AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #1 Skrevet 24. desember 2021 Har nylig sett at en elektrode er en skrue?! inn i hodet til baby. Jeg trodde det var noe plaster, sugekopp eller slikt. Kan man nekte dette? Vil ikke at de skal skru inn noe i hodet til baby under fødselen.. Anonymkode: 52a1a...690
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #2 Skrevet 24. desember 2021 Man kan vel det. Men kanskje ikke så lurt å nekte dersom det er medisinsk grunn for at babyen må overvåkes. Det er jo ikke for moro skyld. Men du vet, det er ganske smertefullt for babyen å bli født uansett. Så om det er smerten fra elektroden du tenker på så tror jeg ikke det har så mye å si i det store bildet. Anonymkode: a8998...d6d 7
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #3 Skrevet 24. desember 2021 Det er ikke skruer, nei. Var klistremerker da jeg fødte I januar. Anonymkode: 4d288...f3f 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #4 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke skruer, nei. Var klistremerker da jeg fødte I januar. Anonymkode: 4d288...f3f Hvordan i all verden holder elektroden seg på plass med bare lim?😅 Anonymkode: a8998...d6d
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #5 Skrevet 24. desember 2021 Det er som en mikrofon nøkkelring hvor den skrus rett på undersiden av huden. Det går helt fint, men høres jo ekstremt ut. Det er for øvrig ikke normal prosedyre med mindre det er noe kritisk med baby. Anonymkode: 093a3...7e1 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #6 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er som en mikrofon nøkkelring hvor den skrus rett på undersiden av huden. Det går helt fint, men høres jo ekstremt ut. Det er for øvrig ikke normal prosedyre med mindre det er noe kritisk med baby. Anonymkode: 093a3...7e1 *mikroskopisk nøkkelring (autocorrect🙈) Anonymkode: 093a3...7e1 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #7 Skrevet 24. desember 2021 Det går helt fint, og de bruker det med god grunn. Altså når det er risiko for komplikasjoner. Mitt barn fikk det, og det gikk og har gått helt fint. Ingen arr heller. En nyfødt baby har ganske mykt hode også, så de kjenner ikke så mye til det. Anonymkode: b44e2...fea 7
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #8 Skrevet 24. desember 2021 Bedre enn hjerneskade, er du ikke enig? Dette er ikke noe som brukes rutinemessig, bare når det er god grunn til det. Anonymkode: 57027...8b8 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #9 Skrevet 24. desember 2021 Det er ingen skrue. Herregud. Det er en leding som klistres med tape. Anonymkode: 40443...b16 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #10 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ingen skrue. Herregud. Det er en leding som klistres med tape. Anonymkode: 40443...b16 Er det? STAN-elektrode ser ut til å være en liten metallspiral som stikkes inn. Anonymkode: a8998...d6d 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #11 Skrevet 24. desember 2021 Jeg er jordmor og vi bruker det med jevne mellomrom i fødsel. Noen ganger kan det være utfordrende å få Ctg-signaler fra utvendige målere. Hvis vi ikke klarer registrere god CTG setter vi på elektrode. Det kan også være andre risikofaktorer som gjør at vi må sette det på. Elektroden er en syltynn liten spiral som vi skrur i huden på hodet. Denne gir oss blandt annet kontinuerlig registrering, men kan også gi oss varslinger hvis barnet ikke har (noe utvendig ctg ikke kan gi oss). I noen tilfeller kan maskinen varsle at barnet ikke har det bra, og at vi må gjøre tiltak raskere enn tiltenkt. Vi gjør aldri dette for moro skyld, men for å passe på at babyen din har det så bra som den kan underveis i fødselen. Det skal som sagt være en risikofaktor for at vi skal sette det på, eventuelt manglende signaler fra utvendig ctg. På nettsiden under kan du se et bilde av elektroden https://www.neoventa.com/products/goldtrace/ Anonymkode: 14bb8...b1f 26
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #12 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er jordmor og vi bruker det med jevne mellomrom i fødsel. Noen ganger kan det være utfordrende å få Ctg-signaler fra utvendige målere. Hvis vi ikke klarer registrere god CTG setter vi på elektrode. Det kan også være andre risikofaktorer som gjør at vi må sette det på. Elektroden er en syltynn liten spiral som vi skrur i huden på hodet. Denne gir oss blandt annet kontinuerlig registrering, men kan også gi oss varslinger hvis barnet ikke har (noe utvendig ctg ikke kan gi oss). I noen tilfeller kan maskinen varsle at barnet ikke har det bra, og at vi må gjøre tiltak raskere enn tiltenkt. Vi gjør aldri dette for moro skyld, men for å passe på at babyen din har det så bra som den kan underveis i fødselen. Det skal som sagt være en risikofaktor for at vi skal sette det på, eventuelt manglende signaler fra utvendig ctg. På nettsiden under kan du se et bilde av elektroden https://www.neoventa.com/products/goldtrace/ Anonymkode: 14bb8...b1f Tusen takk! Denne trengte jeg Anonymkode: 52a1a...690 4
RockyRose Skrevet 24. desember 2021 #13 Skrevet 24. desember 2021 Min hadde dette, om det er det dei kaller "scop/skop"? Visste ikkje det var noko anna enn tape før no 😂 sikkert derfor eg fekk ei djup rift av skopet då 🙈 tenkjer uansett at det er nødvendig, så då må det berre gjerast.. Min fekk 70-80 i puls når eg stod oppreist, og måtte til slutt anten klippe meg eller ta med sugekopp for å få han fort ut, så viktig å passe på!
bebisss Skrevet 24. desember 2021 #14 Skrevet 24. desember 2021 Mitt barn hadde elektrode da han ble født og han hadde sårskorpe i hodet etterpå så det kan umulig bare ha vært teip? Han har arr etter den elektroden idag der det ikke vokser hår.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #15 Skrevet 24. desember 2021 Hvis de setter på elektrode er det jo en grunn til det. Mitt barn hadde elektrode, men måtte deretter plutselig tas med tang. Både barnet og jeg ble rimelig skamslått av den tangen. Elektroden var ikke traumatisk. Anonymkode: bde79...d8d 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #16 Skrevet 24. desember 2021 Men begge mine fikk det, uten noen bekymringer? Samme med en venninne sin baby.. Ingen var problematiske fødsler eller noe .. Anonymkode: 52a1a...690
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #17 Skrevet 24. desember 2021 RockyRose skrev (10 timer siden): Min hadde dette, om det er det dei kaller "scop/skop"? Visste ikkje det var noko anna enn tape før no 😂 sikkert derfor eg fekk ei djup rift av skopet då 🙈 tenkjer uansett at det er nødvendig, så då må det berre gjerast.. Min fekk 70-80 i puls når eg stod oppreist, og måtte til slutt anten klippe meg eller ta med sugekopp for å få han fort ut, så viktig å passe på! Skalp- elektrode er navnet du leter etter 😊 Anonymkode: 30913...cf9
Skylines Skrevet 25. desember 2021 #18 Skrevet 25. desember 2021 Min har et arr etter elektroden, og jeg fikk en dyp rift av den som må opereres på nytt neste år (maks uflaks der, tror ikke det er så vanlig) 🙃 fødselen var ganske dramatisk da, så det var nødvendig med den typen overvåking.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #19 Skrevet 25. desember 2021 Noen som vet hvordan den festes ved setefødsel? Mannen sa nemlig at den var inni rompa til babyen, men jeg syntes det hørtes veldig rart ut. Anonymkode: cf0cf...fe4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #20 Skrevet 25. desember 2021 Lillejenta vår hadde så mye hår at den var umulig å feste. 😂 Anonymkode: 0e3e0...7ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå