Gå til innhold

Skyhøy strømforbruk, når jeg ikke er hjemme. Hva faen skjer?! Normalt? ​ 😭 ​

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klikker snart! Strømforbruket i dette forbaskede huset gir null mening! Noen tips til hva jeg skal gjøre for å finne ut hva det er som skjer? 

Bor i en liten leilighet på knappe 40 kvm, enslig. Bor i et bygg med 8 boliger. Har garasjekjeller vi betaler strømforbruket for, men det skal ikke gå på min strømmåler. 

I går var jeg ute i hele dagen. Alle lys avslått, lagde ikke mat hjemme, slo ikke på tv'en. Allikevel så brukte jeg mer strøm i går, enn dagen før da jeg var hjemme og laget mat, dusjet og vasket klær! I går ble det brukt 26,800 kWh, på onsdag ble det brukt 20,200 kWh.
Jeg kan se oversikten av forbruket time for time, og der er det så mye som ikke gir mening! 
I går våknet jeg klokken 8:00 og dro ut i 9 tiden. Kom hjem i 9 tiden på kvelden. Jeg satt på mobilen og leste avisen i litt over en time også gikk jeg å la meg. 

Fra oversikten så står det at det ble brukt 1,600 til 1,800 kWh hver time fra klokken 10:00 til 14:00. - Da var jeg ikke hjemme. 
Klokken 01:00 til 05:00 om natten/morgningen, så ble det brukt like mye hver time, jeg sov og var ikke oppe om natten! 
Normalt i løpet av dagen så ligger det på 0,xxx. også mens jeg er hjemme og slår på lys, ser på tv osv. Det går ikke over 0,xxx når jeg dusjer en gang! På onsdag da jeg dusjet så står det 0,600 kWh brukt den timen og like lite i timene før og etter, og da dusjet jeg med påslått lys på både soverommet, gangen og badet, lys som normalt er avslått på dagtid. 

Forbruket gir jo ingen mening! 
Er dette normalt? Hva er det som skjer? Hvordan kan jeg finne ut hva det er som trekker så unødvendig mye strøm uten grunn? 
Gulvvarmen er avslått på badet. I går var det plussgrader ute. Temperaturen inne holder seg stabilt uavhengig av strømforbruket. 

Anonymkode: 4273e...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

husk at det er ikke selve dusjen som tar strøm, men oppvarmingen av vann. Vi får økt strømbruk etter dusjing, vaskemaskin og oppvask mnettopp fordi vanntanken fylles og varmes. Når vi har dette på så bruker den av det allerede varme vannet. 

Anonymkode: 4e7ba...708

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

husk at det er ikke selve dusjen som tar strøm, men oppvarmingen av vann. Vi får økt strømbruk etter dusjing, vaskemaskin og oppvask mnettopp fordi vanntanken fylles og varmes. Når vi har dette på så bruker den av det allerede varme vannet. 

Anonymkode: 4e7ba...708

Men i går så verken lagde jeg mat med verken komfyr eller mikro. Rørte ikke kjøleskapet. Jeg vasket ikke klær. Dusjet ikke. 
Vasket hender og pusset tenner med kaldt vann før jeg dro ut og da jeg kom hjem og før jeg la meg. 
Når jeg dusjer, så tar jeg det som en selvfølge at strømmen blir dyrere den dagen. Men slik som i går, gir ingen mening. Det har også skjedd når jeg har vært borte i tre døgn, hvor plutselig den ene dagen så er det oppe i 28,000 kWh, mens de andre ligger nede til 15,000 kWh. 

Enten så er det hybelkaniner som AB over skriver, ellers så stjeler naboen strøm. Jeg finner ikke ut hva det er som kan for dette. Jeg finner ikke kilden til forbruket. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme på hytte der 5 grader på ovnen kjøpeskapet står på pluss varmtvann men hopper som en karusell strømmen for det, bruker ofte mer strøm når det er lavere tempraturer ute til og med

Anonymkode: 18f37...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men i går så verken lagde jeg mat med verken komfyr eller mikro. Rørte ikke kjøleskapet. Jeg vasket ikke klær. Dusjet ikke. 
Vasket hender og pusset tenner med kaldt vann før jeg dro ut og da jeg kom hjem og før jeg la meg. 
Når jeg dusjer, så tar jeg det som en selvfølge at strømmen blir dyrere den dagen. Men slik som i går, gir ingen mening. Det har også skjedd når jeg har vært borte i tre døgn, hvor plutselig den ene dagen så er det oppe i 28,000 kWh, mens de andre ligger nede til 15,000 kWh. 

Enten så er det hybelkaniner som AB over skriver, ellers så stjeler naboen strøm. Jeg finner ikke ut hva det er som kan for dette. Jeg finner ikke kilden til forbruket. 

TS

En måte er å søke etter strømtyver er å ta alle sikringer i sikringsskapet. Så slå på en etter en. Men har du strøm som varmekilde så er det kanskje termostaten som lurer deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (7 minutter siden):

En måte er å søke etter strømtyver er å ta alle sikringer i sikringsskapet. Så slå på en etter en. Men har du strøm som varmekilde så er det kanskje termostaten som lurer deg.

Da må jeg jo være uten diverse i minst et døgn for å finne synderen. Siden time for time er jo ikke akkurat time for time 🤷‍♀️
Gulvet på badet er slått av. Stue er ikke rørt eller endret på. Jeg har to innendørs termostater uavhengig av kontrollen til varmen i gulvet, og begge viser stabil innetemperatur. Så det gir ikke mening at den slår seg av og på for å heve temperaturen inne. I går så var det i tillegg plussgrader ute. Hadde forstått det om det var minusgrader ute og jeg har luftet ut leiligheten, slik at den da må varmes opp igjen. Sier seg selv at gulvvarmen da slår seg på for fult og må varme opp hele leiligheten og da trekker det nok en god del strøm over lengre tid.

Har tenkt at det var oppvarmingen som kunne for dette, så for en måned siden så stilte jeg den ned tre grader. Men forbruket fra da til nå er så å si det samme. Jeg har gått ned fra 21,000 kWh til 18-20,000 kWh som normal-forbruk. Men så får jeg jo disse dagene da, hvor det kan bli opp til 30,000 kWh uten åpenbar grunn som jeg finner utav. Disse topp-dagene har vært et problem hele tiden, men jeg har som sagt avfeid det og tenkt det er bare gulvvarmen som kan for det. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du lager mat produserer ovnen varme som gjør at det trengs mindre oppvarming og du produserer varme.

Anonymkode: a8401...c5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmtvannstanken kan fort skru seg på for å vedlikeholde varme. Alle varmtvannstanken lekker varme, elder lekker mer enn nye. 

Ellers er det slik at jo kaldere det er ute, jo mer strøm bruker varmekabler, panelovn etc på å varme opp. Du kan smartstyre dette, både varmekabler, panelovner og varmtvannstank etter strømpris.

Ønsker du å finne ut hva strømprisene er, kan du feks skaffe deg Tibber med Tibber Pulse. https://tibber.com/no/produkt/pulse?utm_source=googleadwords_int&utm_medium=cpc&utm_content=10216045613_104935372511_447598337432&utm_id=g_&gclid=EAIaIQobChMIke_A_r389AIVk53VCh3ISQgLEAAYASAAEgLLk_D_BwE

Blir du vervet til Tibber får du 500kr, så da koster Pulse deg 195kr (si ifra om du ønsker å bli vervet🙂). 

Anonymkode: c7bed...637

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde en stabil temperatur så slår varmen seg av og på, det vil skje hele døgnet- for den taper varme uansett om du er der eller ikke. Varmtvannsbereder taper og temperatur og slår seg av og på. Samme med kjøleskap og fryser. 

Hvor mye det varmer hos deg avhenger og av hvor varmt det er hos naboene du har vegg, gulv eller tak mot. Har de det kaldt forsvinner mer varme fra deg. 

NB: kWh er ikke angitt med 3 nuller bak. k står for Kilo som angir at det er tusen watt det er snakk om. 30,000 kWh er et årsforbruk til en rimelig stor bolig. Du mener 30 kWh 

Anonymkode: 8326e...5c2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mye. Bor selv i leilighet på ca 60-70m2.

Alt bortsett fra vv bereder og kjøle/fryseskap slått av. Oppvarming er radiatorer,  så det går ingen strøm til det. Det går 3-4 kWh pr døgn til bereder (120liter) og kjøleskapet uten at jeg er hjemme.

Vanligvis bruker jeg 12-15 kWh pr dag. (som sagt uten oppvarming av leiligheten)

Anonymkode: 5d015...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme når jeg har vært bortreist. Har ikke oppvarming eller varmtvannstank, og varmekabler på bad er alltid slått av. Det eneste som var koblet til var kjøleskapet. 

Anonymkode: c114e...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, Apis said:

Bra tips. Det kan jo også være noe galt med strømanlegget som lekker noe. Elektriker kan kanskje finne noe sånt. Eller noe galt med de nye digitale målerne som mange har fått de siste årene. Naboer som har tyvkoblet seg på er vel mindre sannsynlig, men sånt finnes også.

Anonymkode: a2c69...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bra tips. Det kan jo også være noe galt med strømanlegget som lekker noe. Elektriker kan kanskje finne noe sånt. Eller noe galt med de nye digitale målerne som mange har fått de siste årene. Naboer som har tyvkoblet seg på er vel mindre sannsynlig, men sånt finnes også.

Strøm lekker ikke :) Da må det gå til jord et eller annet sted, og da hadde det oppstått brann/varme. Det kan være andre som "tapper" hans anlegg for strøm. Det skal bare en skøyteledning til, og en kurs som den blir tilkoblet så kan man stjele mye strøm. Med dagens strømpriser så bør man i alle fall følge med på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jepp.

Kjemner til en som satt i styret i brl, og det skjedde der. Tyvkopling altså. 

Anonymkode: bc25c...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Varmtvannstanken kan fort skru seg på for å vedlikeholde varme. Alle varmtvannstanken lekker varme, elder lekker mer enn nye. 

Ellers er det slik at jo kaldere det er ute, jo mer strøm bruker varmekabler, panelovn etc på å varme opp. Du kan smartstyre dette, både varmekabler, panelovner og varmtvannstank etter strømpris.

Ønsker du å finne ut hva strømprisene er, kan du feks skaffe deg Tibber med Tibber Pulse. https://tibber.com/no/produkt/pulse?utm_source=googleadwords_int&utm_medium=cpc&utm_content=10216045613_104935372511_447598337432&utm_id=g_&gclid=EAIaIQobChMIke_A_r389AIVk53VCh3ISQgLEAAYASAAEgLLk_D_BwE

Blir du vervet til Tibber får du 500kr, så da koster Pulse deg 195kr (si ifra om du ønsker å bli vervet🙂). 

Anonymkode: c7bed...637

Jeg tenker også at dette er grunnen, altså disse tingene samlet. Kanskje særlig oppvarmingen. Leiligheten taper jo varme til omgivelsene hele tiden, og da vil varmen slå seg på når temperaturen når innstillingen på termostaten. Det skjer uavhengig av om du er hjemme eller ikke. 
Du kan også sjekke om du har noe gammelt elektrisk utstyr det kan være noe feil med, som fryser eller varmtvannstank. 
Men hvis du vil finne kilden, må du skru av ting systematisk. 

Anonymkode: 218f7...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...