Gå til innhold

Vi jobber i ikke i julen for at du skal slippe, Jonas Gahr Støre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jonas Gahr Støre sa på TV i går: takk til de som jobber i julen, sånn at vi andre kan ha fri. Vi jobber ikke juleaften, romjulen,  helligdager, påske og andre ubekvemme arbeidstider fordi du skal ha fri, Jonas. Vi jobber ikke på juleaften fordi vi har så lyst til det eller av veldedighet heller, vi gjør det fordi vi må. Vi synes ikke din eller andres fritid og familietid er mer verdt enn vår. Det ikke derfor vi jobber, vi har ikke noe valg: derfor! Jeg tenker at det nok ment som et oppriktig kompliment og jeg tror han synes det er fantastisk at noen jobber juleaften på kvelden og natten gjennom, men i bunn og grunn forteller måten han ordlegger seg noe om at takknemmeligheten er på bekostning av andre. Det er f.eks intensivsykepleiere som får ferie tilbaketrukket, blir beordet på jobb, jobber opp til 16timers vakt juleaften og aldri kan ha telefonen langt unna i høytider og friperioder i tilfelle det er akutt behov på sykehuset. Å løse den krisen er forresten ( når vi først er innom temaet ) viktigere enn å f.eks vedta at taxfree alkoholkvote ikke lenger kan byttes inn taxfree røykkvote fra nyttår 

• Liker 27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber i julen selv, men jeg har da et valg?

Det er ingen som tvinger deg til å ha det yrket du har.. 

• Liker 14
Skrevet
Snefriid skrev (På 24.12.2021 den 9.49):

Jobber i julen selv, men jeg har da et valg?

Det er ingen som tvinger deg til å ha det yrket du har.. 

Som om man kan velge å vrake i jobber. Noen få kan det kanskje.

• Liker 10
Skrevet (endret)
Adrenalina1 skrev (33 minutter siden):

Som om man kan velge å vrake i jobber. Noen få kan det kanskje.

Nei, men det er nå en risiko man tar når man velger en jobb i helsevesenet og visse andre yrker, så det er jo ikke overraskende at man må jobbe i jul/nyttår/påske. Når det er sagt bør man selvsagt øke bemanningen slik at folk slipper å få ferie inndratt, det handler om dimensjonering av helsevesenet. Men selv om man gjør det må jo helsevesenet nødvendigvis likevel jobbe på rotasjon. 

Jeg tror nok heller ikke Støre mente "vi" som i "jeg", men at det var et felles uttrykk for alle som ikke jobber julaften. Statsminister er for øvrig ikke akkurat 8-4 jobb det heller, man er i bunn og grunn på jobb hele tiden og må stå parat til å håndtere alskens kriser. 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 14
Skrevet
Laraa skrev (På 24.12.2021 den 9.10):

Jonas Gahr Støre sa på TV i går: takk til de som jobber i julen, sånn at vi andre kan ha fri. Vi jobber ikke juleaften, romjulen,  helligdager, påske og andre ubekvemme arbeidstider fordi du skal ha fri, Jonas. Vi jobber ikke på juleaften fordi vi har så lyst til det eller av veldedighet heller, vi gjør det fordi vi må. Vi synes ikke din eller andres fritid og familietid er mer verdt enn vår. Det ikke derfor vi jobber, vi har ikke noe valg: derfor! Jeg tenker at det nok ment som et oppriktig kompliment og jeg tror han synes det er fantastisk at noen jobber juleaften på kvelden og natten gjennom, men i bunn og grunn forteller måten han ordlegger seg noe om at takknemmeligheten er på bekostning av andre. Det er f.eks intensivsykepleiere som får ferie tilbaketrukket, blir beordet på jobb, jobber opp til 16timers vakt juleaften og aldri kan ha telefonen langt unna i høytider og friperioder i tilfelle det er akutt behov på sykehuset. Å løse den krisen er forresten ( når vi først er innom temaet ) viktigere enn å f.eks vedta at taxfree alkoholkvote ikke lenger kan byttes inn taxfree røykkvote fra nyttår 

Du har selv valgt ett yrke hvor det er en slik praksis. Jeg må innrømme at jeg har vanskeligheter med å forstå hvorfor du klager.

• Liker 8
Skrevet

Skal love deg at både Gahr Støre og Solberg da hun var statsminister hadde rimelig mange flere arbeidstimer og arbeid på helligdager enn de fleste andre i Norge har.

• Liker 15
Skrevet
Sommeren2021 skrev (8 minutter siden):

Du har selv valgt ett yrke hvor det er en slik praksis. Jeg må innrømme at jeg har vanskeligheter med å forstå hvorfor du klager.

Ingen av oss planla for en pandemi. Det var ikke vanlig å bli beordret til 16 timers vakter på julaften før Covid.

