Gå til innhold

Ønsker meg så sårt en jente.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler så jeg må svare her. Vi har tre gutter. Ville ha tre barn, uavhengig av kjønn, men innrømmer jeg ble skikkelig skuffet når tredje var gutt. Skikkelig skuffa! Hadde bursdag den dagen jeg skulle på ultralyd med tredjemann og tenkte jeg skulle feire med å kjøpe litt jenteklær. 
Jeg hadde så lyst på en jente at jeg planla å få nr fire. Måtte bare få ut nr tre, så jeg fort kunne lure mannen slik at jeg ble «ufrivillig» gravid igjen.Jeg søkte opp klinikker i utlandet som kunne garantere en jente, jeg søkte opp klinikker som kunne si kjønn tidlig ved neste svangerskap slik at jeg kunne få det kjønnet man ville. Det var sykt!! Galskap!!! 

Og jeg og tenkte hvorfor vil jeg ha det.. Er det kjolene, hårpynten, å kunne flette håret… Ja, alt det var det nok. Det var også det å kunne få en datter. 

Heldigvis tenkte jeg med en gang gutt nr tre kom, at det var sååå meningen at det skulle være han. Jeg husker jeg sa til han hele tiden som liten at «du gjør meg så lykkelig», og det gjorde han virkelig❤️ Så går jeg glipp av de kjolene da, men det er sååå mye kule gutteklær og. Og samtidig skal man jo ikke få en dukke man skal kle opp, man får jo et barn.  

Jeg har to skolegutter, og det er seriøst null styr med de. Ingenting! De er så enkle og gode. Se slik på det! 

Om jeg hadde fått en datter hadde det heller ikke vært noe garanti for et godt forhold. Mange kvinner sliter jo med det. Min datter kunne bodd 100 mil fra meg, 300 mil fra meg. Hun kunne gjort og tatt valg jeg ville blitt rystet over. Akkurat som en sønn ville. Man har ingen garanti. Det er i verste fall ikke sikkert man en gang får bli gammel og ha behov for en datter, man har ingen garanti på noe. 

Jeg jobber i helsevesenet og ser at sønnene er så flinke med mødrene sine, så jeg er ikke stressa for det heller. 
Når det gjelder å få en datter i forhold til barnebarn så er heldigvis gutta ofte veldig involvert i barna nå til dags, så da tror jeg de lettere involverer sine mødre og ❤️

Sist, men ikke minst- det er skikkelig kult å være guttemamma!! Digger den lille trioen min med sine lyse lugger og energiske kropper! Digger å se på fotball og hockey og gå på ski med de!! De gjør meg lykkelig på ekte ❤️

Ps: etter juleselskap med niesene mine i dag var jeg ekstra glad for gutta. Stikkord: hvining/hyling, hormonella, 1 (!!!!!) time på badet, feil farge på kjolen 😉😉😉😉

Anonymkode: 4c494...4f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nr 3 ble ei jente her (2 gutter fra før). Ingen stor overgang fra 2 til tre her. Hadde også ønsket om ei jente, ganske naturlig å ønske seg begge kjønn vel. Tror de fleste har den tanken egentlig. Elsker mine 3 barn like høyt og jenta er ikke noe mer stas en guttene. De er likeverdige og selvsagt verdens beste barn.

Anonymkode: 8092d...3db

Nei de fleste har ikke det

Anonymkode: 20e2a...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke uvanlige følelser. Du trenger bare å søke og lese litt på KG så ser du at det er mange som skriver om at de føler på det samme. Alle har nok noen forventninger til hvem de vil at barna skal være. Og så får vi de barna vi får, og elsker dem for dem de viste seg å være, heldigvis!

De som sier at det er veldig galt å ønske seg en jente eller gutt, kan kanskje kjenne etter om det virkelig helt oppriktig ikke var noe de håpet litt eller mye på da de ventet barn. Gutt eller jente, ekstrovert eller introvert, empatisk, aktiv, en som liker en aktivitet man selv satte veldig pris på som barn, en som en kommer lett overens med. Det er naturlig. Det viktige er at en klarer å stille seg åpen for det barnet som faktisk kommer i stedet for å holde fast i disse forhåpningene. Og det tror jeg de aller aller fleste gjør.  

