Gå til innhold

Fornite, er jeg helt på jordet, som lar min snart 9åring spille det ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

har et barn på snart 9, barnet begynte og spille Fornite nå i November, fyller 9 I februar . Jeg har holdt lenge igjen , da flere i klassen til barnet har spilt siden første klasse, noe jeg synes er altfor tidlig.

Vet jo at barn som er 9 kan gå på 12årsgrense på kino, så er jeg helt på tryne her som lar barnet spille det ?

Anonymkode: ac3d9...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

har et barn på snart 9, barnet begynte og spille Fornite nå i November, fyller 9 I februar . Jeg har holdt lenge igjen , da flere i klassen til barnet har spilt siden første klasse, noe jeg synes er altfor tidlig.

Vet jo at barn som er 9 kan gå på 12årsgrense på kino, så er jeg helt på tryne her som lar barnet spille det ?

Nei, du er ikke helt på trynet.

I så fall er det MANGE andre foreldre som også er helt på trynet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (2 minutter siden):

Nei, du er ikke helt på trynet.

I så fall er det MANGE andre foreldre som også er helt på trynet ;)

takk :) ja hadde jo vert det da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine på 8 og 9 år får PlayStation og fortnite i julegave i år. De har sett på flippklipp og fortnite på YouTube lenge, og jeg ser ikke problemet 😊

Anonymkode: 1632e...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine på 8 og 9 år får PlayStation og fortnite i julegave i år. De har sett på flippklipp og fortnite på YouTube lenge, og jeg ser ikke problemet 😊

Det er bra :) jeg skrev om det inne på klikk forumet og ble nesten halshugget og truet med barnevernet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt Nintendo switch til en som fyller 8 år nå.

Han har generelt fått beskjed om at han får spille spill med høyere aldersgrense, men ikke om det er utpreget meningsløs vold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du setter deg inn i hva han gjør, lærer ham om nettvett og forklarer ham hva han gjør om han kontaktes av ukjente. Det er tross alt et online multiplayer spill hvor alle kan kontakte alle. Spesielt viktig om han bruker headset i tillegg. Man må sette seg inn i hva de driver med.

Anonymkode: 3c433...e6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (Akkurat nå):

Vi har kjøpt Nintendo switch til en som fyller 8 år nå.

Han har generelt fått beskjed om at han får spille spill med høyere aldersgrense, men ikke om det er utpreget meningsløs vold. 

så gøy :) vi har hatt swich vi også,men barna likte bedre play station :) .

Nei den skjønner jeg jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du setter deg inn i hva han gjør, lærer ham om nettvett og forklarer ham hva han gjør om han kontaktes av ukjente. Det er tross alt et online multiplayer spill hvor alle kan kontakte alle. Spesielt viktig om han bruker headset i tillegg. Man må sette seg inn i hva de driver med.

Anonymkode: 3c433...e6d

han har ikke sånn konto så han har kontakt med andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke sjokkert, men ville heller ikke valgt det selv.

Vi har en også 8 åring, og vi vil drøye dette så lenge som mulig. Men hvis flere av vennen først har begynt, så er det jo vanskelig å holde igjen…

Anonymkode: 1791a...992

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 12 års grense på det, men om man nekter barnet å spille, så faller de utenfor det sosiale. Her må man faktisk ta å se hele bildet for hva det er. 

Anonymkode: 44b6b...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke sjokkert, men ville heller ikke valgt det selv.

Vi har en også 8 åring, og vi vil drøye dette så lenge som mulig. Men hvis flere av vennen først har begynt, så er det jo vanskelig å holde igjen…

Anonymkode: 1791a...992

den skjønner jeg. Nå går han i 3 klasse og jeg har holdt igjen siden 1 klasse ikke så lett lengre når alle i klassen spiller det uten han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 12 års grense på det, men om man nekter barnet å spille, så faller de utenfor det sosiale. Her må man faktisk ta å se hele bildet for hva det er. 

Anonymkode: 44b6b...294

Ja det er helt sant. samme gjelder mobil som barnet får i julegave, de fleste i klassen har det, bortsett fra han og en til, ser jo han faller litt utenfor når de andre gutta holder på med tlf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er bra :) jeg skrev om det inne på klikk forumet og ble nesten halshugget og truet med barnevernet 😅

Folk er tøff i trynet når man er anonym på nettet. Ikke bry deg, for det finnes alltid bedrevitere der ute og jeg tenker at det er disse foreldrene som ikke har kontroll på hva ungene driver med 😅Vi har satt opp at de kun får snakke med venner og at fremmede ikke kan ta kontakt. Vi følger også med på hva de gjør, og så lenge man har kontroll på det så tenker jeg at fortnite er harmløst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er tøff i trynet når man er anonym på nettet. Ikke bry deg, for det finnes alltid bedrevitere der ute og jeg tenker at det er disse foreldrene som ikke har kontroll på hva ungene driver med 😅Vi har satt opp at de kun får snakke med venner og at fremmede ikke kan ta kontakt. Vi følger også med på hva de gjør, og så lenge man har kontroll på det så tenker jeg at fortnite er harmløst :)

Kunne ikke vert mer enig :) her har han ikke sånn konto så han får snakke med noen ennå,men hvis det skjer en dag, er det jo lurt og kun ha kjente ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke aldersgrense på spill i Norge, PEGI er bare anbefalt alder. Foreldre bør selv sette seg inn i spillene for å avgjøre om barna kan spille.

Fortnite er ganske uskyldig og ikke grafisk i det heletatt men det er mange voksne som ikke har peiling på spill som henger seg opp i at det "drepes" i spillet, det er absolutt ikke dette barn eller andre spillere fokuserer på. Det handler mest om lagarbeid og kommunikasjon. 

Anonymkode: 2476e...b25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

han har ikke sånn konto så han har kontakt med andre

Dette er et must. Kjøp headset med mic også like greit med en gang. Sønnen min på 9 snakker nå flytende engelsk pga fortnite. Han samtaler og samarbeider med andre i spillet fra ulike deler av kloden. Han benytter også kommunikasjonen til å avtale møter med venner,type løkkefotball osv. 

Det viktigste er at sønnen din har gode verdier i utgangspunktet og at han har sosiale ferdigheter. Da blir det ikke noe trøbbel med fortnite 

Anonymkode: bd176...bec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er et must. Kjøp headset med mic også like greit med en gang. Sønnen min på 9 snakker nå flytende engelsk pga fortnite. Han samtaler og samarbeider med andre i spillet fra ulike deler av kloden. Han benytter også kommunikasjonen til å avtale møter med venner,type løkkefotball osv. 

Det viktigste er at sønnen din har gode verdier i utgangspunktet og at han har sosiale ferdigheter. Da blir det ikke noe trøbbel med fortnite 

Anonymkode: bd176...bec

Takk for tips :) her kan alle barna både engelsk og fransk da far er fra canada og de har snakket med familien der siden de var helt små :) .

han er veldig sosial gutt, så er bare litt redd for hvis han for hvis han får snakke , så snakker han med alt og alle, men får ha begrenser der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortnite spilles stort sett kun av barn nå, det er veldig tegneserievold. Med mindre ungen henger litt etter utviklingsmessig, ser jeg ikke problemet :)

Anonymkode: d8558...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortnite spilles stort sett kun av barn nå, det er veldig tegneserievold. Med mindre ungen henger litt etter utviklingsmessig, ser jeg ikke problemet :)

Anonymkode: d8558...b45

Nei han gjør ikke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...