• Liker 7
Skrevet
BobbySocks skrev (26 minutter siden):

Ingen av oss planla for en pandemi. Det var ikke vanlig å bli beordret til 16 timers vakter på julaften før Covid.

Det er vanlig med pandemi i løpet av en yrkeskarriere. Det er ikke uvanlig at de berørte yrkene må jobbe lengre vakter i disse dager. 

Skrevet
Sommeren2021 skrev (6 timer siden):

Det er vanlig med pandemi i løpet av en yrkeskarriere. Det er ikke uvanlig at de berørte yrkene må jobbe lengre vakter i disse dager. 

Det er vanlig med pandemi? Hvilket land bor du i? :ler:

• Liker 13
Skrevet
BobbySocks skrev (1 time siden):

Det er vanlig med pandemi? Hvilket land bor du i? :ler:

Du har rett at jeg ikke bor i Norge, for tiden. Burde kanskje ha skrevet det.

Skrevet

Dette er jo skuffende, staten er jo nettopp den som skal jobbe for at du skal slippe. Ellers er det jo bare kapitalisme, trodde vi var i Norge.

Skrevet

Støre jobber ikke for et bedre Norge, men for å posisjonere seg selv bedre ute i verden.

Norge driter han i så lenge han tjener på det. 

• Liker 5
Skrevet

Kanskje feil å si det sånn, men du veit jo selv hvilket yrke du har valgt, og du burde forstå at noen må jobbe i jula for at dere skal være et ansvarlig helsevesen, eller hva hadde du forventa? 

• Liker 1
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (8 timer siden):

Støre jobber ikke for et bedre Norge, men for å posisjonere seg selv bedre ute i verden.

Norge driter han i så lenge han tjener på det. 

Nei, det er Erna.

Støre har egne penger, og er ikke avhengig av å smiske for FN for å holde forbruket oppe.

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet

Synes TS tar veldig feil, en velger selv hva en vil jobbe med og dermed om man må jobbe helligdager eller ikke.  Jeg har valgt et yrke der jeg må jobbe uansett hvilken dag i året det er, jeg synes det er helt greit.  Om det er 8,12 eller 16timer går helt fint. De fleste som jobber disse dagene vet at de skal jobbe da de følger en turnus.  

Skrevet
Entern skrev (6 timer siden):

Nei, det er Erna.

Støre har egne penger, og er ikke avhengig av å smiske for FN for å holde forbruket oppe.

Hvis du ikke har sett hans febrilske kamp for å komme til makta for å få drikke vin med de store så er du blind. 

• Liker 4
Skrevet

Han har vel aldri vært flink med ord og å ordlegge seg riktig og tydelig. Ofte sier han mye tull. Man kan velge å tolke ham i beste mening, men man kan ikke alltid gjøre det.

Når det er sagt synes jeg at han er den svakeste statsministeren Norge har hatt på flere år (iallefall i alle mine år her). Men det var opplagt at det skulle bli og det gjenspeiles i de katastrofale meningsmålingene for ham og regjeringen hans. Vedum lovet i valgkampen at avgiftene skal samlet sett gå ned, men de har gått betydelig opp. Samlet sett. Regjeringen gjør ingenting av betydning når det gjelder den økonomiske belastningen for folk flest og strømpakken er latterlig. Staten håver inn grovt med penger på folk flest sin regning. Det er vi, folket, som betaler for at staten skal tjene penger på eksport av strøm. Det var jo folk flest sin tur, men til hva? Å bli NAV-ere. Alle skal bli med - på NAV. Støre vil aldri bli min statsminister eller representere meg. Hans regjering er ikke min regjering og representerer ikke mine interesser. Nå har også Tajik prestert på å endre loven slik at LO kan saksøke arbeidsgiver på vegne av arbeidstakere som hverken ønsker å saksøke sin arbeidsgiver eller er medlemmer i LO. Med denne regjeringen går Norge dessverre mer og mer i retning diktatur og land Norge ikke vil sammenligne seg med. 

Tross alt det gale hun gjorde, savner jeg Erna. Skal man velge den minste av to onder, velger man henne. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg håper alle de som har hatt et litt mer slitsom år med ekstra jobbing, og som en konsekvens gjerne kommet litt bedre ut av det økonomisk enn ellers, har i bakhodet at det faktisk er en god del som har mistet jobb og/eller levebrød det siste året og som gledelig ville valgt litt ekstra arbeid over økonomisk ruin. 

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for persondebatt. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Han sier takk til dere som har fått en ekstra belastning i yrket dere har valgt, og man velger  om man vil akseptere gesten. Og de fleste har valgt yrkesvei selv, med de konsekvenser det har.

Selv er jeg ingeniør, men har både jobbet mange julaftener og vært borte fra familie på reis i alle verdens avkroker. Men å klage i media om at det er urettferdig....? 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...