Gå til innhold

Et annet perspektiv på sykehuskrisen

Anbefalte innlegg

Skrevet

En motvekt til koronakrisemaksimeringen som har kommet fra helsevesenet i det siste, fra en sykepleier i et innlegg i Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/meninger/eldrebolgen-skyller-inn/74950349

Koronainnleggelsene er bare en fjert i havet sammenlignet med det enorme antallet innleggelser av gamle med lungebetennelse.
Noe som også går fram av FHI's ukerapporter t.o.m uke 48 - gedigne lysegrønne felter med innleggelser grunnet "nedre luftveisinfeksjon" (uspesifisert - ikke covid) blant middelaldrende og gamle der covid bare utgjør en tynn turkis kant på toppen.

"Men det er jo så mye mer jobb med covidpasientene". Nei. Les innlegget. De multisyke gamle lungebetennelsespasientene er også krevende og ligger lenge. Ikke minst fordi det ikke er noe sted å skrive dem ut til.

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ryddet for helseskadelig innhold. Lomvi, mod.

• Liker 2
Skrevet

Dette er den beste kronikken jeg har lest på svært lenge. Den peker på mange ting som noen av oss her inne har sagt i lang tid. Men tydelig at det ikke er lov å påpeke at det ikke er korona som er problemet. Mitt forrige innlegg ble slettet, usikker på hvorfor. Er det ikke lov å skrive at det er elendig ledelse i helsenorge? 

• Liker 21
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet

Det er ganske klart at beredskap og kapasitet ved sykehusene er dimensjonert for å spare penger. Det har lenge vært altfor få intesivplasser for eksempel på A-hus. " 6 plasser for halve Norges befolkning" ellet hva det er, er svært lite. 

Rn hel del dævsjuke antivaksere med alvorlig korona hjelper ikke? 

Skrevet

Eldrebølgen skyller inn, og beredskapen der synes langt mer tafatt enn forberedelsene til den coronabølgen vi nå ruster oss til.

I fjor var det som kjent underdødelighet på grunn av smitteverntiltak. Nedstengingen gjorde at sykehjemspasienter ikke ble overført til sykehus og de eldre turte i liten grad å oppsøke oss. Nå overvelder de sykehusene. For det er ikke de covid-19 smittede som topper innleggelsesstatistikken de siste to ukene. De utgjør bare én prosent av alle innlagte, mens majoriteten av innlagte med luftveissykdommer er skrøpelige gamle med lungebetennelse og RS-virus.

Under vinteren 2018, midt i influensatida, da var det virkelig kaos hos oss – langt verre enn nå - med mange syke ansatte og gult dråpesmitteutstyr nedover hele korridoren. På de tretten ukene influensaen herjet, var det 7600 sykehusinnleggelser, med en topp på 700 pasienter samtidig og en dødelighet på 1400. Det er mer enn hundre døde i uka.

Langt flere enn de sju corona-døde per dag som nylig ble avisoverskrift. Virkeligheten bak det siste tallet er ikke særlig dramatisk. Dette var gamle mennesker, og det er usikkert om de døde med eller av corona. Det er også verd å merke seg at det ukentlig dør 350 til 400 på sykehjem i Norge. Av alderdom. Vi skal alle dø en gang.

• Liker 14
Skrevet

Takk til denne sykepleieren som tør å påpeke det som de fleste plutselig nektet å godta i 2020: vi skal alle dø en gang. 

Merk også spesielt én ting: hun tilbakeviser kronargumentet til svært mange her inne: det er ikke sånn at koronapasienter er så mye mer ressurskrevende eller ligger så mye lenger enn de med influensa eller RS feks. 

Når man leser denne, så forstår jeg ikke hvorfor ikke gravejournalister kaster seg over dette, og begynner å stille kritiske spørsmål til toppene i helsenorge? Hva har Nakstad egentlig utrettet de siste to årene utover å skremme befolkningen? Guldvog sto på Debatten for to uker siden og måtte innrømme at de ikke har noen flere intensivplasser siden mars 2020. Hvorfor innehar fremdeles disse menneskene posisjonene sine? Når det er helt åpenbart at de ikke løser dem godt nok?

Hvorfor stilles det ikke mer kritiske spørsmål til tiltakene? Jusprofessorer skrev for en tid tilbake at det er ikke hjemmel i smittevernloven dersom det er summen av overbelastning som er problemet og ikke én allmennfarlig sykdom. Nå synes det ganske åpenbart hva som er problemet: det er for dårlig kapasitet i helsenorge til å takle eldrebølgen. Da skal ikke dette gå utover friheten til befolkningen. 

