AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #1 Skrevet 24. desember 2021 Jeg er hyperallergisk mot nøtter, og i går spiste samboeren nøtter i nærheten av meg… Jeg sa at jeg blir redd når han spiser nøtter i nærheten av meg, men han brydde seg ikke… Virker ikke som om han skjønner alvoret… Han vet hvor allergisk jeg er, men han tenker bare at det «ikke er så farlig»… Nytter ikke å snakke til ham… Hva skal jeg gjøre for å få ham til å høre? Anonymkode: 3cd60...41a
Gjest Dævendøtte Skrevet 24. desember 2021 #2 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er hyperallergisk mot nøtter, og i går spiste samboeren nøtter i nærheten av meg Hva skjedde med deg da? Når han ser at du nesten dør, regner jeg med at han reagerte?
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #3 Skrevet 24. desember 2021 Dævendøtte skrev (Akkurat nå): Hva skjedde med deg da? Når han ser at du nesten dør, regner jeg med at han reagerte? Jeg gikk inn på et annet rom før jeg fikk en reaksjon, så det gikk bra, men kjedelig å sitte aleine på et rom hele kvelden fordi han absolutt må spise nøtter når jeg er der… Anonymkode: 3cd60...41a 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er hyperallergisk mot nøtter, og i går spiste samboeren nøtter i nærheten av meg… Jeg sa at jeg blir redd når han spiser nøtter i nærheten av meg, men han brydde seg ikke… Virker ikke som om han skjønner alvoret… Han vet hvor allergisk jeg er, men han tenker bare at det «ikke er så farlig»… Nytter ikke å snakke til ham… Hva skal jeg gjøre for å få ham til å høre? Anonymkode: 3cd60...41a Sikker på at det er en samboer du vil ha? Anonymkode: 50bb3...a21 85
Pachka Sigaret Skrevet 24. desember 2021 #5 Skrevet 24. desember 2021 (endret) Han tenker vel at det ikke er så farlig så lenge du ikke spiser nøttene? Jeg ville ikke tenkt noe annet enn det. Men hvis du blir redd av å være i nærheten av nøtter så synes jeg at han burde ta hensyn til at du er redd for dem og ikke spise i nærheten av deg. Her må du være bevisst og forklare til vedkommende at du f.eks. kan reagere bare på spor av nøtter i luften o.l.? Hvis det er sånn nøtteallergi fungerer? Endret 24. desember 2021 av Pachka Sigaret
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #6 Skrevet 24. desember 2021 Hadde dumpa han hadde jeg vært dødelig allergisk mot noe som samboer ikke hadde tatt noe hensyn til. Anonymkode: e5b33...2a9 36
Adrenalina1 Skrevet 24. desember 2021 #7 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gikk inn på et annet rom før jeg fikk en reaksjon, så det gikk bra, men kjedelig å sitte aleine på et rom hele kvelden fordi han absolutt må spise nøtter når jeg er der… Anonymkode: 3cd60...41a For en egoist. 10
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #8 Skrevet 24. desember 2021 Da har han jo sikkert sett deg dårlig etter turer på butikken, kino og etter å ha spist mat fra åpen disk? Siden du er så allergisk? Spiste han dem i samme sofa eller over steder dere lager mat, eller holdt han dem litt for seg selv? Det er jo flere slike studier, så kanskje han har lest dem og tenker at det sikkert ikke er så ille som du tror? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/On7XMb/forsker-paa-peanoettstoev Anonymkode: 63f49...174 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 24. desember 2021 #9 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg gikk inn på et annet rom før jeg fikk en reaksjon, så det gikk bra, men kjedelig å sitte aleine på et rom hele kvelden fordi han absolutt må spise nøtter når jeg er der… Anonymkode: 3cd60...41a Neste gang, lat som du ikke får puste og lat som du er i ferd med å dø... Neida, han er en kødd! Og respekterer deg overhodet ikke.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #10 Skrevet 24. desember 2021 Kanskje han kjenner "nøtteallergikere". Jeg vet om at pakken som ikke tåler nøtter. De blir kun allergisk når de ser andre spise nøtter. Nøttene kan ha stått fremme uoppdaget. Anonymkode: d7a5a...a5d 9
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #11 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje han kjenner "nøtteallergikere". Jeg vet om at pakken som ikke tåler nøtter. De blir kun allergisk når de ser andre spise nøtter. Nøttene kan ha stått fremme uoppdaget. Anonymkode: d7a5a...a5d Kjenner sånne jeg også….. Anonymkode: 81e97...faa 3
