Gå til innhold

Lisboa i Portugal

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tro det eller ei, jeg befinner meg nå i Portugal. Jeg har faktisk vært her nesten 20 dager, eller litt til. Jeg dro hit av praktiske årsaker. Jeg var sliten av hysteriet i Norge, og trengte å hvile. Da jeg ankom fra Norge etter en vanvittig slitsom reise nedover (Frankfurt flyplass er en arkitektonisk monstrosistet i ren Kafka-stil) var jeg helt gåen. Jeg ankom om kvelden, og brukte en formue på taxi for å komme hit.

Jeg kom i mørket og synes området så skummelt ut. Det var slossing utenfor supermarkedet da jeg gikk inn den kvelden. Jeg tenkte: hvor faen har jeg kommet nå? Men så trakk mørket seg tilbake og jeg oppdaget at det var et område med svært dyre ferieboliger. Selve boligen jeg leide er en fin liten bungalow. Da jeg åpnet døren veltet det parfymelukt ut, og vertinnen var voldsomt vennlig. Det var så mye at jeg hev ut all godlukten, og da merket jeg en liten gass-lukt fra komfyren. Ikke mye, ikke noe skummelt. Men jeg ville ha en gass-dektetor og dro lang vei til et shoppingsenter. Forjeves. Til slutt bestemte jeg meg for å bruke andre kjøkkenaparater midlertidig til jeg hadde funnet ut hvordan greia skal brukes. Dette gjorde at strømregningen, som ikke var fullt inkludert i leien steg voldsomt. Jeg har to ovner på om natta, for det er kjølig da. De sto her da jeg kom. Da kom vertinnen og sa at jeg hadde en strømeregning ulik noe hun noen gang hadde sett: 240% over et gjennomsnittlig hushold i dette landet. Så har det vært masse forhandlinger, og folk fra elektrisitets selskapet har vært her, og rett og slett løyet meg i ansiktet. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor to ovner om natten en liten hybelkomfyr og litt lys, skal forårsake dette.

Så er det dette med hunder. Jeg har en gammel hund med meg, og jeg har fortalt alle at jeg er redd for løshunder. Nå er det plutselig nesten løshunder hver eneste gang jeg åpner døra. Det var det ikke tidligere. I dag var det en da jeg åpnet døra og skulle ut med hunden, rett utenfor porten, med dryppende nese. Så var det to som kom springende mot meg akkurat nå når jeg var på vei hjem med hunden.

Jeg har prøvd å snakke med en eiendomsmegler, men han sier en ting. Så ringer jeg en annen som sier noe annet. Den siste sa at visse regler gjaldt, men finner ikke dette i lovverket. Og nå har jeg gitt opp, og bestemt meg for å finne ut alt selv. Egentlig er jeg godt over gjennomsnitlig skikket til å finne hva som helst på nettet i hvilket som helst land. Å navigere lovverk er jo rutine i forbindelse med en del rettighetsarbeid for den lille radioen min. Jeg har hatt jurdiske klienter som oversetter.  Jeg har jo jobbet med arkiver og søk siden jeg var student på 90-tallet. Det er veldig lenge siden jeg har reist, men på mange måter så gjentar en god del ting seg. Selv om forrige reise var i 2017. Jeg vurderer å starte en reiseblogg. Jeg legger ved et bilde av soverommet da jeg ankom. Sengen var ikke rotete da. Jeg gjør det fordi jeg synes det var så voldsomt mye: roser på fat, parfyme, plakater av hvor glade man skal være i hunder og katter, samt to små statuetter som sier "DREAM" og "LOVE". Folk er kanskje mer hjertelig i andre land, hva vet jeg? Det var liksom skreddersydd for en hundeelsker som meg. Men jeg hadde jo sagt jeg hadde hund. Andre ting hadde jeg ikke nevnt. Jeg ønsker ikke si noe stygt om utleier. Hun gjør vel så godt hun kan. Hun ble valgt tilfeldig av meg på nettet.

IMG_20211222_142447_607.jpg

Endret av Michaelhe
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok

Anonymkode: ad42a...786

• Liker 1
Skrevet

Hva lurte du på?

Anonymkode: a84a9...457

• Liker 1
Skrevet

Jaha. Det jeg får ut av denne historien er at du er ganske merkelig.

Anonymkode: a0cc3...025

• Liker 6
Skrevet
Michaelhe skrev (På 23.12.2021 den 20.23):

Tro det eller ei, jeg befinner meg nå i Portugal. Jeg har faktisk vært her nesten 20 dager, eller litt til. Jeg dro hit av praktiske årsaker. Jeg var sliten av hysteriet i Norge, og trengte å hvile. Da jeg ankom fra Norge etter en vanvittig slitsom reise nedover (Frankfurt flyplass er en arkitektonisk monstrosistet i ren Kafka-stil) var jeg helt gåen. Jeg ankom om kvelden, og brukte en formue på taxi for å komme hit.

Jeg kom i mørket og synes området så skummelt ut. Det var slossing utenfor supermarkedet da jeg gikk inn den kvelden. Jeg tenkte: hvor faen har jeg kommet nå? Men så trakk mørket seg tilbake og jeg oppdaget at det var et område med svært dyre ferieboliger. Selve boligen jeg leide er en fin liten bungalow. Da jeg åpnet døren veltet det parfymelukt ut, og vertinnen var voldsomt vennlig. Det var så mye at jeg hev ut all godlukten, og da merket jeg en liten gass-lukt fra komfyren. Ikke mye, ikke noe skummelt. Men jeg ville ha en gass-dektetor og dro lang vei til et shoppingsenter. Forjeves. Til slutt bestemte jeg meg for å bruke andre kjøkkenaparater midlertidig til jeg hadde funnet ut hvordan greia skal brukes. Dette gjorde at strømregningen, som ikke var fullt inkludert i leien steg voldsomt. Jeg har to ovner på om natta, for det er kjølig da. De sto her da jeg kom. Da kom vertinnen og sa at jeg hadde en strømeregning ulik noe hun noen gang hadde sett: 240% over et gjennomsnittlig hushold i dette landet. Så har det vært masse forhandlinger, og folk fra elektrisitets selskapet har vært her, og rett og slett løyet meg i ansiktet. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor to ovner om natten en liten hybelkomfyr og litt lys, skal forårsake dette.

Så er det dette med hunder. Jeg har en gammel hund med meg, og jeg har fortalt alle at jeg er redd for løshunder. Nå er det plutselig nesten løshunder hver eneste gang jeg åpner døra. Det var det ikke tidligere. I dag var det en da jeg åpnet døra og skulle ut med hunden, rett utenfor porten, med dryppende nese. Så var det to som kom springende mot meg akkurat nå når jeg var på vei hjem med hunden.

Jeg har prøvd å snakke med en eiendomsmegler, men han sier en ting. Så ringer jeg en annen som sier noe annet. Den siste sa at visse regler gjaldt, men finner ikke dette i lovverket. Og nå har jeg gitt opp, og bestemt meg for å finne ut alt selv. Egentlig er jeg godt over gjennomsnitlig skikket til å finne hva som helst på nettet i hvilket som helst land. Å navigere lovverk er jo rutine i forbindelse med en del rettighetsarbeid for den lille radioen min. Jeg har hatt jurdiske klienter som oversetter.  Jeg har jo jobbet med arkiver og søk siden jeg var student på 90-tallet. Det er veldig lenge siden jeg har reist, men på mange måter så gjentar en god del ting seg. Selv om forrige reise var i 2017. Jeg vurderer å starte en reiseblogg. Jeg legger ved et bilde av soverommet da jeg ankom. Sengen var ikke rotete da. Jeg gjør det fordi jeg synes det var så voldsomt mye: roser på fat, parfyme, plakater av hvor glade man skal være i hunder og katter, samt to små statuetter som sier "DREAM" og "LOVE". Folk er kanskje mer hjertelig i andre land, hva vet jeg? Det var liksom skreddersydd for en hundeelsker som meg. Men jeg hadde jo sagt jeg hadde hund. Andre ting hadde jeg ikke nevnt. Jeg ønsker ikke si noe stygt om utleier. Hun gjør vel så godt hun kan. Hun ble valgt tilfeldig av meg på nettet.

IMG_20211222_142447_607.jpg

Det er alltid interessant å lese om andres reiseopplevelser. Fortsett gjerne!

Hvordan fant du/valgte du leilighet? airbnb?

• Liker 3
Skrevet

Jasså?

Anonymkode: 7549c...280

Skrevet (endret)
fotosyntesen skrev (29 minutter siden):

Det er alltid interessant å lese om andres reiseopplevelser. Fortsett gjerne!

Hvordan fant du/valgte du leilighet? airbnb?

