Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2021 den 16.47):

Tariffen for renholder med fagbrev og full ansiennitet er vel 225,- per time nå. Kokker feks har 205,-

Mange ser fortsatt ned på den type jobb men jeg føler jeg får bittelitt mer respekt nå takket være Corona..

Anonymkode: fedeb...a57

Er dette riktig?! Jeg jobber i butikk uten fagbrev. Har 215 + UB tillegg. 

Anonymkode: 18034...ce1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er dette riktig?! Jeg jobber i butikk uten fagbrev. Har 215 + UB tillegg. 

Tariff kokk med fagbrev etter 10 år: kr  213 pr time. uten fagbrev 10 års erfaring  kr 204 pr time. 

Anonymkode: 1d37e...253

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tariff kokk med fagbrev etter 10 år: kr  213 pr time. uten fagbrev 10 års erfaring  kr 204 pr time. 

Dårlige greier! Jeg nådde min lønn etter 3 år. Begynte på lønnstrinn 3 siden jeg hadde studiekompetanse. Har nå lønnstrinn 6 (tariff). Kr. 215 + ub Tillegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mange forstår ikke hvilken makt renholdere egentlig har ; det kan mangle pedagoger eller lærere på skolen uten vikar og skoledagen hangler gjennom. Men om det ikke er vikar for renholder så blir stedet ganske kjapt stengt. 

Jeg jobber i helse, og her vasker vi selv hvis ikke det er renholdere på jobb. Så ingen "ganske kjapt stenging" om det ikke er vikar altså. 

Anonymkode: 5dccd...93f

• Liker 6
Gjest Smeltemann
Skrevet
celmarith skrev (11 timer siden):

🤦‍♀️ Daglig drift krever at det utføres renhold.
Sistemann ut døra er som regel renholderen. Da de la ned ene næringsmiddelindustrien her, var renholderene sistemann ut dørene. Da de måtte vaske rent før bygget ble forlatt. 

Ingen vits i å vaske et sted det ikke er noe drift.  Skjønner at vaskerne måtte vaske etter at det var slutt på drifta . Det sier jo seg selv.. Det var vel ikke mangel på vaskerne som gjorde at drifta ble nedlagt 😂😂

Skrevet (endret)
Smeltemann skrev (2 timer siden):

Ingen vits i å vaske et sted det ikke er noe drift.  Skjønner at vaskerne måtte vaske etter at det var slutt på drifta . Det sier jo seg selv.. Det var vel ikke mangel på vaskerne som gjorde at drifta ble nedlagt 😂😂

Hvem har snakket om renhold der det ikke er drift? Er bare du som sitter å kvervulerer om det. Samma f..n hvordan du vrir å vrenger på det jeg skriver, så er renholdere en nødvendighet  for å holde driften gående. Så slutt å gjør deg dummere enn du er, eller mulig du bare er så korke dum.

Endret av celmarith
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber i helse, og her vasker vi selv hvis ikke det er renholdere på jobb. Så ingen "ganske kjapt stenging" om det ikke er vikar altså. 

Det er riktig. Og renholderne hos oss gjorde heller ingen god jobb. Sveipet kjapt over gulvet med en støvsuger, thats it. Renholdere vasker bare der de «kommer til», dvs. alle flater med gjenstander vaskes ikke. Det må helsepersonellet gjøre selv. Helsepersonell tørker støv, vasker bord, vasker kjøkkenflater, vasker vindu, vasker pasientsenger, vasker toaletter, vasker opp søl/oppkast, tørker støv av bilder på veggene. Altså - hallo. Hva er vitsen med renholdere? 
Det samme gjelder i pasienthjem. En rask støvsuging på åpne flater, og en rask mopp over gulvet. Alt annet er skittent. Det må pårørende eller helsepersonellet gjøre. Det er renholdere, og ikke helsepersonell som har kompetanse til rengjøring. Likevel er det alle andre enn renholderne som gjør den jobben. Det er ekstremt frustrerende og tidkrevende, og det bør seriøst skje en endring i «drift» der renholdere faktisk flytter på ting for å vaske skikkelig. Så nei, jeg syns lønnen er mer enn passende. Kokker, som nevnt over, ønsker jeg derimot mye høyere lønn. Det er en skam at kokker er nederst i lønnshierarkiet. 

Anonymkode: 697ac...985

• Liker 8
Skrevet

Selvsagt burde alle som utfører fysisk belastende arbeide ha kurrant lønn. 

En kontorist med "kostbar utdannelse" vil selvsagt hevde at de fortjener mer lønn enn en renholder. Men jeg vil heller si at kontoristens komfortable arbeidsdag er lønn for utdannelsen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Snakka heller ikke om helse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2021 den 11.00):

Til sammenligning. Som sykepleier med 6 års ansiennitet har jeg 434 000 kr i året.

Renholderne er uvurderlig, og samfunnet hadde ikke gått rundt uten dere. Enig i at lønnen burde være høyere, men da må andres lønn også opp. 

Anonymkode: a2a03...8e4

Men nå snakker vi ikke om andres lønn med om renholdernes lønn.

Anonymkode: 97c52...104

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er riktig. Og renholderne hos oss gjorde heller ingen god jobb. Sveipet kjapt over gulvet med en støvsuger, thats it. Renholdere vasker bare der de «kommer til», dvs. alle flater med gjenstander vaskes ikke. Det må helsepersonellet gjøre selv. Helsepersonell tørker støv, vasker bord, vasker kjøkkenflater, vasker vindu, vasker pasientsenger, vasker toaletter, vasker opp søl/oppkast, tørker støv av bilder på veggene. Altså - hallo. Hva er vitsen med renholdere? 
Det samme gjelder i pasienthjem. En rask støvsuging på åpne flater, og en rask mopp over gulvet. Alt annet er skittent. Det må pårørende eller helsepersonellet gjøre. Det er renholdere, og ikke helsepersonell som har kompetanse til rengjøring. Likevel er det alle andre enn renholderne som gjør den jobben. Det er ekstremt frustrerende og tidkrevende, og det bør seriøst skje en endring i «drift» der renholdere faktisk flytter på ting for å vaske skikkelig. Så nei, jeg syns lønnen er mer enn passende. Kokker, som nevnt over, ønsker jeg derimot mye høyere lønn. Det er en skam at kokker er nederst i lønnshierarkiet. 

Som sagt ; jeg snakka ikke om helse, jeg snakka om skole og barnehage . 

Og slik som det er hos dere er det ikke overalt. Da jeg vaska på sykehjem tørka vi støv av det som tilhørte sykehjemmet , ikke av private ting. Vi vaska toaletter og vinduer. Men som jeg har sagt før ; det som er nærmest pasienten ( seng, nattbord, skap, private ting) det er helsepersonal sitt ansvar. Akkurat som at vi ikke skal rydde ungenes ting i skole/barnehage. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som sagt ; jeg snakka ikke om helse, jeg snakka om skole og barnehage . 

Og slik som det er hos dere er det ikke overalt. Da jeg vaska på sykehjem tørka vi støv av det som tilhørte sykehjemmet , ikke av private ting. Vi vaska toaletter og vinduer. Men som jeg har sagt før ; det som er nærmest pasienten ( seng, nattbord, skap, private ting) det er helsepersonal sitt ansvar. Akkurat som at vi ikke skal rydde ungenes ting i skole/barnehage. 

Så da tenker du at renholdere i skole og barnehager skal få høyere lønn? 

Jeg mener fremdeles dette burde gå inn under renholderens oppgaver. Helsepersonell har bedre ting å gjøre enn å vaske nattbord, seng etc. Smitte går inn under renholderens pensum (ikke at det er smitte på nattbordet til Gerd på 90, men likevel), rengjøring inngår derimot ikke i hverken sykepleier eller helsefagarbeiderpensum. Og i private hjem, der bør renholdere virkelig begynne å vaske skikkelig. Hjelp Lars på 80 i rullestol med å flytte en plante, slik at gulvet blir skikkelig vasket, støvsug under sofaen hans etc. Ingen andre gjør det, og han betaler for tjenesten. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 13.45):