AprilLudgate Skrevet 24. desember 2021 #12 Skrevet 24. desember 2021 Er du hyperallergisk slik at du ikke tåler at nøtteprodukter åpnes å samme rom? Eller er du redd for å få det i deg? Om det er førstnevnte: helt klart få ham ut av livet ditt. Om det er sistnevnte må du jobbe med angsten din. 17
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #13 Skrevet 24. desember 2021 Du må nesten ha et anfall før han forstår det. Hadde en slik svigerfamilie før Anonymkode: eb4b3...83a 5
SoWhat? Skrevet 24. desember 2021 #14 Skrevet 24. desember 2021 Bare fordi jeg er nysgjerrig på hva som foregår i hodet på sånne som typen din : hva er det han sier sånn bokstavelig når du uttrykker bekymring? 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #15 Skrevet 24. desember 2021 SoWhat? skrev (2 minutter siden): Bare fordi jeg er nysgjerrig på hva som foregår i hodet på sånne som typen din : hva er det han sier sånn bokstavelig når du uttrykker bekymring? Han sier bare at det ikke er så farlig, men jo, det kan være veldig farlig for meg… Anonymkode: 3cd60...41a 2
SoWhat? Skrevet 24. desember 2021 #16 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han sier bare at det ikke er så farlig, men jo, det kan være veldig farlig for meg… Anonymkode: 3cd60...41a Han er hensynsløs. 7
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #17 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg er hyperallergisk mot nøtter, og i går spiste samboeren nøtter i nærheten av meg… Jeg sa at jeg blir redd når han spiser nøtter i nærheten av meg, men han brydde seg ikke… Virker ikke som om han skjønner alvoret… Han vet hvor allergisk jeg er, men han tenker bare at det «ikke er så farlig»… Nytter ikke å snakke til ham… Hva skal jeg gjøre for å få ham til å høre? Anonymkode: 3cd60...41a De fleste har ikke så kraftige reaksjoner mot nøtter (eller annet) som det du beskriver her. Ja, det er mulig, og ja, de som faktisk har slike reaksjoner både finnes og skal taes hensyn til. Men de er en helt forsvinnende andel av alle med allergi. Å påberope seg mer allergi enn man har er ikke greit. Det devaluerer den sunne respekten allergikere faktisk skal få i samfunnet. Jeg hadde en klassevenninne som kun var allergisk mot skalldyr når hun så det. Og da spiste vi jo det i samme rom, vi bare sa ikke fra. Hun var frisk som en fisk. Så hun en reke? Full hysterisk anfall. Ren psykisk sak som hun burde gått til legen med, ikke plage omgivelsene med. Så har du slik ekstrem reaksjon? Eller responderer du med redsel uten reell årsak? Dersom du velger å være redd nøtter uten å ha en grunn synes jeg ikke du kan kreve at andre tar hensyn til det valget. Da er det bedre at du tar ansvar for å kvitte deg med redselen. For din redsel er ikke noe andre skal ta hensyn til gitt at du ikke tar hensyn ved å søke behandling for den. Dersom du faktisk har en slik reaksjon vet jo samboer det - da får du jevnlig anfall på butikker og jobb og buss og barer og livete er et strev. For folk spiser nøtter over alt, og de jeg kjenner med slike allergier har anfall flere ganger årlig og epipen i baklomma. De må jevnlig haste ut av kirker, busser, rema1000 og skoler pg kontor. Man vet at de er av de ekstremt og uheldige få. Anonymkode: 6a9f5...2e6 16
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #18 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han sier bare at det ikke er så farlig, men jo, det kan være veldig farlig for meg… Anonymkode: 3cd60...41a Kysser dere samme dag? Svogeren min er superallergisk og hvis søs spiser feks en Snickers så kysser de ikke resten av dagen. Til motsetning reiser ikke svogeren min utenlands etter å ha fått mat med spor av nøtter til tross for at han spesifiserte at nøtter var dødelig for han, endte opp på sykehus en uke etterpå i syden. Så noen er superallergiske, mens noen "ønsker" å være det. Anonymkode: 7a97f...76a 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #19 Skrevet 24. desember 2021 På tide å dumpet din samboer 😮💨 Anonymkode: f536b...d64 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #20 Skrevet 24. desember 2021 Nå kjenner ikke jeg så mange allergikere, men vi har en med nøtteallergi i hus. Her kommer reaksjonen an på hvor mye en eksponert for det. Første dag med eksponering: litt kløing i halsen, hovne øyne og tørr hud. Dag to; samme form for eksponering førte til kode rød i ambulanse og innleggelse. Jo mer eksponering, jo kraftigere reaksjon. Tidligere hadde vi nøtter I hus, men de siste årene har vi sluttet. Når en har vært vitne til allergisk sjokk så kjørere vi safe. Anonymkode: ddbd4...db9 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå