Gå til innhold

Min søster blir ikke med oss å feire jul.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har sosial angst. Dette er tredje året hun ikke blir med. Det gjelder da førjulstid, lillejulaften, julaften og romjul. Sikkert nyttårsaften også. Synes det er egoistisk. Hvordan skal vi få henne til å ville være med?

Anonymkode: 8ba42...0d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må hun bestemme seg for selv. Jeg tror aldri dere klarer å "overtale" henne. 

Anonymkode: 9c4ea...f91

• Liker 32
Gjest Chiroptera.
Skrevet

Hvorfor er det egoistisk? Jeg vedder på at hun skulle gitt alt for å være kvitt den angsten så hun kunne velge selv om hun vil feire alene eller med dere, og ikke som nå at angsten bestemmer. 

Skrevet

Herregud, for en dårlig søster. 

Anonymkode: 89515...e2b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er egoistisk å ha psykiske problemer. Kan de ikke bare skjerpe seg. 

«ironi for de som ikke forsto det» 

ærlig talt  ts. DU er ego, som tenker at din søster bare kan legge av seg sosial angsten for en kveld og kose seg med dere. Hvordan tror du det blir for henne å sitte med en klump i magen hele kvelden? 

Anonymkode: 8d089...c34

Lurt å eksponere seg innimellom, å bure seg inne hjelper ekstremt lite på angsten, da blir det verre og verre.

Anonymkode: d9b11...2ac

• Liker 8
Skrevet

Du vinner virkelig prisen for årets søster🙄 Få huet ut av ræva

• Liker 28
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har sosial angst. Dette er tredje året hun ikke blir med. Det gjelder da førjulstid, lillejulaften, julaften og romjul. Sikkert nyttårsaften også. Synes det er egoistisk. Hvordan skal vi få henne til å ville være med?

Jeg ville heller ikke feiret med noen som synes jeg er egoistisk. 

Anonymkode: ccb70...98b

• Liker 22
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke bare la henne være? Jeg feirer også jul alene i år, men har ikke sosial angst. Jeg valgte det av andre grunner, uten at det er noen konflikter av noe slag heller. De begynte selvsagt å protestere, men jeg ba de slutte å være egoistiske og respektere mitt valg. Nå er de vant til at jeg går mine egne veier da, så det gikk fint.

Men jeg har bidratt med å lage masse mat og bakt, og kjøpt kule gaver som ene søsteren min har hentet.

Har din søster sosial angst, så må du ta det på alvor. Hun er jo ikke egoistisk! 

• Liker 10
Skrevet

Har feiret 5 av 38 juler eller hva det blir, alene. i 16,19 og 20 pga sosial angst og intrige med familien. Har sterk angst i år også men skal tvinge meg selv til å feire. Har beroligende til hjelp. 

Anonymkode: 2fd7e...a1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

hun er voksen. du har lite forstårelse.

Anonymkode: 2158b...8c5

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg forstår godt folk som velger å tilbringe jul alene, særlig hvis man har sosial angst. Dette har jeg kjent på selv.  Men det er, som en over påpeker, lurt å eksponere seg innimellom. Men syns alle må få velge sin jul selv uten å bli kalt egoistisk. 

Endret av Muskath
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Herregud, for en dårlig søster. 

Anonymkode: 89515...e2b

TS ja

Anonymkode: 48282...cf4

• Liker 11
Skrevet

Jeg forstår at hun har angst, men hun er tante og bør vel tenke på tantebarna sine på denne dagen? Selveste julaften er jo viktigere enn alle de andre dagene rundt juletider. Jeg har også angst, men ikke i så stor grad som min søster. Likevel så går jeg i sammenkomster. Min søster er 23 år og sitter alene hjemme, hun kjøper seg Fjordland. Jeg skriver dette fordi jeg er bekymret, jeg er ikke egoistisk. Jeg bryr meg om henne ellers hadde jeg ikke lagt ut dette her. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår at hun har angst, men hun er tante og bør vel tenke på tantebarna sine på denne dagen? Selveste julaften er jo viktigere enn alle de andre dagene rundt juletider. Jeg har også angst, men ikke i så stor grad som min søster. Likevel så går jeg i sammenkomster. Min søster er 23 år og sitter alene hjemme, hun kjøper seg Fjordland. Jeg skriver dette fordi jeg er bekymret, jeg er ikke egoistisk. Jeg bryr meg om henne ellers hadde jeg ikke lagt ut dette her. Ts

Nei. det bør hun ikke. er ikke barnas dag. skjønner ikke hvorfor folk tror det

Anonymkode: 2158b...8c5

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk slutter ikke å ha sosial angst i høgtidene... 

Anonymkode: 82d66...56e

• Liker 21
Skrevet

Dette er det tredje året hun ikke blir med oss å feire. Vi synes det er trist. Jeg har sagt til henne at hun kan bare ta seg et glass vin før hun kommer, men det ville hun ikke. Jeg har også sagt at hun kan komme å være med oss, hvertfall prøve, og hvis hun blir dårlig så kan hun bare gå ut i garasjen og ta en pause, (eller reise hjem) da har hun hvertfall vært med oss en liten stund og prøvd å feire med oss, men det ville hun heller ikke. Jeg har kommet med flere forslag, hun vil bare være for seg selv. Jeg skulle ønske jeg kunne hjulpet henne. Synes det er trist at hun ikke vil være sammen med familien sin. Ts

• Liker 2
Skrevet

Hva har dere prøvd for å gjøre det gjennomførbart for henne å treffe tantebarna i juletiden da?

Ville vært viktigere for meg å fått til noe som fungerte for din søster så hun og tantebarna kunne møtes, enn at en må kjøre på med ‘klassisk jul’.

Sånn som hun fungerer nå er det åpenbart ikke mulig for henne å delta i familieselskap.

Hva kunne gjort det enklere for henne?

Kunne hun møtt tantebarna ute og akt i akebakken? Invitert til å bygge snømann en ettermiddag? For noen kan det være lettere med en konkret aktivitet, og begrenset tidsrom. Og mindre mennesker. Da er det lettere å forberede seg mentalt på det som skal skje. Og en har en lettere utgang om en vet f.eks ‘fra kl. fire til fem’.

Anonymkode: 7735d...199

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva bekymrer du deg for? 

Jeg er også tante, og det var faktisk det eneste minus. Men jeg er veldig tilstedeværende i deres liv ellers, så de tok det fint. Ingen vits i å dramatisere ting, og de har jo andre rundt seg.

Ikke tenk automatisk at det er trist å sitte alene. Det er hyggelig og fint av deg å ville være med henne, men dårlig å klandre henne når du ikke kan..  

• Liker 3
Skrevet

Kanskje hun ikke har så lyst til å feire med tantebarna? Mye mas og kjas med barnefamilier på julaften.

Anonymkode: ccb70...98b

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...