Ja, det var var airbnb. Jeg bor litt isolert, men det gjør ikke noe. Selve boligen er passelig stor, hagen er det beste med eiendommen. Kan ikke si at jeg har truffet så mange mennesker, men jeg har en hund. Den må jo ha tur. Så jeg får sett nabolaget i det minste. I dette nabolaget er det mange dyre ferieboliger, og de har alle kjempesvære gjerder rundt. To meter høye med piggtråd noen ganger. Bak disse gjerdene står det ofte svære hunder, som er ute hele dagen og natta. Hver gang noen går forbi utenfor gjerdet eller hagemuren bjeffer de noe vanvittig. Når man så går inn en smal boliggate her bjeffes det på alle kanter. Dette støynivået må da plage vettet av naboene fordi folk går jo ned gater hele tiden? Det er jo derfor vi har gater?

Jeg har vært en eneste kveld på bar. Trodde ikke noe hadde vært åpent. En dag gikk jeg imidlertid en tur alene uten hunden, og da var det en bar med noen menn som vinket meg inn. Jeg satt meg på en stol. De snakket masse portugisisk. Jeg skjønte ikke et steike ord, men de fortsatt minst en halv time før de forlot meg. Jeg satt da på en stol og smilte til stengetid. Ingen her snakker nesten noe engelsk. Går man seg vill er man nesten fortapt. Jeg stoppet 20 stykker, og alle snakket portugisisk i mange minutter selv om jeg sa ikke skjønte noe på engelsk. De skjønner så lite engelsk, at de ikke en gang skjønner når jeg sier at jeg ikke snakker portugisisk.

Franskmenn er helt annerledes. De snakker alle utmerket engelsk, men de nekter å innrømme det fordi de er minst like gode som England i alt, spesielt fotball. Frankrike er jo som kjent også det eneste landet i Europa som spiller nasjonalsangen mens de baker brød og lager mat. Portugiserne dermot skjønner ikke bæra av noe som helst.

Det er voldsomt mange brasilianere her. De sier Brazil, og klapper seg på brystet. Så sier jeg Norveugua og gjør det samme. Det er så langt som samtalen kommer.

Endret av Michaelhe
  • Liker 5
Skrevet

Har vært i Lisboa en gang sjøl, kan ikke si at jeg direkte falt for byen akkurat.

Skrevet
Michaelhe skrev (På 23.12.2021 den 20.23):

Jeg har to ovner på om natta, for det er kjølig da. De sto her da jeg kom. Da kom vertinnen og sa at jeg hadde en strømeregning ulik noe hun noen gang hadde sett: 240% over et gjennomsnittlig hushold i dette landet. Så har det vært masse forhandlinger, og folk fra elektrisitets selskapet har vært her, og rett og slett løyet meg i ansiktet. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor to ovner om natten en liten hybelkomfyr og litt lys, skal forårsake dette.

Jeg har bodd sør i Europa i mange år.

Og nei, man har ikke på ovner om natta. Ingen her (bortsett i fra de som er veldig, veldig rike) har på varme døgnet rundt. 

Anonymkode: d8817...36c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har bodd sør i Europa i mange år.

Og nei, man har ikke på ovner om natta. Ingen her (bortsett i fra de som er veldig, veldig rike) har på varme døgnet rundt. 

Anonymkode: d8817...36c

Fryser de om nettene? Husene er jo ikke isolerte?

• Liker 1
Skrevet

Eskopa, Eo No fala portogues! 

(det skrives annerledes men uttales slik som over) 

Beklager, Jeg prater ikke portogusisk. 

Anonymkode: a9760...014

• Liker 1
Skrevet

Duolingo.com - lær portugisisk når du først er der. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eskopa, Eo No fala portogues! 

(det skrives annerledes men uttales slik som over) 

Beklager, Jeg prater ikke portogusisk. 

Anonymkode: a9760...014

Det beste ved å ikke snakke portugisisk er selvsagt at man ikke vet når de fornærmer deg eller skjeller deg ut. Så jeg møter alt med et oppgitt smil, nikker og går videre. Slik sett er jeg jo lykkeligere her enn i Norge.

• Liker 4
Skrevet

Det er en del ting her nede som plager meg litt, men jeg er ofte en slags splittet person. Jeg bruker humor som forsvar i mange situasjoner. Det hjelper litt. Om det ikke løser sosiale situasjoner, så muntrer det meg selv opp ihvertfall.

• Liker 1
Skrevet

Har du vært på en Fado kveld? Er det noe du anbefaler selv om man ikke forstår språket? Er det veldig tett med mennesker på barene nå?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har redigert denne:

I går sendte jeg ut voldsomt mange eposter til ulike leiligheter jeg var interessert i. Jeg brukte en av de største tjeneste. EN av over 40 svarte, på Algarve. Leiligheten så flott ut. Jeg ble glad, og tenkte at nå hadde det problemet løst seg. Så skjedde noe litt senere på dagen som fikk meg i et dårlig humør. Jeg synes alt gikk så dårlig. Så jeg bestemte meg for å ringe eiendomsmegleren. Da jeg gikk gjennom firma nett-siden, synes jeg de nevnte få navn. Jeg sjekket domenet, men eieren var holdt tilbake av privatshensyn. Via google maps fant jeg nummeret deres, og en mann svarte, og sa at jeg hadde snakket med hans sønn. Han skulle sjekke kaladeren. Der der sto det ingenting, men mannen sa leiligheten garantert var ledig. Problemet er bare at det siste sønnen sa var at han hadde skrevet den inn i kalederen.

Jeg har kuttet noe, og lagt til noe annet:

Jeg fant dem til slutt. Forklaringen er at de ikke er registert under nettsiden navn, men har brukt en anglifisert skrivemåte. Som personer er de fullstendig fraværende fra nettet, men det bryr jeg meg ikke om. Når jeg vet at de eksisterer, at de har den bedriften de sier etc. Så er det andre mindre viktig. 

Jeg innrømmer gjerne feil når jeg tar feil. 

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg vil jo ikke være for mistenksom heller? Da jeg ankom min nåvæernde bolig, la jeg merke til en stor plakat på veggen, rett bak det store fatet med godlukt og roseblader. Det er visst en slags garanti? Den samme logoen er ganske sentralt plassert på min nye vert sin nettside? Har dette noen betydning? (se vedlagt bilde)

Da jeg ankom var det minst 6 bilder av små hunder i leiligheten, så de elsker hunder her nede. Da jeg var ute i dag morges med min egen hund, kom til og med en gammel dame opp til meg sa på portugisk at den stakkars løshunden lengre opp i gata sultet. Jeg nikket, og  da jeg nærmet meg hunden, så jeg at den var så lik min egen hund at den kunne vært fra samme kullet. Det er jo selvsagt helt umulig :)

Det var trist, men jeg gikk videre og sukket,

livre.png

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Michaelhe skrev (På 28.12.2021 den 16.15):

Jeg vil jo ikke være for mistenksom heller? Da jeg ankom min nåvæernde bolig, la jeg merke til en stor plakat på veggen, rett bak det store fatet med godlukt og roseblader. Det er visst en slags garanti? Den samme logoen er ganske sentralt plassert på min nye vert sin nettside? Har dette noen betydning? (se vedlagt bilde)

Da jeg ankom var det minst 6 bilder av små hunder i leiligheten, så de elsker hunder her nede. Da jeg var ute i dag morges med min egen hund, kom til og med en gammel dame opp til meg sa på portugisk at den stakkars løshunden lengre opp i gata sultet. Jeg nikket, og  da jeg nærmet meg hunden, så jeg at den var så lik min egen hund at den kunne vært fra samme kullet. Det er jo selvsagt helt umulig :)

Det var trist, men jeg gikk videre og sukket,

livre.png

I dag da jeg var ute og gikk kom jeg over den samme hunden som den gamle damen sto og kjeftet og skrek til meg om. Hun ser jeg sikkert ikke igjen, men jeg tok et bilde av hunden. Det kan finnes en logisk forklaring. La oss si at hunden helt tilfeldigvis er identisk med min, og hjemmehørende i et hus i nærheten. Men hvorfor var den gamle damen så sint og hvorfor skrek hun til meg? Hun gikk rett mot meg, nølte ikke. Jeg var på dette tidspunktet så langt unna denne hunden at jeg ikke kunne se den. Jeg gikk hundre meter etter dette før jeg oppdaget hunden. Jeg gikk ikke nærmere fordi jeg hadde min egen hund i bånd. Denne hunden var løs, og jeg visste ikke hvordan den ville reagere. Den gamle damen har jeg aldri sett, og jeg er heller ikke fra dette området. Jeg hadde også med meg min egen hund i bånd. Så hun kunne ikke tro at den andre hunden var min. Kanskje hun antok at jeg hadde flere hunder og alte dem opp? Men kom altså rasende i ganske stor fart.

IMG_20211231_093626_910_2.jpg

Endret av Michaelhe
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du med deg hund fra Norge?

Anonymkode: 659b6...229

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du med deg hund fra Norge?

Anonymkode: 659b6...229

Hunder er familie. Det vet alle som har en

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...