AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #1 Skrevet 25. desember 2021 Se for deg at din mor er alene, selv har du et barn og mann, hadde du feiret jul hos din mor bare for å ta ansvar for at hun ikke blir alene den dagen, eller hadde du tatt hensyn til ditt barn og dratt bort til din mann sin familie slik at barnet får feiret jul med andre barn og ikke bare voksne? Alternativet er ikke å ha med mor opp til nord hvor jul med barnets andre familie evt feires. Ønsker svar ut fra problemstillingen slik den er fremstilt:) Anonymkode: 3959e...ff5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #2 Skrevet 25. desember 2021 Tatt hensyn til din mor* eller ditt barn Anonymkode: 3959e...ff5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #3 Skrevet 25. desember 2021 Annenhvert år er vel vanlig? Ikke skadelig for barn å feire med kun voksne heller. Faktisk veldig vanlig Anonymkode: d4289...026 42
Gjest Blondie65 Skrevet 25. desember 2021 #4 Skrevet 25. desember 2021 Jeg hadde ikke latt mor sitte alene på julaften. Ikke på vilkår! Så når det er premisset måtte jeg sørget for at julen kunne feires samlet på et eller annet vis.
Alvario Skrevet 25. desember 2021 #5 Skrevet 25. desember 2021 Hadde feiret med mor annenhvert år og mannens familie det andre året. 6
Ulrikke Skrevet 25. desember 2021 #6 Skrevet 25. desember 2021 Jeg hadde ikke latt min mor sitte alene på julaften. Punktum. Da hadde heller mann og barn fått reise til svigers, også hadde jeg vært med min mor. Vår datter har da annethvert år feiret jul som eneste barn, tror ikke hun har tatt skade av det (hun er 16 nå). Vi måtte tilpasse jula i år pga covid, reisevirksomhet hos familie og alvorlig sykdom hos min far. Jeg tilbød meg at mann, barn og stebarn kunne feire sammen, og at jeg dro til mine foreldre. Vi løste det på annen måte, men det var på ingen måte aktuelt for meg at min mor og far ikke skulle ha noen hos seg i jula. Dessverre har vi også svigers en 8 timers biltur unna, så når/hvis de også begynner å skrante, så kommer vi i et nytt dilemma..... Det vet jeg ikke hvordan vi skal løse, vi får ta det når det kommer. 14
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #7 Skrevet 25. desember 2021 TS her. Så det er greit å ta en annenhvert år løsning? Mor blir jo da fortsatt sittende alene et av to år, eller må ordne seg med noen andre. Hun har venninner og har selv valgt å ikke gå inn i noe forhold med en mann. Skal mitt barn "betale" for det? Anonymkode: 3959e...ff5 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #8 Skrevet 25. desember 2021 Blondie65 skrev (10 minutter siden): Jeg hadde ikke latt mor sitte alene på julaften. Ikke på vilkår! Så når det er premisset måtte jeg sørget for at julen kunne feires samlet på et eller annet vis. Det lar seg jo ikke alltid gjøre. Skal mann og barn aldri få feire med den andre delen av familien da? Anonymkode: 3959e...ff5 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #9 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Annenhvert år er vel vanlig? Ikke skadelig for barn å feire med kun voksne heller. Faktisk veldig vanlig Anonymkode: d4289...026 Ja så det er innfor å velge annenhvert år? Anonymkode: 3959e...ff5 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #10 Skrevet 25. desember 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja så det er innfor å velge annenhvert år? Anonymkode: 3959e...ff5 Ja, det tenker jeg er mer rettferdig faktisk. Har ikke moren din noe annen familie eller nettverk?? Anonymkode: d4289...026 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #11 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her. Så det er greit å ta en annenhvert år løsning? Mor blir jo da fortsatt sittende alene et av to år, eller må ordne seg med noen andre. Hun har venninner og har selv valgt å ikke gå inn i noe forhold med en mann. Skal mitt barn "betale" for det? Anonymkode: 3959e...ff5 Syns du her viser et merkelig syn på ting. Det er ikke bare å gå inn i et forhold med en mann, så lett er det faktisk ikke å finne seg en partner. Du må være veldig ung om du tror det, evt så har du vært lenge sammen med samme mann, og tror "datinglivet" er enkelt. Ditt barn "betaler" ingenting, det er ganske vanlig at barn ikke feirer med andre barn, evt at man er søsken sammen som eneste barn. En julaften for et barn blir ikke bedre av å være sammen med andre barn, et barn lider ingen nød av å være med voksne på julaften. Jeg syns i utgangspunktet annethvert år er en grei løsning, men når det betyr at din mor sitter alene så tenker jeg dere kan løse det ved f.eks å ha jul hjemme hos dere, og så invitere foreldre/familie på begge sider. Så er det opp til den enkelte hvem som vil komme til dere, og hvem som vil være hjemme hos seg selv. Da kan mannens familie komme til dere, samtidig som det ikke er unaturlig å ha din mor der. Anonymkode: c96d9...34e 31