• Liker 20
Skrevet

Tråder med samme tema er flettet sammen. 

Lomvi, mod.

Skrevet

Jeg har en samboer som jobber i helsevesenet og vet godt at det var kapasitetsproblemer der lenge før pandemien kom. Myndighetene kaster de uvaksinerte foran seg som et skjold for å beskytte seg selv mot kritikk.

Det er greit å være kritisk til og å oppfordre de uvaksinerte til å vaksinere seg, men ikke glem at det er myndighetene/helsevesenet som har hovedskylden hvis kreftbehandlinger osv. blir utsatt nå. De har hatt 2 år på å forberede seg på den lille økningen av sykehusinnlagte corona pasienter, det er ikke der problemet ligger.

• Liker 24
Skrevet
Athod skrev (14 minutter siden):

Jeg har en samboer som jobber i helsevesenet og vet godt at det var kapasitetsproblemer der lenge før pandemien kom. Myndighetene kaster de uvaksinerte foran seg som et skjold for å beskytte seg selv mot kritikk.

Det er greit å være kritisk til og å oppfordre de uvaksinerte til å vaksinere seg, men ikke glem at det er myndighetene/helsevesenet som har hovedskylden hvis kreftbehandlinger osv. blir utsatt nå. De har hatt 2 år på å forberede seg på den lille økningen av sykehusinnlagte corona pasienter, det er ikke der problemet ligger.

De burde startet for lenge siden,  feks i 2009. Jeg har mange år bak meg i helsevesenet. Da jeg startet var det flere liggedøgn for pasienter. Operasjoner som før kun ble tatt på sentral  Operasjon går ofte på dag kirurgisk nå. Skal spares inn på alt. Så å henge ut at dette er de uvaksinerte sin skyld blir feil.

• Liker 15
Skrevet

Ja pandemien er et skalkeskjul for et større og lengre problem i helsevesenet. Og folk tror at det er koronaen som er problemet. Folk blir foret med frykt fra regjering og media 24/7. som igjen gjør det lett å få stengt ned. Men før eller senere våkner folk og ser hva problemet egentlig er. Bra helsepersonell står frem og forteller om realitetene. 

hvorfor er unnskyldninger at det er for dyrt å få til bedre kapasitet men å spy ut millioner til korona støtte, permitteringer sende milliarder til utlandet er aldri for dyrt. Jeg får ikke ting til å henge på greip

• Liker 21
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (13 minutter siden):

Ja pandemien er et skalkeskjul for et større og lengre problem i helsevesenet. Og folk tror at det er koronaen som er problemet. Folk blir foret med frykt fra regjering og media 24/7. som igjen gjør det lett å få stengt ned. Men før eller senere våkner folk og ser hva problemet egentlig er. Bra helsepersonell står frem og forteller om realitetene. 

hvorfor er unnskyldninger at det er for dyrt å få til bedre kapasitet men å spy ut millioner til korona støtte, permitteringer sende milliarder til utlandet er aldri for dyrt. Jeg får ikke ting til å henge på greip

Vi er mange som sliter med å få ting til å henge på greip i disse dager.

• Liker 11
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (19 minutter siden):

dette har jeg lurt på lenge. Øse ut milliarder for å spare millioner…

• Liker 13
Skrevet
LisbethBerg skrev (2 timer siden):

Takk til denne sykepleieren som tør å påpeke det som de fleste plutselig nektet å godta i 2020: vi skal alle dø en gang. 

Merk også spesielt én ting: hun tilbakeviser kronargumentet til svært mange her inne: det er ikke sånn at koronapasienter er så mye mer ressurskrevende eller ligger så mye lenger enn de med influensa eller RS feks. 

Når man leser denne, så forstår jeg ikke hvorfor ikke gravejournalister kaster seg over dette, og begynner å stille kritiske spørsmål til toppene i helsenorge? Hva har Nakstad egentlig utrettet de siste to årene utover å skremme befolkningen? Guldvog sto på Debatten for to uker siden og måtte innrømme at de ikke har noen flere intensivplasser siden mars 2020. Hvorfor innehar fremdeles disse menneskene posisjonene sine? Når det er helt åpenbart at de ikke løser dem godt nok?

Hvorfor stilles det ikke mer kritiske spørsmål til tiltakene? Jusprofessorer skrev for en tid tilbake at det er ikke hjemmel i smittevernloven dersom det er summen av overbelastning som er problemet og ikke én allmennfarlig sykdom. Nå synes det ganske åpenbart hva som er problemet: det er for dårlig kapasitet i helsenorge til å takle eldrebølgen. Da skal ikke dette gå utover friheten til befolkningen. 

Dette👍

Det som faktisk er tilfelle de siste årene er at flere lokalsykehus har blitt lagt ned, og det bygges nye sykehus med færre sengeplasser og lavere kapasitet. Og her sitter befolkningen og legger skylden på hverandre og uvaksinerte. 

Skal ikke si høyt hva dette minner meg om, men håper flere snart får opp øynene.

Skrevet

Ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer. Lomvi, mod.

• Liker 2
Skrevet
Enda en tulling skrev (18 timer siden):

En motvekt til koronakrisemaksimeringen som har kommet fra helsevesenet i det siste, fra en sykepleier i et innlegg i Dagbladet.

Koronainnleggelsene er bare en fjert i havet sammenlignet med det enorme antallet innleggelser av gamle med lungebetennelse.
Noe som også går fram av FHI's ukerapporter t.o.m uke 48 - gedigne lysegrønne felter med innleggelser grunnet "nedre luftveisinfeksjon" (uspesifisert - ikke covid) blant middelaldrende og gamle der covid bare utgjør en tynn turkis kant på toppen.

"Men det er jo så mye mer jobb med covidpasientene". Nei. Les innlegget. De multisyke gamle lungebetennelsespasientene er også krevende og ligger lenge. Ikke minst fordi det ikke er noe sted å skrive dem ut til.

Dette.

Og de har ikke hjemmel for å stenge ned samfunnet grunnet vanlige luftveisinfeksjoner, derfor brukes covid som et skjold for å stenge ned.

• Liker 10
Skrevet

Men vi har jo hatt nasjonale tiltak når koronasmitten stiger, det gjør man ikke ved influensa for den blir ikke et like stort samfunnsproblem. Koronaen kommer jo i tillegg til influensaen, med unntak av når landet er helt stengt ned. Sånn ønsker vi jo ikke å ha det.  

• Liker 1
Skrevet

Problemet er jo at tusenvis av helsepersonell også vil bli smittet av covid samtidig hvis man ikke setter inn tiltak. Det vil ikke hjelpe å ha tusenvis av sykehusplasser hvis halvparten av alle leger og sykepleiere får Omikron samtidig. 
Jeg er helt enig i at kapasiteten i helsevesenet burde vært oppgradert, men man ville fortsatt fått store kapasitetsproblemer med covid på toppen av influensa uten smitteverntiltak. 

• Liker 3
Skrevet
Tone83 skrev (1 time siden):

Men vi har jo hatt nasjonale tiltak når koronasmitten stiger, det gjør man ikke ved influensa for den blir ikke et like stort samfunnsproblem. Koronaen kommer jo i tillegg til influensaen, med unntak av når landet er helt stengt ned. Sånn ønsker vi jo ikke å ha det.  

Hvor mye influensa har det vært nå da ???

• Liker 4
Skrevet (endret)
Sportydame skrev (På 24.12.2021 den 13.57):

Dette.

Og de har ikke hjemmel for å stenge ned samfunnet grunnet vanlige luftveisinfeksjoner, derfor brukes covid som et skjold for å stenge ned.

Og nedstengninger fører videre til såkalt ‘immunitetsgjeld som igjen kan føre til flere og sterkere infeksjoner. Og slik har vi det gående i en evig ond sirkel.

Noe MÅ gjøres med helsesystemet vårt NÅ. Det kan ikke fortsette slik.

Endret av Jullen
  • Liker 11
Skrevet

Ergrer meg grønn over de spørsmål som stilles under pressekonferansene. Maken til tafatte og ukritiske journalister skal du lete langt etter. Har mistet helt troa på norsk journalistikk. Er det fordi de ikke tør, eller ganske enkelt kan for lite til å stille de gode spørsmålene? Som f eks nettopp dette som tas opp av Cathrine Krøger ( som for øvrig er mangeårig litteraturkritiker, og således er en meget belest og reflektert sykepleier). 

• Liker 11
  • Opprett ny...