AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #1 Skrevet 24. desember 2021 Jeg har fått jobb innen helse og omsorg. Og har dårlig hørsel. Nå føler jeg meg som eh stor belastning med ansatte som ikke vil ta hensyn til at jeg hører dårlig selv jeg gjentatt spør pent om å prate tydelig til meg. Vi må bruke munnbind og jeg munnavleser mye. Går glipp av mye info pga dette. Sjefen har sagt jeg må bare si fra om jeg ikke hører og de andre må være tydelig. Men det oppleves som de bare blir irritert. Og med vilje er noen enda mer krass mot meg. Mange er veldig flinke men det føles som jeg er til belastning selv om jeg føler meg flink i jobben og ingen problemer med å forstå pasienter. De er hyggeligere enn ansatte. Noe skjedde idag på jobben der en var virkelig sur og gjorde det vanskelig for meg å gjennomføre en rapport. Jeg føler meg helt på gråten og prøver å si det er bare å stå opp og smile og fortsette. Klarer ikke riste det fra meg og lurer på om jeg bør skifte yrke alt.. Anonymkode: 192ce...bd2 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #2 Skrevet 24. desember 2021 Ikke vondt ment,men om info går tapt grunnet dårlig kommunikasjon så forstår jeg ikke hvordan det ikke går ut over pasientsikkerheten? Tviler ikke på din dyktighet eller omsorgsevne, men om du må ha ekstra tilrettelegging hva rapporter gjelder, så må det være stadfestet. Har selv et multihandikappet barn,og står på barrikadene for de handikappede. Dersom mitt barns sikkerhet ikke ble ivaretatt av sine pleiere grunnet kluss hva kommunikasjon gjelder,så er det et stort notabene. Det være seg hørsel, eller andre misligheter. Virker som du må ordne opp i dette,med ledelsen for hvordan du på lik linje med andre kollegaer får samme info om pasientene. Som pårørende, ville jeg vært bekymret, om du tok deg av mitt barn og slik du fremstiller rapportering. Da det går på pasientsikkerheten. Anonymkode: b4a52...e39 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #3 Skrevet 24. desember 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke vondt ment,men om info går tapt grunnet dårlig kommunikasjon så forstår jeg ikke hvordan det ikke går ut over pasientsikkerheten? Tviler ikke på din dyktighet eller omsorgsevne, men om du må ha ekstra tilrettelegging hva rapporter gjelder, så må det være stadfestet. Har selv et multihandikappet barn,og står på barrikadene for de handikappede. Dersom mitt barns sikkerhet ikke ble ivaretatt av sine pleiere grunnet kluss hva kommunikasjon gjelder,så er det et stort notabene. Det være seg hørsel, eller andre misligheter. Virker som du må ordne opp i dette,med ledelsen for hvordan du på lik linje med andre kollegaer får samme info om pasientene. Som pårørende, ville jeg vært bekymret, om du tok deg av mitt barn og slik du fremstiller rapportering. Da det går på pasientsikkerheten. Anonymkode: b4a52...e39 Det forstår jeg veldig godt og derfor krever jeg å lese alt skriftlig. Og tar ikke på meg noe ansvar som kan føre på brudd på nettopp dette. Så for meg er det viktig at alle samarbeid. Hvis det ikke går kan jeg ikke jobbe der mer... Anonymkode: 192ce...bd2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #4 Skrevet 24. desember 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke vondt ment,men om info går tapt grunnet dårlig kommunikasjon så forstår jeg ikke hvordan det ikke går ut over pasientsikkerheten? Tviler ikke på din dyktighet eller omsorgsevne, men om du må ha ekstra tilrettelegging hva rapporter gjelder, så må det være stadfestet. Har selv et multihandikappet barn,og står på barrikadene for de handikappede. Dersom mitt barns sikkerhet ikke ble ivaretatt av sine pleiere grunnet kluss hva kommunikasjon gjelder,så er det et stort notabene. Det være seg hørsel, eller andre misligheter. Virker som du må ordne opp i dette,med ledelsen for hvordan du på lik linje med andre kollegaer får samme info om pasientene. Som pårørende, ville jeg vært bekymret, om du tok deg av mitt barn og slik du fremstiller rapportering. Da det går på pasientsikkerheten. Anonymkode: b4a52...e39 Hørselen min er ikke verre enn andre ansatte med dårlig norsk... Der skjer det mye mistforståelser obseverert jeg.. Anonymkode: 192ce...bd2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #5 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det forstår jeg veldig godt og derfor krever jeg å lese alt skriftlig. Og tar ikke på meg noe ansvar som kan føre på brudd på nettopp dette. Så for meg er det viktig at alle samarbeid. Hvis det ikke går kan jeg ikke jobbe der mer... Anonymkode: 192ce...bd2 Jeg heier på deg,ikke misforstå ❤ Dog er min erfaring at mye utelates i rapporter. Både av viktig info hva ( helse)historikk gjelder og avvik som inntreffer. Som mamma ,er man da oppasser 😅og prisgitt englene og hjelperne ❤ Som jeg har stor respekt for. Anonymkode: b4a52...e39
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #6 Skrevet 24. desember 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg heier på deg,ikke misforstå ❤ Dog er min erfaring at mye utelates i rapporter. Både av viktig info hva ( helse)historikk gjelder og avvik som inntreffer. Som mamma ,er man da oppasser 😅og prisgitt englene og hjelperne ❤ Som jeg har stor respekt for. Anonymkode: b4a52...e39 Skulle aldri falle meg inn og utelukke viktig info til andre ansatte. Men når de utelukker til meg blir det ikke så kjekt. Jeg elsker å jobbe med mennesker og de gjør meg så glad. Dessverre er jeg i et yrke der mange er overarbeidet og utslitt nok til å prøve ta hensyn til andre ansatte... Det føles nesten som diskriminering. Jeg jobber med flere flotte ansatte og ber alltid om hjelp / avklaring om noe jeg ikke forstår. Men liker ikke å bli opplevd som belastning pga dette.. Anonymkode: 192ce...bd2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #7 Skrevet 25. desember 2021 Du jobber i et helsevesen som allerede er overbelastet, spesielt i disse tider. Det er konstant for få på jobb, noe skjer hele tiden og alt bør gå raskt. Da forstår jeg om kolleger blir irritert fordi alt må gjentas. Jeg tror nok ikke de mener det rettet direkte til deg, men de er nok frustrert da de kanskje tenker at hvis det er en såpass stor kommunikasjonssvikt, så burde du kanskje jobbet et annet sted? For din egen del er det kanskje det beste. Jeg mener ikke at du må søke ny jobb. Men kan du ikke prate med arbeidsgiver om tilrettelegging? Det er ikke bare kolleger som skal gjøre seg forstått, det er jo også pasienter. Og her må en tenke pasientsikkerhet funksjonshemming eller ei. Kanskje du kunne fått litt andre arbeidsoppgaver nå når korona står på og alle bruker munnbind? Anonymkode: f5843...471 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #8 Skrevet 25. desember 2021 Hvis du har så nedsatt hørsel at du trenger å få mye skriftlig, ting må gjentas flere ganger og du trenger å lese på munnen for å forstå, så skjønner jeg faktisk at kollegene dine blir irritert. Da er det mange beskjeder de risikerer at du ikke får med deg (alt kan faktisk ikke tas skriftlig), det er en fare for pasientene om noe ikke blir gjort fordi du ikke har oppfattet det, at de må ta av seg munnbind og risikere smitte for å snakke med deg, og det er et irritasjonsmoment i en travel hverdag å bruke tid på å gjenta hele tiden, det blir en belastning. En ting er at personalet må gjenta ting, men du risikerer jo å ikke forstå det pasientene sier til deg heller, eller pårørende. Ansatte med dårlig norsk trenger ikke ha svekket hørsel slik du påstår, syns faktisk det er ganske tullete at du som hører dårlig sammenligner deg med noen som holder på lære språket, det er overhodet ikke det samme. Hva gjør DU for å fungere bedre da? Bruker du høreapparat f.eks? Anonymkode: 7f9b5...f7d 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #9 Skrevet 25. desember 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du har så nedsatt hørsel at du trenger å få mye skriftlig, ting må gjentas flere ganger og du trenger å lese på munnen for å forstå, så skjønner jeg faktisk at kollegene dine blir irritert. Da er det mange beskjeder de risikerer at du ikke får med deg (alt kan faktisk ikke tas skriftlig), det er en fare for pasientene om noe ikke blir gjort fordi du ikke har oppfattet det, at de må ta av seg munnbind og risikere smitte for å snakke med deg, og det er et irritasjonsmoment i en travel hverdag å bruke tid på å gjenta hele tiden, det blir en belastning. En ting er at personalet må gjenta ting, men du risikerer jo å ikke forstå det pasientene sier til deg heller, eller pårørende. Ansatte med dårlig norsk trenger ikke ha svekket hørsel slik du påstår, syns faktisk det er ganske tullete at du som hører dårlig sammenligner deg med noen som holder på lære språket, det er overhodet ikke det samme. Hva gjør DU for å fungere bedre da? Bruker du høreapparat f.eks? Anonymkode: 7f9b5...f7d Ja jeg bruker høreapparat.. var ikke noe stort problem før krav om munnbind ble innført. Da kanskje det beste er at jeg slutter ? Anonymkode: 192ce...bd2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #10 Skrevet 25. desember 2021 HLF har bestilt en rapport, utarbeidet av Oslo Economics, denne viser at i tillegg til personlig gevinst er det samfunnsmessig svært lønnsomt å inkludere og tilrettelegge for hørselshemmede i samfunnet. Rapporten viser at det er store verdier som går tapt ved at hørselshemmede ikke inkluderes godt nok i arbeidslivet. Et tap både for den enkelte som blir stående utenfor, men også for samfunnet ved at viktig kompetanse og arbeidskraft går tapt i bytte mot velferdsytelser. Målsettingen for rapporten har vært å sammenstille informasjon om hørselnedsettelse i et samfunnsperspektiv, herunder de samfunnsøkonomiske kostnadene og gevinstene ved tiltak rettet mot personer med hørselnedsettelse https://www.hlf.no/horselsinfo/yrkesaktiv-og-horselshemmet/ . . Anonymkode: 192ce...bd2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå