Gå til innhold

Innafor å holde skjult litt penger for samboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså å holde en sum hemmelig som hun ikke får innsikt i? Summen har jeg fra før vi møttes. Vi er ikke gift.

Anonymkode: e42d8...8f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor føler du at du må det? 
Du kan gjøre hva du vil selvfølgelig men jeg hadde ikke satt pris på om noe ble holdt skjult for meg😅 jeg hadde derimot respektert om samboeren min sa at han har satt unna så så mye penger til et formål

Anonymkode: 24ab6...cb8

• Liker 2
Skrevet

Du kan holde det hemmelig ja. Men tenk konsekvenser om det kommer fram.

Å holde ting skjult, er å ikke vise tillit. Ikke ok. Sånn egentlig  

Skrevet

Det er dine penger uansett om du hadde dem før du fikk samboer eller ikke. 

Anonymkode: 53272...f2f

• Liker 11
Skrevet

Om dere ikke har felles økonomi og heller ikke felles barn ser jeg ikke hensikten med å fremlegge kontoutskrift 🤷‍♀️

Anonymkode: a96d4...600

• Liker 15
Skrevet

Med eksen så skjulte jeg penger hver måned. For han var en slik som brukte det han hadde og antok at jeg ordnet opp resten av hverdagen økonomisk. Men hvis jeg tok ut penger og gjemte unna, viste han at nå er det snart tomt her, så ble han mer forsiktig. 

Skal sies at eneste han betalte var en og annen strøm regning og halvparten av maten. Vi leide felles leilighet, men han hadde så mange trekk fra sin konto at han ikke bidro mer enn det. Når han hadde 3000 til overs så ble det mer enn gjerne brukt opp en kveld på fylla enn å legges tilside. 

Så for min egen del la jeg bort på går i all hemmelighet. 

Det kom en dag der det var brudd og jeg måtte finne meg annen plass å bo, trengte møbler og slikt. Da hadde jeg i hvert fall 10k i en skuff til det. 

Anonymkode: 14a72...3a2

• Liker 5
Skrevet

Hun har vel ikke noe behov for å vite at du har disse pengene?, hvis hun er sinnssykt opptatt av penger så er hun kanskje av den typen som vil ha oversikt selv om hun ikke har noe med det.

Jeg er gift og vi har felles økonomi i den form at vi deler på alt av utgifter, men ingen av oss har noe behov for å vite hvor mye penger den andre har på konto.

Anonymkode: 4ace7...ab5

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjuler fra mannen fordi han selv sløser penger og da han blir tom tar han fra meg :) 

Anonymkode: 2f3ae...7d3

• Liker 4
Skrevet

Kjøper gull for 40 tusen for å skjule pengene med god smavittighet! 

Anonymkode: 2f3ae...7d3

• Liker 1
Skrevet

Ville det vært ok for deg om hun gjorde det samme?

Anonymkode: 1b8a9...ed6

Skrevet

Har ikke skjult noe her.. ..hadde 300 000,- spart stående på en annen konto når jeg traff han. Var ærlig på at disse kun skulle brukes på mine premisser. Han har aldri mast om å bruke de, eller noe. Tilslutt fant jeg ut at vi bare betalte ned litt ekstra på lånet, og satt mestparten på huset. Uten noe press fra mannen. En ekte kjæreste aksepterer at du har stående penger som ikke kan brukes. Og veldig glad for at jeg ikke holdt skjult, når jeg fant ut at jeg bare overførte til lånet. Da hadde jeg hatt ett forklaringsproblem..

• Liker 2
Skrevet

En fersk samboer trenger ikke perfekt innsyn i økonomien din. Men hvis dere vurderer barn og ekteskap bør du fortelle. Å holde gjeld skjult er et stort tillitsbrudd. Å holde formue skjult er ikke heldig det heller, for da er det jo viktige ting med deg som din samboer ikke vet om. For alt du vet ønsker ikke samboeren din å være i et forhold som er økonomisk skjevt.

Anonymkode: 0d4b3...3b8

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig er det greit. Dere har adskilt økonomi, og hun har ingen rett på innsyn i dine midler. 

Anonymkode: 327d4...0c8

• Liker 4
Skrevet
TuriE skrev (10 minutter siden):

Har ikke skjult noe her.. ..hadde 300 000,- spart stående på en annen konto når jeg traff han. Var ærlig på at disse kun skulle brukes på mine premisser. Han har aldri mast om å bruke de, eller noe. Tilslutt fant jeg ut at vi bare betalte ned litt ekstra på lånet, og satt mestparten på huset. Uten noe press fra mannen. En ekte kjæreste aksepterer at du har stående penger som ikke kan brukes. Og veldig glad for at jeg ikke holdt skjult, når jeg fant ut at jeg bare overførte til lånet. Da hadde jeg hatt ett forklaringsproblem..

Da eier du en større del av huset, regner jeg med? Hvis ikke er det faktisk ren idioti. 

Ts: Det er dine penger. Du forteller det om du vil. Det viktigste er at du ikke lyver eller later som du er fattig. 

Anonymkode: e5f61...593

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Altså å holde en sum hemmelig som hun ikke får innsikt i? Summen har jeg fra før vi møttes. Vi er ikke gift.

Det har jeg gjort. Har en egenkapital liggende just in case, så jeg kan fort skaffe meg ny bolig.

Går ikke på den smellen igjen

Anonymkode: abd23...59c

• Liker 6
Skrevet

Om man må skjule penger for samboeren er ikke forholdet mye verdt i utgangspunktet.

Jeg og mannen hadde ulikt, og prioriterte ulikt, men var selvfølgelig helt åpen om det. Aldri om vi ville krevd noe av den andre, eller lagt oss opp i pengebruk/sparing, sett mot fellesen. 

Anonymkode: 9daf6...52e

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det har jeg gjort. Har en egenkapital liggende just in case, så jeg kan fort skaffe meg ny bolig.

Går ikke på den smellen igjen

Anonymkode: abd23...59c

Hvorfor ikke bare være åpen om det? Mannen (og jeg) har alltid vært opptatt av at begge er trygge økonomisk, også ved brudd. Det er jo samtaler det virkelig lønner seg å ta i fredstid. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har penger i fond som samboeren min ikke vet noe om. Hvorfor skulle han egentlig det? Det er jo mine penger.

Anonymkode: df20a...5f9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En fersk samboer trenger ikke perfekt innsyn i økonomien din. Men hvis dere vurderer barn og ekteskap bør du fortelle. Å holde gjeld skjult er et stort tillitsbrudd. Å holde formue skjult er ikke heldig det heller, for da er det jo viktige ting med deg som din samboer ikke vet om. For alt du vet ønsker ikke samboeren din å være i et forhold som er økonomisk skjevt.

Anonymkode: 0d4b3...3b8

Samboeren eier allerede mer. Så det blir jo skjevt for min del og ikke hennes.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville det vært ok for deg om hun gjorde det samme?

Anonymkode: 1b8a9...ed6

Jeg hadde ikke brydd meg, det har jo ikke noe å si om hun har litt ekstra lagt av fra før vi ble sammen. Det er jop bare bra med en buffer. Ser egentlig ikke problemet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor ikke bare være åpen om det? Mannen (og jeg) har alltid vært opptatt av at begge er trygge økonomisk, også ved brudd. Det er jo samtaler det virkelig lønner seg å ta i fredstid. 

Hun har et stort forbruk og jeg er redd hun vil forvente det samme av meg dersom hun vet jeg har disse pengene. Det er penger jeg har arbeidet hardt for og ofret mye for å ha som en sikkerhet resten av livet. På en måte isteden for uføreforsikring o.l.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...