Gå til innhold

Er totalt godteriforbud for strengt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner noen som har totalforbud mot godteri, heller ikke på lørdager, bursdager eller jul er godteri lov. De har sunn mat hele tiden har de sagt, også på julaften, og barna får ikke julebrus til maten da men vann. Jeg har ikke sagt hva jeg mener for man skal jo respektere at folk tar forskjellige valg for barna sine, men jeg har jo mine tanker. Alle som skal gi gave til disse barna har fått beskjed om ikke gi noe godteri. Jeg er ikke for at barn skal spise godteri hver dag, men tenker helger og spesielle dager er lov. Men det er min mening.  

Hva tenker dere? Er det ekstremt strengt?

Anonymkode: c7e92...49c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig strengt, stakkars barn

• Liker 36
Skrevet
Trouble skrev (1 minutt siden):

Veldig strengt, stakkars barn

Enig.. Helt greit med begrensninger, men et totalforbud er bare kjipt gjort. 

• Liker 14
Skrevet

Jeg synes det er tullete strengt, og at dette er noe de kommer til å slite med å opprettholde når barna blir større. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal være så ekstrem, verken den ene eller den andre veien. Hva med en god balanse? 

• Liker 20
Skrevet

altfor streng og ikke greit. jeg er ganske nøye med barna her, de får ikke spise ubegrenset med godis, og vi holder oss til jul, lørdag, påske og bursdager, ellers er vi alle slanke og ingen overvektig, så og holde de helt unna sukker synes jeg blir altfor dumt, men de får aldri får de har spist frokost og middag da

Anonymkode: dd43e...fb0

• Liker 7
Skrevet

Hvordan ødelegge både barns forhold til mat og deres sosiale omgang... Ekstremisme og totalforbud er usunt og skadelig i alle retninger. 

• Liker 27
Skrevet

Fanatisk ville jeg kalt det der

Anonymkode: 14ed1...614

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke for at barn skal spise godteri hver dag, men tenker helger og spesielle dager er lov. Men det er min mening.  

Helger og spesielle dager?

Det finnes en mellomting, helger og spesielle dager, la oss si bursdager, påske, jul og litt i diverse ferier. 

Blir fort vekk godteri 150 dager i året det ;) 

Anonymkode: 0eabb...bb0

• Liker 2
Skrevet

Tja. Jeg kjenner to som har vokst opp slik og de lever veldig sunt og velbalansert nå, hvor de kan spise det de ønsker men faktisk ikke liker smaken av godis og sjokolade noe særlig. Jeg synes uansett at man skal holde seg for gode til å dømme andres valg fordi man vet aldri hele historien eller hva som er best for andre :)

Anonymkode: 2fcb1...3cb

• Liker 8
Skrevet

Helt ekstremt strengt, ja. Stakkars barn. Og vann til maten selv på julaften, noe så trist. I hverdagen er det selvfølgelig best med vann og det er jo hverdager det er flest av. Hva spiser barna på julaften da? Brokkoli? Ribbe og annen julemat er jo ikke spesielt sunt. Ribbe, pølse og medisterkaker er fett og pinnekjøtt er (såvidt jeg vet, jeg spiser det ikke) ganske salt. Juletorsk er vel den sunneste julematen, men er jo ribbe eller pinnekjøtt som er mest vanlig å spise. 

• Liker 5
Skrevet

Det blir litt som portforbudtullet i Australia. Fullstendig idiotisk og man får lyst til å gi faen.

Anonymkode: c4c66...faa

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir litt som portforbudtullet i Australia. Fullstendig idiotisk og man får lyst til å gi faen.

ikke sammlikbart

Anonymkode: dd43e...fb0

• Liker 6
Skrevet

Hvor gamle er barna? 
Småbarn er jo en ting, men når de kommer i skolealder er det bursdagsfeiringer, godteri siste skoledag, lørdagsgodt når de overnatter hos venner, godtepose på juletrefesten etc. som blir vanskelig å styre unna. Da vil barna føle seg «annerledes» i forhold til de andre, og de går glipp av den gleden som de andre barna knytter til disse tingene.

Her har vi et ganske avslappet forhold til godteri. Jeg detalj-styrer ikke, da mine barn veldig fint klarer å begrense seg selv. Vi har sundt kosthold i det store, men det kan også bli sjokolade på en vanlig onsdag i ny og ne. Men barna har heller ikke noen trang til å dytte i seg mest mulig når de har tilgang på godteri, så summen er helt ok i mine øyne.

Anonymkode: 9aab3...7f7

• Liker 5
Skrevet

Kjenner to som hadde det så strengt under oppveksten. Hun ene utviklet spiseforstyrrelser, mens han følte for å "ta igjen" ekstra da han flyttet for seg selv og kunne bestemme selv, så han spiser bare snop og drittmat nå. Sier ikke at noen av delene nødvendigvis kommer til å skje med disse barna, men jeg tror ikke totalforbud er løsningen. Heller lære barna og begrense seg, men fortsatt ha et sunt forhold til mat. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Helt merkelig og meningsløs sammenligning. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kjenner noen som har totalforbud mot godteri, heller ikke på lørdager, bursdager eller jul er godteri lov. De har sunn mat hele tiden har de sagt, også på julaften, og barna får ikke julebrus til maten da men vann. Jeg har ikke sagt hva jeg mener for man skal jo respektere at folk tar forskjellige valg for barna sine, men jeg har jo mine tanker. Alle som skal gi gave til disse barna har fått beskjed om ikke gi noe godteri. Jeg er ikke for at barn skal spise godteri hver dag, men tenker helger og spesielle dager er lov. Men det er min mening.  

Det er ikke synd på barna, de får jo mat av bedre kvalitet, men jeg lurer på langtidseffekten? Det kan slå begge veier. Enten så blir antisukkerlivsstilen en god vane, eller i verste fall så flipper de fullstendig ut når de flytter for seg selv og kan spise hva de vil.  Skulle vært interessant å vite om eventuell god forskning på dette.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor gamle er barna? 
Småbarn er jo en ting, men når de kommer i skolealder er det bursdagsfeiringer, godteri siste skoledag, lørdagsgodt når de overnatter hos venner, godtepose på juletrefesten etc. som blir vanskelig å styre unna. Da vil barna føle seg «annerledes» i forhold til de andre, og de går glipp av den gleden som de andre barna knytter til disse tingene.

Her har vi et ganske avslappet forhold til godteri. Jeg detalj-styrer ikke, da mine barn veldig fint klarer å begrense seg selv. Vi har sundt kosthold i det store, men det kan også bli sjokolade på en vanlig onsdag i ny og ne. Men barna har heller ikke noen trang til å dytte i seg mest mulig når de har tilgang på godteri, så summen er helt ok i mine øyne.

Anonymkode: 9aab3...7f7

Et vesentlig poeng. "Annerledeshet" kan være en alvorlig psykisk-sosial belastning. Man bør ikke stenge barna ute av for mange sosiale gleder.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herlighet. Det der er bare sykt. Godteri på lørdager og i julen må jammen meg være lov!! Hva vil barna selv da? 

Her kjøper barna og vennene godteri til hverandre. Stor stas! 

Anonymkode: bc533...5d2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å begrense er bra,  men totalforbud vil før eller senere føre til fråtsing, og det gir et unormalt syn på mat/godteri. Brus er noe man venner seg til. Vi drikker ikke Brus selv og kjøper aldri. Først i det siste spurte et av barna etter Brus etter å ha smakt i selskap. Da får han det en sjelden gang. Andre barnet liker ikke fordi kullsyre er uvant. 

Anonymkode: abef1...821

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 14.48):

Jeg hadde også en forelder som holdt på sånn!

Godt mulig at hun gjorde dette i "aller beste mening" altså. Problemet var at hun selv drakk brus ved hver eneste middag. I tillegg stappet hun innpå smågodt, nøtter, potetgull / sjokolade, eller andre søtsaker, flere ettermiddager / kvelder i uken. 

det virket nærmest som hun "godtet seg" over at hun kunne spise så mye søtsaker hun ville. Samtidig som jeg aldri fkk noe som helst. Jeg fikk ikke en gang brus til min egen bursdag. I "beste" fall fikk jeg ett glass saft eller juice, enkelte ganger. Men ikke alltid.      

Anonymkode: 7b1ef...84c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...