AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #1 Skrevet 23. desember 2021 Hei, jeg er en bussfører. Vi treffer hverdag med masse folk i bussen. Den har ikke godt ventilasjon eller lignende. Det kan komme inn mennesker som ble påvist av Korona. Vi vet ikke og kan ikke gjøre noe for den. vi jobber dagen og natta uten plaga. Men jeg leser masse nyheter og hører radio om sykepleiere plager hele tida om lønn. Jeg synes at det er litt jamring. Det gjelder ikke bare for bussfører, gjelder også butikkmedarbeider, lærer osv… hva synes du om den? Anonymkode: 4fd7a...390 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #2 Skrevet 23. desember 2021 Tror ingenting jeg om dette, men synes du klager for mye Anonymkode: c9449...026 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #3 Skrevet 25. desember 2021 De klager av en grunn, om en ser statistikk så mangler vi allerede mye sykepleiere, mange sykepleiere arbeider mye overtid. flere sykepleiere blir uføre pga. arbeidsbelastningen. Selv om sykepleiere er utsatt for smitte pga. at de møter mange menneske, det gjør og du i ditt yrke, men de jobbene du prøver å sammenlikne er jo utrolig forskjellig. Er forskjell fra å sitte i førersetet og at det går på folk som potensielt er smittet. Og være i en jobb der du arbeider med smittede, og det var tidligere i pandemien manko på utstyr. Å ikke få tid til å spise maten sin, fordi det er så hektisk, ikke få tisse, jobbe overtid ja det er fullt lov å klage over. Sykepleiere må ut å si ifra fordi arbeidsforholdet er ikke greit. En har lovpålagt spisepause om en vil, men mange sykepleiere får ikke denne tiden pga. pasientsikkerhet. Du kan ikke ta deg pause når britt på rom 7 ikke får puste, mens du allerede har prøvd å roe ned Jon på rom 3 fordi han er delirisk. Og dere mangler en sykepleier pga sykdom. Lærere tjener godt og, og de jobber gunstige tider. De kan i større grad jobbe mer fleksibelt når de arbeider overtid. De har alltid pauser i sommerferien. Å sammenlikne disse yrkene blir også dumt. Ja, lærere burde tjent mer, men samme kan vel sykepleiere og. Dessuten kokke yrket burde ha fått mer lønn, for der er det jo helt utrolig lav lønn. Fordi ett yrke ønsker mer lønn betyr ikke at andre ikke burde ha høyere lønn og. Synes det er synd du må påpeke at andre klager når du ikke har peiling på hvordan de har det i yrket sitt. Det er jo utrolig mange grunner til at denne yrkesgruppen går ut i media, det kommer en eldrebølge om få år, og vi mangler det dobbelte av sykepleiere. Det er gjort altfor lite, så lite at en prøver å innføre alt av teknologi for å imøtekomme alle disse eldre menneskene. Sykepleiere vet at dette kommer, mange er allerede slitne, slutter i jobbene sine fordi de blir uføre/overabreidet/ikke orker å arbeide slik lengre. Samtidig ønsker en å ta vare på kollegaene sine, fordi de vet nettopp hvordan det er å arbeide slik. At vi i Norge ikke er bedre forberedt på pandemien er tydelig, vi mangler masse helsepersonell. Jeg er livredd for årene etter covid-19, når vi har en så allerede utbrent helsetjeneste nå, hva skjer etterpå når folk som har utsatt behandling skal inn igjen? Eller når folk har blitt enda mer syke fordi de har vært mindre sosiale (økning psykiske lidelser?), barn vært utsatt for mer overgrep/verre overgrep fordi de har vært hjemme og ikke på treninger (og derv verre psyke?), de utsatt kreftscreeninger (og derav verre utviklet kreft?) flere som har vært immobile (større sannsynlighet hjerte og karsykdommer?) ect. Det skremmer meg, og burde skremme deg og. spesielt når intensivavdelingen lider allerede, blir du plutselig påkjørt, så er det du som ligger i senga og trenger hjelp av mange allerede utbrente sykepleiere. om ikke dette skremmer deg så vet ikke jeg. Anonymkode: 4bb27...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #4 Skrevet 25. desember 2021 Jeg har aldri fattet hvorfor det er så ekstremt mye hat på sykepleiere her på forumet. Jeg synes det vitner om ekstrem lavpannet oppførsel. De er overarbeidet som få, nå i desember har de knapt hatt en eneste fridag, de står på som f. Det er travle skift der de løper og står mer på et skift enn du antageligvis gjør på et tiår i den jobben din. Og slik har de hatt det i sbart 2 år nå. Bussjåfører lukker frontdøren, tar ikke i noen mennesker på jobben sin, er ikke direkte involvert i noen, tar ikke imot penger ingenting av dette sykepleiere gjør. Det er for all del en viktig jobb du også gjør ts, jeg prøver ikke å undergrave jobben din, men det er to vidt forskjellige yrker og om du ikke ser og har forståelse hvorfor sykepleiere har hatt det ekstremt tungt i jobben sin de siste 2 årene snart så tror jeg ikke det finnes noen ord som gjør at du kan forstå det. Jeg er selv ikke sykepleier, jeg har en helt annen type jobb, og joda jaggu har det ikke vært helt enkelt for min yrkesgruppe heller, men ikke pokker om jeg noensinne kommer til å sidestille det med en sykepleier. Alle har vel hatt det tøft på sine måter men om en løfter blikket bare bitteså og ikke er så ekstremt navlebeskuende så kan en fint forstå at sykepleiere stiller faktisk i en egen posisjon når det gjelder å gjøre en fenomenal jobb under et ekstremt arbeidspress. Anonymkode: 866a9...e0e 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #6 Skrevet 25. desember 2021 Tenk deg at du skal kjøre bussen fra a til b, samtidig som at alle passasjerene er syke og hjelpetrengende. De skal alle gis ulike medisiner når de kommer på og når de går av. De må ofte på toalettet, og da trenger de hjelp, eller de kaster opp underveis. Sidemannen til den som kaster opp blir urolig og reiser seg opp og går rundt i bussen og skaper farlige situasjoner. Du må kjøre, alle blir sinte hvis du ikke holder ruta. Men to kommer i rullestol og skal på og du må ut med heisen. Og mens du strever med det løper to eldre passasjerer ut. Det kommer i avisa at de løp ut på din vakt og gikk seg vill, og du må skrive masse raporter, avvik og forklare deg for sjefen. De i rullestol har med pårørende som skal forklare og prate en masse før du kan kjøre. Den ene blir sint fordi du ikke fikk med deg alt som ble sagt om hjelpen passasjeren trengte. Du må skrive om alt dette, men du må også holde ruta, så du må jobbe overtid for å få skrevet det. Når du endelig er fremme så er kollegaen som skal kjøre ruta tilbake blitt syk, så hvis du ikke jobber dobbel vakt er det ingen som kjører bussen tilbake, og den er full av nye hjelpetrengende passasjerer som er helt avhengige av å bli kjørt. Så du beordres av sjefen til å jobbe dobbelt. Du rakk ikke å skrive det du skulle, og istedetfor takk for at du kjørte bussen tilbake, klarte å gi alle medisinene og vaske alt oppkastet får du kritikk for raporten du ikke skrev, og for at to av passasjerene hadde tisset på seg og to ikke rakk fram i tide. Og sånn fortsetter dagene. Anonymkode: bc474...e3b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå