Gå til innhold

Er det vanlig å ha pinnekjøttsjy i kålrotstappe ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kjæresten min skal lage julemiddag og sier han skal bruke pinnekjøttsjy som eneste væske i kålrotstappen.

Jeg synes det er altfor fett og mektig, og har vokst opp med en mor som ikke bruker sjy i kålrotstappen og synes det er aller best.

Hva er vanlig?

Endret av Tough cookie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker sjyen til pinnekjøtt i stappa. Sjyen til ribba ville jeg laget saus på. 

Anonymkode: 88a5e...d55

• Liker 7
Skrevet

Ska du ha kålrotstappe til ribbe??

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker kun kålrotstappe til pinnekjøtt, men da bruker jeg smør og fløte, ikke noe kraft fra pinnekjøtt, nei...

• Liker 4
Skrevet
Peonjenta skrev (54 minutter siden):

Skrev feil, pinnekjøtt selvfølgelig🙂

Ts

Skrevet

Vi har nesten alltid litt sjy i kålrotstappe, med mindre vi øl-damper pinnekjøttet. Aldri opplevd at stappen virker fett eller mer mektig av å bruke sjy. 

Men vi kombinerer ofte, litt sjy og litt fløte.

Det er ikke uvanlig bruke sjy, og det er heløer ikke uvanlig droppe sjy. Alle har sine foretrukne fremgangsmetoder og tradisjoner. 

Det er heller ikke uvanlig at det blir "konflikter" over ulike tradisjoner til jul 😛 Om det kun er stappa som dere er "uenig" om, så er det bare lage begge deler... Kok opp kålrot (og potet/gulrot om dere bruker det), ta av halvparten å lage med sjy, og halvparten med din foretrukne metode.

• Liker 6
Skrevet

Bruker hvit saus og sjy fra pinnekjøttet som væske i kålrabistappa. Veldig godt! 

Anonymkode: 5083d...547

Skrevet

Ja, pleier å ha opp i en liten dæsj. Og en en skvett fløte!

Anonymkode: edbfb...1ce

• Liker 1
Skrevet

Alle gjør det veldig forskjellig. Respekter hand tradisjon. Neste år kan du lage på din måte 🙂

Jeg spiser alltid ribbe. I år blir det dansk juleand  fordi min samboer er dansk. Så vi lager annenhvert år. Det blir vår tradisjon 😀

Anonymkode: 8855d...a6e

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg tenker du sparer deg selv en del krangler med å tenke at når andre lager maten så lager de maten, og om det blir dårlig vet alle det, og man trenger verken si noe underveis eller etterpå, annet enn at det var riktig godt om det var det. Å bli voksen er å innse at andre har andre tradisjoner og liker ting annerledes enn oss selv. 

Jeg lager kålrabistappen med smør og fløte. Synes den blir for salt med sjy fra pinnekjøttet. Evt. kan du jo si hva dere pleier, men ikke krangle. 

Skrevet

det er en smak sak. Bruker sjy til saus for de som vil. Tar kanskje en desj smør i stappa. Eller ingenting. Blir den for tjukk bruker jeg litt vann fra stappa. Grunnen til at jeg ikke bruker sjy i stappa er at jeg vil at det skal være en smakskontrast mellom stappa og pinnekjøttet🥰 

Anonymkode: ae082...a17

Skrevet

Hadde ikke brukt det selv, men har ikke noe i mot å teste det. Ville stått på standby med noe fløte under tilsmaking. 

Vi pleier bruke smør, kremfløte, salt og pepper (og ca 1 potet per kålrabi). Det er så innarbeidet fra foreldrene mine at jeg påtar meg stappearbeidet ved anledning. 

Anonymkode: 08906...2bf

Skrevet

Jeg pleier å ha litt i. 

Anonymkode: fb704...82d

Skrevet (endret)
Tough cookie skrev (1 time siden):

Kjæresten min skal lage julemiddag og sier han skal bruke pinnekjøttsjy som eneste væske i kålrotstappen.

Jeg synes det er altfor fett og mektig, og har vokst opp med en mor som ikke bruker sjy i kålrotstappen og synes det er aller best.

Hva er vanlig?

Bruker kraft fra pinnekjøttet, gulerøtter for farge og litt sødme. Et par poteter for konsistens,  revet muskat, pepper, smør og 2-3 Spiseskjeer hvit saus. Ikke salt da jeg bruker kraft fra pinnekjøttet.

Endret av sicario
Skrevet

Om det er vanlig aner jeg ikke, men det høres kjempegodt ut. 

• Liker 1
Skrevet

Bruker det alltid, men det er den absolutt minste ting jeg hadde giddet å lage drama om i jul😳😅

• Liker 1
Skrevet
Peonjenta skrev (2 timer siden):

Ja hvorfor ikke? Smaker godt både til ribbe og pinnekjøtt. 

Anonymkode: 41b67...74c

• Liker 4
Skrevet

Det må være litt skjy i stappa ja! 😁

Anonymkode: 4a98d...06e

Gjest Hipparchia
Skrevet

Mamma gjør det og når jeg har lagd selv ser jeg de fleste oppskrifter på nett og i kokebøker har kraft/sjy som ingrediens. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg pleier også det. Men det er snakk om litt. Jeg har også i potet og gulrot og bruker godt smør og kremfløte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...