Akkurat dette med ønske om kjønn, tror jeg først og fremst handler om forestillinger knyttet til kjønnet. Det er noen forskjeller på gutter og jenter på gruppenivå, men de sier lite på individnivå. Jeg har en nær relasjon til moren min, men svigermor, som var ei herlig dame, var mer sammen med barna mine da hun levde. Venninnen min har en dårlig relasjon til moren sin og en veldig nær relasjon til faren sin. Hun ønsket seg forøvrig gutter. Tankene om at kjønn spiller stor rolle for relasjonen til barna, tror jeg gjerne kommer fra erfaringer i eget liv. Om det er vanligere at døtre og deres barn er nærmere mor enn sønner og deres barn i voksen alder, vet jeg egentlig ikke. Men jeg vet at det ikke er uvanlig at sønner er like nær eller nærmere mor enn søstrene sine. Det er mange eksempler på det i min familie og omgangskrets. Jeg tror personlighet er det viktigste i den sammenhengen. 

Anonymkode: 18276...079

Helt oppriktig sp nei jeg har aldri tenkt tanken på kjønn, ønsket meg ett barn jeg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en liten kamp om hvilket kjønn som klarer seg best i samfunnet, og det er tydelig at de med jenter gjerne vil fremme det kjønnet, men realiteten er at vi lever i en mannsdominert verden. Ja kvinner studerer mer, men det er fortsatt menn som får de beste jobbene og klarer seg best på mange måter. De er å blir det sterke kjønn på mange måter.

Har selv 2 gutter og en jente. Guttene har klart seg overraskende bra tidlig. Utdannelse/Tatt mesterbrev, fått jobb og leilighet, men datteren min som var flink på skolen sliter. Hun orker ikke jobbe stort. Hun er ute å fester hver helg etc.

Er lei av å fly etter henne og bekymre meg for hva som vil skje. Er det fordi hun er en jente jeg bekymrer meg? Ja det må jeg være ærlig å innrømme. Er redd hun skal bli dopet, voldtatt og utnyttet. Hun har allerede hvert i et ødeleggende forhold. Føler jeg ser dette hos flere med døtre i tenårene/tyve årene. 

Gutter har en annen type arbeidsmoral. Ja de er dårligere på skolebenken men flinkere ute i samfunnet. Også fordi mer er tilrettelagt for menn. 

Jeg har også et bedre forhold til sønnene mine enn min datter. Tror hun rett å slett «hater» meg. Vi går i tottene på hverandre stadig vekk. Hun bor hjemme ennå. Guttene flyttet ut tidlig. 

Så ts. Det er for mange en tanke om at man skal få dette perfekte jentebarnet som skal bli din bestevenninne etc. Men det er få som har det sånn. Du er heldig som har to fantastiske gutter. Mine sønner ringer meg stadig vekk. Jeg har er godt forhold til dem. Tro meg når jeg sier at alt dette med at sønner rømmer så fort de kan er tull. De kan også være veldig gode på lik linje som en datter. Og jeg syns guttebarn får alt for mye pes for å være ufølsomme og gi faen i alt og alle. Slik er det ikke. 

Har en god venninne som har 3 sønner.  Sønnene er høytutdannede og har klart seg meget bra. 

Min venninne bor alene. Sønnene er der nesten hver helg å hjelper henne med alt mulig. Hun har ofte barnebarn og svigerdøtre på besøk.
Så poenget mitt er at du heller bør glede deg over fremtiden med dine sønner enn å fokusere på et annet kjønn. Det vil nok aldri uansett bli som du tror og håper på. 

Anonymkode: ff866...e0a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser det er en liten kamp om hvilket kjønn som klarer seg best i samfunnet, og det er tydelig at de med jenter gjerne vil fremme det kjønnet, men realiteten er at vi lever i en mannsdominert verden. Ja kvinner studerer mer, men det er fortsatt menn som får de beste jobbene og klarer seg best på mange måter. De er å blir det sterke kjønn på mange måter.

Har selv 2 gutter og en jente. Guttene har klart seg overraskende bra tidlig. Utdannelse/Tatt mesterbrev, fått jobb og leilighet, men datteren min som var flink på skolen sliter. Hun orker ikke jobbe stort. Hun er ute å fester hver helg etc.

Er lei av å fly etter henne og bekymre meg for hva som vil skje. Er det fordi hun er en jente jeg bekymrer meg? Ja det må jeg være ærlig å innrømme. Er redd hun skal bli dopet, voldtatt og utnyttet. Hun har allerede hvert i et ødeleggende forhold. Føler jeg ser dette hos flere med døtre i tenårene/tyve årene. 

Gutter har en annen type arbeidsmoral. Ja de er dårligere på skolebenken men flinkere ute i samfunnet. Også fordi mer er tilrettelagt for menn. 

