Gå til innhold

Litt skuffet over min mor og julen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kommer jeg til å høres utakknemlig ut uansett hvordan jeg vrir og vender på det, men det for bare være.

Jeg fikk bare fire julegaver fra familien i går. Jeg og mine søsken kjøper en gave til hver, men min mor har alltid kjøpt litt ekstra gaver til oss alle. Men det eneste hun hadde kjøpt til meg i år var en stekepanne og en boks med sjokolade.. Vanligvis så har hun kjøpt flere smågaver. Om så det bare er sokker og en lipsyl som er pakket inn så blir jeg fornøyd, men i år virket det som om hun rett og slett hadde glemt å kjøpe gaver til meg. Kjente at da jeg satt der og så at det ikke var flere gaver igjen at jeg ble ganske lei meg.. Den stekepannen hun hadde kjøpt hadde jeg til og med linket til henne fordi den var på tilbud.

Min søster har barn og det virker som om at min mor bare prioriterer hennes familie. Det viktigste er liksom barna hennes og hun snakker nesten ikke om noe annet.. Min mor klager over at jeg er lite på besøk. Samtidig så har vi jo aldri noe å snakke om når jeg først er der. Jeg er jo 30 år. Så jeg skjønner jo at man ikke får like mange gaver for resten av livet og at gavene ikke er det som betyr noe. Det er mer det at det virker som at hun hadde glemt å kjøpe noe.. Hun hadde jo spurt hva jeg ønsket meg og jeg skrev ned flere ting. Ikke noe dyrt, men praktiske ting og ting jeg mangler. Men av de tingene kjøpte hun jo bare den tingen jeg gav henne en link til.

Føler nesten at hun er sur på meg for at jeg ikke har startet en familie ennå. Og at hun ikke bryr seg så mye fordi familien til søsteren min er viktigere..

Unnskyld. Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Men jeg har virkelig brukt omtanke, tid og penger på gavene jeg gav bort. Virker bare ikke som det samme er gjort tilbake..

Anonymkode: 35d70...ca3

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leit å høre. Fullt forståelig når det er snakk om forskjellsbehandling. Mine foreldre har ofte gitt meg litt dyrere gaver enn min søsken, fordi jeg ikke har barn.

Men har opplevd fra et av mine søsken å få ganske kjipe gaver tilbake, når jeg gir flotte gaver til både barn og voksne. Har ført til at jeg ikke gidder å bruke så mye tid på gavene deres, men gir noe helt enkelt. Er noe smålig over å gi meg et glass med brente mandler når jeg har kjøpt ordentlige gaver til barna deres, i tillegg til en symbolsk gave til foreldrene. 

Anonymkode: 23a36...e9b

• Liker 13
Skrevet

Kanskje bruke dette som ett tegn på at man må ta litt tak i livet?

Du har lite å snakke om, og teller gaver som voksen.  Du sier du ville blitt glad for en innpakka lipsyl?

Nei her trenger livet generelt mer innhold.

Anonymkode: 2009c...4e2

• Liker 44
Skrevet

Altså dette syns jeg blir sutring. Når man er 30 burde ikke julen handle om å få mest gaver, syns det er et merkelig fokus. Jeg er 40 og har ikke barn, har bedt foreldre om å prioritere søsken med barn. De har tross alt mye større utgifter enn meg, og jeg syns det er fint at foreldrene mine kan kjøpe ullundertøy, parkdresser, akebrett og sykler som barna vil ha/trenger fremfor at de bruker penger på meg som er i full jobb med god økonomi. 

Anonymkode: 0abbd...ab9

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nå kommer jeg til å høres utakknemlig ut uansett hvordan jeg vrir og vender på det, men det for bare være.

Jeg fikk bare fire julegaver fra familien i går. Jeg og mine søsken kjøper en gave til hver, men min mor har alltid kjøpt litt ekstra gaver til oss alle. Men det eneste hun hadde kjøpt til meg i år var en stekepanne og en boks med sjokolade.. Vanligvis så har hun kjøpt flere smågaver. Om så det bare er sokker og en lipsyl som er pakket inn så blir jeg fornøyd, men i år virket det som om hun rett og slett hadde glemt å kjøpe gaver til meg. Kjente at da jeg satt der og så at det ikke var flere gaver igjen at jeg ble ganske lei meg.. Den stekepannen hun hadde kjøpt hadde jeg til og med linket til henne fordi den var på tilbud.

Min søster har barn og det virker som om at min mor bare prioriterer hennes familie. Det viktigste er liksom barna hennes og hun snakker nesten ikke om noe annet.. Min mor klager over at jeg er lite på besøk. Samtidig så har vi jo aldri noe å snakke om når jeg først er der. Jeg er jo 30 år. Så jeg skjønner jo at man ikke får like mange gaver for resten av livet og at gavene ikke er det som betyr noe. Det er mer det at det virker som at hun hadde glemt å kjøpe noe.. Hun hadde jo spurt hva jeg ønsket meg og jeg skrev ned flere ting. Ikke noe dyrt, men praktiske ting og ting jeg mangler. Men av de tingene kjøpte hun jo bare den tingen jeg gav henne en link til.

Føler nesten at hun er sur på meg for at jeg ikke har startet en familie ennå. Og at hun ikke bryr seg så mye fordi familien til søsteren min er viktigere..

Unnskyld. Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Men jeg har virkelig brukt omtanke, tid og penger på gavene jeg gav bort. Virker bare ikke som det samme er gjort tilbake..

Når skal det gå opp for deg at jula handler om barn og at du begynner å bli voksen?

Anonymkode: 799f0...2f7

• Liker 12
Gjest Anonym373
Skrevet

Skjønner egentlig ikke greie.. er sjeleglade bare for å ha tid samme med min mor.

Skrevet

Syns det er rart at de maser på deg om at du må stifte familie. Det er vel en privatsak og noe du må styre selv. 

At moren din er sur på deg er også merkelig. 

Anonymkode: 213b1...e00

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså dette syns jeg blir sutring. Når man er 30 burde ikke julen handle om å få mest gaver, syns det er et merkelig fokus. Jeg er 40 og har ikke barn, har bedt foreldre om å prioritere søsken med barn. De har tross alt mye større utgifter enn meg, og jeg syns det er fint at foreldrene mine kan kjøpe ullundertøy, parkdresser, akebrett og sykler som barna vil ha/trenger fremfor at de bruker penger på meg som er i full jobb med god økonomi. 

Anonymkode: 0abbd...ab9

Ja, men jeg mener jo ikke at det er gavene det handler om. Mer det at det ikke er vist noen omtanke bak.. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje bruke dette som ett tegn på at man må ta litt tak i livet?

Du har lite å snakke om, og teller gaver som voksen.  Du sier du ville blitt glad for en innpakka lipsyl?

Nei her trenger livet generelt mer innhold.

Anonymkode: 2009c...4e2

Her velger du jo med vilje å misforstå det jeg skriver. 

Den gaven som betydde mest for meg var faktisk et kort fra søsteren min. Så det er ikke det at jeg bryr meg å få så mye..

• Liker 5
Skrevet

Vi kan godt bytte. Jeg har brukt de siste 20 årene på å få min mor til å slutte å kjøpe alt mulig dill, og heller gi oss én skikkelig gave.

I år fikk jeg kun en gave som var bare til meg, og det var fra mannen. Alle de andre gavene var til oss som par. Og jeg klager ikke.

Anonymkode: 8f561...760

• Liker 2
Skrevet

Kanskje din mor er sliten eller det foregår ting i livet eller hennes indre liv du ikke har oversikt over. Dermed ble den stekepanna og en boks med sjokolade det hun fikk til i år. Kanskje hun ikke rakk å kjøpe den på tilbud og måtte betsle full pris. Jeg fikk ingen gaver av min mor i år, men barna mine fikk. De gavene måtte jeg selv handle inn og pakke pga ulike pandemirelaterte årsaker. Synes det var helt greit og tenker at da har min mor penger og energi til seg selv til senere ❤ Jeg sier ikke dette for å være "bedre enn deg", men for å vise at det er mange ulike varianter av julefeiring og gaveutveksling. Kanskje det er mulig å finne nye måter å se dette på?

Anonymkode: da32d...dd1

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Når skal det gå opp for deg at jula handler om barn og at du begynner å bli voksen?

Jula handler ikke om barn. Jula er like viktig for mange voksne. 

Anonymkode: 8b081...340

• Liker 27
Skrevet (endret)

Hun har jo ikke glemt deg. Du fikk jo stekepannen du ønsket deg. 
Det er inflasjon for tiden. Vi får mindre for pengene våre. I tillegg har strømmen blitt kjempedyr. Tror du ikke at det faktisk kan hende at hun brukte det hun kunne? En stekepanne er en mye bedre og omtenksom gave enn en lypsyl altså. 
Kanskje gaver er ditt kjærlighetsspråk og det er derfor du føler deg skuffet av å ikke få mange småpakker med dilldall?  

Selv fikk vi bare penger i år. Penger for å kjøpe pakker til barna fra henne og for å kjøpe noe til oss selv. Langt i fra skuffet. 

Endret av Yoshi
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje din mor er sliten eller det foregår ting i livet eller hennes indre liv du ikke har oversikt over. Dermed ble den stekepanna og en boks med sjokolade det hun fikk til i år. Kanskje hun ikke rakk å kjøpe den på tilbud og måtte betsle full pris. Jeg fikk ingen gaver av min mor i år, men barna mine fikk. De gavene måtte jeg selv handle inn og pakke pga ulike pandemirelaterte årsaker. Synes det var helt greit og tenker at da har min mor penger og energi til seg selv til senere ❤ Jeg sier ikke dette for å være "bedre enn deg", men for å vise at det er mange ulike varianter av julefeiring og gaveutveksling. Kanskje det er mulig å finne nye måter å se dette på?

Anonymkode: da32d...dd1

Joda, jeg er klar over at det kanskje er mye å tenke på i julen for min mor. Så det er jo ikke det at jeg vil at hun skal føle seg dårlig. Jeg følte meg bare veldig nedprioritert. Og skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig at jeg er der i julen når hun er mest opptatt av å snakke om barna til søsteren min og generelt andre sine barn.. Følte at hun satt og sendte god jul til alle barnefamilier og slekt på facebook. Det er jo tydeligvis bare viktig at jeg er der, men ikke å være til stede.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Skal vi som er voksne uten barn bare slutte feire jul da?

Anonymkode: e3835...77e

• Liker 11
Skrevet
Yoshi skrev (3 minutter siden):

Hun har jo ikke glemt deg. Du fikk jo stekepannen du ønsket deg. 
Det er inflasjon for tiden. Vi får mindre for pengene våre. I tillegg har strømmen blitt kjempedyr. Tror du ikke at det faktisk kan hende at hun brukte det hun kunne? En stekepanne er en mye bedre og omtenksom gave enn en lypsyl altså. 
Kanskje gaver er ditt kjærlighetsspråk og det er derfor du føler deg skuffet av å ikke få mange småpakker med dilldall?  

Selv fikk vi bare penger i år. Penger for å kjøpe pakker til barna fra henne og for å kjøpe noe til oss selv. Langt i fra skuffet. 

Ja, og jeg er jo fornøyd med det. Men som jeg har sagt så føler jeg bare at det ikke var noe omtanke bak noe.. Og følte meg rett og slett glemt. Det er jo derfor jeg ble lei meg. Ikke fordi jeg fikk få gaver..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jula handler ikke om barn. Jula er like viktig for mange voksne. 

Anonymkode: 8b081...340

For din egen del så håper jeg du ikke mener at jula er like viktig. 

En voksen person har, forutsatt at kretskortet mellom ørene er koblet riktig evnen til å regulere følelser. I motsetning til barn. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal vi som er voksne uten barn bare slutte feire jul da?

Anonymkode: e3835...77e

Det står du fritt til å gjøre. Jeg er selv voksen, titt og ofte feirer jeg den kun med min samboer, ingen barn og øvrig familie. Andre ganger er "alle" samlet. Koseligere når alle er samlet, men veldig hyggelig bare med min samboer også. 

Forskjellen er at pakkene pakkes opp på 10 minutter når vi er alene, mens når alle er samlet så tar det fort over to timer. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg trodde faktisk at noen her inne kunne ha litt forståelse og medmenneskelighet. Jeg er jo som sagt ikke misfornøyd for antall gaver. "Bare" det at jeg føler min egen mor ikke bryr seg.. Broren min døde for noen år siden så det har jo vært ekstra tungt for alle hver eneste jul. Men jeg prøver jo å gjøre det beste ut av det med den familien som er igjen..

• Liker 6
Skrevet

Gaver fra foreldre etter at man selv er voksen?! Hvem bryr seg!

Anonymkode: 76ae9...e83

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

For din egen del så håper jeg du ikke mener at jula er like viktig. 

En voksen person har, forutsatt at kretskortet mellom ørene er koblet riktig evnen til å regulere følelser. I motsetning til barn. 

Det står du fritt til å gjøre. Jeg er selv voksen, titt og ofte feirer jeg den kun med min samboer, ingen barn og øvrig familie. Andre ganger er "alle" samlet. Koseligere når alle er samlet, men veldig hyggelig bare med min samboer også. 

Forskjellen er at pakkene pakkes opp på 10 minutter når vi er alene, mens når alle er samlet så tar det fort over to timer. 

Hvorfor skal man ikke som voksen mene at jula er like viktig?

Anonymkode: 2ecee...f0b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...