Gå til innhold

Aeropress

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha forelsket meg i aeropress-kaffen jeg har tilgang til på jobb, har jeg gått til innkjøp av utstyr. Men lurer derfor på om noen har litt erfaring med aeropress, og vet om man kan bruke vanlig filtermalt/annen finmaling man får kjøpt i dagligvarebutikker- eller om man utelukkende er nødt å kjøpe aeropress-malt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan fint bruke filtermalt kaffe i aeropress. Bare å tilpasse trekketid til hvor fint alt kaffen er. 

• Liker 1
Skrevet

Aeropressen er utrolig versatil og du kan eksperimentere med masse kverningsgrader og få forskjellig resultater! 

Beregn ca 6 gram kaffe per desiliter vann.

Jo finere kaffen er kvernet, jo kortere bryggetid. Og omvendt, grovere kvernet har lenger bryggetid. Dette er fordi kontakttiden mellom kaffe og vann er kortere når kaffekornene er små, og lenger når de er større. Om du starter med en vanlig filtermalt kaffe så vil jeg anbefale at du starter med å la kaffen brygge i 1-2 minutter først og se om du er fornøyd på styrken på brygget. En kaffe som er finere kvernet trenger kanskje bare mellom 45 sekundet til 1 minutt, og en kaffe som er nærmere presskanne eller kokekaffe kan brygges i opp til 3 minutter! 

Du kan eksperimentere med å røre i kaffen med en skje. Jo mer du agiterer kaffen, desto mer smaksstoffer trekkes ut. Men vær forsiktig - for mye røring kan føre til at kaffen smaker litt bitrere og overbygget. 

Tim Wendelboe har en kjempefin video på en helt enkel aeropressoppskrift. Du kan begynne med den og så eksperimentere videre. 

• Liker 2
Skrevet
Crema skrev (På 26.12.2021 den 11.29):

Aeropressen er utrolig versatil og du kan eksperimentere med masse kverningsgrader og få forskjellig resultater! 

Beregn ca 6 gram kaffe per desiliter vann.

Jo finere kaffen er kvernet, jo kortere bryggetid. Og omvendt, grovere kvernet har lenger bryggetid. Dette er fordi kontakttiden mellom kaffe og vann er kortere når kaffekornene er små, og lenger når de er større. Om du starter med en vanlig filtermalt kaffe så vil jeg anbefale at du starter med å la kaffen brygge i 1-2 minutter først og se om du er fornøyd på styrken på brygget. En kaffe som er finere kvernet trenger kanskje bare mellom 45 sekundet til 1 minutt, og en kaffe som er nærmere presskanne eller kokekaffe kan brygges i opp til 3 minutter! 

Du kan eksperimentere med å røre i kaffen med en skje. Jo mer du agiterer kaffen, desto mer smaksstoffer trekkes ut. Men vær forsiktig - for mye røring kan føre til at kaffen smaker litt bitrere og overbygget. 

Tim Wendelboe har en kjempefin video på en helt enkel aeropressoppskrift. Du kan begynne med den og så eksperimentere videre. 

Takk for svar🥰 Oppfølgingsspørsmål: Hvor finner man aeropress-malt kaffe i fysisk butikk?

Skrevet
On 12/27/2021 at 6:28 PM, løkkisalad said:

Takk for svar🥰 Oppfølgingsspørsmål: Hvor finner man aeropress-malt kaffe i fysisk butikk?

De fleste kaffebarer som også selger bønner i løsvekt kan kverne til aeropressen for deg. ☺️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...