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #12 Skrevet 25. desember 2021 Det naturlige er da at dere tar det år for år. Nå kan dere for eksempel bestemme at dere drar nordover neste år. Da har moren din ett år på seg å planlegge det. Dere kan be alle/noen til dere. Moren bør i hvertfall komme til dere, ikke motsatt. Er det så nøye med å bestemme for fremtiden «annethvert»? Man vet ingen ting om hva som passer om tre år. Om 8 år er andre gamle, og barn ikke barn lengre. Pandemier kommer. Folk blir gamle, får nye partnere, kjøper seg hytte, flytter, ønsker noe annet. Bestem et pr sv gangen, og det er greit at dere ikke feirer med din mor hbis hun har alternativ. Anonymkode: 66b78...120 5
Mooza Skrevet 25. desember 2021 #13 Skrevet 25. desember 2021 (endret) ,,, Endret 25. desember 2021 av Mooza
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #14 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Syns du her viser et merkelig syn på ting. Det er ikke bare å gå inn i et forhold med en mann, så lett er det faktisk ikke å finne seg en partner. Du må være veldig ung om du tror det, evt så har du vært lenge sammen med samme mann, og tror "datinglivet" er enkelt. Ditt barn "betaler" ingenting, det er ganske vanlig at barn ikke feirer med andre barn, evt at man er søsken sammen som eneste barn. En julaften for et barn blir ikke bedre av å være sammen med andre barn, et barn lider ingen nød av å være med voksne på julaften. Jeg syns i utgangspunktet annethvert år er en grei løsning, men når det betyr at din mor sitter alene så tenker jeg dere kan løse det ved f.eks å ha jul hjemme hos dere, og så invitere foreldre/familie på begge sider. Så er det opp til den enkelte hvem som vil komme til dere, og hvem som vil være hjemme hos seg selv. Da kan mannens familie komme til dere, samtidig som det ikke er unaturlig å ha din mor der. Anonymkode: c96d9...34e Nei, hun har selv sagt at hun ikke vil ha mann, hun vil være alene. Barnet får ved det forslaget fortsatt ikke feiret med barn i familien på mannens side, det er det jeg ønsker, jula er vel mest for barna? Min mor lot meg sitte alene en gang, så da betyr det vel egentlig ikke så mye for henne... Anonymkode: 3959e...ff5 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #15 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, det tenker jeg er mer rettferdig faktisk. Har ikke moren din noe annen familie eller nettverk?? Anonymkode: d4289...026 Hun har ikke kontakt med resten av sin familie, verken hun eller jeg er oppvokst under gode forhold. Anonymkode: 3959e...ff5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #16 Skrevet 25. desember 2021 Annet hvert år hos hver side av familien er vel det vanligste. Men du kan jo samle alle hos dere. Hvis din mor er gammel, syk osv som tilsier at hun ikke bør være alene, eller at dere ikke kan regne med å feire så mange flere jul sammen. Da hadde jeg prioritert din mor. Men har du spurt din mor om det er et problem for henne å være alene da? Anonymkode: 0bfa0...369 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #17 Skrevet 25. desember 2021 Jeg har ikke mor, men en far i den situasjonen. Han pleier alltid å feire jul sammen med oss, uansett om vi er hjemme hos oss, hos svigerfamilie og noen ganger er vi hos han. Alle, inkl svigerfamilien, har også feiret jul hjemme hos han. Anonymkode: 15e00...77c 8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #18 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): TS her. Så det er greit å ta en annenhvert år løsning? Mor blir jo da fortsatt sittende alene et av to år, eller må ordne seg med noen andre. Hun har venninner og har selv valgt å ikke gå inn i noe forhold med en mann. Skal mitt barn "betale" for det? Anonymkode: 3959e...ff5 Skal din mann forsake hver eneste jul med sine da, fordi din mor er alene? Anonymkode: 7b23d...680 11
Gjest ti10 Skrevet 25. desember 2021 #19 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, hun har selv sagt at hun ikke vil ha mann, hun vil være alene. Barnet får ved det forslaget fortsatt ikke feiret med barn i familien på mannens side, det er det jeg ønsker, jula er vel mest for barna? Min mor lot meg sitte alene en gang, så da betyr det vel egentlig ikke så mye for henne... Anonymkode: 3959e...ff5 Hun har kanskje erfaringer som gjør at hun ikke vil ha en mann. Jeg synes uansett at det blir søkt å bruke det som grunn for å ikke ta hensyn til henne i julen. Det er faktisk heller ikke uvanlig for barn å kun feire med voksne, og for noen vil kanskje det være å foretrekke også. Annen hver jul må vel være greit hvis det ikke er mulig å kombinere. Eventuelt kan du jo innføre egne tradisjoner og invitere begge sider av familien til deg. Hvis du kan reise nordover i jula, kan vel de i nord reise sørover også.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #20 Skrevet 25. desember 2021 Blondie65 skrev (28 minutter siden): Jeg hadde ikke latt mor sitte alene på julaften. Ikke på vilkår! Så når det er premisset måtte jeg sørget for at julen kunne feires samlet på et eller annet vis. Enig! Spørsmål: hva om det er omvendt, du som mor vet at ditt voksne barn (30 år) ikke har noen andre å feire med, men du ble invitert til dine venner...Hva velger du? Anonymkode: 6bc24...723 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå