Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne stolen har kommet ut best i test, men lurer på om man kan bruke stolen som er fra 61-105 cm på nyfødt? Jeg ser det står fra ca 6 mnd, men jeg lurer på om det har noe å si med noen få cm? Hvorfor isåfall? Mitt forrige barn var 54 cm nyfødt. Så da er det snakk om 7 cm forskjell. 

https://www.babycare.no/bilstol-besafe-izi-modular-x1-i-size-fresh-black-cab 

Anonymkode: e0a1a...52a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får man store barn går det nok bra, det eneste som mangler er kanskje en nyfødt - pute som gjør at baby ligger mer komfortabelt. Vi har også fått store barn som aldri passet nyfødtdelen i babystolen, og som begynte rett på str 62.

Anonymkode: 05f90...7c2

Skrevet

Det ville jeg vært forsiktig med, babybilstolene har en helt annen helling for at baby ikke skal bli kvelt. 

Anonymkode: a8372...dfe

• Liker 10
Skrevet

Nei nei nei, du kan ikke hoppe over babybilstolen! Det står fra 6 mnd. fordi babyen må kunne sitte selv uten å sige sammen og tåle mye rettere vinkel på stolen. 

Du kan gå inn på Trygg trafikk og få kvalitetssikret informasjon om de ulike typene stol. 

Anonymkode: a6cbf...a2b

• Liker 14
Skrevet

Nei, det kan du ikke! Dette handler ikke bare om centimeter. Babyer under 6 mnd kan risikere å ikke få frie luftveier og bli kvalt. 

Anonymkode: 272b1...90d

• Liker 5
Skrevet

Aaaaahh blir så gal av at folk spør totalt tilfeldige folk på forum om alt mulig som de kjempelett kan søke opp selv og få svar fra seriøse kilder! Og så om noe så alvorlig som sikkerheten til barnet sitt!

Hvorfor gjør dere dette? Hvorfoooooooor....

Anonymkode: a70a7...7d3

• Liker 5
Skrevet

Nei det kan du ikkje.

Anonymkode: 66d84...c1b

Skrevet

Nei. Det handler ikke om cm eller vekt, det handler om utformingen på stolen og hvordan den skal gi korrekt stilling for et nyfødt barn til å få fullstendig oksygenopptak. 

Axkid One+ (pluss-tegnet er et must) er en isofixstol som kan brukes fra nyfødt av om det er absolutt ønskelig. Den varer også betydelig lengre enn du linker til, gjennomsnittlig til skolestart. Da trenger du èn stol. Det er fortsatt uhyre viktig at stolen får 40-45 graders helning frem til barnet er 6 mnd, og rundt 35 til barnet er 1 år. Det er sjeldent et problem med den stolen, men viktig å nevne likevel. Du vil dog mye sannsynlig angre på at du ikke gikk for en babystol som kan tas ut av bilen og inn i hus/butikk/helsestasjon, på armen, men du sparer også masse penger på å gå for denne ene stolen. 

Anonymkode: 60f39...7c9

• Liker 2
Skrevet

Håper TS bare kødder, alle som skal ha baby vet vel den kan bli kvalt av å sitte oppreist? Hvis ikke bør du kjøpe deg en Min første baby-bok eller noe hvor alle basics står, eller spørre jordmor hvordan sikre en baby i bil/seng/hva enn.

Skrevet
mingus skrev (22 timer siden):

Håper TS bare kødder, alle som skal ha baby vet vel den kan bli kvalt av å sitte oppreist? Hvis ikke bør du kjøpe deg en Min første baby-bok eller noe hvor alle basics står, eller spørre jordmor hvordan sikre en baby i bil/seng/hva enn.

Hva er problemet ditt? Nei, det er ikke åpenbart at stolen står oppreist så voldsomt. Må gå an å spørre om noe man lurer på uten å få toskete svar fra surmaga psykisk ustabile kjerringer. Kjøp deg heller din første bok om normal folkeskikk. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er problemet ditt? Nei, det er ikke åpenbart at stolen står oppreist så voldsomt. Må gå an å spørre om noe man lurer på uten å få toskete svar fra surmaga psykisk ustabile kjerringer. Kjøp deg heller din første bok om normal folkeskikk. 

Jeg skjønner dette svaret litt egentlig, selv om jeg ikke ville ordlagt meg sånn. Det er litt for lett å hoppe til konklusjonen om at ts er villig til å risikere livet til en baby i et forsøk på å spare penger. Det virker så veldig åpenbart at det der er en dårlig idé, og da er det litt vanskelig å være raus. Det betyr selvsagt ikke at man ikke bør prøve... 

Anonymkode: 1e5c1...d97

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Svaret ditt er frekkere enn den du siterer. 

Og jo man ser jo det på bildet av stolen, det er nokså åpenbart (og jeg har ikke baby en gang så er ingen ekspert akkurat). Det står jo fra 6 mnd også i teksten ved siden av, det er jo en grunn til at det står det må man anta. 

Anonymkode: 5fcbf...255

• Liker 2
Skrevet

Nei. Vi har denne til 2-åringen og det er en veldig god stol - men selv med maks helling er den ALT for bratt for en baby. Vår kunne ikke bruke denne før han var 10 mnd. Babyen vil «drukne» i stolen, og det vil være farlig da baby ikke vil klare å sitte rett i den. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner dette svaret litt egentlig, selv om jeg ikke ville ordlagt meg sånn. Det er litt for lett å hoppe til konklusjonen om at ts er villig til å risikere livet til en baby i et forsøk på å spare penger. Det virker så veldig åpenbart at det der er en dårlig idé, og da er det litt vanskelig å være raus. Det betyr selvsagt ikke at man ikke bør prøve... 

Anonymkode: 1e5c1...d97

Jeg skjønner ikke svaret, i grunn, all den tid det er langt dummere antaelser her inne og blandt foreldre generelt. Folk tror de kan snu barna trygt forovervendt fordi beina er bøyd i bakovervendt stol. Eller fordi barnet har vokst ut av isofixstolen de kjøpte, selv om barnet bare er 2 år. Eller at barnet kan bruke hvilken som helst beltestol, for den er jo godkjent fra 15 kg. 

Nei, dette er ikke den dummeste antagelsen ift bilsikring jeg har hørt om all den tid det finns flere nr 2-stoler som kan brukes fra nyfødt av. 

Anonymkode: 60f39...7c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...