å gi gaver fordi de synes det er kjekt. Du kan da velge å gi dem forbruksgaver - gode oljer, god ost eller annet som du kan kjøpe når du likevel handler mat, eller noe annet som du vet de liker.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #20 Skrevet 26. desember 2021 Så stusselig! Du har selvfølgelig lov til å være skuffet. Tid og stress er ingen unnskyldning. Barna mine har en tante som ikke har barn, og ikke kommer til å få barn heller. Vi passer alltid på at barna har egne gaver til henne, og vi legger alltid ekstra penger og tid i gaver til henne. Synes det bare skulle mangle når hun legger så mye penger og tid i gaver til alle oss. Jeg synes heller ikke det er så viktig med gaver til meg selv, men det tror jeg henger sammen med at jeg har barn selv og derfor kan glede meg over gaver som barna får. Akkurat det tror jeg føles helt annerledes for barnløse, og det har jeg stor forståelse for. Anonymkode: 6c1c1...4de 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå