Gå til innhold

Hvis du ikke er villig til å betale det strømmen faktisk er verdt, så bør du heller la noen andre bruke den

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sier kraftanalytiker.

https://www.tronderdebatt.no/stromprisen-er-riktig-men-gi-gjerne-en-kontantbetaling-til-de-som-sliter-med-a-betale-for-nodvendig-forbruk/o/5-122-35883

Løsningen som regjeringen nå har valgt gir inntrykk av at det er prisen det er noe galt med. Det er det ikke.

Hva er så motivasjonen til norske kraftselskap? Jo, det er å generere penger i kassa til eierne, som hovedsakelig er norske kommuner og staten. Penger til vei, skole, sykehus osv.

Vi har kvittet oss med unødvendig forbruk, og solgt dette til noen som fant det mer verdt enn oss. Hadde vi i stedet hatt en nasjonal fastpris/pristak, slik enkelte har tatt til orde for, så ville vi ha sløst bort dyrebar energi ved å fortsette som før.'

Hvis du ikke er villig til å betale det energien faktisk er verdt, så bør du heller la noen andre bruke den. At noen ikke har råd til å betale for nødvendig forbruk skyldes ikke kraftmarkedet. 

Anonymkode: ffa84...277

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er vel at kraftoverskuddet forsvinner. Hvis vi skal fortsette å ha overskudd så må vi ta til orde for å utvide kraftproduksjonen ved å f.eks. bygge mer vindkraft. Det er flere utenlandske eiere som står i kø for å komme med "fornybar grønn finansering" som kan betale for å bygge ut.

Skrevet

Hva skal Olga med vei, skole, sykehus når hun fryser i hjel? 🙃

Anonymkode: 35583...042

• Liker 18
Skrevet

For noe pisspreik. Strøm skulle vært gratis, ser på det som et basisbehov på lik linje med mat/drikke og søvn.

Anonymkode: a2197...852

• Liker 10
Skrevet

Strømmen er ikke verdt den strømprisen vi betaler. Strømmen er kjempebillig å produsere vi betaler flere hundre prosent mer enn den prisen! De tømmer vann opptil flere ganger i året for å skru opp prisen for oss, og Vedum gnir seg i henda og fryder seg over de milliardene vi tjener på å selge strømmen vår til utlandet som gass!!! Det er DET vi betaler for. 

Anonymkode: e9b51...b10

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For noe pisspreik. Strøm skulle vært gratis, ser på det som et basisbehov på lik linje med mat/drikke og søvn.

Verken bolig, mat eller senger selges gratis selv om det er basisbehov da.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Strømmen er ikke verdt den strømprisen vi betaler. Strømmen er kjempebillig å produsere vi betaler flere hundre prosent mer enn den prisen! De tømmer vann opptil flere ganger i året for å skru opp prisen for oss, og Vedum gnir seg i henda og fryder seg over de milliardene vi tjener på å selge strømmen vår til utlandet som gass!!! Det er DET vi betaler for. 

Anonymkode: e9b51...b10

Strømmen er selvsagt verdt det du betaler for den, i det at du betaler den bekrefter du jo at den faktisk er verdt det ved at du er villig til å betale.

Men ja, håper på både mer vann, landbasert vind, havvind og oppstart av atomkraft i Norge. Norge kan skaffe seg et enormt kraftoverskudd om vi vil, men vi lar noen nek som synes «vindmøller er stygge» stoppe oss.

• Liker 1
Skrevet

Nei, kraftmarkedet fungerer ikke.

Vi betaler etterskuddsvis og har ikke andre alternativer.

Heller ikke kontroll på prisen. 

Skal dette fungere må vi ha tilgang på måler og systemer som kan distribuere strømmen dit den behøves avhengig av pris.

Eks. Strøm til fryser kjøleskap og forhindre at vann fryser kan en betale mye for.

Strøm til lys litt mindre for. Strøm til matlaging og oppvask og varmtvann enda litt mindre for og oppvarming mindre enn dette osv.

Så må en ha alternativer, det kan være gasskomfyr, agregater, batterier som kan lagre strømmen som lades da den er relativt billig, alternative oppvarmingskilder.

Da vil en se hva folk er villige til å betale.

Abbonenten vil jo ikke merke annet enn at plutselig virker bare gassdelen på komfyren, aggregatet starter og varmtvannet varmes med gass.

Da kan vi begynne å snakke om marked. Nå er dette i bestefall monopsoni.

