Gå til innhold

Svigermor drikker en flaske vin hver dag, men synes strømmen er dyr nå. 🤦🏻‍♀️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har dessverre ett par sånne familie-medlemmer her også. 

folk som velger å pælme innpå vin / brennevin eller øl hver eneste dag, samtidig som de klager og sutrer over at alle andre bruker "for mye" drivstoff til bilene deres, eller at andre bare ser på "søppel" på TV-skjermen.

Anonymkode: 7e9d1...389

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

laPistola skrev (På 24.12.2021 den 14.34):

Jepp, hele Norge klager. Vi er vant med veldig billig strøm, og synes det er forferdelig at vi , selveste nordmannen, må betale for strøm og kanskje ikke kan gå rundt hjemme i t skjorter og barføtt på oppvarmede gulv  midt på vinteren lenger. Noen har grunn til og klage, forskjellene har økt og vi har fattige blant oss som faktisk har problemer med høyere utgifter, men de aller fleste sløser vilt og tenker ikke på eget forbruk, bare hiver seg på i et evig klagekor. 

Det hjelper ikke så mye å spare strøm, når den er 5-10 ganger dyrere enn det den har vært for mange. Du kan halvere strømforbruket, og likevel ende opp med en strømregning som er 2-4 ganger høyere. 

Når det er sagt, så er det nok ikke sunt å drikke en hel flaske vin hver dag. 

Anonymkode: ecd59...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 23.43):

Jula altså...svigermor skryter bestandig av sin "søreuropeiske" livsstil med vin til lunsj og middag, og at det går en flaske hver dag. Så det må jo være minst hundrelappen. Nå rabler hun i vei om dyr strøm. Hun bor i leilighet, så hvor dyr kan det være? Vi bruker rundt hundrelappen i døgnet nå i enebolig...så da kan det vel ikke være spesielt dramatisk?

Jeg føler at det er litt symptomatisk for hele Norge nå. Folk har et latterlig forbruk, men å bruke penger på strøm...næ.

Anonymkode: 6ce0f...db9

Forstår svigermoren din godt jeg. Er jo litt mer interessant å bruke pengene på å kose seg enn noe så kjedelig som strøm.

Anonymkode: d231c...e03

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun kan få et strømforbruk, ikke kun vinforbruk, som søreuroperne også? De skrur av lys i tomme rom, kler på seg med tøfler og ullgensere og er generelt mye mer sparsommelige enn oss nordmenn.

En flaske vin om dagen er forresten alkoholisme. Kanskje mannen din burde ta en prat med henne?

Anonymkode: 59497...ba7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det hjelper ikke så mye å spare strøm, når den er 5-10 ganger dyrere enn det den har vært for mange. Du kan halvere strømforbruket, og likevel ende opp med en strømregning som er 2-4 ganger høyere. 

Når det er sagt, så er det nok ikke sunt å drikke en hel flaske vin hver dag. 

Jeg skjønner at prisen har økt. De fleste ( ja det finnes unntak, dessverre ) har råd til det, strøm er fortsatt billig i forhold til andre land, og de fleste i Norge har bedre råd enn folk med dyrere strøm. Nei, det er nok ikke sunt og drikke en flaske vin hver dag. Det er jo uansett et eksempel på forbruk , de fleste av oss ( meg inkludert) bruker penger på unødvendige ting, men så hyles det om denne jævla strømmen. « folk» : « hva, 10 kroner for en rask dusj, skal jeg liksom ikke ha råd til og dusje på morgenen nå da! « ~ rett ned på 7eleven  for og kjøpe takeaway kaffe og påsmurt rundstykke til frokost.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre land bruker ikke i snitt over 20000 kWt/år på en husstand. Tyskland ligger rundt 4000 kWt. Samme pris i Norge som i Tyskland er derfor ikke et akseptabelt mål.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du burde reagere på her er at hun drikker én flaske vin hver dag, de gjør nok ikke det i Italia en gang. Selv om det går ett svakt glass eller to, til junsj og middag er også. Så hun sier hun har en "søreuropeisk" livsstil, men egentlig er hun en alkoholiker. Drikker hun mye når dere er i selskap sammen også? Den livsstilen kommer til å drepe hun, det er ikke sånn at de i sør-europa lever til de er 80 år, just sayin.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laPistola skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner at prisen har økt. De fleste ( ja det finnes unntak, dessverre ) har råd til det, strøm er fortsatt billig i forhold til andre land, og de fleste i Norge har bedre råd enn folk med dyrere strøm. Nei, det er nok ikke sunt og drikke en flaske vin hver dag. Det er jo uansett et eksempel på forbruk , de fleste av oss ( meg inkludert) bruker penger på unødvendige ting, men så hyles det om denne jævla strømmen. « folk» : « hva, 10 kroner for en rask dusj, skal jeg liksom ikke ha råd til og dusje på morgenen nå da! « ~ rett ned på 7eleven  for og kjøpe takeaway kaffe og påsmurt rundstykke til frokost.    

Det som blir forskjell her er jo bebyggelsen av leiligheter og hus. Noen har ekstremt isolerte og tette hus, mens noen har ikke det - og bruker dermed mye strøm på oppvarming. Men totalt sett så reagerer jeg selv på de som sier regningen er 4000,- kr høyere enn normalt, ikke en gang den 250 kvm eneboligen til faren min, med oppvarmet jacuzzi sluker så mye strøm. (Veldig isolert og tett hus tho, men både varmepumpe og ett par panelovner er på som vanlig) strømmen hos han nå ligger på 1000,- kr mer enn normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje hun kan få et strømforbruk, ikke kun vinforbruk, som søreuroperne også? De skrur av lys i tomme rom, kler på seg med tøfler og ullgensere og er generelt mye mer sparsommelige enn oss nordmenn.

En flaske vin om dagen er forresten alkoholisme. Kanskje mannen din burde ta en prat med henne?

Anonymkode: 59497...ba7

Istedenfor å klage, og f.eks selge familiehund pga strømregningen er nok dette lurt. Jeg har alltid slått av lys i rom jeg ikke er i, og har nå i voksen alder begynt å bruke mye med klær som inneholder både ull, merino, kashmir etc. Hadde alle nordmenn gjort dette så hadde de klart å holde varmen ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laPistola skrev (2 timer siden):

Nei, det vil være mange som ikke har råd til det hvis det normaliserer seg rundt 5-10 kr. per kwh. time som noen eksperter mener at det vil gjøre fremover. Det er selvsagt ikke sammenlignbart med andre europeiske land med stort innslag av andre oppvarmingskilder som radiator og gass, i tillegg til mildere vintre. 

I tillegg vil det gå hardt utover norsk næringsliv, som i stor grad vil bli tvunget til å legge ned. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosatoast skrev (2 timer siden):

Istedenfor å klage, og f.eks selge familiehund pga strømregningen er nok dette lurt. Jeg har alltid slått av lys i rom jeg ikke er i, og har nå i voksen alder begynt å bruke mye med klær som inneholder både ull, merino, kashmir etc. Hadde alle nordmenn gjort dette så hadde de klart å holde varmen ja

Lys bruker ekstremt lite strøm. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lys bruker ekstremt lite strøm. 

Det var bare et eksempel. Bytte ut panelovner med noe som sluker mindre strøm er også lurt å gjøre! 

Husker bare at jeg reagerte svært negativt til at en mor solgte familiehunden for å få råd til strømmen. Hallo i luken, da har du ikke tatt nok grep. Jeg personlig hadde heller fått inkasso på strømmen, enn å selge familie-kjæledyret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (10 minutter siden):

Det var bare et eksempel. Bytte ut panelovner med noe som sluker mindre strøm er også lurt å gjøre! 

Husker bare at jeg reagerte svært negativt til at en mor solgte familiehunden for å få råd til strømmen. Hallo i luken, da har du ikke tatt nok grep. Jeg personlig hadde heller fått inkasso på strømmen, enn å selge familie-kjæledyret. 

En panelovn vil forbruke det samme for å yte det samme uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det mange som ikke har muligheten til vedfyring kan gjøre er å kjøpe seg gassovn. Har ikke sett på økonomien i dette, er det noen som har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømmen nå er dyr! Din svigermor har helt rett!

At dere bare betaler en hundrings om dagen er ikke relevant. De fleste bruker mye mer, også de som bor i leilighet.

Det kan være ille, ingen tvil om det.

Jeg forstår godt din svigermors ønske om heller å bruke pengene sine på vin og mat, enn å bli ranet for å bruke strøm.

Anonymkode: 57f43...e27

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 23.43):

Jula altså...svigermor skryter bestandig av sin "søreuropeiske" livsstil med vin til lunsj og middag, og at det går en flaske hver dag. Så det må jo være minst hundrelappen. Nå rabler hun i vei om dyr strøm. Hun bor i leilighet, så hvor dyr kan det være? Vi bruker rundt hundrelappen i døgnet nå i enebolig...så da kan det vel ikke være spesielt dramatisk?

Jeg føler at det er litt symptomatisk for hele Norge nå. Folk har et latterlig forbruk, men å bruke penger på strøm...næ.

Strømmen er dyr, hundre kroner pr døgn er dramatisk. Vin er også dyrt og det er faktisk noen som har behov for litt alkohol for å finne roen. alternativet, psykomedisin har også stygge skadevirkninger. Det kan tenkes at alkohol er det minste ondet. Alkoholavgifter, moms , strømavgift og strømpris kommer på toppen av hverandre og det kan bli dyrere enn det som er ok å leve med.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det vil være mange som ikke har råd til det hvis det normaliserer seg rundt 5-10 kr. per kwh. time som noen eksperter mener at det vil gjøre fremover. Det er selvsagt ikke sammenlignbart med andre europeiske land med stort innslag av andre oppvarmingskilder som radiator og gass, i tillegg til mildere vintre. 

I tillegg vil det gå hardt utover norsk næringsliv, som i stor grad vil bli tvunget til å legge ned. 

Det er blant annet  noen hønsehus og drivhus som ligger veldig dårlig an ved høy strømpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...