herzeleid Skrevet 26. desember 2021 #81 Skrevet 26. desember 2021 Jeg tenker det er begrenset hvor mye en kan lønne en jobb som ikke forutsetter noen kompetanse eller erfaring. Litt av problemet er jo også at en konkurrerer med tenåringen som ikke heller har noen utdannelse eller kompetanse men til gjengjelde gjerne en mer robust og utholdende fysikk. Er det egentlig noe land der renholdere lønnes bedre relativt til de med mer utdannelse? 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #82 Skrevet 26. desember 2021 Egentlig er det høyt utdannede som bør klage høyest i Norge, hvis man sammenligner seg med andre land. Norske ingeniører er blant de billigste i verden. Norske renholdere blant de dyreste i verden.. Anonymkode: 959cc...553 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #83 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde vært mye mer tilbøyelig for å heie på en bedre lønn for renholdere, hadde det ikke vært for dette: På sykrhus/sykehjem så vil ikke renholdere vaske biologisk materiale, eller innvendig i skuffer og skap. De prikker sykepleiere (som det er mangelvare på, og som har høy medisinsk kompetanse som trengs) for å vaske vekk avføring i toalettskålen med dobørsten inne på pasientrom. Som om ikke helsepersonell har nok å gjøre, så skal de komme og gnukke i do eller legge seg på alle fire og gnukke vekk en blodflekk etter en venekanyle. Ikke får helsepersonell smusstillegg eller risikotillegg. Det er det renholdere som får. Og hvis helsepersonell ikke umiddelbart etterkommer renholderens ordre om å forvaske do og gulv, så forblir det skittent frem til neste dag. Helsepersonell må også vaske senger, skap, inni nattbord osv. Det er så jævlig merkelig og provoserende, at jeg ønsker dere lavere lønn.. Anonymkode: 7a129...014 Da jeg jobbet som renholder så sto det i våre restriksjoner at biologisk materiale skulle fjernes av spl, da alt dette blir betegnes som smitte. Sette seg inn i regler først? Anonymkode: ee896...025 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #84 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Egentlig er det høyt utdannede som bør klage høyest i Norge, hvis man sammenligner seg med andre land. Norske ingeniører er blant de billigste i verden. Norske renholdere blant de dyreste i verden.. Anonymkode: 959cc...553 Bingo. Det lønner seg sånn sett ikke å jobbe som ingeniør i Norge. Anonymkode: 3077e...9a4 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #85 Skrevet 26. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Da jeg jobbet som renholder så sto det i våre restriksjoner at biologisk materiale skulle fjernes av spl, da alt dette blir betegnes som smitte. Sette seg inn i regler først? Anonymkode: ee896...025 Haha, det er det dummeste jeg har hørt. Du får risikotillegg og smusstillegg, tar smittevask av smitterom, men kan ikke vaske biologisk materiale fordi det er smitte? Altså hvor er logikken? Det handler om rengjøring som renholdere er eksperter på, og har som jobb. Likevel er det sykepleier uten smusstillegg eller risikotillegg som ikke har vask av overflater som sitt fagområde som skal settes til den jobben. Sette seg inn i fakta først kanskje? Det er jo renholdere med ledere som har arbeidet frem denne avtalen. Ikke tid? Renholdere på sykehuset der jeg jobber tar seg en 45 min kaffestrekk på sofaen med sine kollegaer før endt arbeidsdag istedenfor å gjøre jobben sin. Ser det daglig, for de gjemmer seg ikke akkurat. Anonymkode: 7a129...014 9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #86 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Haha, det er det dummeste jeg har hørt. Du får risikotillegg og smusstillegg, tar smittevask av smitterom, men kan ikke vaske biologisk materiale fordi det er smitte? Altså hvor er logikken? Det handler om rengjøring som renholdere er eksperter på, og har som jobb. Likevel er det sykepleier uten smusstillegg eller risikotillegg som ikke har vask av overflater som sitt fagområde som skal settes til den jobben. Sette seg inn i fakta først kanskje? Det er jo renholdere med ledere som har arbeidet frem denne avtalen. Ikke tid? Renholdere på sykehuset der jeg jobber tar seg en 45 min kaffestrekk på sofaen med sine kollegaer før endt arbeidsdag istedenfor å gjøre jobben sin. Ser det daglig, for de gjemmer seg ikke akkurat. Anonymkode: 7a129...014 Vi fikk ikke smuss tillegg.Dette er fakta. Mulig de får nå, det vet jeg ikke. Nå skal du ikke dra alle under samme kammen. Anonymkode: ee896...025 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #87 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Haha, det er det dummeste jeg har hørt. Du får risikotillegg og smusstillegg, tar smittevask av smitterom, men kan ikke vaske biologisk materiale fordi det er smitte? Altså hvor er logikken? Det handler om rengjøring som renholdere er eksperter på, og har som jobb. Likevel er det sykepleier uten smusstillegg eller risikotillegg som ikke har vask av overflater som sitt fagområde som skal settes til den jobben. Sette seg inn i fakta først kanskje? Det er jo renholdere med ledere som har arbeidet frem denne avtalen. Ikke tid? Renholdere på sykehuset der jeg jobber tar seg en 45 min kaffestrekk på sofaen med sine kollegaer før endt arbeidsdag istedenfor å gjøre jobben sin. Ser det daglig, for de gjemmer seg ikke akkurat. Anonymkode: 7a129...014 Så heldig, kanskje jeg skulle hatt renholdsjobb på sykehus. Rekker ikke pauser der jeg er nå. Anonymkode: 6b8ee...e15 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #88 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så heldig, kanskje jeg skulle hatt renholdsjobb på sykehus. Rekker ikke pauser der jeg er nå. Anonymkode: 6b8ee...e15 Det rakk vi ikke på sykehuset heller, men spørs jo selvfølgelig på din moral og samvittighet. Anonymkode: ee896...025 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #89 Skrevet 26. desember 2021 Knirke skrev (På 26.12.2021 den 3.12): Man får risikiotillegg hvis jobben faktisk er forbundet med risiko. Renhold er ikke et risikoyrke, covid eller ei. Ei heller er det er yrke med mye ansvar eller stress som kvalifiserer for ekstra tillegg. Man trenger strengt tatt ikke kunne norsk for å vaske, så at det er vanskelig å få tak i nordmenn er jo ikke noe krise. Klart vi renholdere har risiko ; smitterisiko, ja såklart! Mange av oss vasker på dagtid og i flere bygg og kan bli smitta sjøl og smitte andre. Og stor risiko for ufør pga skuldre, armer , hender. Og ansvar for å vedlikeholde riktig er økonomi og stress.. Du har ikke prøvd yrket når du tror det ikke er stressende. Sitat Hvis det virkelig er problemer med å få tak i renholdere på bygda, så må det fristes med høyere lønn eller andre goder. Men jeg mistenker at det finnes plenty av ungdommer som ønsker seg lommepenger, slik at jobben blir gjort likevel. Så hvorfor søker ikke de når de lyses ut stillinger da? For det gjør de ikke. Og så har de ikke erfaring og fagbrev og da er de ikke egna. JEG personlig ønsker ikke flere ufaglærte i yrket for da greier vi ikke å få opp statusen. AnonymBruker skrev (På 25.12.2021 den 19.43): Hos oss er det mye thaier og polakker som gir inntrykk av at de snakker og forstår norsk og engelsk. Men når du går med dem noen dager så skjønner du at de ikke kan språket så godt likevel. Hadde med ei for å skure opp og legge ny polish på ett gulv en kveld og når jeg gav henne beskjed om å gjøre noe så smilte hun og nikket, og så gikk hun å gjorde noe helt annet enn det hun fikk beskjed om å gjøre.. Tørka ikke av seg skikkelig på beina som hun fikk beskjed om når hun gikk ut av rommet feks, så hun dro polishfjerner inn i rom som ikke skulle strippes osv.. Å være renholder består i mer enn å tørke støv og vaske dass. Synd så mange ikke forstår det. Det har mye å si for levetiden på overflater i bygg at de behandles på riktig måte. Anonymkode: fedeb...a57 Akkurat slik er det! Og jeg skulle ønske folk tok seg greie på hvor mye som egentlig ligger under en renholdsjobb og fikk mer respekt. For de vil jo ha det rent rundt seg. AnonymBruker skrev (På 26.12.2021 den 10.08): Hvem får renholderen beskjed av ang smitte hvis ikke helsepersonell vet? Anonymkode: ee896...025 Nei, ikke sant. Helsepersonell er selvsagt de første som får beskjed. Hos meg er renholder siste mann som får vite. AnonymBruker skrev (På 26.12.2021 den 11.16): Jeg hadde vært mye mer tilbøyelig for å heie på en bedre lønn for renholdere, hadde det ikke vært for dette: På sykrhus/sykehjem så vil ikke renholdere vaske biologisk materiale, eller innvendig i skuffer og skap. De prikker sykepleiere (som det er mangelvare på, og som har høy medisinsk kompetanse som trengs) for å vaske vekk avføring i toalettskålen med dobørsten inne på pasientrom. Som om ikke helsepersonell har nok å gjøre, så skal de komme og gnukke i do eller legge seg på alle fire og gnukke vekk en blodflekk etter en venekanyle. Ikke får helsepersonell smusstillegg eller risikotillegg. Det er det renholdere som får. Og hvis helsepersonell ikke umiddelbart etterkommer renholderens ordre om å forvaske do og gulv, så forblir det skittent frem til neste dag. Helsepersonell må også vaske senger, skap, inni nattbord osv. Det er så jævlig merkelig og provoserende, at jeg ønsker dere lavere lønn.. Anonymkode: 7a129...014 Renholder har ikke ansvar for pasientens private ting og biologisk avfall, det er det helsepersonell som har. Akkurat som i skolen , der har ikke renholder noe med ungenes ting. Det er det læreren som rydder, ellers vaskes det rundt. Det kalles ansvarsfordeling og slik er det overalt heldigvis. Anonymkode: 1d37e...253 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #90 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er det ikke vi som har bestemt!!! Det er rett og slett ikke satt av tid til de tingene der. Anonymkode: 513cd...139 I tilfelle er det sjokkerende dårlig ledelse å få sykepleiere til å vaske bort bæsj i doen og vaske inni skap i stedet for de som faktisk er ansatt til å utføre renhold. Er det dette som er definisjonen på å spare seg til fant? Ikke rart det er sykepleiermangel i Norge… Anonymkode: 30f5d...cd0 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #91 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, ikke sant. Helsepersonell er selvsagt de første som får beskjed. Hos meg er renholder siste mann som får vite. Anonymkode: 1d37e...253 Yes. Der jeg jobber var det ingen som informerte meg eller firmaet jeg jobber i at det var coronautbrudd... Det fikk vi vite igjennom lokalavisa.. Good to know liksom Anonymkode: fedeb...a57 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #92 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 26.12.2021 den 19.17): I tilfelle er det sjokkerende dårlig ledelse å få sykepleiere til å vaske bort bæsj i doen og vaske inni skap i stedet for de som faktisk er ansatt til å utføre renhold. Er det dette som er definisjonen på å spare seg til fant? Ikke rart det er sykepleiermangel i Norge… Anonymkode: 30f5d...cd0 Det er helt normalt! Som sagt ; renholder har ikke noe med pasienten privat eller helse, vi skal bare vaske flater. Pga. smitte blant annet. Er det smitterom så er det egne rutiner og spesielt opplegg, men ting som kan være smitte på toaletter og slik er helse bedre til å ta. Og det kan ikke stå skittent til renholder kommer på jobb, det skal taes av den som oppdager det. AnonymBruker skrev (På 26.12.2021 den 19.22): Yes. Der jeg jobber var det ingen som informerte meg eller firmaet jeg jobber i at det var coronautbrudd... Det fikk vi vite igjennom lokalavisa.. Good to know liksom Anonymkode: fedeb...a57 Det er min største frykt at slik skal skje, for her er informasjonskanalene stengt. Dvs. når ikke renhold. Anonymkode: 1d37e...253 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #93 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, ikke sant. Helsepersonell er selvsagt de første som får beskjed. Hos meg er renholder siste mann som får vite. Anonymkode: 1d37e...253 Dette er mange år tilbake, men det var en renholder på føden som skulle inn å vaske en av vente stuene. Det er ofte de som nettopp har født, men venter ledig rom på barsel som ligger der. Hun gikk inn og gratulerer med den nyfødte. Den nyfødte var død. Hvorfor kunne ikke de jordmødre som møtte henne på vei ut av stua si ifra? Anonymkode: ee896...025 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #94 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er mange år tilbake, men det var en renholder på føden som skulle inn å vaske en av vente stuene. Det er ofte de som nettopp har født, men venter ledig rom på barsel som ligger der. Hun gikk inn og gratulerer med den nyfødte. Den nyfødte var død. Hvorfor kunne ikke de jordmødre som møtte henne på vei ut av stua si ifra? Anonymkode: ee896...025 Herregud. Hva med å si "du, kan ikke du komme tilbake hit litt senere?" Folk driter i renholderne.. De er nederst på rangen overalt 🙃 Anonymkode: fedeb...a57 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #95 Skrevet 26. desember 2021 400 000 er jo en vanvittig høy lønn for et yrke som kan læres på én dag. Det er vel bare å innse at hvem som helst kan steppe inn og vaske om det hadde vært krise. Anonymkode: 06c7a...87c 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #96 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): 400 000 er jo en vanvittig høy lønn for et yrke som kan læres på én dag. Det er vel bare å innse at hvem som helst kan steppe inn og vaske om det hadde vært krise. Anonymkode: 06c7a...87c Neida, det er ikke hjernekirurgi. Men det er ikke bare å lære på noen timer heller. Det er ikke som å vaske badet hjemme. Anonymkode: fedeb...a57 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #97 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): 400 000 er jo en vanvittig høy lønn for et yrke som kan læres på én dag. Det er vel bare å innse at hvem som helst kan steppe inn og vaske om det hadde vært krise. Anonymkode: 06c7a...87c Ja, du er velkommen til å prøve! Du vil garantert få problemer. Anonymkode: 1d37e...253 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #98 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 25.12.2021 den 12.36): Hadde jeg ikke hatt familie så hadde jo det vært en mulighet. Har en mann som er mye borte så det kan jeg ikke. Anonymkode: 6b8ee...e15 Jeg har selv flere barn og det går kjempefint og så har jeg 4 uker med de hjemme uten noe stress. Du kan nå søke, Equinor legger nok snart enda flere stillinger snart. Du kan jobbe 50% frem til barna er 12 år også. Min samboer fant seg en annen jobb, så alt går om man vil☺️ Anonymkode: c47e9...1b6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #99 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Om vi ikke møter til jobb enkelte steder så stenges det. Om vi ikke gjør jobben vår, hvordan blir det på kontor, butikk, barnehage, skole da? Anonymkode: 6b8ee...e15 Og om skoler, kontor, butikk og barnehage stenges, så har ikke du noe å vaske = du har ikke jobb. Anonymkode: a2a03...8e4 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #100 Skrevet 26. desember 2021 On 12/25/2021 at 11:06 AM, AnonymBruker said: Nå har ts fagbrev. Anonymkode: ee896...025 Ikke for å snakke fagbrev ned, men det krever ikke spesielt mye for å få et. En tiende klassing ville klart den teorien uten å blunke. Anonymkode: a7131...1c1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå