Gå til innhold

Hvem vet om at du har spontanabortert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at "alle" vet det? Hvis f.eks noen i perifer familie spør "hvor lenge måtte dere prøve?". Svarer dere da "Har prøvd siden mai, men hadde en SA i september". 

Jeg opplever at flere spør og graver og forventer å vite alt. Holder det ikke å dele nyheten om at man er gravid? Må alle absolutt komme med oppfølgigsspørsmål i stedet for å bare gratulere og la det bli med det?

Anonymkode: 56af8...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke fortelle det om du ikke ønsker, holder sia at en begynte prøve i mai. Det kan jo ofte ta litt tid før det klaffer. 

Anonymkode: 1a688...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen, søstera, mamma og pappa.

Om noen mnd fortalte jeg også ei vennine og to gode kollegaer.

Anonymkode: 29320...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare mannen. Kan vel ha nevnt sånn tilfeldig til hvermannsen at det «tok tid før han satt» eller «det gikk jo gæærnt flere ganger før vi fikk det til» mange år etterpå, når vi hadde fått de barna vi ønsket oss. Men sa aldri noe til noen da det skjedde, det var privat. 

Anonymkode: dee21...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kollegaer på jobb. Er kreftsykepleier, så slik måtte det bli. 

Anonymkode: f6fb0...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at folk spør hvor lenge man prøvde? Vi har to barn, og ingen har spurt hvor lenge vi har prøvd! Ikke spør jeg om det selv heller når noen forteller meg at de er gravid, jeg bare gratulerer og gleder meg på deres vegne. 

Ville fortalt til de jeg selv ønsker skal vite det ved SA. 

Anonymkode: 28f92...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De eneste som vet at vi prøver er min samboer (åpenbart) og to av mine næreste venninner, de har selv vært gjennom spontanaborter og vansker med å bli gravide, så de er en god støtte. Ellers har vi heldigvis en omgangskrets som ikke blander seg borti om vi skal ha barn eller ikke, så blir ikke mye å svare på. Jeg orker ikke alle spørsmålene med hvorfor det tar så lang tid osv.

Anonymkode: 72fc8...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen, mamma, svigermor, noen venninner og noen jeg har sagt det til i samtale som kom inn på temaet. Nå husker jeg ikke nøyaktig hvem og hvor mange mer. Jeg svarer ikke nøyaktig og detaljert hvor lenge vi prøvde om noen spør, men sier i første omgang noe ala "i rundt tre år, og hun ble til ved hjelp av IVF".

Det er enkelte som spør videre om hvorfor vi måtte ha hjelp og flere detaljer rundt det. Men jeg opplever stort sett at det gjelder folk som selv har strevd, strever eller er redd de skal streve med å få barn. Noen spør også for å vise interesse på en omsorgsfull måte, tror jeg. Jeg har i hvert fall vært heldig og stort sett ikke opplevd å få slike spørsmål på en måte jeg syns har vært ubehagelig. De fleste som har spurt meg om hvor lang tid det tok for oss, er folk som holder på eller snart skal i gang med å prøve å få barn selv. Og det er grunnen til at de er så opptatte av temaet. 

Anonymkode: 73de6...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...