Gå til innhold

Sette inn vedovn i huset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har pipe i huset, det ble bare aldri satt inn vedovn. Vi har hatt svindyr strømregning nå i november. Gruer meg til regningen for desember kommer. Vi kjøpte huset i sommer og måtte ta opp en del i lån.... vi vet at vi har råd når renta går opp, men regna absolutt ikke med at strømprisen skulle bli så høy. Den er jo dobbel så høy som det vi har satt inn i budsjettet for vintermånedene.

Vi vurderer derfor å sette inn ovn. Men litt usikker på hva det koster, og hvilke ovner som kan lønne seg best mtp merke og pris. Vi må vel ha noen på befaring, kjøpe ovn, og få den satt inn. Noen som har gjort dette før, og hva kostet det til sammen? Noen selskaper å anbefale? Vi vurderer også å kjøpe ovn brukt. Vi bor på Romerike. 

Tenker å holde ut denne vinteren, sette inn ovn og kjøpe ved når veden er billigere. Jeg forstår ikke så mye av hvorfor strømmen er så dyr nå, så jeg vet heller ikke om det kommer til å bli like dyrt de neste vintrene? Da vil det jo uansett lønne seg å sette inn ovn. 

Anonymkode: 0722c...3d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har pipe i huset, det ble bare aldri satt inn vedovn. Vi har hatt svindyr strømregning nå i november. Gruer meg til regningen for desember kommer. Vi kjøpte huset i sommer og måtte ta opp en del i lån.... vi vet at vi har råd når renta går opp, men regna absolutt ikke med at strømprisen skulle bli så høy. Den er jo dobbel så høy som det vi har satt inn i budsjettet for vintermånedene.

Vi vurderer derfor å sette inn ovn. Men litt usikker på hva det koster, og hvilke ovner som kan lønne seg best mtp merke og pris. Vi må vel ha noen på befaring, kjøpe ovn, og få den satt inn. Noen som har gjort dette før, og hva kostet det til sammen? Noen selskaper å anbefale? Vi vurderer også å kjøpe ovn brukt. Vi bor på Romerike. 

Tenker å holde ut denne vinteren, sette inn ovn og kjøpe ved når veden er billigere. Jeg forstår ikke så mye av hvorfor strømmen er så dyr nå, så jeg vet heller ikke om det kommer til å bli like dyrt de neste vintrene? Da vil det jo uansett lønne seg å sette inn ovn. 

Vurderer det samme, prisen ble litt for dyr for min smak, grunnet noe feil med pipa. Selv om jeg får kjøpt ved for 1000 kroner favnen tar det over 20 å spare det inn. 

Gjest Smeltemann
Skrevet

Ingen ting å spekulere på.

Ved ovn får du fra 5000 til 15000,spørs hvor stort volum du skal varme opp.

Jeg monterte ovnen min selv,men jeg har montert ovner før. Kjenner du noen som kan montere så er det penger spart å få hjelp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi kjøpte og fikk montert vedovn tidligere i år. I februar eller noe slik. 

Vi fikk da vedovn rimeligere på coop obs bygg. 

Det var ikke dyrt å få den montert. 

Vi måtte få opp sånn brannmur i tillegg og få den pusset osv. 

Det kosta oss under fem tusen å få jobben gjort med alt det nødvendige. 

Og så må du jo plusse på prisen for ovnen, drn varierer jo etter hvilken du kjøper. 

Anonymkode: c9ced...e09

• Liker 1
Skrevet

Vi satte inn ovn hos mamma i går. Kjøpte hos en trevareforhandler, betalte 8000 for alt som trengtes (ovn, plate, rør). Samboer satte den inn. Er par timer  etter vi kom kjørende med den, var det fyr i ovnen :) 

Anonymkode: d1281...d01

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi satte inn ovn hos mamma i går. Kjøpte hos en trevareforhandler, betalte 8000 for alt som trengtes (ovn, plate, rør). Samboer satte den inn. Er par timer  etter vi kom kjørende med den, var det fyr i ovnen :) 

Er det vanskelig å sette inn selv? Samboeren min er ganske handy og har fikset mye annet på huset som jeg ikke har peiling på. Men vedovn har han aldri drevet med før. 🙈 ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det vanskelig å sette inn selv? Samboeren min er ganske handy og har fikset mye annet på huset som jeg ikke har peiling på. Men vedovn har han aldri drevet med før. 🙈 ts

Tror det kommer litt an på om det er bare å sette den inn, eller om noe må tilpasses/klargjøres. Hos mamma var alt klart, for det hadde stått vedovn der før (de som bodde der før henne hadde tatt sin med seg når de flytta), så det var: lim på plate, sett på plass ovn og mål til, tre på overgang en , skjær til overgang to og tre på overgang en og pipehull, ferdig. 

Skrevet (endret)

Jeg vil bytte ovn til sommeren,  og da går jeg til en byggevare og kjøper med montering. Regner med 15.000 til det.  Tilsvarer ca hva jeg skal ha tilgode i skatt.  (Frivillig sparekasse) Det er planen, hvis ikke noe annet kommer og ødelegger.  Jeg skal uansett kjøpe ved, det fikk jeg ikke gjort i år, så jeg har bare drevet med klattkjøp.

Endret av Adobyen
Skrevet

Hvis du uansett tenker å gjøre det, så ville jeg ikke ventet, men gjort det nå. Obs hvis du kjøper brukt ovn - pass på at den er rentbrennende. Det selges mange dårlige, brukte ovner som det vel ikke er lov til å sette inn. 
Pass på at alt er i orden med pipa og det branntekniske. 
Vi fikk flyttet en ovn (til et annet sted på samme pipe), og det var ikke en stor sak. Men vi gjorde det ikke selv (er ikke handy). Jeg ville nok fått fagfolk til å gjøre jobben hvis jeg aldri hadde gjort det før… 

Anonymkode: 378b3...576

Skrevet

Vi fikk ovn for 2 uker siden. Ikke så fancy, men helt ok:) ble nesten 8000 med montering, og plate og ring. Ved måtte vi også kjøpe (1300,- for 1000 l) så må vi også montere en feieluke i kjelleren før inspeksjon. 

Anonymkode: 15182...718

Skrevet

Kjøp varmepumpe i stedet. Jevn god varme. Vi har kutta ut peisen etter at vi fikk varmepumpa i november! 

Anonymkode: 2cbc6...2eb

Skrevet

Få det gjort så fort som mulig på en ordentlig måte, for det ville ikke forundret meg om plutselig det blir forbudt etterhvert også.

Min stakkars mor hadde i alle år oljefyring, men det ble forbudt og ha innen 2020. Så i 2019 måtte hun betale 10 000,- for å få det plombert. Hadde det ikke vært for vedovnen med de sinnsyke strømprisene vi har nå, hadde hun slitt stakkars.

Anonymkode: ce62f...d53

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi fikk ovn for 2 uker siden. Ikke så fancy, men helt ok:) ble nesten 8000 med montering, og plate og ring. Ved måtte vi også kjøpe (1300,- for 1000 l) så må vi også montere en feieluke i kjelleren før inspeksjon. 

Anonymkode: 15182...718

Blodpris for ved. Betalte mindre enn det for en favn

Anonymkode: 1cb49...b1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...