Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er aldersgrensen på folkehøyskolene? Og er det rart når man er 23 eller mer? De fleste der er rundt 17-20 eller noe?? Blir 23 i februar og tenker om jeg fra høsten skal ta et år pause fra utdanningen min og dra til en folkehøyskole med forskjellige aktiviteter.

Anonymkode: c0916...73b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I teorien, nei. Men mitt ærlige svar er nok ja.

Anonymkode: f46cc...c16

• Liker 6
Skrevet (endret)

Om jeg skal være ærlig så vil jeg si at man er for gammel for folkehøyskole når man er 23+

Endret av Mr. Wickham
  • Liker 1
Skrevet

Jeg gikk på folkehøyskole da jeg var 18 år. Da hadde jeg bodd alene og forsørget meg selv i ett år, så jeg syntes alle andre var veldig umodne og sytete. De eldste på min skole var 26-27 år. Tror de også syntes at de fleste var ganske umodne. Jeg ville tenkt veldig nøye over om du ønsker å tilbringe hele dagen med folk som er 5 år yngre enn deg. I tillegg er det dyrt og du får egentlig ikke utbytte av det. Ville heller vurdert å jobbe og reise, f.eks. 

Anonymkode: 45b40...835

• Liker 1
Skrevet

23 år er for gammelt. Folk der vil se rart på deg, og hviske & tiske bak ryggen din. 

Anonymkode: 544ee...e7e

• Liker 1
Skrevet

Spørs nok veldig på ka skole du vil på. Gikk selv på folkehøyskole som 20-åring, og de fleste var 19-21. yngste var 18 og eldste var 26. Alle hadde samme oppførsel og alle snakket med alle. Så det du er ikke for gammel

• Liker 1
Skrevet

du blir jo nærmest et fossil i forhold til 18 åringene. Du vil nok bli uglesett. Høres ikke veldig trivelig ut

Anonymkode: e9940...a0f

• Liker 1
Skrevet

Nei, synes ikke du er for gammel. Men, du bør være klar over at du kanskje blir den eldste på din skole.

Noen skoler har 16 års aldersgrense, mens de fleste har 18 års grense. Ville styrt unna de med 16 års grense. Tror aldersforskjellen da vil bli for stor, du risikerer å føle deg mye mer moden og det er ikke så gøy når man både bor, lever og reiser sammen.

Jeg, gikk på folkehøyskole og hadde et magisk år! Jeg valgte en skole som lå litt avsides, men med gode natur og friluftsmuligheter. De fleste var da på skolen også i helgene. Velger du en skole nær en storby drar mange hjem og ut i byen i helgene. Kanskje liker du det? Men greit å ha det i bakhånd når du velger blant alle skolene.

Anonymkode: d70cc...67f

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ikke for gammel. :) I tillegg får man ekstra poeng for folkehøyskole, så bare lurt dersom man er lei av studier. :)

Anonymkode: 5031f...fd1

Skrevet

Tja. Jeg var 20 og følte meg litt for gammel noen ganger. De andre kom rett fra russefeiring, jeg hadde jobbet noen år. Det handler egentlig bare om hvor godt du klikker med folk som er yngre enn deg. De aller fleste andre kommer til å være 18/19. Hvis du tenker det er greit så kjør på. 

Den eldste på min skole var opp mot 30. Gikk for det meste for seg selv. 

Anonymkode: cbb6b...543

Skrevet

Det går bra med 23 år. Du ser nok ikke så veldig mye eldre ut enn de som er 18-19 år. 

Spørsmålet er hvorfor du ønsker å gå på folkehøgskole når så og si alle er 18-19 år. 

Anonymkode: 6786a...ac2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er aldersgrensen på folkehøyskolene? Og er det rart når man er 23 eller mer? De fleste der er rundt 17-20 eller noe?? Blir 23 i februar og tenker om jeg fra høsten skal ta et år pause fra utdanningen min og dra til en folkehøyskole med forskjellige aktiviteter.

Anonymkode: c0916...73b

Jeg var over 40, men bodde ikke der da. Uansett, 23 er helt ok. Det var mange som var på den alderen der jeg gikk.

Anonymkode: 28aa6...d07

Skrevet

Om du vil forsøke noe annerledes kan jeg anbefale https://www.gostudy.no/

Jeg var selv i Mexico i 3måneder og det var fantastisk.

Anonymkode: 2a369...952

• Liker 1
Skrevet

Jeg var selv nettopp gått ut av videregående da jeg gikk på folkehøyskole, og det var noen som også var 16-17 år.

Jeg vil nok si at 23 år er i litt eldste laget, men det kommer jo an på hvor mye du har lyst, din personlighet osv. Det var forøvrig et helt fantastisk år av livet mitt deg året jeg gikk på folkehøyskole ❤️🙌

Anonymkode: c040e...ad4

• Liker 1
Skrevet

De fleste vil nok være 18-20 men er ikke noen aldersgrense. Gikk på folkehøyskole nå i fjor og de fleste kom rett fra VGs, ca 10 stk hadde gått 2 år på VGs og tok et friår, mens noen få hadde vært i forsvaret/jobbet 1-2 år før de begynte der. Var vel kun 1 som var 22-23 der.. Men dette varierer jo fra skole til skole og år til år. Og det viktigste er at du gjør det du har lyst til. Samtidig er jo det sosiale en veldig stor del av folkehøyskoleopplevelsen, men det går nok helt fint så lenge du tror du vil komme godt overens med 18-19 åringer. Er jo egentlig ikke så stor aldersforskjell.

Anonymkode: 57490...54d

Skrevet

Da jeg var 24 gikk jeg på Folkehøyskole og jeg følte meg som en fossil. Synes du bør bruke året på å ha det gøy med noen som er eldre enn 18-åringer.  Finn ut hvilke aktiviteter du ønsker og prøv å finn noen som tilbyr slike aktiviteter. Om det er det sosiale så finn noen som tilbyr aktiviteter hvor det er lagt opp til at man blir kjent med nye mennesker. 

Anonymkode: f96fa...b42

• Liker 1
Skrevet

Da jeg gikk på folkehøgskole var vi alle et sted mellom 18-24. Om du har lyst, kjør på!

Skrevet

Foreldre mine ville sende meg på FHS da jeg var 15, men jeg ville ikke fordi jeg trodde det var for eldre folk.

Anonymkode: 3af51...f47

Skrevet

Jeg var 19 da jeg gikk på folkehøyskole, og de yngste var 16. Noen få var oppimot 30, og jeg skjønte aldri helt greia deres... Hadde nok ikke gått på FHS igjen, hvis jeg hadde hatt en tidsmaskin. Mye umodne folk (naturlig nok når man fortsatt er i tenårene) og drama, og bortkastet studielån.

Hvis jeg var deg og skulle tatt et friår ville jeg heller prøvd å studere i utlandet et år, evt jobbet som frivillig.

Skrevet

Er usikker på om jeg ville gått på folkehøyskole igjen. Jeg måtte nok gjort noe med innstillingen min eller håpet på å treffe veldig greie folk. Jeg følte året var preget av drama, konflikter og faktisk litt mobbing, og dette var på en kristen folkehøyskole. Jeg hadde nok ikke valgt den skolen igjen i hvert fall. På en måte kan det være en fordel å være litt eldre enn de andre, for da vil du nok klare å holde deg mer unna dramaet som oppstår, og heller fokusere på aktiviteter kanskje. Men samtidig så fikk jeg helt spader av å måtte oppholde meg på den skolen 24/7, og spise samme mat hver dag og bo med en annen person på et knøttlite rom. Så velg i hvert fall enerom, hvis du er 23. Jeg tror det kan komme mye bra ut av et år på folkehøyskole, men jeg ser det kanskje mer nå som jeg er eldre. Da jeg var 19 ville jeg være fri, reise og ikke ha regler, så sånn sett passet ikke folkehøyskole for meg på den alderen.

Anonymkode: 55e6d...516

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...