AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #1 Skrevet 23. desember 2021 Det er mange som snakker om at vi har det så godt i Norge. At det ikke er synd på oss. At vi bare må fokusere på utlandet og utenlandske. Dette er et svar til dere. For hva er egentlig rikdom? Er det bare penger, mat, telefoner og hus? Nei, det er ikke bare det og det er ikke det som er den største rikdommen i verden. La meg gi dere et eksempel. Hva ville du solgt øynene dine for? Evnen til å se? Hva måtte deg gitt deg, for at du lot meg ta denne sansen fra deg? En enorm majoritet ville svart, at jeg kunne gitt dem hele verden og de ville ikke gitt meg øynene deres. Det samme med hørsel, lukt og følelser. Dette er ekte rikdom. Livet. En fattig afrikaner med mat på bordet og god helse, er i virkeligheten rikere enn en nordmann med kognitive vansker, psykiske problemer og blinde. Han lever i en rikere verden. Klart det er bedre å ha helseproblemer i Norge enn i Afrika, siden vi her har bedre helsehjelp. Men det er mange sykdommer og plager som aldri lar seg kurere eller som staten ikke prioriterer. De har ikke råd. Vi har også forskjeller mellom de som har det sosialt godt og dem som ikke har det. En fattig Afrikaner som blir behandlet bra av sine medmennesker og som har kone og barn, har det bedre enn en nordmann som blir herset med og oversett fordi han er svak. Denne nordmannen som har det vanskelig sosialt, ikke har gode firhold til andre mennesker og ingen kone, har det verre enn denne fattige Afrikaneren. Dere må begynne å tenke på nyansene. Det er ikke så enkelt som dere tenker. Selv om det er en del materiell velstand i Norge, er ikke dette en så enorm fordel at en hver nordmann har det bedre enn alle i fattige land. (For øvrig vet jeg at det er mange i fattige land som lever i overflod, alle land har en middel og overklasse). Anonymkode: 66289...fca 3
Silva Pluvialis Skrevet 23. desember 2021 #2 Skrevet 23. desember 2021 👍👍👍 Flere burde lese denne. Studerer vi Maslows behovspyramide vises det at mat/vann, trygghet og sosiale behov er de aller mest grunnleggende. Vi har masse muligheter til selvrealisering, som i realiteten er nr.5 på behovspyramiden. Det er veldig mange nordmenn som lever utrygge liv og mangler trygghet og nærhet til andre mennesker, altså nr.2 og 3. Hva skal man med materialisme og selvrealisering, hvis man ikke er trygg og heller ikke har folk rundt seg? I andre land har de kanskje ikke mulighet til å realisere seg selv, men de har hverandre. 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #3 Skrevet 24. desember 2021 Det er bare til å titte innom de eldre det. Det er det enormt mye fattigdom ute å går. Ensomhet og mangel på omsorg for dem. Helsetjenesten fungerer heller ikke, ikke dem som arbeider sin feil men ledelsen, urealistiske krav til de som er på gulvet. Det hjelper ikke at eldre og syke bor i serviceboliger når der ikke er noen der som yter dem service. Tragisk. Hjerterått og horribelt for den som ikke får en brøkdel av det de faktisk trenger. Anonymkode: 0f398...b41 5
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #4 Skrevet 24. desember 2021 Gjenferdet skrev (13 timer siden): 👍👍👍 Flere burde lese denne. Studerer vi Maslows behovspyramide vises det at mat/vann, trygghet og sosiale behov er de aller mest grunnleggende. Vi har masse muligheter til selvrealisering, som i realiteten er nr.5 på behovspyramiden. Det er veldig mange nordmenn som lever utrygge liv og mangler trygghet og nærhet til andre mennesker, altså nr.2 og 3. Hva skal man med materialisme og selvrealisering, hvis man ikke er trygg og heller ikke har folk rundt seg? I andre land har de kanskje ikke mulighet til å realisere seg selv, men de har hverandre. Det er helt sant. Du er ikke nødvendigvis lykkelig som rik, dersom ikke de lavere delene av behovsperamiden er på plass. Det er noe en burde tenke på. Anonymkode: 66289...fca
Entern Skrevet 24. desember 2021 #5 Skrevet 24. desember 2021 Gjenferdet skrev (13 timer siden): 👍👍👍 Flere burde lese denne. Studerer vi Maslows behovspyramide vises det at mat/vann, trygghet og sosiale behov er de aller mest grunnleggende. Vi har masse muligheter til selvrealisering, som i realiteten er nr.5 på behovspyramiden. Det er veldig mange nordmenn som lever utrygge liv og mangler trygghet og nærhet til andre mennesker, altså nr.2 og 3. Hva skal man med materialisme og selvrealisering, hvis man ikke er trygg og heller ikke har folk rundt seg? I andre land har de kanskje ikke mulighet til å realisere seg selv, men de har hverandre. Helt enig 👍👍👍 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #6 Skrevet 24. desember 2021 Gjenferdet skrev (13 timer siden): 👍👍👍 Flere burde lese denne. Studerer vi Maslows behovspyramide vises det at mat/vann, trygghet og sosiale behov er de aller mest grunnleggende. Vi har masse muligheter til selvrealisering, som i realiteten er nr.5 på behovspyramiden. Det er veldig mange nordmenn som lever utrygge liv og mangler trygghet og nærhet til andre mennesker, altså nr.2 og 3. Hva skal man med materialisme og selvrealisering, hvis man ikke er trygg og heller ikke har folk rundt seg? I andre land har de kanskje ikke mulighet til å realisere seg selv, men de har hverandre. Det føles helt vilt skummelt å se tilbake på, jeg har manglet alle disse grunnleggende tingene på et tidspunkt. Ja,bortsett fra vann da. Anonymkode: 77829...d59
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #7 Skrevet 24. desember 2021 Norge har en veldig ensom kultur. Du får beskjed om at du skal klare deg selv og ta deg sammen. Vi har det jo så godt... Men mange av oss mangler samholdet, noen å ringe når vi har det dritt, en klem når vi trenger det og et ordentlig fellesskap. På mange måter er Norge et ganske kaldt land. Ikke bare i grader, men i væremåte. Anonymkode: e373b...4cb 5
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #8 Skrevet 24. desember 2021 Hvem er det som mener at ingen har det vondt i Norge? Jeg har aldri hørt noen påstå det. Anonymkode: 8acfe...2dc 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #9 Skrevet 24. desember 2021 Men du må jo sammenligne poteter og poteter. Å være syk er i ett fattig land og å være syk her. Selvfølgelig sliter folk også i Norge. Men det blir feil å si de samme ikke ville slitt i land med færre goder. Det er naivt og utakknemlig å ikke ta med seg og sette pris goder en har når en tilfeldigvis og uten noe mer rett på det ble født i Norge. jeg er rimelig sprø. Alltid vært. Sterkt medisinert. Dagen er: stå opp, kanskje, komme gjennom timer uten å tilte, glede meg til middag, strikke el noen timer: så utslitt og litt Netflix før jeg legger meg i min varme seng, mett og trygg med en bok. Det var en. Bra dag. Sponset av staten. Jeg er ikke arbeidsdyktig Om jeg var den samme i favelaen i Mexico hadde jeg nok vært en prostituert for å skaffe noe å spise og narkis for å holde det ut, hatt noen unger jeg ikke orker og sovet under en stein, vært rabler psykotisk uten meds og dau for 40. Anonymkode: d729a...55f 3
SoWhat? Skrevet 24. desember 2021 #10 Skrevet 24. desember 2021 Veldig bra innlegg Ts. Det er noen som vil misse poenget ditt uansett hvor lett det burde være å forstå. De fleste vil skjønne hva du snakker om her 🙂 1
Gjest Airman Skrevet 24. desember 2021 #11 Skrevet 24. desember 2021 Gjenferdet skrev (13 timer siden): 👍👍👍 Flere burde lese denne. Studerer vi Maslows behovspyramide vises det at mat/vann, trygghet og sosiale behov er de aller mest grunnleggende. Vi har masse muligheter til selvrealisering, som i realiteten er nr.5 på behovspyramiden. Det er veldig mange nordmenn som lever utrygge liv og mangler trygghet og nærhet til andre mennesker, altså nr.2 og 3. Hva skal man med materialisme og selvrealisering, hvis man ikke er trygg og heller ikke har folk rundt seg? I andre land har de kanskje ikke mulighet til å realisere seg selv, men de har hverandre. Økt frihet og individualisme skaper mer utrygghet. Autoritære og totalitære regimer tjener på at de kan forsyne folket med økt trygghet..på bekostning av friheten og individualisme.
Flintis Skrevet 24. desember 2021 #12 Skrevet 24. desember 2021 Det er bedre å være rik og frisk enn fattig å sjuk.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #13 Skrevet 24. desember 2021 Jeg er en som mener vi har det bra i Norge. Dette er på et generelt grunnlag, som det er i mange land i den vestlige verden. Jeg skjønner selvsagt at det finnes unntak, men majoriteten har det bra i Norge. Jeg ser ikke helt vitsen med å sammenligne seg med en afrikaner.... Et menneske er et menneske, uavhengig hvor man kommer i fra. Man kan ha det vondt og man kam ha det bra i alle verdens hjørner. Jeg ønsker deg, ts, alt godt. Anonymkode: 5b265...0b4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #14 Skrevet 24. desember 2021 dette har jeg tenkt en del på. Jeg er 26 år gammel jente med cerebral parese. Ensom , uten kjæreste , og fått minimalt med BPA. Det er grusomt å ikke vite om man får hjelp hvis man skulle være uheldig å miste noe på gulvet. Mista en gang melet på gulvet, og måtte vente 2 dage å å få hjelp. Foreldrene mine hjalp meg. Jeg har alt jeg trenger som mat, vann, tv. Men jeg mangler en kropp jeg kan bestemme over Og venner. Det er sant jeg ikke sulter ihjel, men jeg føler det mangler så mye til jeg kan kalle livet mitt godt. Anonymkode: fb182...34f 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #15 Skrevet 24. desember 2021 Flintis skrev (20 minutter siden): Det er bedre å være rik og frisk enn fattig å sjuk. Og bedre å være fattig og frisk, enn rik og syk. Anonymkode: 66289...fca 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #16 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg er en som mener vi har det bra i Norge. Dette er på et generelt grunnlag, som det er i mange land i den vestlige verden. Jeg skjønner selvsagt at det finnes unntak, men majoriteten har det bra i Norge. Jeg ser ikke helt vitsen med å sammenligne seg med en afrikaner.... Et menneske er et menneske, uavhengig hvor man kommer i fra. Man kan ha det vondt og man kam ha det bra i alle verdens hjørner. Jeg ønsker deg, ts, alt godt. Anonymkode: 5b265...0b4 Poenget mitt er at det ikke finnes noe generelt grunnlag. Et stort problem her i landet er at det er svært mange som har dårlige holdninger og moral. Det er en grunn til at vi har hatt en så stor økning i angst og depresjoner, og det tenker jeg har med den dårlige oppførselen folk har mot hverandre. Anonymkode: 66289...fca
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #17 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvem er det som mener at ingen har det vondt i Norge? Jeg har aldri hørt noen påstå det. Anonymkode: 8acfe...2dc Mine tanker også. På en annen side så vil jeg føye til - hvor fokusert er de som ikke har det helt bra på å lage sine egne gode dager med de verktøy de har for hånden? Tråd etter tråd her på KvinneGuiden klager over helsevesenet som ikke gjør NOK, stiller man de spørsmålet hva de selv gjør med situasjonen så er ofte svaret...... Altså ingenting. Litt snodig i grunn, for man vet at nøkkelen til å ha det bra innebærer egeninnsats. Så vil jeg føye til, jeg har reist en god del i verden. Dette bildet TS formidler stemmer overhodet ikke. Kriminalitet styrer det meste av slike fattige distrikter og regioner. Stikkordene er gjenger/karteller/mafia, og ofte i samarbeid med utro tjenestemenn. Følger du ikke reglene så er konsekvensene enorme. Mitt forslag til TS og de som er så enige med vedkommende er å ta dere en tur ut i verden så får dere nok et annet verdensbilde. Maslow behovspyramide var vel videregående pensum.. Anonymkode: 4c9e6...6f1 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #18 Skrevet 24. desember 2021 Vi er mange som har det vondt i Norge. Av mange grunner. Selv mistet jeg det meste av livet mitt når jeg ble alvorlig syk. Mistet alle hobbyer, noen venner. Og helsa. Jeg ligger i et mørkt rom hver dag. Jeg er heldig og har mann, familie og noen venner igjen, men livet er helt endret. Forskning på min sykdom skjer såvidt, og i tillegg har jeg kroniske smerter som bare øker på alt. Jeg er takknemlig for hus, ok økonomi og alt det, men jeg har det vondt fysisk og mentalt hver dag. Og jeg er langt fra alene. Anonymkode: bb4ea...079
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå