Gå til innhold

Svigermor drikker en flaske vin hver dag, men synes strømmen er dyr nå. 🤦🏻‍♀️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jula altså...svigermor skryter bestandig av sin "søreuropeiske" livsstil med vin til lunsj og middag, og at det går en flaske hver dag. Så det må jo være minst hundrelappen. Nå rabler hun i vei om dyr strøm. Hun bor i leilighet, så hvor dyr kan det være? Vi bruker rundt hundrelappen i døgnet nå i enebolig...så da kan det vel ikke være spesielt dramatisk?

Jeg føler at det er litt symptomatisk for hele Norge nå. Folk har et latterlig forbruk, men å bruke penger på strøm...næ.

Anonymkode: 6ce0f...db9

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel... Hun klager på at strømmen er dyr... News flash: Strømmen ER dyr!

Hva annet hun bruker penger på er da heidundrende irrelevant? Det er jo som å si at jeg ikke har rett til å si at epler er dyrt, hvis jeg tar meg råd til pærer.

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrep på svigermor uten sammenheng. Hadde du klaget om hun kjøpte noe annet enn vin?  
om du har strøm til spotpris, så rekker det ikke med en hundrelapp til en enebolig heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nå synes jeg i utgangspunktet at det å drikke en flaske vin hver dag kanskje ikke er direkte sunt, men hvis strømregningen nå gjør at hun ikke har råd til det, må det vel være lov å klage? 

En del av dere som latterliggjør det at andre har problemer med strømregningen minner meg om en sketsj om dronning Elisabeth: den skulle forestille å være et husholdningsråd fra en husmor - og handlet om å rense disse himmelhøye pelshattene de bruker i paradeuniformene - hun hadde nemlig funnet det perfekte middel som hun gjerne ville dele med andre som hadde samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det verste her, et at hin drikker en flaske hin hver dag. Da har hun et alkoholproblem. 

Anonymkode: 17909...c96

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du liker tydeligvis ikke svigermor noe særlig. Anbefaler deg å jobbe litt med det. 

Anonymkode: a578f...fb7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk leser tydeligvis ikke siste setningen din: er det slik at alle som klager på dyr strøm faktisk har problemer med den, eller henger man seg bare på fordi andre klager? Mens man samtidig har råd til ting som folk flest ville kalle unødvendig pengebruk.

Personlig har jeg ikke direkte problemer med å betale regningen, men prøver å være bevisst på når jeg bruker strøm, og skrur gjerne ned varmeovnen slik at den står på laveste effekt mens jeg lager middag f eks. Og fordi om regningen min for november er mer enn dobbelt så høy som i fjor, og det er ille, så kan jeg ikke klage. Jeg klarer å betale den.

Så ja, noen ganger, når jeg ser på min egen situasjon, og sammenligner med en del som klager, og som bor noenlunde likt som meg med noenlunde lik husholdning, så tenker jeg at kanskje folk klager for å ikke være annerledes enn alle andre. Men har de faktisk grunn til å klage, har de egentlig peiling på hva strøm har kostet før, eller hva strøm koster andre steder i Europa?

Jeg er med i gruppen "Prismatch strøm" på FB, og er er overrasket over hvor lite voksne folk setter seg inn i egen økonomi, og hvor lite de forstår av noe de bruker hver eneste dag.

Så som svar til spørsmålet ditt, og helt uten å ta stilling til din svigermors alkoholforbruk, for det tenker jeg er et helt annet tema, så tror jeg at folk klager mye for å klage.

Og så er det selvsagt de som faktisk har det skikkelig tøft. Men de har neppe ressurser til å stå frem i media og fortelle om det, så de hører vi ikke så mye ifra.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Tja, @MorTil2. Er det sånn at man kun har rett til å klage hvis man forstår strømregningen, skjønner hva som bruker strøm og har et reelt problem? Eller er det lov å synes det er sinnsvakt med 1,5 til 2 ganger strømregning selv om man har råd til den?

JEG har ingen problemer med strømprisene - jeg tok grep for lenge siden fordi jeg i et år hadde Fjordkraft og ikke skjønte en dritt av regningen eller hva jeg betalte for. Men jeg ser at mange har det og er redd. Selv om det selvsagt - akkurat som med korona - lages klikk-åte nyheter i avisene hele tiden og dette er med på å skape "panikkfølelsen" så skal vi ikke stikke under en stol at det faktisk er mange som sliter. Det er vel derfor det også fra regjeringens side treffes tiltak.

Og jeg beklager å måtte si det: jeg gir bæng i hva de må betale for strøm i Europa. Det som skjer nå er ren grønnvasking av fossil basert strøm - vi selger såkalt grønn strøm slik at land med stor kullproduksjon kan kjøpe sertifikater for å klimakompensere sin egen kullsvarte strøm og dermed nå sine klimamål. Drit nå i at dette har absolutt nada effekt på det faktiske utslippet. Jeg bryr meg imidlertid svært mye om at vi er tvunget til å selge strømmen vår og at det skal gå ut over norske forbrukere fordi noen med pengemakt har bestemt at det skal være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (2 timer siden):

Tja, @MorTil2. Er det sånn at man kun har rett til å klage hvis man forstår strømregningen, skjønner hva som bruker strøm og har et reelt problem? Eller er det lov å synes det er sinnsvakt med 1,5 til 2 ganger strømregning selv om man har råd til den?

JEG har ingen problemer med strømprisene - jeg tok grep for lenge siden fordi jeg i et år hadde Fjordkraft og ikke skjønte en dritt av regningen eller hva jeg betalte for. Men jeg ser at mange har det og er redd. Selv om det selvsagt - akkurat som med korona - lages klikk-åte nyheter i avisene hele tiden og dette er med på å skape "panikkfølelsen" så skal vi ikke stikke under en stol at det faktisk er mange som sliter. Det er vel derfor det også fra regjeringens side treffes tiltak.

Og jeg beklager å måtte si det: jeg gir bæng i hva de må betale for strøm i Europa. Det som skjer nå er ren grønnvasking av fossil basert strøm - vi selger såkalt grønn strøm slik at land med stor kullproduksjon kan kjøpe sertifikater for å klimakompensere sin egen kullsvarte strøm og dermed nå sine klimamål. Drit nå i at dette har absolutt nada effekt på det faktiske utslippet. Jeg bryr meg imidlertid svært mye om at vi er tvunget til å selge strømmen vår og at det skal gå ut over norske forbrukere fordi noen med pengemakt har bestemt at det skal være sånn.

Det jeg skrev, var at det kan virke som folk noen ganger klager uten egentlig å ha en formening om hva normalsituasjonen er. Når folk spør på den FB siden om det er lurt å binde prisen på strøm i 3 år til 150 øre, da må det være lov å spørre hvor mye man har satt seg inn i problemet.

Når det gjelder klimakvoter, er det et såpass omfattende, og omdiskutert tema, at det går jeg ikke inn på.

Spørsmålet til TS var hvorfor noen tilsynelatende har råd til å sløse penger, men samtidig klage på dyr strøm og begrunne dette med at regningen er vanskelig å betale. Det må være lov å lufte dette, uten å bli anklaget for å kneble folk. 

PS: Hvordan får du til det med brukernavnet (istedenfor å sitere en hel tekst)?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
MorTil2 skrev (1 time siden):

PS: Hvordan får du til det med brukernavnet (istedenfor å sitere en hel tekst)?

@ Mor til 2   ... uten mellomrom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Og for øvrig:

det at folk ikke forstår strømregningen sin, prisstrukturen eller om det er lurt å binde seg i en fastpris handler om flere faktorer.

Usikkerheten rundt strøm og priser skapes jo til dels av media. "Hvis alle andre er hysteriske hva skal jeg gjøre da og avisen sier jo at nå blir det dyr strøm og jeg skjønner ikke noe." 

Den andre faktoren er lokketilbud som ikke går an å sammenligne - noe forbrukerrådet har gått ganske kraftig ut mot flere ganger. 

Og så er det manglende mattekunnskaper i store deler av befolkningen. Altså - dette ser vi også når man skal regne renter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som reagerer på at svigermor drikker en flaske vin, HVER DAG?

Så hun går rundt brisen fra ca lunch, 7 dager i uken?

Jeg er glad i vin altså men hjelp 😳

Anonymkode: d5da7...bfa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Nei, jeg bryr meg ikke om en person jeg ikke kjenner eller vet hvem er drikker en flaske vin per dag (iflg svigerdatteren).

Anonymkode: 810cc...d82

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun kunne drukket 3 flasker vin hver dag, hvis strømprisene hadde vært normale!

Anonymkode: 526d3...4c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det verste her, et at hin drikker en flaske hin hver dag. Da har hun et alkoholproblem. 

Anonymkode: 17909...c96

Det kommer helt an på livssituasjon om det er et problem. Er svigermor pensjonist og drikker vin til maten, ser jeg ikke problemet dersom hun fungerer normalt i hverdagen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun bøtter vel ikke ned en flaske vin kl 12 hver dag. Sprer hun det ut over dagen fra lønsj, vil hun ikke være merkbart beruset. Så lenge det ikke går ut over hennes hverdag er det uproblematisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Jepp, hele Norge klager. Vi er vant med veldig billig strøm, og synes det er forferdelig at vi , selveste nordmannen, må betale for strøm og kanskje ikke kan gå rundt hjemme i t skjorter og barføtt på oppvarmede gulv  midt på vinteren lenger. Noen har grunn til og klage, forskjellene har økt og vi har fattige blant oss som faktisk har problemer med høyere utgifter, men de aller fleste sløser vilt og tenker ikke på eget forbruk, bare hiver seg på i et evig klagekor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...