Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at vi flyttet ti drømmeboligen så innser jeg hvor lite mannen egentlig gjør her hjemme. Man kan si det sånn at jeg begynte å fundere på dette etter at 18 åringen vår spør om vi ville gå oss en tur men mannen orket ikke, så det blir meg og sønnen min. Underveis på turen så sier guttungen at han syntes at faren gjør så lite hjemme. 

Jeg vet at han ikke er deppa, jeg vet at jeg er gift med en frisk mann, men når han kommer hjem fra jobben så setter han seg ned og sitter der.  I morgen er det juleaften men jeg er den som må rydde og vaske, jeg er den som må fikse alle tingene selv om jeg skal på jobb i ettermiddag og jobbe frem til 1200 i morgen.  Jeg har langvakter på jobben mens mannens jobb er max 6 timer hver dag, ma-fre. Jeg har ikke hatt energi til å holde på juleforberedelser heller da jeg har ligget syk av covid frem til for 3 uker siden. Men men  Så da spør jeg, hvor mye bidrar deres menn?

Jeg må bare si at akkurat nå sitter jeg på et felles bibliotek da jeg måtte ha mg en pause i handlingen.

Anonymkode: 5f91c...ad9

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men så still krav. Ikke la mannfolkene bli late mannfolk, det er fullstendig uaktuelt at mannen sitter å dasser på sofaen når jeg rydder og vasker. Å om en mann blir sur fordi han må gjøre sin del av husarbeidet så hadde jeg latt han vaske og rydde av sinne å så kunne vi snakket om det etterpå. Jeg gidder ikke å sitte å prøve å være pedagogisk med en voksen mann som tror han bor hjemme med mamma. 

Anonymkode: 41187...ce2

• Liker 17
Skrevet

Spørsmålet er hvorfor du har tillatt at det er blitt sånn. De fleste menn klarer helt fint å gjøre husarbeid. Men dersom noen andre gjør det, er det mange som synes det er en god løsning.

Og å si at du har prøvd (eller dere om dere ikke er ts), er ikke godt nok. Da har du ikke prøvd godt nok. Eventuelt er du sammen med en evneveik  premieidiot, og da er det din skyld at du ikke har satt ned foten og gjort det slutt for lenge siden.

• Liker 9
Skrevet

Du har jo selv valgt å gifte deg med en slik latsabb… ikke klag

Anonymkode: 2ef51...fe6

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt deler vi på husarbeidet og alt som angår ungene. Mannen min er ikke tilbakestående. Han klarer å jobbe og da klarer han også å bidra hjemme. 

Det var en selvfølge for meg at vi skulle være likestilte da vi møttes. Mannen var dessverre ikke ferdig oppdratt hjemmefra, men jeg nektet å overta som hans hushjelp. Så jeg satte krav fra dag 1.

Nå har vi være sammen i over 20 år og det  er fint å se at han lærer sønnen vår å vidt hjemme. Det har blitt en selvfølge for han. 

Akkurat mens jeg skriver dette driver mannen min og vasker badet. 

Anonymkode: 574c8...cbf

• Liker 5
Skrevet

Dette fenomenet skjer fordi dere syr puter under armene på mennene. En mann faller inn i dårlige vaner og uvaner fordi han over tid vet at han har blitt fritatt. Han tar deg og det dere gjør for gitt, og mange menn tror oppriktig at dere liker at det skal være slik. Fordi dere har tatt på dere oppgaven uten å stille krav om noe annet. 

Jeg skal ikke forsvare mannen, for hans oppførsel og holdning er forkastelig. Men samtidig ønsker jeg å minne på om at dere har skyld i det selv. Jeg er ganske sikker på at hadde du gitt faen i å varte opp mannen rundt jul, og at julen utgår hvis han ikke gjør det, så hadde han iallefall gjort noe med det. Det hadde han følt at han måtte, og at det var hans ansvar. Nå føler han at det er ditt ansvar. 

Jeg er for øvrig mann selv og bodde i en motsatt situasjon som deg. Altså at jeg som mann gjorde absolutt alt. Min samboer gjorde absolutt ingenting, stakk av hvis noe måtte gjøres og krav ble stilt, og var egentlig helt utmeldt parforholdet når oppgaver skulle gjøres. Hvorfor ble det slik? Fordi jeg tillot det og fordi jeg tok ansvaret uansett, og det visste hun. Kravene mine var bare tomme trusler, for alt ble gjort uansett. Og det som ikke ble gjort betydde ingenting for henne uansett. 

Jeg innså det underveis. Jeg vil aldri klare å snu denne holdningen. Så skulle jeg få fred og slutte å være tjener, så måtte jeg ut av forholdet. Det ble slutt, litt trist i noen måneder, men fy fader for en frihet jeg føler på nå. Får heller prøve på nytt med noen andre, og skal gjøre mitt for å ikke havne i samme klemma med en annen kvinne. Det skjer nok heller ikke, for sjansen for å møte på et så tafatt, uinteressant og egoistisk kvinnemenneske er små.

Anonymkode: ea478...0ff

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Etter at vi flyttet ti drømmeboligen så innser jeg hvor lite mannen egentlig gjør her hjemme. Man kan si det sånn at jeg begynte å fundere på dette etter at 18 åringen vår spør om vi ville gå oss en tur men mannen orket ikke, så det blir meg og sønnen min. Underveis på turen så sier guttungen at han syntes at faren gjør så lite hjemme. 

Jeg vet at han ikke er deppa, jeg vet at jeg er gift med en frisk mann, men når han kommer hjem fra jobben så setter han seg ned og sitter der.  I morgen er det juleaften men jeg er den som må rydde og vaske, jeg er den som må fikse alle tingene selv om jeg skal på jobb i ettermiddag og jobbe frem til 1200 i morgen.  Jeg har langvakter på jobben mens mannens jobb er max 6 timer hver dag, ma-fre. Jeg har ikke hatt energi til å holde på juleforberedelser heller da jeg har ligget syk av covid frem til for 3 uker siden. Men men  Så da spør jeg, hvor mye bidrar deres menn?

Jeg må bare si at akkurat nå sitter jeg på et felles bibliotek da jeg måtte ha mg en pause i handlingen.

Anonymkode: 5f91c...ad9

Min mann bidrar selvfølgelig. Det er like mye hans hjem som mitt. Det hadde vært helt uaktuelt for meg med en mann som ikke gjorde husarbeid. 

Vi har aldri regnet på hvor mye hver av oss gjør, men jeg vil tippe at det ikke er langt unna 50/50. 

Anonymkode: 762ed...fd5

• Liker 1
Skrevet

Det er så mange kvinner som har det sånn som dette, og jeg forstår ikke hvorfor de har latt det bli slik. Selvfølgelig vil mannen fortsette å gjøre ingenting når kvinnen gjør alt. 

Selvsagt burde mannen bidratt mer fra dag èn helt av seg selv, men jeg er lei denne martyrrollen en del kvinner tar på seg. 

Anonymkode: 5ff8b...d2c

• Liker 5
Skrevet

Hadde vært interessant å høre den andre siden av saken her. Ville ikke vørt første gangen det var en kvinne som klaget over at mannen gjorde ingenting, mens i realiteten overvurderte hun bare egen innsats og var totalblind ovenfor alt arbeidet som blir utført som hun ikke legger merke til.

Anonymkode: abc9c...37d

Skrevet

Han er ikke like aktiv på den fronten som meg. Jeg handler og lager maten og kun jeg som vasker klær. Han støvsuger i blant, rydder litt når han syns det er ille. Han tar med seg barna ut så jeg får rydda i fred. 

Han tar levering i barnehagen og sender med alt barna trenger, mens jeg henter de. 

Sist helg sov jeg ekstra på dagtid mens han ordna barna og ryddet huset. I dag lot jeg han sove lenge, mens jeg ordnet barna og ryddet huset. 

Han er den som brøyter, ordner ute, ordner biler, klipper plenen. Oppussing i my og ne tar vi sammen. 

Han lager ribbe til julaften, mens jeg holder orden på tilbehøret. Han gjør klar bordet og dekker på. 

Jeg syns vi deler det ganske likt. 

Anonymkode: f8eb9...797

• Liker 3
Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at om mannen i forholdet hadde gjort det meste så hadde kvinnen fort ikke gjort like mye. Det handler ikke om at alle mannfolk er kjipe og alle kvinner er superhelter på hjemmebanen.

Still krav. Ikke aksepter at den andre lar deg gjøre alt, uavhengig av om det er mann eller dame.

• Liker 2
Gjest Gunn Greta
Skrevet

Jeg har vokst opp med en alenefar. Han jobbet på gården, laget middag, vasket hus, oppdro oss ungene, kjørte oss hit og dit, pynta til jul, tok seg økonomien, alt egentlig. Helt alene, sammen med meg og søstra mi, med et smil om munnen. 

Både jeg og min søster har funnet oss ektemenn som absolutt kan måle seg med vår far. 

Min mann er også fra gård. Han vet godt at et ekteskap med et hushold krever en viss innsats. 

