Gå til innhold

Yrker hvor det er mulig å jobbe 50%

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken jobber er det mulig å jobbe 40-60%?

Jeg er en lesehest og får gode karakterer. Drømmejobbene er noe innen jus, egentlig alt av forskning og undervisning på høyere nivå. Jeg er 21 og har tatt alle mulige fag de første to årene mine. Bare prøvd meg fram. Men jeg er usikker på om det å jobbe rundt 50% er mulig i slike jobber? Jeg vet at det er lett å jobbe deltid i læreryrker, barnehagelærer og butikkansatt. Men ingen av de frister.

Inntekt er ikke noe særlig problem. Jeg lever veldig sparsommelig.

Anonymkode: 1965a...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kjempevanskelig å få deltidsjobber innen yrker som krever akademisk bakgrunn.

Jeg har en master og jobber innen offentlig forvaltning. På grunn av en skade er jeg blitt gradert ufør, og det er nærmest umulig for meg å kunne bytte arbeidsgiver pga dette. Det lyses ALDRI ut deltidsstillinger, så du må enten bli headhuntet av noen som kjenner til deg pga helt spesielle kvalifikasjoner, eller du må bli selvstendig næringsdrivende og styre mengden oppdrag du tar på deg selv. 

Som du også er inne på er det innen undervisning, helse/pleie og omsorg, renhold og handel/service/servering at det finnes mest deltidsjobber. 

Anonymkode: 97ea1...d79

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 17.42):

Hva med vaskedame?

Anonymkode: 49927...d65

Jeg er nok noen som liker å lese. Det er der evnene mine er også. Jeg er ikke god på å vaske og liker det ikke.

Men takk for tipset!

AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 17.54):

Det er kjempevanskelig å få deltidsjobber innen yrker som krever akademisk bakgrunn.

Jeg har en master og jobber innen offentlig forvaltning. På grunn av en skade er jeg blitt gradert ufør, og det er nærmest umulig for meg å kunne bytte arbeidsgiver pga dette. Det lyses ALDRI ut deltidsstillinger, så du må enten bli headhuntet av noen som kjenner til deg pga helt spesielle kvalifikasjoner, eller du må bli selvstendig næringsdrivende og styre mengden oppdrag du tar på deg selv. 

Som du også er inne på er det innen undervisning, helse/pleie og omsorg, renhold og handel/service/servering at det finnes mest deltidsjobber. 

Tusen takk! Ja, kanskje jeg ikke kan få begge deler. Jeg vet ikke om jeg hadde fått til å være selvstendig næringsdrivende. Jeg er ikke god til å selge meg. Om jeg måtte velge så er det å jobbe 50% viktigere for meg enn et akademisk yrke, men skulle så gjerne hatt i pose og sekk... 

Tror du dette spørsmålet er noe jeg kan spørre en karriereveileder om? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du dette spørsmålet er noe jeg kan spørre en karriereveileder om? 

Ja, hvorfor ikke? Siden du har forsøkt litt forskjellig i et par år tror jeg ganske sikkert at du har flere temaer som kan passe å snakke med en karriereveileder om. Kanskje kan det falle noen brikker på plass etter en slik samtale? Du burde absolutt kontakte karrieresenteret ved universitetet ditt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan bli rettslære lærer på vgs viss man tar jus.  Regner med det ikke er fulltidsjobb på mindre videregående skoler. 

Anonymkode: 0dcc3...4a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jurist og har aldri sett en deltidsstilling blitt utlyst i hvert fall. 

Hmm, vanskelig å komme på noe annet enn typiske "kvinneyrker".

Anonymkode: cccc9...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en liten kommune ville blitt glad for å få inn en jurist i feks 60% stilling, fordi det ikke er grunnlag for full stilling? Feks på HR-avdeling, næring e.l. Eller på et privateid advokatkontor?🤔 Innen helse er det vel et problem at det ofte er deltidsstillinger som tilbys. 

Ei jeg kjenner som er sykepleier med en eller annen spesialisert i tillegg, gjorde et valg om å leve 'enklere' og mer sparsommelig. Hun ville ha mer fritid og dager preget av ro. Hun tar vakter hver måned akkurat nok til den lønna hun trenger. Tror imidlertid hun er vikar på to steder da. Ikke sikkert du syns denne ordningen er like attraktiv, men det går en å tenke slik også. 

Så velger noen å regne på hvor mye inntekt er trenger for ett år, og jobbe masse deler av året, for så å ha helt fri i uker/måneder av gangen. 

Anonymkode: bc0b4...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at det finnes deltidsjobber som rådgiver innen kultuforvaltning, arkeologi også innen arkivering, samt kommunikasjon/markedsføring. Jeg tenker det finnes, men det er få av de da. 

Anonymkode: 5b38a...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror mange stillinger på 50-70% ikke lyses ut som deltidsstillinger men at det er folk som kanskje har jobbet 100% før som spør om å få jobbe mindre stilling samme sted? Tenker derfor at det går jo an å søke på fulltidsstillinger men si at man kun ønsker å jobbe deltid, så kan jo bedriften vurdere.. så kommer det jo an på hvor mange søkere de har og hvor flink du har. Vi har noen stillinger på jobben min som har vært vanskelige å fylle (it/utvikling+ noen andre) som jeg vil tro de heller ville ansatt en god kandidat i 50% enn ingen person, selv om stillingene lyses ut som 100%.. Bare gjetter litt altså.

Men om noe lyses ut kan du jo følge litt med på finn for å se hva slags bransjer det dukker opp i :) 

Anonymkode: 06b25...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musiker. Krav om høy utdanning, men klin umulig å få full stilling. 

Anonymkode: 33870...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på et NAV-kontor med cirka 20 ansatte. Vi har lyst ut stillinger i 50 % en del ganger. Dette er i en distrikskommune, noen timer unna nærmeste by. I kommunen for øvrig har det blitt lyst ut en del administrative og merkantile stillinger i 50 %. 

Anonymkode: 44d93...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med noe innen helse? Ofte mulig å jobbe redusert. Må ikke være sykepleier på sykehus. Du kan ta master innen kunnskapsbasert praksis /forskning, helseinformatikk, finnes nok noe innenfor helse og jus, pedagogikk og undervise på videregående eller høgskole. Har sett at det av og til er lyst ut 50% stillinger innenfor forskning og helse. Ellers kan du f.eks jobbe for legemiddelfirma eller firma innenfor div utstyr som sårprodukter som selger. 

Anonymkode: 68882...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt, er du ferdig utdannet jurist eller studerer du fortsatt? Hvis du har gode karakterer så burde det vel ikke vært noe problem å få traineeophold eller jobb som studentmedarbeider i et advokatfirma? Og om du ikke er ferdigutdannet ennå, så kan du søke om jobb som vitenskapelig assistent mens du skriver masteroppgave. Juridisk fakultet lyser også ut stillinger som kollokvieveileder og oppgaveretter. 

Anonymkode: 0b110...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...