Jeg mener fremdeles dette burde gå inn under renholderens oppgaver. Helsepersonell har bedre ting å gjøre enn å vaske nattbord, seng etc. Smitte går inn under renholderens pensum (ikke at det er smitte på nattbordet til Gerd på 90, men likevel), rengjøring inngår derimot ikke i hverken sykepleier eller helsefagarbeiderpensum. Og i private hjem, der bør renholdere virkelig begynne å vaske skikkelig. Hjelp Lars på 80 i rullestol med å flytte en plante, slik at gulvet blir skikkelig vasket, støvsug under sofaen hans etc. Ingen andre gjør det, og han betaler for tjenesten. 

Alle renholdere burde få høyere lønn, vi fortjener det. 

Du får snakke med din arbeidsgiver om ansvarsfordeling, jeg tviler på at du kommer noen vei med det. Hvorfor skulle pasienten være renholder sitt ansvar? Når det gjelder smitte så er det helsepersonell som har oversikt over slik. Og vi vasker smitterom når det trengs. Men da er det egen prosedyre. 

Hvis vi renholdere ikke står på prinsippene så får vi stadig mer ansvar og vi har nok å gjøre vi og. 

Når det gjelder hjemmehjelp så er det tid og penger det står på. De får så kort tid pr pasient at de er nødt til bare å ta det nødvendige og også de må gjøre likt hos alle. Det skal ikke mye ekstra til før tida ikke holder for å rekke alle pasientene/brukerene. Ikke tro at de syns det er greit, alle hjemmehjelper jeg kjenner skulle ønske de hadde mer tid. Og ikke minst hadde tid til  å prate med brukerene. Men dette er detaljestyrt fra arbeidsgiver og regna på hvor mye tid de skal bruke hos hver enkelt.

AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 13.45):

Sitat

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du får snakke med din arbeidsgiver om ansvarsfordeling, jeg tviler på at du kommer noen vei med det. Hvorfor skulle pasienten være renholder sitt ansvar? Når det gjelder smitte så er det helsepersonell som har oversikt over slik. Og vi vasker smitterom når det trengs. Men da er det egen prosedyre. 

Hvis vi renholdere ikke står på prinsippene så får vi stadig mer ansvar og vi har nok å gjøre vi og. 

Når det gjelder hjemmehjelp så er det tid og penger det står på. De får så kort tid pr pasient at de er nødt til bare å ta det nødvendige og også de må gjøre likt hos alle. Det skal ikke mye ekstra til før tida ikke holder for å rekke alle pasientene/brukerene. Ikke tro at de syns det er greit, alle hjemmehjelper jeg kjenner skulle ønske de hadde mer tid. Og ikke minst hadde tid til  å prate med brukerene. Men dette er detaljestyrt fra arbeidsgiver og regna på hvor mye tid de skal bruke hos hver enkelt.

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
celmarith skrev (2 timer siden):

Hvem har snakket om renhold der det ikke er drift? Er bare du som sitter å kvervulerer om det. Samma f..n hvordan du vrir å vrenger på det jeg skriver, så er renholdere en nødvendighet  for å holde driften gående. Så slutt å gjør deg dummere enn du er, eller mulig du bare er så korke dum.

Du så vel at renholderne var de siste som dro fra bedriften som ble nedlagt?   Å det skjønner jeg at man må vaske.  Synes ikke lønnen til vaskerne er dårlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men igjen, hvorfor det? Norden skiller seg vel positivt ut ved at selv yrker som krever veldig lite forkunnskap eller utdannelse er såpass godt lønnet at en kan leve relativt komfortabelt på en fulltidsjobb en kunne fått allerede som tenåring. Hva er det som gjør at en fortjener enda bedre lønn? Ut fra det TS skriver vil en person som gikk rett til renholderyrket og droppet utdannelse kunne ha bortimot 2 000 000 NOK i samme tidsrommet en som tar mastergrad kun opparbeider seg studielån. En kan komme veldig godt ut av det i Norge med en "enkel" jobb, og jeg ser liten grunn til å gjøre dette enda mer lukrativt. 

• Liker 7
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 13.31):

Men nå snakker vi ikke om andres lønn med om renholdernes lønn.

Anonymkode: 97c52...104

Men det er ikke irrelevant hva andre yrkesgrupper tjener, særlig innen samme sektor (offentlig/privat). Lykke til med å betale renholderne på sykehuset like mye som sykepleierne. Eller sykepleierne like mye som legene. Vil ikke skje, så lenge det er ikke er komplett umulig å rekruttere renholdere. Og det er det ikke, for man klarer alltids å få inn noen fra utlandet som uansett vil tjene tre ganger mer enn de gjør i hjemlandet. 

Anonymkode: 30f5d...cd0

• Liker 5
Skrevet
herzeleid skrev (4 timer siden):

Men igjen, hvorfor det? Norden skiller seg vel positivt ut ved at selv yrker som krever veldig lite forkunnskap eller utdannelse er såpass godt lønnet at en kan leve relativt komfortabelt på en fulltidsjobb en kunne fått allerede som tenåring. Hva er det som gjør at en fortjener enda bedre lønn? Ut fra det TS skriver vil en person som gikk rett til renholderyrket og droppet utdannelse kunne ha bortimot 2 000 000 NOK i samme tidsrommet en som tar mastergrad kun opparbeider seg studielån. En kan komme veldig godt ut av det i Norge med en "enkel" jobb, og jeg ser liten grunn til å gjøre dette enda mer lukrativt. 

Jeg har svart på det før i tråden ; fordi det er fysisk belastende og tungt og fordi vi er viktige i samfunnet. Og fordi jeg mer at det ikke bare er lang utdanning som skal gi uttelling i form av høy lønn. Det handler ikke om meg personlig for jeg greier meg med lite. Det handler om yrket generelt, opp med lønn og opp med status. Mye av det folk her inne sier får meg til å ønske meg langt vekk fra jobben fordi folk er så jævlig fordomsfulle og ikke minst uvitende om hva en renholders jobb egentlig er. 

• Liker 2
Skrevet

Dere som mener renholdere har det så mye verre enn andre, hvordan vet dere det egentlig? Hva vet vel dere om hvilke utfordringer en kirurg, IT-konsulent, byggingeniør etc. har?

Anonymkode: 65950...254

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har svart på det før i tråden ; fordi det er fysisk belastende og tungt og fordi vi er viktige i samfunnet. Og fordi jeg mer at det ikke bare er lang utdanning som skal gi uttelling i form av høy lønn. Det handler ikke om meg personlig for jeg greier meg med lite. Det handler om yrket generelt, opp med lønn og opp med status. Mye av det folk her inne sier får meg til å ønske meg langt vekk fra jobben fordi folk er så jævlig fordomsfulle og ikke minst uvitende om hva en renholders jobb egentlig er. 

Men det er jo veldig få som ikke er viktige i samfunnet, og de aller fleste noenlunde enkle jobber krever jo en viss fysisk innsats. Der tviler jeg på at renhold skiller seg ut som særskilt krevende. Det er med andre ord vanskelig å se at disse kriteriene skulle rettferdiggjøre høyere lønn, men kanskje viktigere, det er vanskelig å se hvorfor arbeidsgivere skulle justere opp lønningene til en yrkesgruppe som er veldig enkle å erstatte.

Og ikke minst, med tanke på at renholderen kan gå inn i en ok betalt jobb allerede i tenårene, kommer renholderen veldig godt ut av det økonomisk sammenlignet med mange som har femårige utdannelser og studielån. Mange med lengre utdannelser vil kunne bruke 10-15 år på å ta igjen det økonomiske forspranget renholderen har etter 5 års tapt inntekt i tillegg til studielån, og om vi i tillegg tar med renholderens mulighet til å kjøpe bolig på et tidligere tidspunkt og få verdiøkningen på denne er det veldig vanskelig å se at dette er en gruppe som trenger å løftes ytterligere. Nei, det virker egentlig som dere kommer veldig godt ut av det med noenlunde fornuftige valg. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bøndene jobber hardere og mye flere timer,de har mye dårligere lønninger. 

Anonymkode: 9b179...2e6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...