Det som virkelig er skummelt i dette bildet er at det har blitt for dyrt å produsere kunstgjødsel pga høye energikostnader og da vil det bli betydelige avlingsreduksjoner slik at vi har en menneskeskapt hungerkatastrofe av dimensjoner i fra august neste år og fram til høsten 2023. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er mat og drikke gratis? 

Anonymkode: e36f0...4e3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skal mat og drikke være gratis også da?

• Liker 1
Skrevet

Norske innbyggere eier vannkraften i landet. Og hvis vannkraften ikke først og fremst skal tjene landets innbyggere, så kan vi sammen stemme på politikere som forbyr vannkraft og heller bygger atomkraft. Da sitter vannkrafteierne der med skjegget i postkassa.

Til syvende og sist er det norges innbyggere som bestemmer hva som skal skje med våre naturessurser. Ikke de som forvalter dem og heller ikke markedet.

Anonymkode: 8bb07...ce7

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor han mener at det er en sammenheng mellom å engasjere seg i strømprisen og å engasjere seg i laks. 

Jeg synes strømmarkedet ser ut til å være et lite gjennomsiktig monopol der kraftselskapene stort sett kan gjøre det de vil og ta den prisen de vil. Vi selger grønn kraft til Europa slik at de skal kunne nå sine klimamål, mens vi får deres kullkraft og atomkraft tilbake. 

Folk har ingen andre alternativer til strøm enn å fyre med ved, som ofte gir økt forurensing og problemer for allergikere og astmatikere. I tillegg er det selvsagt lite miljøvennlig. Så skriver avisene om enkeltpersoner som bruker solceller og teslabatterier, men den vanlige personen har ikke mange millioner liggende til å bygge ut på den måten. 

Nei, strømprisene er ikke riktige. De er urettferdige, basert på monopol og lite transparens. Hvis man virkelig mener at prisene skal ligge opp mot ti kroner per kWh så må det i det minste finnes gode, miljøvennlige alternativ. 

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Noen jeg kjenner med ganske bratt tak undersøkte hva det ville koste å bygge solcelletak. Svaret var at investeringen - uansett strømpris - ikke ville svare seg. Dette var riktignok "pene" og nærmest usynlige paneler, men likevel.

Nei, jeg mener ikke at kraft skal være gratis. Men det er tull å si at dette koster fordi vi er villige til å betale. Dette koster fordi vi ikke har noe valg! Jeg er en av dem som ikke dør på grunn av strømprisene fordi jeg har fjernvarme. Riktignok svinger denne også med strømprisene, men ikke i samme grad. Jeg ser likevel ikke at blodpriser på strøm utgjør noe voldsomt sunt incentiv for meg til å spare strøm.

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke heller kunne fått en basis pakke og så betalte man mer for forbruk utover denne. 

En annen ting er at hvis folk fortsetter med vask av klær om natten kommer vi til å få branner. 

Det er bare en eneste grunn til at vi har høye strømpriser: grådige krafteiere og Acer.

Endret av Blondie65
Skrevet
Flintis skrev (6 timer siden):

Nei, kraftmarkedet fungerer ikke.

Vi betaler etterskuddsvis og har ikke andre alternativer.

Heller ikke kontroll på prisen. 

Skal dette fungere må vi ha tilgang på måler og systemer som kan distribuere strømmen dit den behøves avhengig av pris.

Eks. Strøm til fryser kjøleskap og forhindre at vann fryser kan en betale mye for.

Strøm til lys litt mindre for. Strøm til matlaging og oppvask og varmtvann enda litt mindre for og oppvarming mindre enn dette osv.

Så må en ha alternativer, det kan være gasskomfyr, agregater, batterier som kan lagre strømmen som lades da den er relativt billig, alternative oppvarmingskilder.

Da vil en se hva folk er villige til å betale.

Abbonenten vil jo ikke merke annet enn at plutselig virker bare gassdelen på komfyren, aggregatet starter og varmtvannet varmes med gass.

Da kan vi begynne å snakke om marked. Nå er dette i bestefall monopsoni.

Det som virkelig er skummelt i dette bildet er at det har blitt for dyrt å produsere kunstgjødsel pga høye energikostnader og da vil det bli betydelige avlingsreduksjoner slik at vi har en menneskeskapt hungerkatastrofe av dimensjoner i fra august neste år og fram til høsten 2023. 

Da jeg var barn, hadde vi en kWh måler på kjøkkenveggen ved komfyren. Den fulgte vi med på, slik at vi holdt forbruket under et visst nivå, og dermed fordelte strømbruken. Nå må man ut og kjøpe dingser til hvert eneste uttak for å måle hva hvert enkelt apparat koster å bruke. Men hvem løper rundt i boligen og kontrollerer det?

Lurer på hvorfor de målerne ikke brukes lengre? 

Jeg tenker at det kunne faktisk være fornuftig å ha pristak opp til et visst nivå, for å stimulere til fornuftig bruk. Men ikke 5000 kwh slik regjeringen operer med. 1000 kwh timer kanskje for å leilighet om vinteren, og 2000 for en enebolig.

Anonymkode: 00755...f9a

Skrevet
Blondie65 skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke heller kunne fått en basis pakke og så betalte man mer for forbruk utover denne. 

Det var nesten slik det var i "gamle dager" (på 70-tallet)

Den gangen betalte man "a-konto" på forventet forbruk, og etter å ha lest av strømmen for årsoppgjør fikk man enten fratrekk hvis man hadde brukt mindre strøm enn forventet, eller tillegg å betale hvis man hadde brukt mer.

Jeg tenker også at et grunnbeløp ut i fra et normalt basis strømforbruk hadde vært greit, og så kunne man heller betalt mer for luksusforbruk.

Eksempelvis for privathusholdninger:
maks 50 øre for de første 3000 kWh
maks 70 øre for de neste 2000 kWh
maks 100 øre for de neste 2000,
og markedspris for forbruk ut over dette

Anonymkode: b0ebd...38e

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var nesten slik det var i "gamle dager" (på 70-tallet)

Den gangen betalte man "a-konto" på forventet forbruk, og etter å ha lest av strømmen for årsoppgjør fikk man enten fratrekk hvis man hadde brukt mindre strøm enn forventet, eller tillegg å betale hvis man hadde brukt mer.

Jeg tenker også at et grunnbeløp ut i fra et normalt basis strømforbruk hadde vært greit, og så kunne man heller betalt mer for luksusforbruk.

Eksempelvis for privathusholdninger:
maks 50 øre for de første 3000 kWh
maks 70 øre for de neste 2000 kWh
maks 100 øre for de neste 2000,
og markedspris for forbruk ut over dette

Anonymkode: b0ebd...38e

Jeg er også vokst opp med det - og det medførte at man slo av varmen i stuen når man skulle bruke komfyren. Altså: Akkurat den adferden det påstås at man ønsker - at man unngår å bruke masse strøm samtidig.

Hva satsene skulle være har jeg ikke lyst å legge meg opp i - det må jo her også være et skille på hvor mange man er i husstanden kanskje. 

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da jeg var barn, hadde vi en kWh måler på kjøkkenveggen ved komfyren. Den fulgte vi med på, slik at vi holdt forbruket under et visst nivå, og dermed fordelte strømbruken. Nå må man ut og kjøpe dingser til hvert eneste uttak for å måle hva hvert enkelt apparat koster å bruke. Men hvem løper rundt i boligen og kontrollerer det?

Jeg tenker at det kunne faktisk være fornuftig å ha pristak opp til et visst nivå, for å stimulere til fornuftig bruk. Men ikke 5000 kwh slik regjeringen operer med. 1000 kwh timer kanskje for å leilighet om vinteren, og 2000 for en enebolig.

Den måleren hadde et rødt felt - og dit måtte man unngå å komme for da var man på "overforbruk" og måtte betale mer.

Jeg husker også dette veldig godt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne måleren eksisterer ikke fordi dette var et topris system inkludert nettleie.

Nå er det ikke slik lenger og målerne må bli mer intelligente å ta hensyn til pris på strøm prisberegning på nettleie og pris på alternativene.

Den måleren jeg husker hadde rød pil på 5 kw dette gir 3600 kwh pr måned.

Skrevet
Strange Doll skrev (3 timer siden):

Skal mat og drikke være gratis også da?

Mat er kraftig regulert, vann får du av det offentlige til kostpris.

Skrevet

Det var en merkelig inngang til problemet.

Norske kommuner har forbud mot å tjene penger på vann og avløp til innbyggerne. 

Nøyaktig hva er det som skiller strøm fra vann og avløp? 

Norsk vannkraft og norske produksjonsanlegg er betalt av skattebetalerne mange ganger tidliger. Er det da riktig å selge oss produktet fra vannet/anleggene til ågerpriser til de som eier det? 

Hva slags fungerende  og reell konkurranse er det egentlig i norsk strømproduksjon? 

• Liker 2
Skrevet

Noen som husker de gamle strømmålerne man kunne plassere en magnet på? Gode tider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...