Gå til innhold

Diverse små ulovligheter - artikkel på NRK om hvorfor det er straffbart og hva straffen er. Har du gjort noe av det selv?

AnonymBruker

Ting som er listet opp i artikkelen  

157 stemmer

1. 1. Hva har du gjort selv?

• Tisse på offentlig plass
      101
    • Stjele ølglass på byen
      64
    • Drikke alkohol på offentlig plass
      121
    • Bruke en annens legitimasjon eller låne bort legitimasjon
      51
    • Kjøre bil før man er 18 (uten at det er øvelseskjøring)
      32
    • Ha sex på offentlig plass
      87
    • Trimme mopeden
      13
    • Laste ned film/serier der det ikke er lov
      117
    • Snoke på kjærestens mobil
      60
    • Kjøpe alkohol til noen under 18
      37
    • Røyke hasj
      68

Anbefalte innlegg

Denne artikkelen lister opp en rekke hverdags- og festlovbrudd. Man kan være enig eller uenig i om det burde være lov, men slik reglene er i dag er det ting som faktisk er straffbart. 

https://www.nrk.no/hva-er-straffen_--1.15766762

Hvor mange av dem har du gjort selv?

Jeg har gjort 6 av 11. Jeg er ikke straffet for noe av det, men hvis jeg skulle fått max straff for hver av tingene ville det blitt fengsel i 2 år og 3 mnd OG bøter på 14.500 kroner hvis jeg har regnet riktig. :hakeslepp: 

Anonymkode: 2c27f...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det nærmeste er laste ned filmer, har sett på noen på youtube som har forsvunnet igjen pga copyright. Det hender jeg kjøper film på youtube, men ikke hvis den samme ligger gratis, må jeg innrømme.

Anonymkode: 6aba6...5a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

8 av 11 🤦‍♀️  Ingen det siste året da. Begynner og bli gammel og kjedelig.  må komme meg ut og bælme øl på bussen, stjele glass på utesteder  og ha sex i en park igjen, det siste året har vert flaut .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjele ølglass har alltid vært en litt ambivalent handling hos meg. Jeg har gjort det flere ganger, og forstår at det er ulovlig og noe man ikke bør gjøre. Samtidig har jeg tidligere jobbet med økonomi for en bar, og vet at de aller fleste steder får glass gratis fra leverandør. Problemet oppstår når man på et tidspunkt har for få glass fordi mange stjeler. På samme måte som at man ikke krever erstatning når noen knuser et ølglass, var stedet jeg jobbet på heller ikke supernøye på om noen få stjal ett glass.

Anonymkode: 33c72...880

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stjele ølglass har alltid vært en litt ambivalent handling hos meg. Jeg har gjort det flere ganger, og forstår at det er ulovlig og noe man ikke bør gjøre. Samtidig har jeg tidligere jobbet med økonomi for en bar, og vet at de aller fleste steder får glass gratis fra leverandør. Problemet oppstår når man på et tidspunkt har for få glass fordi mange stjeler. På samme måte som at man ikke krever erstatning når noen knuser et ølglass, var stedet jeg jobbet på heller ikke supernøye på om noen få stjal ett glass.

Jeg samlet på ølglass 😅 nettopp ,det fikk jeg vite , at de fikk det gratis og det var reklame . Trodde det var greit faktisk, og ta med et og annet glass 🤣 jobbet også på et utested, og så mye tid vi brukte på og feie opp glass hadde jeg foretrukket at folk tok det med heller enn og hive det i gulvet . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Fufu said:

Hvorfor stjele ølglass? Virker fullstendig meningsløst.

Ikke mye vits i klassiske 0,5 Hansa eller Ringnes glass, men noen steder har fancy og mer sjeldne ølglass. I utlandet også, og da blir det i tillegg et minne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Fufu skrev (1 minutt siden):

Suvenirer / gøy og ha i baren hjemme /Samleobjekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laPistola skrev (Akkurat nå):

Suvenirer / gøy og ha i baren hjemme /Samleobjekt. 

Nei, æsj. Kunne aldri falt meg inn.

Vi har ulike definisjoner hva angår begrepet samleobjekt/souvenirer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke mye vits i klassiske 0,5 Hansa eller Ringnes glass, men noen steder har fancy og mer sjeldne ølglass. I utlandet også, og da blir det i tillegg et minne.

Foretrekker å kjøpe glass selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler nesten glorien lyser litt ekstra nå. 4 av 11 på den lista. 😇

Men…har gjort mye annet som ikke er nevnt da.😈

Anonymkode: 7d79b...6f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest laPistola
Fufu skrev (1 minutt siden):

Nei, æsj. Kunne aldri falt meg inn.

Vi har ulike definisjoner hva angår begrepet samleobjekt/souvenirer.

Det har vi sikkert. Jeg syntes spesielt glass fra hard rock cafeer fra rundt i verden var staslig suvenir når jeg var yngre. Smaken er som baken, men det uansett forklaringen på hvorfor det ikke er meningsløst for alle og stjele glass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 2 av 11 her: Drukket på offentlige plass og snoket på mobilen til kjæresten. Har også lastet ned musikk ulovlig, før Spotify, så det går vel kanskje litt for det samme som å laste ned serier og filmer?

Anonymkode: 1c96d...fae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fufu skrev (6 minutter siden):

Fordi vi var unge, småteite, småfulle og brukte så lite penger som mulig på glass og utstyr, slik at vi heller kunne bruke mer på øl ute på byen. :fnise: 

Mine favoritter var half-pint-glass. De hadde liksom en passelig størrelse. 

Anonymkode: 2c27f...a94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 av 11. 3 av dem for over 20 år siden. Da var nok bøtesatsene litt lavere enn i dag, så vanskelig å regne ut.

Da jeg akkurat hadde fylt 20, kjøpte jeg drikke med 20-årsgrense på polet til mine 19 år gamle klassekamerater. Føler ikke akkurat at det er en voksen som skaffer alkohol til et barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...