tussi84 Skrevet 24. desember 2021 #1 Skrevet 24. desember 2021 Var Hos foreldrene mine idag sammen med mann og barn, og Feiret sammen med foreldre, søsken, og et par andre familiemedlemmer. Ting var greit, fram til min far begynte å ta opp et tema jeg ikke ville diskutere på selve juleaften. Han pushet på med dette temaet selv om jeg sa klart og tydelig i fra at jeg ikke ville diskutere temaet i kveld. Ham pushet mer og mer og ble skarpere og skarpere i tonefallet. Jeg fortsette å si at temaet ikke var noe å diskutere rolig flere ganger, men han fortsatte. Til slutt brølte jeg ut: din jævla dritt far, du gidder aldri å høre etter. Jeg angrer nå både på hva jeg sa, og det at jeg ikke beholdt roen. Barnet vårt fikk med seg utbruddet mitt også. Det er min feil at jeg reagerte sånn, men det var pappa som ikke respekterte hva jeg sa. (ville ikke snakke om temaet) Det er ikke første gangen foreldrene mine ikke respekterer meg. Det kan også være at de ikke respekterer grenser vi setter for barnet vårt. Feks hvis vi sier at han skal legge seg kl 19, så får vi motargumenter som han ser ikke trøtt ut, kan godt være oppe litt lenger. Eller så gir de han feks mer is, selv om vi sier han ikke skal få mer is. Pappa er også for at unger skal gråte seg selv i søvn, noe både min mann og jeg er sterke motstandere av. Jeg kunne ønske at de respektere at det er vi som foreldre som bestemmer reglene rundt dette. Det som har gått igjen i min side av familien siden jeg var liten, er et hakkete og bjeffete tonefall mellom foreldrene mine. De kommanderer hverandre, og pappa har et stort temperatament. Det et slitsomt for både meg og mannen å være på besøk der til tider, pga hvordan stemningen er. Av og til blir man ikke snakket til, men heller brølt til. Jeg har nok arvet noe av min fars temperament, men det skal mye mer til for at jeg fyrer av, mens Pappa fyrer av med engang for ingenting ofte. Hjemme med mannen har vi et mye bedre tonefall oss i mellom. Vi snakker med hverandre i en respektfull tone. vet egentlig ikke hva jeg vil med innlegget, måtte bare få det ut. 2
Balian d'Ibelin Skrevet 24. desember 2021 #2 Skrevet 24. desember 2021 Ut i fra det du skriver, så er det bare en person som burde angre seg, og det er faren din. Du gjorde ingenting galt. 20
Silva Pluvialis Skrevet 24. desember 2021 #3 Skrevet 24. desember 2021 Jeg skjønner at du har dårlig samvittighet, men han respekterte ikke grensene dine. Det går begge veier. 8
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #4 Skrevet 24. desember 2021 Synes du var flink som sto opp for deg selv, du advarte flere ganger, Bruk også dette utbruddet til å si ifra med en gang han begynner å pushe deg neste gang, og si at du er drittlei av at grensene dine ikke blir respektert. Anonymkode: 18d20...f8a 11
Meadow Skrevet 25. desember 2021 #6 Skrevet 25. desember 2021 Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Du satte ned foten, det er lov når han er usaklig og ikke respekterer grensene dine. Håper du har hatt en fin kveld tross alt. God jul ❤ 7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #7 Skrevet 25. desember 2021 Syns ikke det var riktig av Deg å kalle dritt far. Husk at eldre tenker annerledes enn unge voksene..og husk også det du sier foran barna kommer foran Deg..du kunne bare dratt derfra uten å sagt 1 ord Anonymkode: e2768...c52
tussi84 Skrevet 25. desember 2021 Forfatter #8 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Syns ikke det var riktig av Deg å kalle dritt far. Husk at eldre tenker annerledes enn unge voksene..og husk også det du sier foran barna kommer foran Deg..du kunne bare dratt derfra uten å sagt 1 ord Anonymkode: e2768...c52 temaet gjaldt ikke barneoppdragelse denne gangen. Dratt? Tja vi kunne, men det hadde ikke vært riktig gjort ovenfor hverken mamma, søsken, eller farmor (spes den siste som ikke man vet hvor mange julefeiring har igjen) Mulig det blir den eneste jula hun får oppleve sammen med oldebarnet sitt. Og ingen av de andre hadde noe med hva som skjedde å gjøre. jeg er klar over at unger plukker opp ting, så jeg burde sagt det på en annen måte. Sønnen min er for liten til å få med seg alt nå, men de skjønner jo mer etterhvert. i hovedsak så må jeg lære meg å beholde roen også, uansett hvor mye folk pusher grensene mine. 3
Gjest supernova_87 Skrevet 25. desember 2021 #9 Skrevet 25. desember 2021 Kanskje det går an å øve seg på grensesetting det neste året. Jeg har lært at noen ganger må man rett og slett fjerne seg fra situasjonen. Grensesetting er å også gi en konsekvens, ikke å fortsette å sette en grense. F.eks "det vil jeg ikke diskutere mer, om du fortsetter må vi dra hjem". Og så faktisk dra hjem. Veldig leit selvsagt, men da lærer han å ta ansvar for seg selv. Utrolig kjipt at faren din ikke evner å respektere dere.
