Gå til innhold

Dere som har sluttet med nesespray etter flere år som avhengig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nasonex og saltvannspray, og otrivin en gang på kvelden. Hold på sånn i en uke så var jeg kvitt, helt til jeg merket at jeg kunne få sove uten otrivin. Selv om jeg var litt tett. Så gikk det over

Lykke til

Anonymkode: 238b3...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saltvann har jeg fått beskjed om å ikke bruke. Har kronisk tørrhet i alle slimhinner. Tåler ikke tørr luft osv. saltvann tørker ut enda mer.  
Smører med kokosolje inni nesa flere ganger daglig. 
Men det hjelper ikke på otrivin-avhengigheten….

Anonymkode: 3842d...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.12.2021 den 14.18):

FenuMax! Pluss nasonex.

jeg var avhengig i 25 år. 

Anonymkode: c8710...b25

Samme her, avhengig i ca 25 år. Sluttet ved hjelp å trappe antall ganger jeg sprayet pr dag en periode, så spraye  neseborene annen hver gang,  for så å gå over til Nasonex noen uker, så trappe ned på den og slutte helt. Du må tåle å være ganske tett i nesen i perioder mens du trapper ned. Har nå vært fri for nesespray i drøyt 9 mnd, kan være litt nesetett i ett av neseborene av og til men det er minimalt og ingenting mot den nesetetthet jeg har hatt,  så tror det kommer til å bli helt borte om noen måneder. 

Anonymkode: 5f4d4...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukte nasonex, to sprayer i hvert nesebor, to ganger om dagen (minst så ofte, for mye i forhold til hva som står på pakken men men), ble veldig tett/rennete den første dagen, men allerede den andre dagen var det på en måte litt åpning i nesa her og der, etter en uke ble det ca som normalt igjen. Har sluttet i lengre perioder (1 år osv), og har slitt med at jeg kan bli pittelitt tett når jeg legger meg osv, men utenom det går det bra. Tolererer også mye bedre å være litt tett i nesa. MEN, for guds skyld ALDRI bruk nesespray igjen om du først slutter. Om jeg gjør det selv om jeg har sluttet lenge, blir jeg med en gang fysisk avhengig igjen. Tror jeg har vært avhengig rundt 5 ganger nå. Slutta for et par måneder siden, men så ble jeg så ufattelig tett og jeg skulle besøke noen venner osv (vanskelig å prate når man er altfor tett) så jeg kjøpte en nesespray tirsdag sist uke. Har ikke klart å slutte etter det, føler meg bare tett igjen med en gang. 

Anonymkode: ed1bd...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor kjøpe nesespray ved forkjølelse i første omgang tenker nå jeg. Har hatt tett nese ved flere forkjølelser, men det går jo over. Heller noen dager og netter med tett nese ved forkjølelse enn konstant tett nese tenker nå jeg. 🤷‍♀️

Anonymkode: 8c615...518

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor kjøpe nesespray ved forkjølelse i første omgang tenker nå jeg. Har hatt tett nese ved flere forkjølelser, men det går jo over. Heller noen dager og netter med tett nese ved forkjølelse enn konstant tett nese tenker nå jeg. 🤷‍♀️

Anonymkode: 8c615...518

Min mann brukte også nesespray i årevis -han gikk til slutt til en ønh lege som sa at Otrivin var lettere å bli avhengig av en heroin. Som nevnt over her var jeg også avhengig av det i 25 år, det kommer snikende på en etter langvarig forkjølelse så plutselig er man tett hele tiden og den tettheten man får av Otrivin er ikke helt som den tettheten ved forkjølelse. Jeg forsøkte å slutte flere ganger men når man har barn og har mye våkenetter feks så orker du ikke våkenetter i tillegg pga tett nese, så da opprettholder man avhengigheten lenge og det blir vanskeligere å slutte, mange grunner til at det blir langvarig for folk. Men har nå klart å slutte denne gangen og glad for det. Blir ikke Otrivin bed neste forkjølelse for å si det sånn. 

Anonymkode: 5f4d4...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dumt spørsmål, men hvordan blir man utett uten å bruke nesespray? Bare løsner det av seg selv? 

Anonymkode: d44c1...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært avhengig av Otrivin i over 10 år, og sluttet i starten av november. Jeg trodde aldri det skulle fungere, men det har gått over all forventning! Om jeg hadde glemt nesespray så var dagen ødelagt. Kunne ALDRI være uten.

Fastlegen satte meg på en prednisolon-kur i kombinasjon med Flutikason nesespray, den verste tettheten varte ca. 1 uke og så har det vært piece of cake etterpå. Har prøvd å slitte før med nasonex, og det fungerte ikke i det hele tatt for meg.  Anbefaler deg å sjekke med legen din😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...