Gå til innhold

Betale fellesutgifter for sent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Dere som bor i borettslag. Jeg har alltid betalt regningene mine i tide, men jeg bor i et borettslag hvor fellesutgiftene er veldig høye. Vi snakker nesten 9000kr. Dette gjør at det ser ut nå som at jeg må betale denne 10 dager for sent (venter på lønn). 

får jeg purregebyr og inkasso da? Jeg har sendt borettslaget melding om dette. Håper jeg kan få inn penger slik dette ungås, men hva er verste scenario her?

Anonymkode: 7c93f...a95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge tid at jeg dessverre fikk en gigantisk tannlegeregning uforberedt da jeg fikk akutte smerter hvor blant annet to visdomstenner måtte ut, og annet 😕 22/12. jeg jobber med å bygge opp en buffer

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Det går nok fint, de fleste venter 14 dager før de sender ut purring. 

Inkasso får du ikke ti dager etter forfall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei! Dere som bor i borettslag. Jeg har alltid betalt regningene mine i tide, men jeg bor i et borettslag hvor fellesutgiftene er veldig høye. Vi snakker nesten 9000kr. Dette gjør at det ser ut nå som at jeg må betale denne 10 dager for sent (venter på lønn). 

får jeg purregebyr og inkasso da? Jeg har sendt borettslaget melding om dette. Håper jeg kan få inn penger slik dette ungås, men hva er verste scenario her?

Skjer ikke noe, du har gitt beskjed og betaler innenfor rimelig tid. 

Anonymkode: 76b4f...6e7

• Liker 3
Skrevet

Dævendøtte skrev (47 minutter siden):

Det går nok fint, de fleste venter 14 dager før de sender ut purring. 

Inkasso får du ikke ti dager etter forfall. 

Tusen takk! Da slipper jeg bekymre meg for det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Skjer ikke noe, du har gitt beskjed og betaler innenfor rimelig tid. 

Anonymkode: 76b4f...6e7

Tusen takk! Da slipper jeg bekymre meg.

Skrevet

Borettslaget har vel firma via boligbyggelaget som tar seg av innkreving av husleia? Det har vi. De pleier og sende ut purring 2 uker etter forfall, det er det som er normalt hos de fleste. Blir det da ikke betalt kan det gå til inkasso. Styret har som regel ingenting med innkreving av husleie så det er ikke de du skal kontakte. Hvis man sliter med innbetaling til rett tid så bør man kontakte de i god tid da blir det lagt inn ny betalingsdato. Det som er problemet er når man kommer på etterskudd. Skjer dette regelmessig går det utover regnskapet til borettslaget og ikke minst vil du hele tiden komme på etterskudd. Jeg fikk ordna med trekk i husleia den dagen jeg får lønn som er 5 dager etter vi normalt har trekk i husleia. Det er ingen problem. 

Anonymkode: eea12...b62

Gjest BrittEkeberg
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det merkes nok ikke på noen måneder. Får du faktura eller har du avtalegiro i nettbanken? 

Jeg syns jeg har dyre felleskostnader, men 9000,- er mye hvis du eier leiligheten.
Og hvorfor har du ikke buffer konto, for slike hendelser? Forsikringer krever egenandel, da må man ha en buffer på konto. 

Skrevet
BrittEkeberg skrev (8 minutter siden):

Jeg syns jeg har dyre felleskostnader, men 9000,- er mye hvis du eier leiligheten.

Ja, dette er veldig dyrt, ikke sant? Inkluderer dette alt, til eksempel amortisering av lån, søppel, vann, strøm? 

9000 er nesten en leie!... (ikke i Oslo, hvor dette koster kanskje dobbelt så mye, 18,000 per måned) 

Skrevet
Ukjentkjendis skrev (6 timer siden):

Ja, dette er veldig dyrt, ikke sant? Inkluderer dette alt, til eksempel amortisering av lån, søppel, vann, strøm? 

9000 er nesten en leie!... (ikke i Oslo, hvor dette koster kanskje dobbelt så mye, 18,000 per måned) 

Prisen avhenger av om det er stor fellesgjeld, betales avdrag, om tv, oppvarming o.l inkludert. Rentebelastning på 2-3 mill i fellesgjeld kan fint utgjøre over 4-6000 pr mnd, driftsutgifter på 3-5000 og tv kr 500. Oppvarming i tillegg så er man fort på mye over 9000, og det uten avdrag 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det må gå 14 dager før man får en purring. 

Skrevet (endret)

Det skjedde meg når jeg ikke betalte på grunn av at det kan ta opp til 4 uker for at avtalegiro skal flytte seg fra bank til bank.

Da fikk jeg faktura med purregebyr på 39 kr eller hva det nå enn er, og hvis jeg ikke betaler det så går det videre til inkasso. Purregebyr legger de på om du ikke betaler innen 14 dager etter forfall. De kan også velge å sende deg inkassovarsel med en gang, men de fleste velger å legge på inkassovarselet først etter 14 dager siden de da kan kreve purregebyr. 

Endret av Pachka Sigaret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...