Anonymburker Skrevet 25. desember 2021 #10 Skrevet 25. desember 2021 Gunn Greta skrev (1 time siden): Familie er best på avstand😉 Det kommer vel helt an på. 2
SoWhat? Skrevet 25. desember 2021 #11 Skrevet 25. desember 2021 Skjønner at du ble sint jeg asså. Kanskje ordvalget var litt feil, men ikke noen krise. Når folk ikke respekterer grensene dine etter å ha sagt fra flere ganger, så må de stoppes. Du kan fint tilgi deg selv dette. Faren din ble vel ikke akkurat knust... 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #12 Skrevet 25. desember 2021 Jeg har hatt noen store utblåsninger på svigers de siste årene. Ikke bra, men jeg har lært mye av det, og det har faktisk de også. De har helt sluttet å dra frem disse temaene jeg reagerer på (rasisme blant annet - der har du klassikeren "jeg er ikke rasist men"... 🙄). Jeg er nå trygg på at jeg trekker meg unna neste gang noe eskalerer i stedetfor å bli sint. "Dere vet hva jeg synes om dette, jeg går og legger meg, god natt" for eksempel. Kanskje er du mer moden for det neste gang? Reflektere og lær av denne episoden, bruk den konstruktivt og ikke bebreide deg selv. Anonymkode: 07adf...75a 4
Sunset90 Skrevet 25. desember 2021 #13 Skrevet 25. desember 2021 (endret) Vanskelig tema, foreldre personer som ikke hører er en dårlig kombinasjon. Har aldri kommet noe godt ut av og diskutere med mine foreldre, de er for sta. Man tjener ingenting en sur og skarp tone over småting, som man egentlig kan snakke vanelig om. Vanskelig når noen tenner som en kinaputt, da blir det boom. Og sånn har det desverre vært siden barndommen. Noen foreldre for også deg til og føle deg som problemet. Har heller valgt og feire jul alene ganske mange år nå, en og dra seg igjennom en overfladisk jul, der man egentlig har ganske lite kjemi og snakke om. Mine foreldre skjønner nok seg ikke selv, der feilen ligger. Kansje vanskelig og gjøre stort med, fastgrodde mønstre. En gammel hund lærer sjelden nye triks. Tror man må tenke på hva det gjør deg godt i lengden, så det ikke blir så slitsomt Føler man kan ikke brenne seg helt ut og irritere seg grenseløst over noen. God Jul❤️ Endret 25. desember 2021 av Sunset90
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #14 Skrevet 25. desember 2021 tussi84 skrev (7 timer siden): Til slutt brølte jeg ut: din jævla dritt far, du gidder aldri å høre etter. men han holdt vel kjeft etter dette da i det minste, eller? Anonymkode: de89c...0c0 2
Entern Skrevet 25. desember 2021 #15 Skrevet 25. desember 2021 Anonymburker skrev (5 timer siden): Det kommer vel helt an på. Helt enig! 1
Knots Skrevet 25. desember 2021 #16 Skrevet 25. desember 2021 Må vel være greit å kalle en spade for en spade.. 3
Entern Skrevet 25. desember 2021 #17 Skrevet 25. desember 2021 Gunn Greta skrev (6 timer siden): Familie er best på avstand😉 Egentlig ikke 🙂
Gjest Dævendøtte Skrevet 25. desember 2021 #18 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Syns ikke det var riktig av Deg å kalle dritt far. Husk at eldre tenker annerledes enn unge voksene..og husk også det du sier foran barna kommer foran Deg..du kunne bare dratt derfra uten å sagt 1 ord Anonymkode: e2768...c52 Eldre? Jeg er mamma og bestemor. Men har knapt fylt femti år og jeg prater da ikke sånn til andre bare fordi jeg er eldre enn andre i huset. Sitter ikke sånn foran barnebarna mine og provoserer barna mine, Og hadde jeg snakket sånn til barna mine, hadde jeg bare fortjent å bli kalt jævla drittkjærring! Så lenge man ikke er dement eller syk, har man ingen unnskyldninger for å ikke oppføre seg rimelig ok mot alle. Når det er små barn til stede, har man et enda større ansvar. Selv om man er aldri så gammel eller hører dårlig!
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #19 Skrevet 25. desember 2021 Tipper det gjaldt vaksinering og der er jo ts ganske på viddene så skjønner faren litt jeg 🙊 Anonymkode: 19950...2a4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #20 Skrevet 25. desember 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Tipper det gjaldt vaksinering og der er jo ts ganske på viddene så skjønner faren litt jeg 🙊 Anonymkode: 19950...2a4 Du blander med en annen bruker som har valgt seg nesten samme brukernavnet. Tussa, istedenfor Tussi. Anonymkode: b424f...1a6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå