Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber på bensinstasjon og vi er ganske få ansatte. Er kun 2 på morgenvakten og midtvakten. Vi er alene fra 16-18, varierer fra dag til dag og uke til uke. Hvordan er det på andre stasjoner? Er altfor mye og gjøre, spesielt når man er alene. Vi har prøvd og si ifra til sjefen men hen vil ikke gjøre noe med det.

Anonymkode: d5f47...0cc

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Nei så lenge dere får det til å gå så ser han nok ingen grunn til å gjøre noe med det. Det eneste han ser er at alt blir gjort og dere klarer det. 

Skrevet
theTitanic skrev (Akkurat nå):

Nei så lenge dere får det til å gå så ser han nok ingen grunn til å gjøre noe med det. Det eneste han ser er at alt blir gjort og dere klarer det. 

Det går jo rundt som oftest. Men kunder velger å gå istedenfor å stille seg i kø. Er også ofte vi ikke får vasket doen/gulvet og generelt gjort alt vi skal på en dag. Og da får vi kjeft for at ikke alt er gjort. 

Skrevet

Den største utgiftspost en arbeidsgiver ofte har er personell.  Blir neppe noen bedring på problemet. 

Finn deg heller en bedre jobb. 

• Liker 3
Skrevet

ER det ESSO??

Anonymkode: 9a11d...934

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

ER det ESSO??

Nei, circle k 

herremann skrev (21 timer siden):

Den største utgiftspost en arbeidsgiver ofte har er personell.  Blir neppe noen bedring på problemet. 

Finn deg heller en bedre jobb. 

Ja skjønner jo det. Men samtidig hadde de nok hatt råd til å i det minste la oss være to litt lenger på kvelden. Og om man faktisk har flere ansatte gjør det at vi kan gi bedre og raskere service til kundene som igjen gjør at flere blir fornøyde. Og dette vil nok føre til enda flere kunder og mer penger.

Skrevet

Du søker nye jobber og leverer oppsigelse så fort intervju er i boks. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vet at det er den eneste løsningen. Men lurte bare på hvor vanlig dette er

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vet at det er den eneste løsningen. Men lurte bare på hvor vanlig dette er

Det er normen i denne bransjen. 

Butikk og bensin er alltid presset med bemanning og timer. 

Dette er ikke en bransje jeg vil anbefale karrieremessig. 

• Liker 2
Skrevet

Som dette er det på veldig mange arbeidsplasser. Og overraskende nok går det stort sett greit. 
At noen kunder går på grunn av kø er lønnsomt. Å ha en ansatt for å ta få topper er mye dyrere enn å la noen kunder gå.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Smart! Hva om det er flere på intervju?

herremann skrev (6 timer siden):

Det er normen i denne bransjen. 

Butikk og bensin er alltid presset med bemanning og timer. 

Dette er ikke en bransje jeg vil anbefale karrieremessig. 

Det gjelder i de fleste bransjer. Man bemanner for normalsituasjon og ikke topper. 

Skrevet

Realiteten er at sånn må det være. En ekstra på jobb er antakeligvis for dyrt

Anonymkode: 33ee2...c27

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Realiteten er at sånn må det være. En ekstra på jobb er antakeligvis for dyrt

Anonymkode: 33ee2...c27

Vil vel ikke si at det funker så bra når det nesten hver dag er ting vi ikke får gjort. Det går jo utover kundene sin opplevelse. 

Brunello skrev (6 timer siden):

Det gjelder i de fleste bransjer. Man bemanner for normalsituasjon og ikke topper. 

Er ganske normalt at vi ikke får gjort det vi skal. Har gått fint de fleste gangene jeg har jobbet alene, men vet at det har stått 10-15 folk i kø når kollegaer av meg har jobbet. Skjønner at det koster penger å ansette folk. Men er mye bedre at de ansatte trives og at alt blir gjort slik at kundene slipper å klage på at f.eks doen er skitten.

• Liker 1
Skrevet

Synes det høres lite ut med 1 person mellom 16-18. De fleste slutter jo 16 på jobb, så antar at det er en del som kommer innom mellom 16-17 på vei hjem? Også er det jo noe med det å være to på jobb. Det gir trygghet (ran kan jo forekomme, eller veldig ubehagelige situasjoner) og man har en kollega å spørre/samarbeide med om man er usikker på noe selv. Og hav gjør man hvis man må på wc i løpet av de to timene? Eller må bak å hente noe?

Anonymkode: 25bec...e96

Skrevet

Jeg jobber på en bensinstasjon. Der er vi alene alle dager, hele dagen, bortsett fra helga. Det kommer flere rush hver dag med kø ut døra. Vi som har jobbet her lenge er vant til det og er veldig effektive og multitasker.

Men ja burde absolutt vært to stk.

Anonymkode: ab8e6...b7b

Skrevet

Det er det samme på stasjonen hvor en venninne jobber, Cirkle k det også. Har ikke hørt om så mange som 15 kunder i kø, da. Kanskje en litt mindre travel stasjon.

En av grunnene til at det fortsetter er fordi ingen andre ansatte enn venninnen min er fagorganisert - det er hovedgrunnen til en del utnytting der. Ekstremt lav lønn, sjef som sjelden betaler overtid, ulovlige kontrakter osv. 

Andre grunner er at min venninne og de andre ansatte bare tar alt ekstraarbeidet uten å bli kompensert for det, og at de bare hinter litt forsiktig til sjefen om at det hadde vært fint med flere ansatte.

F.eks er det vanlig for min venninne å jobbe 10-11 timer en gang i uken (de andre dagene jobber hun 9 timer) uten å få betalt for det fordi hun har en "særlig uavhengig eller ledende stilling" og har derfor fastlønn og ikke rett på overtid eller mange andre AML-beskyttelser.

Det er dette som gjør kontrakten ulovlig, hun har jo egentlig ikke en slik stiling i det hele tatt. Hun er assisterende butikksjef (eller noe veldig likt), men må være på jobb til samme tid hver dag, har lite til ingen fleksibilitet, elendig lønn (165 kr) og har i praksis ikke en lederjobb da hun er på jobb alene stort sett. (Arbeidstilsynets eksempler på stillinger som kvalifiserer til "særlig uavhengig eller ledende stilling" er administrerende direktør, økonomidirektør, andre som har et større ansvar, f.eks avdelings- og kontorsjefer).

Så.. ja, det er nok vanlig med mye utnytting, fordi ansatte finner seg i det og ikke kjemper tilbake.

Anonymkode: d5df2...1f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har ikke hørt om så mange som 15 kunder i kø, da. Kanskje en litt mindre travel stasjon.

Når jeg tenker meg om så har hun nevnt lange køer noen ganger, jeg vet egentlig ikke nøyaktig hvor lange køene blir.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Synes det høres lite ut med 1 person mellom 16-18. De fleste slutter jo 16 på jobb, så antar at det er en del som kommer innom mellom 16-17 på vei hjem? Også er det jo noe med det å være to på jobb. Det gir trygghet (ran kan jo forekomme, eller veldig ubehagelige situasjoner) og man har en kollega å spørre/samarbeide med om man er usikker på noe selv. Og hav gjør man hvis man må på wc i løpet av de to timene? Eller må bak å hente noe?

Anonymkode: 25bec...e96

Ja, er nettopp da det ofte kommer sykt mange. Det skjer nesten hver eneste dag mellom 16-18 at det plutselig kommer et rush av folk. Varierer litt fra dag til dag om midtvakten er der til 16, 17 eller 18. Er ikke noe system på det. Men merker jo at det er for å spare mest mulig penger at de har gjort det sånn..

Vi har ransalarm, men føler meg mye tryggere når jeg jobber med noen andre. Har ikke skjedd noe ubehagelig enda, men man vet jo aldri. Uansett føler jeg meg mye tryggere når jeg vet at vi er to, da slipper jeg å stresse helt sykt for å rekke alt.. Sier ikke at jeg ikke prøver å skynde meg uansett men ja. Hater å jobbe alene og gruer meg hver gang. Egentlig må vi jo holde øye med kassa hele tiden men det kan vi ikke når vi må hente ting/hjelpe kunder ute etc. Jeg går på do når det er rolig. Tenker at de fleste kunder tåler å vente i 1 minutt..

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg jobber på en bensinstasjon. Der er vi alene alle dager, hele dagen, bortsett fra helga. Det kommer flere rush hver dag med kø ut døra. Vi som har jobbet her lenge er vant til det og er veldig effektive og multitasker.

Men ja burde absolutt vært to stk.

Anonymkode: ab8e6...b7b

Har heldigvis blitt mer effektiv jeg også. Før lagde jeg kun en bestilling om gangen liksom. Så sykt dårlig gjort å la dere stå alene. Hvordan får dere gjort alt? Vi må være to for å få hentet ting på lageret, fylle brus og alt sånt. Dette er jo noe som må gjøres på alle stasjoner?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er det samme på stasjonen hvor en venninne jobber, Cirkle k det også. Har ikke hørt om så mange som 15 kunder i kø, da. Kanskje en litt mindre travel stasjon.

En av grunnene til at det fortsetter er fordi ingen andre ansatte enn venninnen min er fagorganisert - det er hovedgrunnen til en del utnytting der. Ekstremt lav lønn, sjef som sjelden betaler overtid, ulovlige kontrakter osv. 

Andre grunner er at min venninne og de andre ansatte bare tar alt ekstraarbeidet uten å bli kompensert for det, og at de bare hinter litt forsiktig til sjefen om at det hadde vært fint med flere ansatte.

F.eks er det vanlig for min venninne å jobbe 10-11 timer en gang i uken (de andre dagene jobber hun 9 timer) uten å få betalt for det fordi hun har en "særlig uavhengig eller ledende stilling" og har derfor fastlønn og ikke rett på overtid eller mange andre AML-beskyttelser.

Det er dette som gjør kontrakten ulovlig, hun har jo egentlig ikke en slik stiling i det hele tatt. Hun er assisterende butikksjef (eller noe veldig likt), men må være på jobb til samme tid hver dag, har lite til ingen fleksibilitet, elendig lønn (165 kr) og har i praksis ikke en lederjobb da hun er på jobb alene stort sett. (Arbeidstilsynets eksempler på stillinger som kvalifiserer til "særlig uavhengig eller ledende stilling" er administrerende direktør, økonomidirektør, andre som har et større ansvar, f.eks avdelings- og kontorsjefer).

Så.. ja, det er nok vanlig med mye utnytting, fordi ansatte finner seg i det og ikke kjemper tilbake.

Spesielt på sommeren/påske er det veldig travelt, i hvert fall i fellesferien. Er ikke en veldig travel stasjon egentlig, men skal ikke mye til før det blir kø når alle i køen skal ha mat,softis, milkshake osv. Har heldigvis aldri opplevd kø ut døra men det er flere av mine kolleger som har opplevd det når de har stått alene. Hadde blitt så stressa av det. Merker at jeg blir sykt stressa bare det er 4-5 stk i kø som skal ha ulike ting. 
Er kun en av mine kolleger som er fagorganisert (som jeg vet om), og hen sier at sjefen har vært negativ til det tidligere. Har tenkt til å melde meg inn, har bare ikke fått gjort det enda. 
Vi jobber heldigvis ikke 10-11 timer, men vi jobber derimot 5-9 timer. Varierer fra uke til uke og dag til dag, alt er bare rot egentlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...