Jeg har også et bedre forhold til sønnene mine enn min datter. Tror hun rett å slett «hater» meg. Vi går i tottene på hverandre stadig vekk. Hun bor hjemme ennå. Guttene flyttet ut tidlig. 

Så ts. Det er for mange en tanke om at man skal få dette perfekte jentebarnet som skal bli din bestevenninne etc. Men det er få som har det sånn. Du er heldig som har to fantastiske gutter. Mine sønner ringer meg stadig vekk. Jeg har er godt forhold til dem. Tro meg når jeg sier at alt dette med at sønner rømmer så fort de kan er tull. De kan også være veldig gode på lik linje som en datter. Og jeg syns guttebarn får alt for mye pes for å være ufølsomme og gi faen i alt og alle. Slik er det ikke. 

Har en god venninne som har 3 sønner.  Sønnene er høytutdannede og har klart seg meget bra. 

Min venninne bor alene. Sønnene er der nesten hver helg å hjelper henne med alt mulig. Hun har ofte barnebarn og svigerdøtre på besøk.
Så poenget mitt er at du heller bør glede deg over fremtiden med dine sønner enn å fokusere på et annet kjønn. Det vil nok aldri uansett bli som du tror og håper på. 

Dette var et kjempefint innlegg. Gleder meg til fremtiden med mine tre sønner, jeg ❤️ Mangler ingen datter, det gjør ikke TS heller.

Anonymkode: fd022...33f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to gutter og fikk ei datter som nr tre. Må innrømme at jeg ble veldig lettet på OUL når det viste seg å være ei jente. Hadde håpet veldig på det. Forstår følelsen din veldig godt, TS 💛 Jeg ønsket å bli jentemamma, event. bli mormor en gang osv. 

Vi deler flere av de samme interessene og vi har et helt spesielt bånd. Er også veldig fint å se henne og mannen min sammen. Hun er ei skikkelig pappajente 💛

Elsker guttene mine og vi har et fint forhold. Jeg føler familien er komplett nå, og tilfreds med situasjonen hva barn angår. 

Anonymkode: 59ec2...0c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsket meg en gutt. Fikk 3 jenter og var veldig fornøyd med det. Mye rosa glitter og stas! Tenkte aldri noe mer på at jeg ønsket meg en gutt. 

Men så plutselig i tenårene viste det seg at den ene følte seg som gutt. Så nå har jeg 2 døtre og en sønn. Ting kan forandre seg 😅

Anonymkode: 738e7...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte inn for å finne denne tråden igjen, for i dag morges fikk jeg høre at naboen er gravid med tredje, mannen i paret ønsket gjerne en sønn siden de har to døtre. Hun gikk til slutt med på en sistemann, for å prøve på en gutt. Det viser seg å være tvillinger, to jenter 😅

Så tenkte bare jeg skulle inn for å fortelle denne for å huske å ha slike ting i bakhodet, man vet aldri hva som kan skje haha!!

Anonymkode: 1c2c1...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helt oppriktig sp nei jeg har aldri tenkt tanken på kjønn, ønsket meg ett barn jeg !

Nei, ikke alle har noen tanker om kjønn. Det hadde ikke jeg heller. Jeg forestilte meg og håpet at jeg skulle ha lett forstå barna mine. Det ble vel litt både og, men jeg elsker dem akkurat som de er. Jeg mente at de aller fleste har noen slags forhåpninger, bevisst eller ubevisst om hvordan barna vil skal bli. 

Anonymkode: 18276...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ts her.  Takk for noen virkelig gode ord som gjorde alt veldig mye bedre. Du har så rett❤️

Anonymkode: f92d9...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (På 24.12.2021 den 5.49):

Jeg ville personlig aldri turt å gamble på en tredje med mindre jeg virkelig kunne se for meg en tredje av samme kjønn som de to første, for statistisk sett er det høyere sjanse for at det blir slik. For hvert barn med samme kjønn, synker sjansene for å få det motsatte kjønn. 

Anonymkode: 1c2c1...3df

Det er vel snakk om et halvt prosentpoeng eller noe sånt - altså null betydning på individnivå. Tror også det i hovedsak gjelder for de som har mange jenter.

Det er vel naturlig at en kvinne ønsker seg en datter, akkurat som mange menn ønsker seg en sønn (og det sistnevnte er visst fullstendig akseptert!). 

Hvilket kjønn som klarer seg best kan man diskutere i evigheten, men generelt er det vel sånn at menn klarer seg både best og dårligst - det er flest menn både på toppen og på bunnen. Uansett har det lite å si på individnivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...