Vi bytter på oppgavene. Det er fint å få litt variasjon. Det vil si at han godt kan ta husvask mens jeg tar meg av bilen. Ungene er også inneforstått med at noe arbeid kreves i vår familie. 

Fordelen med at familien forstår at husholdet må driftes skikkelig utløser mer fritid for oss alle. Så vidt jeg vet er ingen av oss frustrerte. 

Så jeg vet ikke helt TS hva du skal gjøre? Har du noen tøffe damer i din familie du kan bruke som forbilder? Eller tenk på de tøffe bondekonene eller vikingekvinnene, rett deg opp i ryggen og sett han i arbeid. 

Kanskje han vil like at du gjør bruk av han og han vil kjenne på mestring og glede? 

Skrevet
Brunello skrev (26 minutter siden):

Spørsmålet er hvorfor du har tillatt at det er blitt sånn. De fleste menn klarer helt fint å gjøre husarbeid. Men dersom noen andre gjør det, er det mange som synes det er en god løsning.

Og å si at du har prøvd (eller dere om dere ikke er ts), er ikke godt nok. Da har du ikke prøvd godt nok. Eventuelt er du sammen med en evneveik  premieidiot, og da er det din skyld at du ikke har satt ned foten og gjort det slutt for lenge siden.

Dette er seriøst det dummeste jeg leser, er menn så late at kvinner må kreve at de tar husarbeid i eget hjem?! Det er da ikke kvinnens ansvar at mannen ikke gjør noe hjemme, dette er 100 % mannens ansvar. 

Hvordan kan menn synes det er greit å bli sett på som så evneveike at de må veiledes til å gjøre husarbeid? Det er helt ufattelig.

Anonymkode: f42aa...67e

• Liker 15
Skrevet

Hvorfor gifte seg med en slik slabbedask?

Anonymkode: e06b3...80f

• Liker 1
Skrevet

Kvinne: Mannen min bidrar ikke. 

KG: Det er din skyld. Du har valgt han. Hva er galt med deg? Du må bare be han om å gjøre ting. Bytt sex mot tjenester som en prostituert. 

Hver gang... 

Anonymkode: 24dc8...c6c

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er seriøst det dummeste jeg leser, er menn så late at kvinner må kreve at de tar husarbeid i eget hjem?! Det er da ikke kvinnens ansvar at mannen ikke gjør noe hjemme, dette er 100 % mannens ansvar. 

Hvordan kan menn synes det er greit å bli sett på som så evneveike at de må veiledes til å gjøre husarbeid? Det er helt ufattelig.

Dette handler ikke om menn, for kvinner kan ende opp likens. De ender altså opp slik fordi du tar alt ansvar fra første dag. Trenden legges og vaner og uvaner skapes. Ansvaret fordeles uten at dere tenker på det. Årene går, og etter f.eks 5 eller 10 år begynner "tjeneren" i forholdet å gå lei og legge merke til det. Da er det for sent. 

Latskapen er skapt og er endelig. Og du har selv bidratt til dette. Husets tjener er ikke uskyldig i fenomenet. Men selvrefleksjon og selvinnsikt er ikke en tjeners beste egenskaper. Det går på bekostning av alt som blir gjort.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kvinne: Mannen min bidrar ikke. 

KG: Det er din skyld. Du har valgt han. Hva er galt med deg? Du må bare be han om å gjøre ting. Bytt sex mot tjenester som en prostituert. 

Hver gang... 

Anonymkode: 24dc8...c6c

Det er fordi det er slik det er.

• Liker 4
Skrevet

Ikke en dritt, så jeg forlot han! 

Anonymkode: cf119...ad8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette handler ikke om menn, for kvinner kan ende opp likens. De ender altså opp slik fordi du tar alt ansvar fra første dag. Trenden legges og vaner og uvaner skapes. Ansvaret fordeles uten at dere tenker på det. Årene går, og etter f.eks 5 eller 10 år begynner "tjeneren" i forholdet å gå lei og legge merke til det. Da er det for sent. 

Latskapen er skapt og er endelig. Og du har selv bidratt til dette. Husets tjener er ikke uskyldig i fenomenet. Men selvrefleksjon og selvinnsikt er ikke en tjeners beste egenskaper. Det går på bekostning av alt som blir gjort.

Det er bare tull, i forhold med to parter som respekterer hverandre lar ikke den ene parten den andre bli en tjener. 

• Liker 3
Skrevet

Arbeidsfordelinga må skje fra dag 1, nytter ikke å plutselig forlange endring etter mange år. Ettergivende putesyersker får skylde seg sjøl når premisset for partnerskapet i sin tid ble lagt på feil grunnlag.

Anonymkode: e5248...bd1

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...